Auteur Topic: Discone Radialen  (gelezen 5365 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Discone Radialen
« Gepost op: 27 februari 2007, 18:16:15 »
Hallo,

Na de laatste storm zijn er wat sprieten van mijn Sirio discone afgevallen, 1 heb ik er terug gevonden maar nou mis ik er nog 2.
Kan ik deze ongestraft vervangen door andere aluminium pijpjes?
Of heeft iemand nog een goede discone over?

Grtz

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: Discone Radialen
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2007, 19:38:09 »
Citaat van: "7243"
Hallo,

Na de laatste storm zijn er wat sprieten van mijn Sirio discone afgevallen, 1 heb ik er terug gevonden maar nou mis ik er nog 2.
Kan ik deze ongestraft vervangen door andere aluminium pijpjes?
Of heeft iemand nog een goede discone over?

Grtz

Ja hoor, al doe je er koper of RVS in.
Als je de lengte maar gelijk houdt met diegene die je nog hebt.
Succes ermee.
Groet.

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Discone Radialen
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2007, 22:04:34 »
Ik had gekeken bij de bouwmarkt en op die dikte hadden ze alleen draadeind dus daar had ik al wat staafjes van meegnomen  ;) maar dan ga ik binnekort weer eens het dak op.

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: Discone Radialen
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2007, 11:36:27 »
Citaat
Ik had gekeken bij de bouwmarkt en op die dikte hadden ze alleen draadeind dus daar had ik al wat staafjes van meegnomen  maar dan ga ik binnekort weer eens het dak op.

wil me nergens mee bemoeien, maar wordt dat niet te zwaar?
de stukken draadeind die ik wel eens bij de bouwmarkt in handen heb gehad waren pittig zwaar, in ieder geval een stuk zwaarder dan bijv. aluminium buisjes

en zwaar lijkt me geen goede combi met harde wind (gaat het meer zwiepen?)
en als ie er uit waait en je krijgt zo'n stuk draadeind op je kop  :?

vr.gr.
Mars

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Radialen
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2007, 11:51:26 »
Citaat van: "7243"
Ik had gekeken bij de bouwmarkt en op die dikte hadden ze alleen draadeind dus daar had ik al wat staafjes van meegnomen  ;) maar dan ga ik binnekort weer eens het dak op.

Ik weet natuurlijk niet hoe dik die radialen zijn maar en goede oplossing kan de volgende zijn.
Als er schroefdraad zit in de GP om de radialen in te draaien zou je op de nieuwe radialen een draadje kunnen tappen.
Als je deze dan voorziet van een contramoer die je daarna aandraait tegen de behuizing aan heb je weer een solide GP waar de radiaren niet meer uit vallen.
gebruik als het kan RVS moeren!!!!
Mocht je eventueel toch draadeinden gebruiken neem dan ook RVS, anders wordt het een grote roestbende.......

Succes ermee.

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1231
Re: Discone Radialen
« Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2007, 16:23:16 »
kijk wel uit, dat je hetzelfde materiaal gebruikt, ik heb ooit een alu discone nagebouwd in RVS, bleek op andere frquenties goed te werken, dan de alu uitvoering
m.vr.gr.John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Discone
« Reactie #6 Gepost op: 3 maart 2007, 14:03:05 »
Citaat van: "john"
kijk wel uit, dat je hetzelfde materiaal gebruikt, ik heb ooit een alu discone nagebouwd in RVS, bleek op andere frquenties goed te werken, dan de alu uitvoering
m.vr.gr.John ;)

Ha John,

Dat is vreemd, het zou eigenlijk niets uit mogen maken als je alle maten helemaal hetzelfde houdt.
Nog niet eerder gehoord dat andere materialen kunnen leiden tot frequentie verschuiving.
Daar komt nog bij dat een discone in principe redelijk breedbandig is.
Misschien kan een "antenne freek" hier iets over zeggen?

Greetz.

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

kustlijn

  • Gast
Re: Discone Radialen
« Reactie #7 Gepost op: 3 maart 2007, 15:59:30 »
De materiaal keuze zou inderdaad niets mogen uitmaken, ik herleid dit van diverse zelfbouw antenne's welke ik heb gemaakt.
Discone's heb ik gemaakt van gaas, aluminium, koper en zelfs alu folie ( op karton geplakt), verschuiving in frequentie bereik is mij nooit gebleken.

Verschillende materialen tegen elkaar kan wel leiden tot ergere corosie, oxidatie of roestvorming.

Een discone is dan wel breedbandig, maar na drie keer de ontwerp frequentie gaat deze antenne steeds meer omhoog kijken , en wordt dus voor DX ontvangst steeds minder geschikt.
Ik loste dit gedeeltelijk  op door ze omgekeerd op te hangen, dit leverde betere resultaten op.
Op marine schepen zie dit ook nogal eens vaak in combinatie met een precies daarboven correct geplaatste discone.

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Discone Radialen
« Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2007, 00:23:44 »
Ik kan het verhaal van John bevestigen. De antenne werkte uitstekend in de 140-170 MHz band. Maar daaronder (60-80 MHz) en met name daarboven 450-500 Mhz was de ontvangst veel minder.

Henk.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1231
Re: Discone Radialen
« Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2007, 11:17:27 »
mijn ervaring was inderdaad, dat met name de brandweer, waar wij toen fantiek naar luisterde, met deze discone beter binnen kwam, dan met de alu uitvoering
m.vr.gr.John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

kustlijn

  • Gast
Re: Discone Radialen
« Reactie #10 Gepost op: 5 maart 2007, 17:00:20 »
@Henk en John:
Dit is nieuw voor mij, ik neem aan dat de RVS antenne gelijk was aan de alu versie.
Als beide antenne's wat maten precies gelijk aan elkaar zijn, dan zou het verschil in geleidng een rol kunnen spelen.
Wat ik zelf wel eens heb gehad was, dat ik met het éne materiaal soort wel een mooi scherpe kegel punt kon maken, en met het andere materiaal een niet zo'n scherpe punt kon maken.
En ondanks dat comerciele discone antenne's dit ook niet hebben moet dit wel om de beoogde specificatie te behalen.
Hoe stomper de kegel hoe slechter het ontvangst bereik.

Offline scanman77

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • [color=#0000FF]flick[/color][color=#FF0000]r[/color]
Re: Discone Radialen
« Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2007, 18:37:57 »
Ik weet wel dat wanneer verschillende  soorten/typen metaal( bv. straler en radialen )die met elkaar 'raken', een elektrische verbinding kunnen aangaan met elkaar.

Doordat het éne metaal minder 'edel' is dan het ander onstaat er wel een spanningsverschil.  
Dit noem je galvanische corrosie, als er bv water of iets van die aard op je metalen onderdeel komt gaat dit werken als een soort geleider tussen de verschillende metalen  .
Het minst edele metaal zal dan gaan corroderen .
Corrosie is een chemisch proces waarbij al dan niet gewenst elektrische energie word opgewekt ( denk maar eens aan bepaalde batterijen ? )

 Het is dus verstandig ( en waarschijnlijk ook van invloed op bv storingen )om dezelfde materialen te gebruiken als je je antenne nog langer wilt gaan gebruiken.


Ik hoop dat je iets kunt met deze uitleg!

Succes met de antenne!

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1231
Re: Discone Radialen
« Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2007, 19:46:33 »
ik heb toen EXACT de alu discone opgemeten, en nagemaakt, ook de bevestiging van de radialen, de conussen, alles zelf gedraaid, werkte toen als draaier in een bedrijf met hoofdzakelijk RVS
m.vr.gr.John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands