Auteur Topic: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017  (gelezen 47915 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #30 Gepost op: 7 juni 2017, 07:31:38 »
We mogen toch aannemen, dat de pagers niet willekeurig vervangen gaan worden, maar dat het per korps en/of per regio gaat?
Gewoon dezelfde weg bewandelen als in het begin, toen de Infostream-X1 vervangen werd door de X2 en gelijk daarna de X3.
Dat was een makkie, met een landelijke Excel sheet met de serienummers.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #31 Gepost op: 7 juni 2017, 10:28:49 »
We mogen toch aannemen, dat de pagers niet willekeurig vervangen gaan worden, maar dat het per korps en/of per regio gaat?
Gewoon dezelfde weg bewandelen als in het begin, toen de Infostream-X1 vervangen werd door de X2 en gelijk daarna de X3.
Dat was een makkie, met een landelijke Excel sheet met de serienummers.

Dan het volgende. Statische of dynamische encryptie? Ook ivm de groepsoproepen waarin zelfs combinaties van regio's in 1 alarmering gepiept kunnen worden. Voorts; de lichtkranten en kazernetechnieken, moeten die ook allemaal aangepast worden? Die gaan immers mee in dezelfde groepen. Of is juist dit alles de reden waarom de brandweer er niet in mee gaat ;)

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #32 Gepost op: 7 juni 2017, 10:36:06 »
Dan het volgende.
Statische of dynamische encryptie?
Ook ivm de groepsoproepen waarin zelfs combinaties van regio's in 1 alarmering gepiept kunnen worden.
Voorts; de lichtkranten en kazernetechnieken, moeten die ook allemaal aangepast worden?
Die gaan immers mee in dezelfde groepen.
Of is juist dit alles de reden waarom de brandweer er niet in mee gaat ;)

Daar moet ik de antwoorden op schuldig blijven, tenslotte ben ik er al 5 jaar uit ............

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1851
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #33 Gepost op: 8 juni 2017, 14:14:43 »
Vrij simpele codering.. Kan maar 1 code worden gebruikt per meldkamer. Als je die hebt kanje alle berichten van de meldkamer ontvangen.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #34 Gepost op: 8 juni 2017, 21:18:19 »
Encryptie van P2000 vergt *iets* meer  inspanning.

Het gaat mij niet om specifiek P2000. Er wordt door een aantal mensen continu geroepen, op allerlei verschillende plekken, dat encryptie er niet was gekomen, als een ander het niet had verziekt voor ze. Dat vind ik onzin. Ik wilde aangeven dat de versleuteling er vroeg of laat toch wel komt. Voor specifiek P2000, daar zit ik niet ver genoeg in.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #35 Gepost op: 9 juni 2017, 06:53:21 »
Vrij simpele codering.. Kan maar 1 code worden gebruikt per meldkamer. Als je die hebt kanje alle berichten van de meldkamer ontvangen.

Dat is een veel te simpele voorstelling van zaken. Leesvoer.

Offline enrico1972

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 69

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #37 Gepost op: 27 februari 2018, 09:41:04 »
Vanaf 25 mei 2018 is het vanwege nieuwe privacy wetgeving niet meer toegestaan om het huisnummer bij het alarmeringsbericht mee te sturen. Dan gaat namelijk de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in.

Een adres is weliswaar een openbaar gegeven, maar de combinatie met een incidentmelding is privacy gevoelig. Dit mag van de AVG dus niet openbaar gemaakt worden, zoals dat met alarmeringsberichten gebeurt. Als brandweer kunnen we voldoen aan de privacywetgeving door (1) het weglaten van het huisnummer of (2) het toepassen van encryptie. Het lag al in de planning dat vanaf de start van het functioneren als één LMO, medio 2020, het weglaten van het huisnummer als landelijke standaard wordt gehanteerd. Alleen was de verwachting dat met het project Implementatie Vernieuwing C2000 (IVC) tijdig de encryptie functionaliteit in het netwerk beschikbaar zou komen. Vanwege de vertraging van het IVC-project is dit echter niet het geval. Er blijft daardoor op dit moment alleen optie 1 over: het weglaten van het huisnummer uit het alarmeringsbericht. Diverse regio’s hebben deze wijziging al doorgevoerd. De anderen volgen dit voorjaar.

https://www.brandweer.nl/brandweernederland/nieuws/2018/geen-huisnummer-in-alarmeringsbericht

Online Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 89
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #38 Gepost op: 27 februari 2018, 12:33:08 »
Gisteren van een kennis van mij die officier is bij de brandweer van veiligheidsregio noord (Groningen) dat men hier ook op over gaat en dit meer te ontvangen zou zijn ergens medio 2017.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #39 Gepost op: 27 februari 2018, 13:29:51 »
Gisteren van een kennis van mij die officier is bij de brandweer van veiligheidsregio noord (Groningen) dat men hier ook op over gaat en dit meer te ontvangen zou zijn ergens medio 2017.

Nou dan mogen ze wel opschieten  ;D

Online Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 89
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #40 Gepost op: 27 februari 2018, 13:34:19 »
Gisteren van een kennis van mij die officier is bij de brandweer van veiligheidsregio noord (Groningen) dat men hier ook op over gaat en dit meer te ontvangen zou zijn ergens medio 2017.

Nou dan mogen ze wel opschieten  ;D

Haha ja dat moet natuurlijk 2018 zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline pa2552

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #41 Gepost op: 27 februari 2018, 16:53:36 »
Er zijn gelukkig ook mensen op dit forum die hier hun plek hebben gevonden als alternatief van c2000 om p2000 berichten mee te volgen.

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #42 Gepost op: 27 februari 2018, 17:27:56 »
was ook wel te verwachten want alles staat online en daar word misbruik van gemaakt. want er waren bij mensen die met de Ambulance naar het ziekenhuis werden gebracht ingebroken . en de mensen die in de weg lopen bij meldingen dat zijn de hulpdiensten helemaal zat

Online Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 89
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #43 Gepost op: 27 februari 2018, 17:40:07 »
Klopt dat is de grootste reden volgens mijn kennis, men heeft er last van.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Willem D.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 267
Re: straks geen P2000 meer mee kijken het gaat versleuteld worden in 2017
« Reactie #44 Gepost op: 28 februari 2018, 08:15:33 »
was ook wel te verwachten want alles staat online en daar word misbruik van gemaakt. want er waren bij mensen die met de Ambulance naar het ziekenhuis werden gebracht ingebroken . en de mensen die in de weg lopen bij meldingen dat zijn de hulpdiensten helemaal zat

Met of zonder met een P2000 piepertje en/of met een on-line P2000 website paraat, dit soort mensen lopen altijd (bewust) in de weg zodra er politie, brandweer of ambulance in hun straat verschijnt.
Hinderen, irriteren en provoceren is namelijk hun hobby.
 ::) :(
Het is een fenomeen dat al eeuwen bestaat, al lang voordat er sprake was van enige vorm van radiocommunicatie.
Leef er maar mee, het is niet uit te roeien dat sommige mensen (de enkeling) dit gedrag vertonen.
Pak die enkeling hard aan.