Auteur Topic: Swalm- en Roertunnel op UHF?  (gelezen 11163 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Gepost op: 4 maart 2008, 20:47:49 »
Vandaag heb ik aan de zuidkant van de Roertunnel ( t.h.v. Maasbracht) enige communicatie gehoord op 468.850 en 469.490, mogelijk worden deze frequenties gebruikt op het nieuwe stuk snelweg of de tunnels A73-Zuid.

Op de 468.850 hoorde ik: Bij hectometerpaaltje ... ligt een houten pallet, zo'n 5km verderop ligt nog een houten pallet. De 469.490 viel bij Maasbracht aardig in de ruis maar ik kon er uit opmaken dat er iets van een storing of test gaande was in een computersysteem. Enkele woorden die ik heb kunnen verstaan zijn: Systeem ... , werkt niet goed, resetten.. en nu? Veel meer kon ik er niet uit halen.

468.850 is een oud kanaal van de politie Eindhoven, Johan en ik kunnen in die omgeving niets vinden op beide kanalen. Helaas kom ik op mijn route tegenwoordig niet veel verder als Venlo, vandaar dat ik de altijd symphatieke Limburgers weer aan het werk zet ;)

Edit 5 april:

De 469.4900 heb ik in zijn geheel niet meer gehoord rondom Roermond of de tunnels, deze zal denk ik in gebruik zijn bij de aannemer die voor de veiligheidssystemen zorgt.

Op 468.8500 hoor ik in een straal van 10km rondom Roermond niet meer als een data-signaal, geen idee waar dit vandaan komt.

Beide frequenties kunnen vervallen in combinatie met de tunnels, allen bedankt voor het meeluisteren en reageren.
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Offline pukkie

  • Levens Genieter
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 789
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2008, 08:37:42 »
Hallo,

ik heb de 468,8500 en de 469,4900 even in de scanners gezet.
Nou ik hoor op beide freqjes dat er op gewerkt wordt, maar helaas is het signaal bij mij bijna niet te nemen hoor.
Er zwak signaal zeg.

Groet van Roberto.

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2008, 21:48:23 »
Citaat van: "pukkie"
ik heb de 468,8500 en de 469,4900 even in de scanners gezet.
Nou ik hoor op beide freqjes dat er op gewerkt wordt, maar helaas is het signaal bij mij bijna niet te nemen hoor.
Er zwak signaal zeg.

Het zijn inderdaad zwakke zenders, de 468.850 kon ik nog goed volgen op de handscanner maar de 469.490 werd bij Maasbracht ( net onder de Roertunnel) al zwak. Komend weekend zijn de beide tunnels weer afgesloten, dan worden de systemen weer gecheckt en aanpassingen gedaan. Het weekend zou er dus veel communicatie moeten zijn, als er gebruik wordt gemaakt van deze frequenties althans.
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21665
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2008, 21:24:55 »
Vandaag was ik in Roermond en Swalmen maar heb er totaal niets op gehoord. Met de trein kom je vlak langs de Swalmtunnel en aan de zuidzijde vlak voor de tunnelbuis zag ik wel een UHF antenne aan een lichtmast. Maar deze hangt dus zeer laag in de tunnelbak. Aan de noordzijde zag ik vlak voor de tunnel een 3 elements VHF richtantenne die op de ingang van de tunnel gericht stond.

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2008, 22:16:12 »
Citaat van: "Johan Beck"
Vandaag was ik in Roermond en Swalmen maar heb er totaal niets op gehoord. Met de trein kom je vlak langs de Swalmtunnel en aan de zuidzijde vlak voor de tunnelbuis zag ik wel een UHF antenne aan een lichtmast. Maar deze hangt dus zeer laag in de tunnelbak. Aan de noordzijde zag ik vlak voor de tunnel een 3 elements VHF richtantenne die op de ingang van de tunnel gericht stond.

Deze antenne's heb ik laatst ook gezien, die VHF antenne aan de noordkant, kan het zijn dat hierop de radiofrequenties worden doorgegeven? Radio1 en L1 worden in de tunnels doorgegeven, dit in geval van een callamiteit.
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2008, 20:59:53 »
Nog niets gehoord op beide freq.

Dat doorgeven van landelijke en provinciale radio zenders zal wel met "lekkende" coax gebeuren neem ik aan ?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21665
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2008, 21:09:03 »
Citaat van: "jomaco"
Dat doorgeven van landelijke en provinciale radio zenders zal wel met "lekkende" coax gebeuren neem ik aan ?

Daar dacht ik ook al aan.

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2008, 02:54:54 »
Citaat van: "Johan Beck"
Vandaag was ik in Roermond en Swalmen maar heb er totaal niets op gehoord. Met de trein kom je vlak langs de Swalmtunnel en aan de zuidzijde vlak voor de tunnelbuis zag ik wel een UHF antenne aan een lichtmast. Maar deze hangt dus zeer laag in de tunnelbak. Aan de noordzijde zag ik vlak voor de tunnel een 3 elements VHF richtantenne die op de ingang van de tunnel gericht stond.

Een zelfde VHF antenne staat boven de noordingang van de Roertunnel in een mast naast het diensten gebouw, deze staat gericht op het westen en niet op de tunnel. Die in Swalmen lijkt net boven de tunnel uit te komen, die in Roermond staat hoog in een mast boven de tunnel.
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #8 Gepost op: 6 juni 2008, 23:35:38 »
Even een update over de tunnels, danlkzij een lastige klant ben ik vandaag vier keer door beide tunnels gereden :S

Naast de radiozender zouden ook de GSM providers worden doorgegeven in de tunnels, midden in de Roertunnel is Vodafone dood en de KPN via de carkit met antenne op dak heeft nog net een signaaltje maar bellen is niet mogelijk. Wel ontving ik midden in de Roertunnel een P2000 bericht, dit wordt dus wel in de tunnels doorgegeven ( begrijpelijk).

De VHF richtantenne's die Johan heeft gezien, deze staan gericht op Roermond-Centrum dus wellicht wel op de brandweerkazerne of politiebureau. Het zou kunnen zijn dat deze worden gebruikt om de analoge portokanalen van de brandweer ( of Rode Kruis/SIGMA) door te geven in de tunnels bij een calamiteit, iemand een idee of deze kanalen nog worden gebruikt door de brandweer Roermond?

In de tunnels hangt zeker 1 en mischien wel 2 coaxkabels, helemaal links tegen de muur in een zwarte pvc pijp, in de Swalmtunnel van zuid naar noord kun je aan het eind de kabel zien lopen.
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2008, 10:01:14 »
Citaat van: "woody_duiven"
Even een update over de tunnels, danlkzij een lastige klant ben ik vandaag vier keer door beide tunnels gereden :S

Zo da's nog gezellig dezer dagen... hoeveel dagdelen heb je erover gedaan?   ;-)

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2016, 14:29:35 »
Dit is wat ik zie in Sittard. Het signaal is zo zwak dat ik geen idee heb wat ik daar moet horen. Het is echter net te zien op de waterval. Ik gebuik een vertikale dipool binnen.

Zie bijlage...

Welke >:( heeft een limit van 500k ingesteld voor bijlages? "maximale individuele grootte: 250 KB" For hells sake! Je kan nieteens een screenshot dumpen hier! Een regel uit de jaren 70 van de vorige eeuw en daarna nooit aangepast ofzo?
QRO, einde probleem!

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7560
  • PE1RFR
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2016, 14:39:13 »
Welke >:( heeft een limit van 500k ingesteld voor bijlages? "maximale individuele grootte: 250 KB" For hells sake! Je kan nieteens een screenshot dumpen hier! Een regel uit de jaren 70 van de vorige eeuw en daarna nooit aangepast ofzo?

Pardon? Dit forum wordt gedraaid door vrijwilligers en kost eigenlijk alleen geld, los van advertentie-inkomsten die de lading net wel / net niet dekken. Mocht je denken dat het internet gratis is dan ben jij degene die achter zijn oren moet krabben. Als jij iets op een forum wilt zetten kijk dan wat verder dan je neus lang is, het forum zelf hoeft dat niet te faciliteren hoor...

http://postimage.org
https://imgsafe.org
http://nl.tinypic.com

Ik denk dat ik de bijlages maar helemaal uit ga schakelen, heb geen zin in dit soort discussies en zeker niet van mensen die zich net hebben aangemeld.

Ohja, welkom nog...

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2016, 14:43:55 »
Ik heb 10 jaar een BBS gedraaid en nooit dergelijke klachten gehad. Ik weet dus wat het kost. Nagenoeg niets!
QRO, einde probleem!

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7560
  • PE1RFR
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2016, 14:45:41 »
Ik heb 10 jaar een BBS gedraaid en nooit dergelijke klachten gehad. Ik weet dus wat het kost. Nagenoeg niets!

Goh, leuk voor je. Het forum draait al 10 jaar zo, dus je kunt je ook afvragen waarom al die andere leden al die jaren wel bijlages kunnen plaatsen en jou het met een hoop bombarie niet lukt.

Online www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Swalm- en Roertunnel op UHF?
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2016, 16:20:26 »
Peter, je hebt mijn onvoorwaardelijke steun in deze.
Niet dat het iets oplevert, maar je hebt meer dan 100% gelijk.
Ik denk dat ik dat namens vrijwel alle forumleden kan zeggen.

Even back on topic.
Tunnels blijven lastig. Er zijn opties om het dekkend te krijgen, maar ook een lekkende coax kan beschadigen door brand/instorting.
Tunnel calamiteiten zijn gedekt door een 2e systeem en vaak zelfs 3e systeem.
Vrijwel altijd is nummer 2 of 3 dat semafonie. Ook voor deze tunnel hebben wij ze geleverd.
Primair om te alarmeren. Medewerkers kunnen ook in de tunnel aan het werk zijn, maar zodoende toch oproepbaar blijven bij de calamiteit.
Daarmee hebben we getest.
Naar buiten communiceren is dan niet altijd mogelijk ,daarvoor is men dan afhankelijk van OVV diensten. Met name BRW in DMO.