Het Scannerforum
Frequenties => Landelijk => Topic gestart door: spoorfan op 28 mei 2008, 12:52:36
-
Ik heb een documentje aangemaakt met alle NS stations en hun porto gebruik.
Als in de kolom Tq niets staat heb ik zelf nog niets waargenomen, of uit dit forum geen objectieve info.
Aanvullingen zijn welkom.
Spoorfan[attachment=0]NS scanner 1.doc[/attachment]
-
culemborgse spoorpolitie op freq:166.7300
is dit wat??
-
Die zitten op c2000 toch
-
culemborgse spoorpolitie op freq:166.7300
is dit wat??
Gooi maar weg. Spoorwegpolitie zit geheel op C2000.
-
weer wat geleerd ;)
-
Ik lees net nog in een oud mailtje dat op de Kijfhoek ook nog gewerkt zou worden op 166.6100. Misschien dat iemand daar nog eens naar kan luisteren.
-
Ik lees net nog in een oud mailtje dat op de Kijfhoek ook nog gewerkt zou worden op 166.6100. Misschien dat iemand daar nog eens naar kan luisteren.
Heb hem even bijgezet, en binnen 5 minuten had ik er gesprekken op, dus bij deze de 166.6100 tq 118.8 is nog steeds in gebruik op de Kijfhoek.
ps ga je boek morgen ophalen ;)
Groetjes,
Etienne
-
Oke dank je wel Etienne.
-
Bedankt voor deze mooie lijst spoorfan :)
-
Beste Spoorfan,
Zou je deze lijst nog een keer willen publiceren?
-
Ook goed als ik dat doe? :)[attachment=0:1o8wmelt]ns.doc[/attachment:1o8wmelt]
-
Dank je wel!!! :) Mooie lijst!!!
Waar staat BB en OB voor?
Bovenband en onderband?
Oftewel de OB is de input en de BB de output van een relais, of zie ik dit verkeerd?
Wat betekend 'land' in de lijst?
-
Graag gedaan, Sebastiaan.
Je hoeft alleen de bovenbandfrequenties in te programmeren. Die zenders staan op relais, dus het portofoonsignaal wordt opgevangen en via een hoofdpost met een hogere antenne en meer zendvermogen op die hogere frequentie weer uitgezonden.
En 'land' betekent dat deze frequenties landelijk gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld 171.5900 MHz en 171.6900 MHz kan je nog weleens ontvangen bij grote werkzaamheden aan het spoor.
En...... vergeet 429.8875 MHz en 429.8500 MHz niet! De eerste wordt gebruikt door machinisten en conducteurs voor onderling contact op de trein. De tweede frequentie door het S&V-team (Service en Veiligheid), voorheen PBT (Proces Bijzondere Taken).
-
Dank je voor je reactie. Ik vind dit een leuk onderwerp!
Ik ga ze inprogrammeren en kijken of ik wat op kan vangen (voornamelijk regio Dordrecht/Rotterdam).
-
Hallo,
Ik zit vooral op het Zuid Hollandse deel van het forum en ben een tijdje weg geweest. ik begrijp dat het overzicht inmiddels er is. Waarvoor dank aan meeluisteraar.
Spoorfan
-
hey bedankt voor deze leuke lijst :)
-
zet deze er ook maar bij 166.150 word nu gebruikt aan het spoor in Zutphen
-
Daar is dan zeker een aannemer aan het werk? Zo ja weet je ook welke?
Spoorfan
-
Daar is dan zeker een aannemer aan het werk? Zo ja weet je ook welke?
Spoorfan
Nee helaas niet sproorfan
-
Goedeavond,
weet iemand op welke freq. de porto's van het treinpersoneel van NS Highspeed op de Benelux-lijn Amsterdam-Brussel werken? Ze waren vandaag met iets trunking-achtig aan het communiceren.
Helaas wisten ze zelf niet hoe of wat inzake frequenties.
-
Goedeavond,
weet iemand op welke freq. de porto's van het treinpersoneel van NS Highspeed op de Benelux-lijn Amsterdam-Brussel werken? Ze waren vandaag met iets trunking-achtig aan het communiceren.
Helaas wisten ze zelf niet hoe of wat inzake frequenties.
Is dat niet het GSM-R systeem?
-
Goedeavond,
weet iemand op welke freq. de porto's van het treinpersoneel van NS Highspeed op de Benelux-lijn Amsterdam-Brussel werken? Ze waren vandaag met iets trunking-achtig aan het communiceren.
Helaas wisten ze zelf niet hoe of wat inzake frequenties.
Is dat niet het GSM-R systeem?
Best mogelijk, natuurlijk. Ik weet niet wie de leverancier is van ProRail (want dacht dat GSM-R door hen wordt verzorgd) en hoe de Nederlandse toestellen er precies uitzien. Het treinpersoneel beweerde zelf ook niets te weten.
-
De porto's werken waarschijnlijk gewoon op 429.8875 MHz, de algemene landelijke frequentie. Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik het bij de collega's checken. Deze frequentie wordt gebruikt voor het contact op de trein tussen de conducteurs en de machinist. Doordat je het treinnummer moet invoeren werk je met een selectieve oproep. Wel is het mogelijk om een algemene oproep te doen, dan hoort iedereen binnen het zendbereik van de porto mee. Dit geldt trouwens ook als er een alarmoproep wordt geplaatst. GSM-R, de R staat voor Rail is uitsluitend bedoeld voor het contact van de machinist met de verkeersleiding. Een conducteur mag in principe alleen in noodgevallen dit apparaat bedienen. In het display van het apparaat staat GSM-R NL, aannemelijk is dat bij grensoverschrijding dit veranderd in B of in Duitsland in DL. Via GSM-R kunnen ook tekstberichten worden verzonden, maar daar wordt in de praktijk geen gebruik van gemaakt.
-
De porto's werken waarschijnlijk gewoon op 429.8875 MHz, de algemene landelijke frequentie.
En dus op de NS Hispeed- en Benelux trajecten is dit ook dezelfde frequentie?
-
Ik denk van wel. Toen ik pas in België in de Benelux-trein zat hoorde ik een bekend riedeltje.
-
Het is volgens mij wel afhankelijk welke "bloedgroepen"er op de trein zitten.
Zo in mogelijk naar en van Brussel NS-highspeed, NS reizigers (vooral conducteurs) en NMBS (conducteurs in Belgie). De Belgische conducteurs hebben bij mijn weten geen porto.
Spoorfan
-
Op de Benelux wordt door de Nederlandse bemanning gebruik gemaakt van de bekende portofrequentie. Ook binnen Belgie.
Op de overige Hi-Speedtreinen weet ik het niet zeker omdat ik daar hoogst zelden in zit, maar ik zou niet weten waarom dit niet het geval zou zijn,
-
Op de Benelux wordt door de Nederlandse bemanning gebruik gemaakt van de bekende portofrequentie. Ook binnen Belgie.
De 429.8875 MHz? Dient men dan een zendvergunning bij de Belgische autoriteiten aan te vragen?
-
Ik heb alleen waargenomen dat men op Antwerpen Centraal vrolijk met de NS porto's met elkaar loopt te communiceren. In hoeverre dat legaal is, is mij helaas niet bekend. ;)
-
Gisteren navraag gedaan bij een collega. Op de Benelux-treinen wordt inderdaad gewerkt met de Motorola GP380 UHF-portofoons op 429.8875 MHz. Op de ICE hebben ze een apart intern communicatiesysteem. Waarmee gewerkt wordt op de HSL-Zuid bij de Fyra zal ik nog natrekken.
-
Waarmee gewerkt wordt op de HSL-Zuid bij de Fyra zal ik nog natrekken.
Op de Fyra ook de gebruikelijke UHF portofoons.
-
Heeft iemand dit lijstje nog? Of een lijstje met interessante frequenties in de trein?
Thnx!
-
Registreer je even op mijn site (zie onder) en download bij de PDF files het juiste bestand wat je nodig hebt. En dat zal dan zijn Spoorwegbedrijven.
-
Mijn dank is groot! :D
Mvg
-
Ik heb de frequenties van A'dam Centraal geprogrammeerd en meerdere dagen wat langere tijd rondgelopen (± een uur) maar ik hoor niks :( Zijn ze hier ook over op digitaal?
-
Nee hoor ze zijn nog gewoon te horen.
171.0700
171.2100
171.4500
171.7500
-
Servicemedewerkers op station Amersfoort werken tegenwoordig op 429.8875. Het trunkingnetje in de 171 MHz is nog wel in de lucht maar er worden geen gesprekken meer gehoord. Geen idee waar men nu mee werkt.
-
Servicemedewerkers op station Amersfoort werken tegenwoordig op 429.8875.
Dit zijn de portofoons, die in de treinen worden gebruikt.
Het trunkingnetje in de 171 MHz is nog wel in de lucht maar er worden geen gesprekken meer gehoord. Geen idee waar men nu mee werkt.
Het smartnet systeem werkt nog steeds en is dan ook nog steeds in gebruik.
-
Ligt het aan mijn instellingen? of doe ik iets verkeerd?
Als ik aan het begin van dit topic op de link wil klikken: [attachment=0:1o8wmelt]ns.doc[/attachment:1o8wmelt] gebeurt er niets.
Mvg Ron
-
429.8875 word niet alleen meer in de treinen gebruikt. Ook door diensten op en rond de stations.
-
Ligt het aan mijn instellingen? of doe ik iets verkeerd?
Als ik aan het begin van dit topic op de link wil klikken: [attachment=0:1o8wmelt]ns.doc[/attachment:1o8wmelt] gebeurt er niets.
Kijk even op www.frequentiesonline.nl (http://www.frequentiesonline.nl) daar kun je het document vinden (wel even registreren)
-
Bedankt Qwerty, daar had ik eigenlijk zelf op moeten komen ;D
Ik was al geregistreerd dus ga gelijk ff kijken.
Mvg Ron
-
Ligt het aan mijn instellingen? of doe ik iets verkeerd?
Als ik aan het begin van dit topic op de link wil klikken: [attachment=0:1o8wmelt]ns.doc[/attachment:1o8wmelt] gebeurt er niets.
We zijn enkele maanden geleden overgestapt op nieuwe forumsoftware en zo te zien is niet alles even goed geconverteerd, helaas :(
-
Servicemedewerkers op station Amersfoort werken tegenwoordig op 429.8875. Het trunkingnetje in de 171 MHz is nog wel in de lucht maar er worden geen gesprekken meer gehoord. Geen idee waar men nu mee werkt.
De huidige stand van zaken is als volgt;
Servicemedewerkers onderling op 429.8875
Rangeermachinisten en storingsmonteurs op 171.1100
De Procesleider Perron werkt als enige nog op het smartnet wat zeer slecht werkt. De verstaanbaarheid is slecht en men heeft een hoop last van storing, berichten moeten vaak herhaald worden. Dit merk ik trouwens ook op Rotterdam Centraal. Er gaat in ieder geval heel veel via de GSM
-
Gisteren was NS station Deventer nog met spraak te horen op 171.6100
Vandaag is al de hele dag continue dit signaal in de lucht.
Wie weet wat dit is?
-
Op Utrecht CS worden de 'digitale' portofoons ook gebruikt om via 429.8875 MHz (analoog) contact op te nemen met de machinisten om remproeven te nemen.
-
Deventer heeft nog geen digitale portofoons, deze zijn op dit moment alleen in Utrecht en Eindhoven.
-
Deventer heeft nog geen digitale portofoons, deze zijn op dit moment alleen in Utrecht en Eindhoven.
Dank voor de reactie!
Inmiddels is het signaal verdwenen en is ook weer enige spraak gehoord.
-
Deventer heeft nog geen digitale portofoons, deze zijn op dit moment alleen in Utrecht en Eindhoven.
Zijn de digitale frequenties van Eindhoven gelijk aan die van Utrecht?
Deze dus:
460.6500 / 450.6500
460.6875 / 450.6875
460.7125 / 450.7125
460.7500 / 450.7500
-
Ik kan het je helaas niet vertellen Mark. Ik weet wel dat het netwerk in Utrecht geen trunkingnet is en dat in Eindhoven weer wel. Ook weet ik, wat Meeluisteraar ook al zei, dat men in Utrecht kan schakelen met de porto naar het conventionele 429.8875. Of dat in Eindhoven ook mogelijk is weet ik ook nog niet.
-
Ik kan het je helaas niet vertellen Mark. Ik weet wel dat het netwerk in Utrecht geen trunkingnet is en dat in Eindhoven weer wel. Ook weet ik, wat Meeluisteraar ook al zei, dat men in Utrecht kan schakelen met de porto naar het conventionele 429.8875. Of dat in Eindhoven ook mogelijk is weet ik ook nog niet.
Ik dacht juist dat Utrecht wél trunking was omdat op één v/d frequenties een continue datariedel staat en de andere sporadisch in de lucht zijn.
Je kunt bij nexedge digitaal en analoge frequenties programmeren, dus dat zal in Eindhoven ook wel het geval zijn.
-
Hallo,
Vandaag even in Eindhoven geweest.
Nou de closecall gaf op het station van Eindhoven de 460,6900 door.
Dus inderdaad, op de 460,6875 zat een lekkere datariedel.
Groet van Roberto.
-
429.8875 word niet alleen meer in de treinen gebruikt. Ook door diensten op en rond de stations.
Ook op station Leiden wordt deze frequentie regelmatig gebruikt door servicemedewerkers.
-
Weet iemand toevallig of de NS ook al op Tetra zit of dat ze misschien daar ook naar overgaan?
-
Weet iemand toevallig of de NS ook al op Tetra zit of dat ze misschien daar ook naar overgaan?
Service & Veiligheid alleen nog met de Veiligheidscentrale.
-
Oke Johan bedankt voor de info,dat niet alles over gaat op Tetra net als de HTM in den Haag dat werkt volgens mij zeer goed.
-
NS heeft de invoering van nieuwe portofoons wel uitbesteed aan diverse bedrijven maar nog zonder enig succes. Alleen in Utecht en Eindhoven werkt men nu met Kenwood Nexedge.
-
Oke en dat gaat ook landelijk worden of blijft dat alleen bij deze 2 plaatsen
-
Ik heb echt geen idee.
-
Oke en dat gaat ook landelijk worden of blijft dat alleen bij deze 2 plaatsen
Die beslissing is aan de NS, er is (nog) niets bekend.
-
Ik heb mijn antenne opstelling wat aangepast en mogelijk door de omstandigheden ontvang ik nu op 171.1900 met Tq 141.3 een rangeer gebeuren. Het is niet de Binckhorst in Den Haag, want er worden perron sporen opgegeven. Het lijkt dus ook geen goederen emplacement.
Het zou Roosendaal kunnen zijn, maar die had zover ik weet geen Tq. Mogelijk is dat veranderd nu de bijsturing vanuit Rotterdam gebeurd.
Iemand meer informatie?
Spoorfan
-
In Roosendaal zelf zit nog steeds een knoco, vanuit Rotterdam gaat alles nog steeds via de telefoon.
Noteer anders eens wat treinnummers en zo Wim, dan heb ik het zo achterhaald.
-
zojuist 9245 (benelux nummerstje) opgeheven. Lijkt wel op roosendaal
Spoorfan
-
Roosendaal was zo vrij te zeggen dat het roosendaal is. Er is dus nu een Tq.
Ik neem aan dat jij het in de overzichten meeneemt Johan.
Spoorfan
-
Gaat helemaal goed komen Wim, bedankt voor de info weer.
-
ff weer schopje
Ns Station rangeer / schoonmakers frequentie 166.8700 mhz tq code onbekend frequentie wel bevestigt door mij
Grt Erik
-
welk station?
-
welk station?
Sorry station Enschede
-
Deze heb ik ook al een tijdje in de lijst staan als station Enschede, TQ is 136,5.
-
NS heeft de invoering van nieuwe portofoons wel uitbesteed aan diverse bedrijven maar nog zonder enig succes. Alleen in Utecht en Eindhoven werkt men nu met Kenwood Nexedge.
Helaas. Mijn DSD 1.60 versie reageert niet.
Ik heb zowel getest met autodetect (default), als -fi en -fn (dus NXDN 2400 baud en 9600 baud).
DMR werkt wel.
Heeft iemand wel al NS eindhoven in NDXN ontvangen met DSD?
Ontvanger = R7100 met discriminator tap.
Groeten,
Arno
-
Hallo,
Arno, ik heb de NS te Eindhoven wel vaker ontvangen te Horst aan de Maas.
Maar dan moeten er wel condities zijn, anders hoor ik ze niet.
Ik heb ze ontvangen op de 460,6250 - 460,6500 en de 460,6875Mhz.
1 van deze 3 freqjes doet dan dienst als controller freq.
Groet van Roberto.
-
Hallo Roberto,
Bedankt voor je reply.
Welke ontvanger gebruik je hiervoor? Een (rtl) SDR of een conventionele ontvanger? Welke versie van DSD? Weet je misschien de baudrate die er wordt gebruikt (4800/9600)? Of misschien andere software? En ontving je inderdaad NXDN?
Groeten,
Arno
-
Gelukt!
Na een uurtje experimenteren met de RTL dongle heb ik DSD+ geprobeerd en deze werkte meteen.
Ik ontvang de NS in Eindhoven prima in NXDN96.
De oude dos versie 1.60 werkte blijkbaar niet.
Op naar het volgende radio-experiment. :)
Groeten,
Arno
-
Nu ik de laatste tijd bijna dagelijks met de trein reis (woon-werk) valt het op dat op veel stations alle communicatie via de 429,8875 gaat.
De grotere stations als A'dam, R'dam en Utrecht gebruiken nog de netwerkjes in de 171 of 460 Mhz (Nexedge), maar op bijv. Haarlem en Schiphol werd door servicepersoneel op de perrons alleen gebruikgemaakt van de nieuwe Kenwood porto's op 429,8875.
Gaat dit een nieuwe trend worden?
-
Bijlmer en A'dam Zuid hoor ik er ook regelmatiger op
-
Geld ook voor station Almelo , daar is 166.9100 niet meer in gebruik. Gaat ook alles via 429.8875.
-
Daar heb ik ooit nog eens het goederenvervoer op gehoord. Ik begrijp dat ook dat niet meer in gebruik is Alwin?
-
Daar heb ik ooit nog eens het goederenvervoer op gehoord. Ik begrijp dat ook dat niet meer in gebruik is Alwin?
Goederen vervoer gaat via 159.8700.
-
Dank je
-
Amersfoort idem dito, Zwolle geen kans gehad om te checken in de drukte helaas.
-
Ook de servicemedewerkers op Schiphol werken via 429.8875.
De 171 MHz frequenties lijken niet meer in gebruik.
-
Leeuwarden zit nog gewoon op de 171 mhz.
-
Heerlen ook nog steeds op 171.770 met TQ 203,50.
Overdag is er contact tussen de machinist en P&R-dienst Heerlen.
's Avonds lijkt het alsof er (tevens) contact is (op dezelfde frequentie met dezelfde TQ) met de treindienstleiding in Maastricht.
Weet iemand hoe dit werkt?
-
Heerlen ook nog steeds op 171.770 met TQ 203,50.
Overdag is er contact tussen de machinist en P&R-dienst Heerlen.
's Avonds lijkt het alsof er (tevens) contact is (op dezelfde frequentie met dezelfde TQ) met de treindienstleiding in Maastricht.
Weet iemand hoe dit werkt?
Dat gebruiken ze in leeuwarden ook gaat met een 5tvo dan word er een koppeling met een telefoonlijn gemaakt en krijgen ze de treindienstleider zwolle bv aan de lijn.
-
Maastricht is gewijzigd van 171.6100/167.0100 in 171.4500/166.8500 TQ 241.8.
-
Wat is eigenlijk de reikwijdte van die zenders?
-
Dat is geheel afhankelijk van het type antenne, de opstelling, het zendvermogen en dan natuurlijk de gebouwen in de omgeving.
-
Ook de servicemedewerkers op Schiphol werken via 429.8875.
De 171 MHz frequenties lijken niet meer in gebruik.
Ik hoor ze al een week of twee niet meer op 429.8875 als ik met de trein op schiphol aankom.
kon het niet goed zien maar volgens mij hebben ze ook andere porto's
iets met een goud kleurig tekst op de voorkant van de porto.
ook de close call van de 3500 sloeg niet aan toen ze aan het praten waren.
-
Op het CS Amsterdam werkt men ook nog met 429.8875.
-
Ook de servicemedewerkers op Schiphol werken via 429.8875.
De 171 MHz frequenties lijken niet meer in gebruik.
Ik hoor ze al een week of twee niet meer op 429.8875 als ik met de trein op schiphol aankom.
kon het niet goed zien maar volgens mij hebben ze ook andere porto's
iets met een goud kleurig tekst op de voorkant van de porto.
ook de close call van de 3500 sloeg niet aan toen ze aan het praten waren.
429.8875 wordt nog wel gebruikt hoor, maar ik heb ook medewerkers van Prorail digitaal gehoord op 460.10625 (Nexegdge simplex)
-
Ook de servicemedewerkers op Schiphol werken via 429.8875.
De 171 MHz frequenties lijken niet meer in gebruik.
Ik hoor ze al een week of twee niet meer op 429.8875 als ik met de trein op schiphol aankom.
kon het niet goed zien maar volgens mij hebben ze ook andere porto's
iets met een goud kleurig tekst op de voorkant van de porto.
ook de close call van de 3500 sloeg niet aan toen ze aan het praten waren.
429.8875 wordt nog wel gebruikt hoor, maar ik heb ook medewerkers van Prorail digitaal gehoord op 460.10625 (Nexegdge simplex)
Ze zijn wel bezig met het verwijderen van de hellingbanen en een roltrap er voor terug te plaatsen.
zou kunnen dat er medewerkers van prorail toezicht houden.
dat verklaard dan dat ik op de closecall niks hoorde.