Auteur Topic: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen  (gelezen 54806 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #15 Gepost op: 23 mei 2007, 09:59:00 »
Citaat van: "peen van dienst"
Om met de beschuldigende vinger naar de P2000 web sites te wijzen (als 'enige veroorzaker' van dit fenomeen)  gaat me dus een beetje te ver.

Daarbij komend feit is dat je de ontvangen informatie doorspeelt en openbaar maakt, iets wat niet echt toegestaan is in de Nederlandse wet en min of meer gedoogd wordt. Ook met de online scanners.

Ik denk dat er meer kijkers naar de online P2000 sites zijn dat dat er mensen zijn die zelf met PDW hun informatie binnen halen. Zelfs mensen die helemaal geen affiniteit met brandweer of what so ever hebben de sites weten te vinden om te kijken wat er loos is in de buurt omdat ze sirenes horen.

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #16 Gepost op: 23 mei 2007, 10:08:58 »
De ophef die nu plotseling wordt gemaakt over adressen van opvang tehuizen snap ik wel, maar is kort door de bocht. In al die jaren dat ik naar de scanner heb geluisterd heb ik heel wat informatie gehoord bij de hulpverlenende diensten, waarvan ik weleens stond te kijken dat dit zo werd uitgezonden. Van de andere kant is het natuurlijk zo dat de hulpverlenende diensten die netwerken hebben om hun taak uit te voeren en niet bij elk bericht moeten denken ' o er kan wel eens iemand meeluisteren' . In de tijd van analoge netwerken gingen er bij allerlei opvanghuizen ook alarmen af en toen hoorde je niemand reageren. Met de invoering van P2000 kun je makkelijker aan informatie komen.

De koppeling van P2000 via PDW aan internet is een heel mooie mogelijkheid (mijn complimenten Peter) waar menig dienst of persoon dankbaar gebruik van maakt. Dat vermoedelijk deze internet koppeling nu een probleem geeft is vreemd. De Federatie Opvang  zou eerst eens met harde  cijfers of voorvallen moeten komen, waaruit blijkt dat problemen bij opvang tehuizen e.d  terug zijn te voeren naar P2000 meldingen. P2000 kan met PDW op een alleen staande computer ook worden bekeken er daar is internet niet voor nodig. Dat er namen van instellingen via P2000 worden uitgezonden is niet verwonderlijk omdat die zo in het automatische brandmeldsysteem staan of via particuliere alarmcentrales worden aangeleverd. Dat naamgeving van opvangtehuizen via P2000 anders kan, zou in een overleg kunnen worden afgesproken.

Dat er op deze wereld helaas mensen rondlopen met kwade bedoelingen zal altijd wel blijven bestaan. Handscanners zijn ook nooit verboden, omdat ze werden aangetroffen bij inbrekers die op heterdaad werden betrapt. Lucifers en aanstekers zijn ook nooit verboden omdat ze door pyromanen werden gebruikt, die daarmee enorme schade en ontrust veroorzaken..
Laten wij in iedergeval onze luister hobby in ere houden .

Bubo bubo

peen van dienst

  • Gast
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #17 Gepost op: 23 mei 2007, 10:25:33 »
Citaat
Daarbij komend feit is dat je de ontvangen informatie doorspeelt en openbaar maakt, iets wat niet echt toegestaan is in de Nederlandse wet en min of meer gedoogd wordt.

Dat klopt; je mag het niet opnieuw openbaar maken, en dat is wat die sites doen.

Maar als de info 'gewoon' niet over P2000 zou zijn uitgezonden, zou het überhaupt ook niet op de site terecht gekomen zijn, bedoel ik. En ja, dan moet je je als 'verzender' van de informatie maar aanpassen aan het feit dat het over een eenvoudig af te luisteren medium wordt uitgezonden, dus.

M.i. zou die club er meer bij gebaat zijn geweest om met de alarmcentrales afspraken te maken over de vermelding van 'hun huizen' in de database, dan het pad wat ze nu volgen. Nu weet iedereen dus dat dit kan; betere reclame hadden ze zich niet kunnen wensen....

Citaat van: "nu.nl"
Het publiceren van adresgegevens is in strijd met de privacywet. Niettemin is de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding van mening dat de brandweerkorpsen zelf beter moeten omgaan met gevoelige adresgegevens.

M.i. is dit inderdaad reeeler.

Peen

Hasty

  • Gast
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #18 Gepost op: 23 mei 2007, 10:59:03 »
Is het openbaar worden van die adressen de schuld van PDW?
Neen!

De berichten zijn ook gewoon via pagers mee te lezen, dus als je op deze manier achter die adressen wil komen lukt dat toch wel.
De verantwoordlijkheid voor de inhoud van een bericht ligt bij de opsteller/verzender van het bericht en niet bij ontvangers, lezers of messengers.

Nu met een beschuldigend vingertje wijzen naar de "websites" die deze informatie onverkort doorgeven vind ik niet op zijn plaats. We zouden allemaal weer op een andere manier gaan piepen als webmasters een vorm van censuur gaan toepassen en gaan bepalen wat er wel of niet te lezen is.

Hasty-HGL

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4898
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #19 Gepost op: 23 mei 2007, 11:24:16 »
Citaat van: "Hasty"
Nu met een beschuldigend vingertje wijzen naar de "websites" die deze informatie onverkort doorgeven vind ik niet op zijn plaats.

De Wetgever is het niet met je eens.

Artikel 441, Wetboek van Strafrecht -

Met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die de inhoud of de strekking van hetgeen door middel van een onder zijn beheer staande of door hem gebruikt radio-ontvangapparaat is opgevangen en, naar hij redelijkerwijs moet vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is, hetzij aan een ander meedeelt, indien hij redelijkerwijs moet vermoeden, dat dan openlijke bekendmaking van de inhoud of de strekking volgen zal en zodanige bekendmaking volgt, hetzij openlijk bekend maakt.

Rene

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #20 Gepost op: 23 mei 2007, 11:28:04 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Hasty"
Nu met een beschuldigend vingertje wijzen naar de "websites" die deze informatie onverkort doorgeven vind ik niet op zijn plaats.

De Wetgever is het niet met je eens.

Artikel 441, Wetboek van Strafrecht -

Met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die de inhoud of de strekking van hetgeen door middel van een onder zijn beheer staande of door hem gebruikt radio-ontvangapparaat is opgevangen en, naar hij redelijkerwijs moet vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is, hetzij aan een ander meedeelt, indien hij redelijkerwijs moet vermoeden, dat dan openlijke bekendmaking van de inhoud of de strekking volgen zal en zodanige bekendmaking volgt, hetzij openlijk bekend maakt.

Ja ik vond de uitspraak van Hasty ook niet echt gegrond...het is gewoon heel simpel als de websites stoppen is het hele probleem gewoon weg.

Gert Jan

  • Gast
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #21 Gepost op: 23 mei 2007, 12:20:38 »
Grappig te zien dat mensen nu de websites gaan verdedigen die toch de oorzaak zijn van alle ophef.
Ondanks waarschuwingen in het verleden zijn deze gewoon doorgegaan met het openbaarmaken van (soms) gevoelige info.

peen van dienst

  • Gast
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #22 Gepost op: 23 mei 2007, 13:24:24 »
Citaat van: "Wopper"
Ja ik vond de uitspraak van Hasty ook niet echt gegrond...het is gewoon heel simpel als de websites stoppen is het hele probleem gewoon weg.

Nee hoor; want dan moet van Dijken ook stoppen met zijn P2000 Officer te verkopen; om maar eens een zijstraat te noemen.

Ander voorbeeld: in LV rijden wij ook op villa Eikenhorst; het privé adres van Willem-Alexander en Maxima. Denk je dat dat feit daarbij staat, in die alarmering op P2000 ? Echt niet !

Je mag inderdaad de info niet 'vermenigvuldigen'; maar dat mag je ook al niet met een simpele melding voor een automaat naar een kantoorpand; dat is een hele andere discussie.  Maar de brandweer is zelf onzorgvuldig door het uitzenden van deze informatie over een netwerk wat op simpele wijze voor eenieder mee te lezen is.

En volgens diezelfde wet die het 'vermenigvuldigen' van de informatie niet toestaat, is het wel toegestaan om informatie uit de lucht te halen welke niet versleuteld is.

Peen

GJN

  • Gast
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #23 Gepost op: 23 mei 2007, 14:03:56 »
Dus de meldkamers moeten rekenen houden met de online P2000 sites.
Dit is de ongekeerde wereld. De meldkamer moet hun werk doen en hoeven toch geen rekenschap af te leggen voor de illegale online p2000-sites.
Wachten is tot er een proces komt op dit illegale gedoe.
Hinder de meldkamers niet in hun werkzaamheden!!!!

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #24 Gepost op: 23 mei 2007, 14:32:43 »
Ongeacht alle commotie over dit onderwerp vind ik het erg belangrijk dat wij als burger in positieve zin een controle houden op wat de overheidsdiensten doen.
PDW speelt daar, als het gaat om je individuele inzicht in wat er zo al gebeurd in de hulpverlening, bij mij nu een belangrijke rol in. Door het volledig overstappen naar C2000 is ons als burger al een belangrijk deel van dat recht ontnomen.

Het 'openbaar' maken van die informatie is -zoals diversen al aanhalen- verboden.
Dat openbaar maken gebeurd niet door een programma, maar door een persoon die dat programma gebruikt.
En die persoon is feitelijk ook aanspreekbaar op dat feit.

Ik blijf een voorstander van een PDW mét HTML en FTP faciliteiten, ook al gebruik ik ze misschien helemaal niet. In Nederland is PDW wellicht in gebruik bij de hulpdiensten, in het buitenland kan ik mij voorstellen dat PDW voor heel andere toepassingen kan worden gebruikt.
Als we alles wat we maken toetsen op de gevolgen bij misbruik zijn we weer  terug in het stenen tijdperk.

Al was het alleen maar omdat je niet Alfred Nobel of een chemiebedrijf hoort te veroordelen wanneer iemand zich temidden van anderen met dynamiet opblaast, maar de mens die daarachter zat.
Of om in de software hoek te blijven: je kunt Bill Gates er toch ook niet op aanspreken dat PDW onder Windows werkt?

De vrijheid om informatie te vergaren is voor mij een groot goed. Het misbruik van die informatie mag van mij gestraft worden!

René van Zon

peen van dienst

  • Gast
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #25 Gepost op: 23 mei 2007, 14:48:24 »
Citaat van: "GJN"
Dus de meldkamers moeten rekenen houden met de online P2000 sites. Dit is de ongekeerde wereld.

Nee; de meldkamers moeten al rekening houden met het feit dat zij informatie verzenden via een niet-gecodeerd medium.

Zoals ze 'vroegah' ook al geen namen en telefoonnummers doorgaven over de analoge mobilofoon; op zo'n moment werd toen ook door de centralisten aan de wagens gevraagd om 'even te bellen met de centrale', want ze realiseerden zich dat er driftig met scannertjes werd meegeluisterd.

Dat is inderdaad een stukje zorgvuldigheid van de betreffende brandweer regio (want: de centralist kiest er niet bewust voor om dit uit te zenden; de info komt uit een database die vooraf door de regio is gevuld).

Of: je codeert de informatie.
Of: je zendt het niet uit.

Maar laten we oorzaak (uitgezonden via meeluisterbaar medium) en gevolg (terecht gekomen op een P2000 site) wel even uit elkaar houden.

Peen

GJN

  • Gast
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #26 Gepost op: 23 mei 2007, 15:19:50 »
Het terecht komen op een p2000 site moet in feite niet meer gebeuren. (illegaal en misschien strafbaar).
Dan is denk ik een groot probleem opgelost.
Niet openbaar maken, alleen voor eigen gebruik thuis (pager / PDW zonder ftp)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7546
  • PE1RFR
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #27 Gepost op: 23 mei 2007, 16:16:18 »
Citaat van: "peen van dienst"
Nee hoor; want dan moet van Dijken ook stoppen met zijn P2000 Officer te verkopen; om maar eens een zijstraat te noemen.

Citaat van: "GJN"
Dus de meldkamers moeten rekenen houden met de online P2000 sites. Dit is de ongekeerde wereld.

Inderdaad! We moeten wel onderscheid blijven maken tussen de mogelijkheid om de berichten te ontvangen (hetzij via PDW, hetzij via een pager/Officer/etc) en het herpubliceren van de berichten.

Het lijkt wel of het versturen van "gevoelige" informatie nu ineens een vrijbrief is om ze maar meteen wereldkundig te maken? Dat gaat helemaal de verkeerde kant op. Ik proef in veel reakties een grote hoeveelheid eigenbelang, het mogelijk moeten inleveren van de online monitor. Mensen, ik kijk zelf ook regelmatig op mijn eigen monitor maar die heb ik per gisteren gesloten en zal ook niet meer op wat voor stiekume wijze dan ook beschikbaar blijven.

De maat is voor mij vol !!!!!

En laten we nu niet doen alsof onze neus bloedt en dat dit het eerste voorval is, wat te dachten van de commotie in Zeeland? Dat er zomaar meegelezen kan worden?

http://www.p2000regio19.nl/laatste-nieuws.htm
http://www.terneuzen.nl/topics/bestuur/ ... /6602a.pdf

Volgens mij heeft zoiets in Limburg ook gespeeld, maar dat kan ik 1,2,3 niet vinden.

Het is en blijft van de zotte dat de ambulance meldkamers hun wagens op een bepaalde wijze willen alarmeren, maar dat een en ander uiteindelijk open en bloot op internet verschijnt waardoor ze hun berichten moeten aanpassen aan de meelezers? Ook zonder internet kan men met PDW meelezen, maar dat is natuurlijk hele andere koek. Wie kan mij een online scannerarchief noemen waar ik per regio en per hulpdienst ouderwetse analoge gesprekken op kan vragen?

Juist ja, DAT BESTAAT NIET. Online scanners waren er wel, maar er is een groot verschil tussen iets wat het ene oor in gaat en het andere weer uit en het opslaan en archiveren van alarmeringen. Meldingen zijn via online monitoren weken, maanden of zelfs jaren terug na te lezen. Dat is heel wat anders, een "kwaadwillende" die zelf PDW gaat draaien moet ten eerste weten hoe hij het aan de praat krijgt, hij hij het draaiend houdt, hoe hij de logfiles kan doorspitten en waar hij naar moet zoeken. Bovendien kan hij pas vanaf dat moment berichten verzamelen.

Via P2000 krijgt die "kwaadwillende" alles op een presenteerblaadje voorgeschoteld, hij kan zover terug kijken als hij wil, zoeken op elk willekeurig woordje, sterker nog, Google helpt hier zelfs aan mee! Geef hem dan meteen een koekje bij zijn koffie als je hem toch zo graag in de watten wilt leggen....

Mijn gezond verstand heeft gewonnen van mijn "eigenbelang". Velen willen het zichzelf (en anderen) helaas te makkelijk maken en je ziet waar dat nu toe leidt...

Citaat van: "vuurvreter63"
Waarom bouw je niet een vaste loggin optie in.

Omdat dat niet mogelijk is. Er zijn 1001 manieren om een website te beveiligen met een paswoord, maar de meest gebruikte en tevens enige echte betrouwbare is middels ".htaccess" (Google daar maar eens op) en dat werkt via de server waar de website (online monitor) op draait en heeft niets met de website zelf te maken. Je kunt de pagina('s) pas bekijken als de server daar toestemming vor geeft. Niets in de wereld zal PDW en/of HTML die mogelijkheid geven, dat zal altijd te omzeilen zijn, daarom moet dit keihard op de server zelf gebeuren. Niet eens elke server ondersteunt dit, dus daar heb je nog een extra struikelblok....

Groeten, Peter.

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #28 Gepost op: 23 mei 2007, 16:51:08 »
Tja ik roep al sinds juni 2003 toen hier in zuid limburg P2000/C2000 ingevoerd werd,
Dat men de berichten NIET online moet zetten.

Goed voorbeeld hier was de ambulancedienst, die heeft binnen 2 maanden hun berichten aangepast  toen ze er achter kwamen dat het online stond op internet.


Wat ik altijd al geroepen heb, ze moesten de online berichten verbieden!!!!
Heb je ook een stuk minder ramp toerisme, nu hoort men sirene's en hup ff op computer kijken waar de brand is.

Want het lijkt tegenwoordig wel of echt iedereen de bekende site's wel kennen.


Mensen die het echt willen volgen zoals hulpverleners zelf, hobbyisten en journalisten die schaffen zich zelf wel een pager aan of hebben hun eigen PDW.
En daar is opzich ook niets mis mee.


Maar die online berichten moeten eraf!!

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1949
Re: Online P2000 monitoren verraden opvangadressen
« Reactie #29 Gepost op: 23 mei 2007, 16:57:58 »
Wat te denken van websites met online P2000 monitoren die bomvol banners staan of zelfs SMS diensten aanbieden: €€€

Het is gewoon een echte business geworden.

Ik wordt soms gebeld als men ergens sirenes hoort, ik zeg dan: koop dan een pager. De reactie is dan altijd: waarom zal ik een pager kopen als ik via internet de berichten gratis kan bekijken. Als ik dan zeg dat ze mij dan ook niet hoeven te bellen, hangen ze meestal op...

Voor Peter:

Juridisch is er een mogelijkheid dat jij het gebruik van PDW voor openbare P2000 monitoren verbiedt. Neem het op in de policy voor het gebruik van PDW, wie dat negeert, overtreedt de gebruikersverklaring.

In het verleden is dit vaker met software gebeurt. (met Ventrilo voor de kenners, die wilden opeens geld verdienen, pasten de policy aan, waardoor de oude serversoftware niet meer gedraaid mag worden)