Auteur Topic: Prive gegevens via P2000 op internet !  (gelezen 22386 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Prive gegevens via P2000 op internet !
« Gepost op: 15 juni 2009, 18:29:33 »
De ambulance meldkamer Midden- en West-Brabant heeft prive gevoelige informatie bij een aantal P2000 meldingen uitgezonden. De P2000 berichten komen via een aantal monitors dan op internet terecht. Aldus verschillende internet nieuws pagina's vandaag.

Hierbij een aantal links:
Omroep Brabant
http://www.omroepbrabant.nl/?news/11952 ... n+112.aspx

Nu.nl
http://www.nu.nl/internet/2022648/info- ... ernet.html

Webwereld
http://webwereld.nl/nieuws/59915/priv-- ... ource=head

Lees de teksten en het commentaar wat er soms bijstaat. Vorm zelf je oordeel over wat je leest.

Bubo bubo

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2009, 18:35:36 »
Citaat van: "bubo bubo"
De ambulance meldkamer Midden- en West-Brabant heeft prive gevoelige informatie bij een aantal P2000 meldingen uitgezonden. De P2000 berichten komen via een aantal monitors dan op internet terecht. Aldus verschillende internet nieuws pagina's vandaag.

Met de wet in de hand zijn de online P2000-monitors eenvoudig aan te pakken.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2009, 19:00:03 »
Vindt niet dat je nu de monitor site's hier de schuld van kan geven. Hier ligt de fout als eerste bij de meldkamer en de versturende persoon, de monitor site laat puur de meldingen zien zoals zij die ontvangt op een pager. Die iedereen gewoon kan aanschaffen en in die regio ook die berichten meegekregen heeft.

Offline Bennieboy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 78
    • http://www.112-dokkum.tk
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2009, 19:22:41 »
Wel erg voor die pati ๋nten en waarom daar de P2000 monitoren de schuld van geven, zij krijgen toch ook gewoon de melding binnen op hun pagers:O?
Brandweer & Ambulance Dokkum, http://www.112-dokkum.tk [size=150]Jupiter Pro (v9.1)[/size]

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2009, 19:32:01 »
Citaat van: "Bennieboy"
Citaat van: "Michel-nl"
Vindt niet dat je nu de monitor site's hier de schuld van kan geven. Hier ligt de fout als eerste bij de meldkamer en de versturende persoon, de monitor site laat puur de meldingen zien zoals zij die ontvangt op een pager. Die iedereen gewoon kan aanschaffen en in die regio ook die berichten meegekregen heeft.

Inderdaad!! Waarom nou daar de monitorsites de schuld van geven??

Artikel 441 Wetboek van Strafrecht
Met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die de inhoud of de strekking van hetgeen door middel van een onder zijn beheer staande of door hem gebruikt radio-ontvangapparaat is opgevangen en, naar hij redelijkerwijs moet vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is, hetzij aan een ander meedeelt, indien hij redelijkerwijs moet vermoeden, dat dan openlijke bekendmaking van de inhoud of de strekking volgen zal en zodanige bekendmaking volgt, hetzij openlijk bekend maakt.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2009, 20:50:19 »
Citaat van: "Bennieboy"
Inderdaad!! Waarom nou daar de monitorsites de schuld van geven??

Ik kreeg laatst een bekeuring omdat ik door rood was gereden. SCHANDE! Het is toch niet mijn schuld dat dat stoplicht op rood sprong...

Offline Shipplotter

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 234
  • Luisteramateur havengebied Rotterdam
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2009, 21:00:04 »
Heel goed. Laat ze die figuren met die bewuste sites maar aanpakken. Ze spelen geen enkele rol en daarbij zijn er genoeg mogelijkheden om mee te kijken met p2000. Hou het een beetje discreet!
Luisteren met AOR DV1,ICOM R8600,SDRPLAY DX, AOR5700D en AIR!Quiter ,Op dak X50N, D130, CX4, D777,WelBrook1530N en 1090Mhz antenne.

SWL 4968 & NL38482

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2009, 21:06:28 »
Mijn persoonlijk mening hierover:

Moreel gezien zijn degenen die het weer verder verspreiden na het op de monitor gezien te hebben de grootste schuldigen.

Op basis van de geldende wetgeving zitten de monitorsites per definitie op een zeephelling, en dit soort berichten zouden ze botweg moeten uitfilteren.

Helemaal onderaan zou je nog kunnen wijzen naar de fabrikanten en leveranciers van de peperdure C2000 apparatuur, die de gebruikers regelmatig te pas en te onpas in de steek laat.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

exLid057

  • Gast
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2009, 21:09:07 »
Het klink beetje bot hier aan mijn kant, maar laten we een aktie op touw zetten P2000 van het internet af !!!

 Kan er een pol worden gemaakt ?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2009, 21:12:12 »
Citaat van: "PE7EB"
Moreel gezien zijn degenen die het weer verder verspreiden na het op de monitor gezien te hebben de grootste schuldigen.

Jij maakt het helemaal ingewikkeld. Stel nu dat ik jouw emails stiekum meelees (misschien geen goede vergelijking, maargoed) en die op internet plaats. Ben ik dan strafbaar of degenen die ze op internet lezen en daar vervolgens "iets" mee doen? De P2000 berichten zijn ook niet voor anderen dan degenen die de betreffende capcode(s) in hun pieper hebben staan bedoeld, dus verdere verspreiding door iemand die niet de ontvanger is, is in strijd met de wet.

Om op mijn eerdere voorbeeld over rood licht terug te komen, de fabrikant van mijn auto is ook niet strafbaar omdat mijn auto niet automatisch stopt voor rood licht. Met andere woorden, je kunt wel gaan schuiven met verantwoordelijkheden maar de wet is erg duidelijk. Het enige wat het onduidelijk maakt is dat er niet tegen opgetreden wordt. Dat is een (bewuste?) keus van BZK, maar legitimeert het natuurlijk niet. Zegmaar een gedoogbeleid. Zoiets kan veranderen na dit soort incidenten, iets waar ik al heel lang op hoop. Je zou eens moeten weten hoeveel informatie we nu missen omdat alles online staat...

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2009, 21:14:16 »
Citaat van: "PE7EB"
Helemaal onderaan zou je nog kunnen wijzen naar de fabrikanten en leveranciers van de peperdure C2000 apparatuur, die de gebruikers regelmatig te pas en te onpas in de steek laat.

Sterker nog, 't is de schuld van Hertz, Maxwell en Marconi.

Offline pukkie

  • Levens Genieter
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 789
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2009, 22:29:37 »
Hallo Whoppers,

Waar zijn toch die Encryptie Pagers.
Het wordt de hoogste tijd, dat die dingen ingevoerd gaan worden.
C2000 niet mee te horen, dus P2000 ook met encryptie uitvoeren.

Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

Groet van Roberto.

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2009, 22:34:34 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Het klink beetje bot hier aan mijn kant, maar laten we een aktie op touw zetten P2000 van het internet af !!!

 Kan er een pol worden gemaakt ?

Dat is nog zo'n gek idee niet..
Ik vind het sowieso onzin, vooral omdat het nu vaak door ramptoeristen en journalisten word gebruikt, ik zal ze niet missen.. die online monitors, een pager doet ook zijn werk.

Mvg, Ben.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1983
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2009, 22:43:13 »
Citaat van: "pukkie"
Hallo Whoppers,

Waar zijn toch die Encryptie Pagers.
Het wordt de hoogste tijd, dat die dingen ingevoerd gaan worden.
C2000 niet mee te horen, dus P2000 ook met encryptie uitvoeren.

Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

Groet van Roberto.

Waarom moeten de hobbyisten die tijd, moeite en geld in het zelf decoderen (hetzij met een pager, hetzij met PDW) de dupe worden van online P2000 sites, waar Jan en Alleman zonder enige inspanning met hun vinger in de neus mee kunnen lezen?!?

Als de P2000 sites niet bestonden, werd er door de media echt niet zoveel (of helemaal geen) ruchtbaarheid aan dit verschijnsel gegeven als nu.

Offline dennis

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 468
Uniden BC250D-BCT15-BCD396XT-UBC3600XLT