Auteur Topic: NS stations  (gelezen 41297 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1372
Re: NS stations
« Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2009, 21:55:52 »
hey bedankt voor deze leuke lijst  :)

exLid057

  • Gast
Re: NS stations
« Reactie #16 Gepost op: 26 mei 2009, 00:04:54 »
zet deze er ook maar bij 166.150 word nu gebruikt aan het spoor in Zutphen

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: NS stations
« Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2009, 07:18:52 »
Daar is dan zeker een aannemer aan het werk? Zo ja weet je ook welke?

Spoorfan

exLid057

  • Gast
Re: NS stations
« Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2009, 10:20:58 »
Citaat van: "spoorfan"
Daar is dan zeker een aannemer aan het werk? Zo ja weet je ook welke?

Spoorfan

Nee helaas niet sproorfan

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: NS stations
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2009, 18:51:52 »
Goedeavond,

weet iemand op welke freq. de porto's van het treinpersoneel van NS Highspeed op de Benelux-lijn Amsterdam-Brussel werken? Ze waren vandaag met iets trunking-achtig aan het communiceren.

Helaas wisten ze zelf niet hoe of wat inzake frequenties.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

  • Gast
Re: NS stations
« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2009, 18:53:28 »
Citaat van: "Asterix900"
Goedeavond,

weet iemand op welke freq. de porto's van het treinpersoneel van NS Highspeed op de Benelux-lijn Amsterdam-Brussel werken? Ze waren vandaag met iets trunking-achtig aan het communiceren.

Helaas wisten ze zelf niet hoe of wat inzake frequenties.

Is dat niet het GSM-R systeem?

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: NS stations
« Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2009, 20:06:32 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "Asterix900"
Goedeavond,

weet iemand op welke freq. de porto's van het treinpersoneel van NS Highspeed op de Benelux-lijn Amsterdam-Brussel werken? Ze waren vandaag met iets trunking-achtig aan het communiceren.

Helaas wisten ze zelf niet hoe of wat inzake frequenties.

Is dat niet het GSM-R systeem?

Best mogelijk, natuurlijk. Ik weet niet wie de leverancier is van ProRail (want dacht dat GSM-R door hen wordt verzorgd) en hoe de Nederlandse toestellen er precies uitzien. Het treinpersoneel beweerde zelf ook niets te weten.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 328
Re: NS stations
« Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2009, 01:32:29 »
De porto's werken waarschijnlijk gewoon op 429.8875 MHz, de algemene landelijke frequentie. Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik het bij de collega's checken. Deze frequentie wordt gebruikt voor het contact op de trein tussen de conducteurs en de machinist. Doordat je het treinnummer moet invoeren werk je met een selectieve oproep. Wel is het mogelijk om een algemene oproep te doen, dan hoort iedereen binnen het zendbereik van de porto mee. Dit geldt trouwens ook als er een alarmoproep wordt geplaatst. GSM-R, de R staat voor Rail is uitsluitend bedoeld voor het contact van de machinist met de verkeersleiding. Een conducteur mag in principe alleen in noodgevallen dit apparaat bedienen. In het display van het apparaat staat GSM-R NL, aannemelijk is dat bij grensoverschrijding dit veranderd in B of in Duitsland in DL. Via GSM-R kunnen ook tekstberichten worden verzonden, maar daar wordt in de praktijk geen gebruik van gemaakt.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 UHF, Uniden SDS100E.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: NS stations
« Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2009, 03:27:53 »
Citaat van: "Meeluisteraar"
De porto's werken waarschijnlijk gewoon op 429.8875 MHz, de algemene landelijke frequentie.

En dus op de NS Hispeed- en Benelux trajecten is dit ook dezelfde frequentie?

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 328
Re: NS stations
« Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2009, 00:30:08 »
Ik denk van wel. Toen ik pas in België in de Benelux-trein zat hoorde ik een bekend riedeltje.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 UHF, Uniden SDS100E.

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: NS stations
« Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2009, 10:39:00 »
Het is volgens mij wel afhankelijk welke "bloedgroepen"er op de trein zitten.
Zo in mogelijk naar en van Brussel NS-highspeed, NS reizigers (vooral conducteurs) en NMBS (conducteurs in Belgie). De Belgische conducteurs hebben bij mijn weten geen porto.

Spoorfan

Offline wattman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: NS stations
« Reactie #26 Gepost op: 22 juni 2009, 19:26:17 »
Op de Benelux wordt door de Nederlandse bemanning gebruik gemaakt van de bekende portofrequentie. Ook binnen Belgie.
Op de overige Hi-Speedtreinen weet ik het niet zeker omdat ik daar hoogst zelden in zit, maar ik zou niet weten waarom dit niet het geval zou zijn,

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: NS stations
« Reactie #27 Gepost op: 23 juni 2009, 17:04:01 »
Citaat van: "wattman"
Op de Benelux wordt door de Nederlandse bemanning gebruik gemaakt van de bekende portofrequentie. Ook binnen Belgie.

De 429.8875 MHz? Dient men dan een zendvergunning bij de Belgische autoriteiten aan te vragen?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline wattman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: NS stations
« Reactie #28 Gepost op: 23 juni 2009, 19:56:28 »
Ik heb alleen waargenomen dat men op Antwerpen Centraal vrolijk met de NS porto's met elkaar loopt te communiceren. In hoeverre dat legaal is, is mij helaas niet bekend.  ;)

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 328
Re: NS stations
« Reactie #29 Gepost op: 30 september 2009, 11:48:32 »
Gisteren navraag gedaan bij een collega. Op de Benelux-treinen wordt inderdaad gewerkt met de Motorola GP380 UHF-portofoons op 429.8875 MHz. Op de ICE hebben ze een apart intern communicatiesysteem. Waarmee gewerkt wordt op de HSL-Zuid bij de Fyra zal ik nog natrekken.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 UHF, Uniden SDS100E.