Auteur Topic: Capcode vanaf grip meldingen?  (gelezen 9887 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Cvfire

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
    • http://www.cvfire.tk/.
Capcode vanaf grip meldingen?
« Gepost op: 1 maart 2009, 22:52:15 »
Is er een capcode die landelijk alle grip meldingen eruit haalt?

of moet ik dan per regio bijv de rvcd programmeren?

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #1 Gepost op: 1 maart 2009, 23:02:49 »
Citaat van: "Cvfire"
Is er een capcode die landelijk alle grip meldingen eruit haalt?

of moet ik dan per regio bijv de rvcd programmeren?

Nee die landelijke code is er niet. En of je de RCvD per regio moet gaan programmeren hangt natuurlijk sterk af van het feit of de RCvD wel wordt gepiept bij GRIP-meldingen. Dat is maar net wat de desbetreffende regio afgepsroken heeft.
Je zou met behulp van een pager eventueel wel kunnen filteren op het woord "GRIP".

Offline Cvfire

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
    • http://www.cvfire.tk/.
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2009, 23:07:51 »
Jah ik heb hem nu zo staan dat ik van Twente alles ontvang, en van Ijsselland HsvD en van Noord oost gelderland de Coordinator, dus daarvan krijg ik de grote wel binnen,

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2009, 12:37:16 »
Citaat van: "Cvfire"
Is er een capcode die landelijk alle grip meldingen eruit haalt?

Dat zou voor de hobbyist wel erg makkelijk zijn, maar voor de hulpdiensten heeft dat totaal geen waarde. Bovendien hoeft een GRIP incident niet per definitie een groot incident te zijn. Regelmatig worden er ADR of RADAR testen gedaan op GRIP-niveau, Noord-Holland-Noord heeft regelmatig bestuurlijke GRIP-oefeningen en daarnaast kan er sprake zijn van GRIP zonder dat er een daadwerkelijk incident is zoals bij het uitkomen van de film van Wilders.

Je zult dus inderdaad per regio een code moeten programmeren.

Groeten, Peter.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2009, 15:42:45 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "Cvfire"
Is er een capcode die landelijk alle grip meldingen eruit haalt?

Je zult dus inderdaad per regio een code moeten programmeren.
Groeten, Peter.

Voor Zeeland kun je de 1300057 als capcode gebruiken, welke meegaat vanaf GRIP 2  ;)
Groeten van Michel

mikertje

  • Gast
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2010, 07:28:28 »
.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2010, 10:59:07 »
Citaat van: "mikertje"
En daarom zou ik het zo makkelijk vinden als er een pager komt waar 50 capcode's in kunnen ofzo.

Zelf PDW draaien en je kunt de berichten voor elke gewenste capcode naar je PDA of smartphone sturen.

mikertje

  • Gast
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2010, 15:03:24 »
.

Michael

  • Gast
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2010, 10:01:16 »
Precies

Je hebt meer aan een pager als je veel weg bent dan dat je PDW moet draaien en wat je een hoop voor moet doen.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #9 Gepost op: 8 maart 2010, 11:53:10 »
Citaat van: "Michael"
Je hebt meer aan een pager als je veel weg bent

Als jij weg gaat dan laat je je telefoon thuis liggen?

Leen Ansems

  • Gast
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2010, 11:55:18 »
Citaat van: "Michael"
Precies

Je hebt meer aan een pager als je veel weg bent dan dat je PDW moet draaien en wat je een hoop voor moet doen.

Volgens mij begrijp je Discriminator niet helemaal. Je kan vanaf PDW alles wat jouw belangstelling heeft doorsturen. Al wil je 2000 capcodes in de gaten houden. Ik heb het hier naast me gehad, 48 capcodes waarvan er om de paar seconde wel 1 gealarmeerd wordt. Dat ben je heel gauw zat.

mikertje

  • Gast
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #11 Gepost op: 9 maart 2010, 13:18:00 »
.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #12 Gepost op: 9 maart 2010, 18:05:10 »
Citaat van: "mikertje"
Wensen verschillen per persoon, respecteer dat en probeer niet alles om te buigen naar je eigen instelling. Het kan niet, klaar!
Misschien komt er ooit nog een mooie Galaxy pager waar 50 capcode's in kunnen, dan ben ik de gelukkigste.

Je bent de zaken aan het omdraaien. Jij wilt dingen "ombuigen naar je eigen instelling". Wat JIJ zou moeten respecteren is dat het een netwerk is voor de hulpdiensten en dat je blij moet wezen dat jij als buitenstaander de alarmeringen van de hulpdiensten kunt ontvangen!

Waar veel "oud gedienden" waarschijnlijk tegen ageren is dat men steeds meer wil (iets met "vinger" en "hand"?). In het begin was er geen software die groepsoproepen kon weergeven. Probeer dan maar eens te achterhalen welke capcodes je moet programmeren, als je ze niet eens voorbij ziet komen. En waarin eigenlijk? Bij Gods gratie kwam er na lang wachten eindelijk de Motorola Jazz op de markt waar maar liefst ZES capcodes in konden. Toen kwamen er handprogrammeerbare pagers, maar in verglijking met de huidige Jupiter en Mercurius waren die echt heeeeeel erg basic. Je weet wat we nu hebben, maar zelfs dat is niet genoeg. 48 codes wordt vast 128 en dat zal wel weer 256 moeten worden of 512. Sommige mensen zijn nooit tevreden geloof ik. Als je je een klein beetje verdiept in de techniek aan de ene kant en het algemene gebruiksdoel aan de andere kant dan is het misschien helemaal niet zo vreemd dat er een maximum van 16 codes is. Het is een ALARMontvanger en geen semafoonnetwerkmonitoringsstation.

Wat je trouwens met die GRIP-codes moet is me ook een raadsel, want zoals wel vaker gezegd zegt het helemaal NIX over de omvang van een incident, vaak genoeg IS er niet eens sprake van een incident, maar wordt er opgeschaald uit voorzorg (extreem weer, strooizout, Fitna, etc...). Ook dat zal wel weer per persoon verschillen, maar als mijn pieper gaat dan ga ik er van uit dat er iets aan de hand is en dan doel ik niet op een tekort aan strooizout of een blondharige politicus die een anti-Islam film uitbrengt...

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2010, 18:30:45 »
Citaat van: "mikertje"
Leuke discussie, maar juist de pager is mijn hobby en niet mijn telefoon.

Wensen verschillen per persoon, respecteer dat en probeer niet alles om te buigen naar
je eigen instelling. Het kan niet, klaar! Misschien komt er ooit nog een mooie
Galaxy pager waar 50 capcode's in kunnen, dan ben ik de gelukkigste.

3x16=48! :)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Capcode vanaf grip meldingen?
« Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2010, 07:09:32 »
Ik ken 1 beroepsgebruiker die met 2 pagers moet rondlopen voor alles waar hij aan deelneemt:
Rampenbestrijding, assistent van de burgermeester en als brandweerman in het lokale korps.
Van de pagers die ik in mijn handen heb gehad (héééél veel) was er niet 1 bij waar alle 16 capcodeposities gevuld zijn met codes voor een eigen uitruk. Het gemiddelde ligt zo rond de 10 capcodes bezet. Er zijn natuurlijk hobyisten die graag meer dan 16 codes in een pager willen hebben, maar het aantal hobbyisten wat die behoefte heeft schat ik op minder dan 250 personen. Intussen is er al veel stoom van de ketel, want de komst van de TP110 met 48 capcodes heeft in veel gevallen in een behoefte voorzien. Een pager met 48 capcodes betekent ook een hoger prijskaartje. Stel dat de P2000shop die pager kan laten fabriceren, dan ben ik bang dat ze er nu mee blijven zitten. Zo`n pager zal toch gauw tussen 250 en 300 euro uitkomen. Hoeveel hobbyisten is hun verlangen dat bedrag waard? Weinig. Dat kan ik je nu al vertellen. Je hoeft dus geen uitgebreide studie te hebben gedaan om te kunnen inschatten dat de kans dat die pager er ooit komt nagenoeg nul is.