Auteur Topic: VX-7R  (gelezen 4674 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

van-gemert

  • Gast
VX-7R
« Gepost op: 6 mei 2007, 11:26:04 »
Hallo,

Ik heb sinds kort 2 Yaesu VX-7R portables. Deze gebruiken we bij het Paragliden.
Ik heb verder geen verstand van radio's en zo, dus probeer ik via o.a. dit forum mijn licht op te steken.

Als ik buiten in de bergen ben heb ik zo'n 3 km bereik. Maar als 1 van ons zich in de auto bevind is het bereik nog maar een paar honderd meter. Nu kan ik dat nog wel begrijpen, dus denk ik dan...... ik moet een antenne regelen die ik (met een magneetvoetje of zo) óp de auto kan monteren. Bestaat zoiets, en waar moet ik op letten? In het boekje staat dat de antenne 50 ohm moet zijn. Is dat heel belangrijk?

Als we in de bergen zijn gebruiken we frequenties in de buurt van de 144.000 mhz.

Als iemand suggesties heeft? Alvast bedankt!

Peter

Offline scanman77

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • [color=#0000FF]flick[/color][color=#FF0000]r[/color]
Re: VX-7R
« Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2007, 15:32:47 »
Die 50 Ohm is zeker belangrijk, dit is namelijk de impedantie ( schijnbare weerstand ) die de porto ook gebruikt op de antenne uitgang.
Zou je een kabel met andere impedantie gebruiken ( 75Ohm ) dan zal de porto niet z'n gehele vermogen kunnen zenden, met alle vervelende gevolgen vandien

Een zoekactie van  google leverde mij het volgende

http://www.rfparts.com/diamond/mr77sma.html

Dit is een antenne met een SMA connector, volgens mij is dit hetzelfde type als
dat de Yeasu heeft.

Vraag in ieder geval bij een antene leverancier of dit type voldoet aan jouw eisen.


Succes met je keuze!

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: VX-7R
« Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2007, 15:47:38 »
Citaat van: "van-gemert"
Als we in de bergen zijn gebruiken we frequenties in de buurt van de 144.000 mhz.
Als iemand suggesties heeft? Alvast bedankt!

PMR-portofoons gebruiken. Je maakt je schuldig aan piraterij.

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re: VX-7R
« Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2007, 19:32:21 »
Ja,hij en duizenden anderen ;)
mvg,Ben.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: VX-7R
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2007, 19:41:24 »
Citaat van: "Ben-scan"
Ja,hij en duizenden anderen ;)

Is dat een excuus voor hufterig gedrag? Doe dat dan in ieder geval niet niet van 144-146 MHz.

Rene

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re: VX-7R
« Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2007, 19:49:28 »
Nee dat hoor je mij niet zeggen,maar deze meneer geeft zelf al aan dat hij er niet veel verstand van heeft,het zou me niks verbazen als hij niet wist dat het gebruik zonder vergunning illegaal is.
Mvg,Ben
 :)

van-gemert

  • Gast
Re: VX-7R
« Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2007, 19:14:34 »
@ scanman 77....bedankt voor de info, ik ga op zoek
@ ben-scan.....inderdaad wist ik dit niet. Nu heb ik het uitgezocht, en weet ik het wél. De PMR is erg vol ivm de vele parapenters zoals ik op mooie vliegdagen aldaar. Ik ga op zoek naar legale frequenties. (ik vlieg overigens altijd in frankrijk)

Bedankt zover, en stel altijd prijs op aanvullingen.
Groeten,
Peter

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: VX-7R
« Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2007, 21:51:44 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Ben-scan"
Ja,hij en duizenden anderen ;)

Is dat een excuus voor hufterig gedrag? Doe dat dan in ieder geval niet niet van 144-146 MHz.

Rene

Prima verwoord Rene, daar betaal ik ieder jaar 50e voor en hebben sommige mensen een vet jaar aan studie voor nodig en een examen.

Als je slim bent ga je dan op een freq zitten van 170.0100 dat zijn huur freqs en daar wordt je niet zo snel gepakt.

Maar ga ajb niet tussen de zendamateurs zitten.

Je antenne vragen zijn overigens wel beantwoord:P

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: VX-7R
« Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2007, 06:34:18 »
Citaat van: "Wopper"
Als je slim bent ga je dan op een freq zitten van 170.0100 dat zijn huur freqs en daar wordt je niet zo snel gepakt.

In het buitenland kan die frequentie voor andere doeleinden in gebruik zijn, bijvoorbeeld voor hulpdiensten. En in het buitenland wordt doorgaans repressiever tegen radiopiraten opgetreden dan in Nederland.

Rene

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: VX-7R
« Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2007, 07:47:13 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Wopper"
Als je slim bent ga je dan op een freq zitten van 170.0100 dat zijn huur freqs en daar wordt je niet zo snel gepakt.

In het buitenland kan die frequentie voor andere doeleinden in gebruik zijn, bijvoorbeeld voor hulpdiensten. En in het buitenland wordt doorgaans repressiever tegen radiopiraten opgetreden dan in Nederland.

Rene

Jeps ook daar heb je gelijk in alleen ik zag pas dat het overbuitenland ging toen ik al had gepost. Gewoon niet op die amateurband :P of gewoon helemaal legaal gaan werken zou top zijn.

Maar een procom antenne voor VHF of UHF werkt erg super op de auto.

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: VX-7R
« Reactie #10 Gepost op: 8 mei 2007, 07:48:47 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Wopper"
Als je slim bent ga je dan op een freq zitten van 170.0100 dat zijn huur freqs en daar wordt je niet zo snel gepakt.

In het buitenland kan die frequentie voor andere doeleinden in gebruik zijn, bijvoorbeeld voor hulpdiensten. En in het buitenland wordt doorgaans repressiever tegen radiopiraten opgetreden dan in Nederland.

Rene

Jeps ook daar heb je gelijk in alleen ik zag pas dat het overbuitenland ging toen ik al had gepost. Gewoon niet op die amateurband :P of gewoon helemaal legaal gaan werken zou top zijn.

Maar een procom antenne voor VHF of UHF werkt erg super op de auto.

van-gemert

  • Gast
Re: VX-7R
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2007, 19:32:08 »
Bedankt allemaal voor de info.
Groeten,
Peter