Auteur Topic: welke diameter buis voor antenne ?  (gelezen 4194 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MetalPatrick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
welke diameter buis voor antenne ?
« Gepost op: 4 mei 2007, 11:42:09 »
Ik heb een diamond x200 en ben tevreden met de ontvangst.

ik heb deze gemonteerd met 2 gevelbeugels aan de nok van het dak zodat deze 2m hogerkomt te staan (buis 3m)
Bij hevige wind beweegt niet enkel de antenne maar ook de mast.
De buis te verankeren met spankabels is moeilijk (zit op de zijkant van de woning)

volgende vraag, moet ik een dikkere diameter gebruiken van buis, wat gebruiken /raden jullie aan alu diameter en wanddikte aub ?

of moet ik de buis inkorten ?

Vriendelijke groeten,
Patrick
eletronica, digitaal en computer techniek, PLC, pneumatica en hydraulica automatisiatie

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: welke diameter buis voor antenne ?
« Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2007, 13:06:25 »
Ik weet niet hoe hoog je antennes staan, wat de onderlinge afstand tussen de muurbeugels is en in welke mate de mast beweegt in hevige wind. Maar een beetje beweging lijkt me alleen maar goed.

Stel, je gebruikt dermate stijve materialen, dan krijgt je gevel alle kracht en klappen op te vangen...

Offline MetalPatrick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
maten en gewichten
« Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2007, 11:01:33 »
de buis is 3m lang en 30mm diameter deze is onderaan bevestigd met 2 beugels met een onderlinge afstand van 90cm.

De beuzels zijn met 3 poten  warvan de middelste poot steeds naar onder is bevestigd.

Ik ben vandaag nop even de ladder op geweest en de beugels zitten muurvast, ik vrees dat de buis wat aan de dunne kant is.

welke buis gebruiken jullie ?
eletronica, digitaal en computer techniek, PLC, pneumatica en hydraulica automatisiatie

Offline Spine24

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 175
    • http://link2radio.net/
Re: welke diameter buis voor antenne ?
« Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2007, 11:05:27 »
Citaat van: "Remon"
Maar een beetje beweging lijkt me alleen maar goed.
Stel, je gebruikt dermate stijve materialen, dan krijgt je gevel alle kracht en klappen op te vangen...

Inderdaad, zoals een oud Friesch spreekwoord zegt: "Hwat bûge kin, sil net brekke"  ;)

Offline scanman77

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • [color=#0000FF]flick[/color][color=#FF0000]r[/color]
Re: welke diameter buis voor antenne ?
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2007, 16:11:45 »
De kracht die de wind afgeeft op jouw drie meter mast is niet gering;je kan zelf berekenen hoe groot de krachten zullen zijn op de beugels met wat natuurkundige formules

Maar waarmee zijn de beugels gemonteerd?  Houtdraadbouten en plug?
of bv met 'gelijmde' draadeindjes?
Wij werken nogal eens voor een bedrijf dat parkeerapparatuur plaatst, we gebruiken dan een 2-componenten kit om één en ander vast te lijmen .
Bij gebruik van M 12 RVS draadeind zitten de automaten echt vast .

Je monteert dan ( mechanisch )spanningsvrij.

Wat ook een optie is, om de montage punten verder uit elkaar te plaatsen, je veranderd ( verkleind )dan het kantelpunt van je mast.
Theoretisch gezien is dat ( wat betreft krachtenspel ) hetzelfde als het inkorten van je mast.
Een wanddikte van 2 mm is op een lengte van 3M naar mijn mening wel een minimale eis.

Ik zelf denk dat je er verstandig aan zou doen als je de beugels verder uit elkaar
zou plaatsen.


Succes met je besluit

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 279
Re: welke diameter buis voor antenne ?
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2007, 22:15:27 »
De meest voor de hand en meest makkelijke oplossing is om de mast met ong. één meter in te korten.

Qua ontvangst zal je hier niets van merken.

Succes Boudewijn
De groeten van Bob.

Gert Jan

  • Gast
Re: welke diameter buis voor antenne ?
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2007, 15:48:21 »
Citaat van: "juniusnld"
De meest voor de hand en meest makkelijke oplossing is om de mast met ong. één meter in te korten.

Qua ontvangst zal je hier niets van merken.

Succes Boudewijn

Dat zou ik maar niet te hard zeggen.

Offline MetalPatrick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: welke diameter buis voor antenne ?
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2007, 20:33:21 »
De beugels kan ik niet verder uit elkaar plaatsen (dak van gebuur komt en bijna tegen)

met de laaste storm heeft de mast behoorlijk gezwiept (zo een 30cm op de top van de buis)
maar de beugels blijven muurvast deze zijn met houtvijzen van 6mm x 150mm dwars door de
balken van het zijdak gevezen en samen met silicone de laaste cm ingebracht.

Ik heb in buurt nog een scanner antenne gezien die nog meer zwiept bij storm.

Ik denk wel een dikkere buis te nemen met een exta dikke wanddikte, moet wel nog even kijken wat er maximaal in de beugels past.

even een bedenking, als de buis buigt, vangt deze dan niet een deel van de windkracht op ?

In iedergeval allen bedankt voor de info.
groetjes
Metal Patrick
eletronica, digitaal en computer techniek, PLC, pneumatica en hydraulica automatisiatie