Auteur Topic: Uniden 9000xlt werkt beter met staafantene dan met discone  (gelezen 4571 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MetalPatrick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Uniden 9000xlt werkt beter met staafantene dan met discone
« Gepost op: 13 april 2007, 09:07:00 »
Hallo,
Ik heb een Uniden 9000xlt opgesteld in een dakkamer die volledig geisoleerd is met isolatie met alu-folie, op het dakteras heb ik een discone geplaast (wil deze later op het dak plaatsen).

Ik krijg geen goede ontvangst van de discone, de kabel (ecoflex 10) is 35m lang en zou een verwakking van 3db hebben. met de mulitmeter lijkt de verbinding naar de antenne goed te zijn en er is ook geen sluiting.

Ik ontvang wel meer zenders dan met het kleine staafantenne (origineel in de doos van de scanner meegekomen) maar met veel meer ruis.

De discone is uit aluminium en is gemonteerd rechtstreeks op een aluminium buis van 30mm x 3m

Met de staafantenne (30cm lang) onder het dak ontvang ik zuiverder en zelfs tot Oostende radio (70km)

Iemand een idee wat hier aan de hand is ?
en hoe ik de discoon aan de praat krijg ?

Vriendelijke groeten,
Patrick
eletronica, digitaal en computer techniek, PLC, pneumatica en hydraulica automatisiatie

exLid057

  • Gast
Re: Uniden 9000xlt werkt beter met staafantene dan met discone
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2007, 12:34:12 »
Kan je wat meer info geven over je discoon, hoe lang staat hij op het dak, hem je hem wel eens verplaats, en welke type discoon heb je ??

 Ik heb zelf eens een keer gehad dat ik ook slecht ontvangst had met een discoon, toen heb ik hem een stukje verdraat en toen was alles er weer, je kan in een dode hoek zitten waar geen ontvangst dan wel slecht ontvangst is.

 Wand je had de kabel door gemeten en het is een kwalitijds kabel dus ik ben bang dat het toch aan je antenne licht.

 Probeer eens wat ik hier boven schrijf hoop dat je probleem dan verholpen is.

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: Uniden 9000xlt werkt beter met staafantene dan met discone
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2007, 15:35:26 »
35 meter kabellengte is wel erg lang! Een antenneversterker vrijwel direct geplaatst onder de antenne zou in dit geval weleens de oplossing kunnen zijn.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000, Uniden SDS100E, Uniden 125XLT + Diamond MR77.

exLid057

  • Gast
Re: Uniden 9000xlt werkt beter met staafantene dan met discone
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2007, 17:15:20 »
Citaat van: "Meeluisteraar"
35 meter kabellengte is wel erg lang! Een antenneversterker vrijwel direct geplaatst onder de antenne zou in dit geval weleens de oplossing kunnen zijn.

35 meter kabel is niet erg, ik zelf zit met 45 meter kabel rg213 van af de antenne.

 Je moet het nartuurlijk niet met rg58 doen wand dan gaat het echt mis

Offline MetalPatrick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
beschrijving discoon
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2007, 10:02:37 »
De discone bestaat uit 2x 8 sprieten,:
8 horizontaal en 8 onder een hoek van ongeveer 30 graden, de gemaakte cirkel is 80cm
de totale hoogte is ongeveer 1m

hij is gemaakt uit aluminium en heeft een pl-plug

ik heb ondertussen de bovenste horizontale disk van de antenne losgeschroeved en terug vastgezet met de
spieten verdraaid zodat ze niet recht onder de schuine staan maar er meer middenin (niet opgelet tijdens de montage denk ik)

en ... hij wekt een stuk beter

oxidatie ?
de hoekverdraaing kan toch normaak geen invloed hebben of wel ?

hij staat nu wel niet op de aluminium mast gemonteerd, zal dit nog proberen.

Alvast bedankt voor de opmerkingen en ik post de bevindingen volgende week
eletronica, digitaal en computer techniek, PLC, pneumatica en hydraulica automatisiatie

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Uniden 9000xlt werkt beter met staafantene dan met disco
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2007, 10:05:08 »
Citaat van: "MetalPatrick"
discoon

Voor de duidelijkheid de juiste naam is "Discone".

Offline MetalPatrick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
probleem gevonden (denk ik)
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2007, 14:38:25 »
na heel wat monteren en demontern blijk er een slecht kontakt te zitten in aansluitplug als je de kabel aan de mast laat hangen.

Een ander fenomeen is dat enkele duiven aantrekking hebben tot de discone.

Ik ga proberen met een diamond X200N deze zou hier in de regio goede resultaten moeten geven.

groetjes,
Patrick
eletronica, digitaal en computer techniek, PLC, pneumatica en hydraulica automatisiatie

Offline MetalPatrick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
probleem gevonden (denk ik)
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2007, 14:38:42 »
na heel wat monteren en demontern blijk er een slecht kontakt te zitten in aansluitplug als je de kabel aan de mast laat hangen.

Een ander fenomeen is dat enkele duiven aantrekking hebben tot de discone.

Ik ga proberen met een diamond X200N deze zou hier in de regio goede resultaten moeten geven.

groetjes,
Patrick
eletronica, digitaal en computer techniek, PLC, pneumatica en hydraulica automatisiatie

Offline MetalPatrick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Resultaten diamond x200
« Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2007, 11:45:45 »
Bij het demonteren van discone bleek de aansluit plug slecht kontakt te maken

na de goede ontvangst met de nieuwe antenne wordt de discone opgeborgen (deze had toch teveel aantrok van de duiven!)
eletronica, digitaal en computer techniek, PLC, pneumatica en hydraulica automatisiatie

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Uniden 9000xlt werkt beter met staafantene dan met discone
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2007, 15:05:59 »
dat zou eigenlijk het eerste moeten zijn waar je naar kijkt, als je staafje beter werkt dan een discone!! ;)
mooi dat het is opgelost
m.vr.gr.John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands