Auteur Topic: Rode Kruis RU3 t/m 6?  (gelezen 5755 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline CMS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Rode Kruis RU3 t/m 6?
« Gepost op: 16 juni 2006, 11:28:51 »
In mijn frequentielijstjes heb ik wat kanalen van het Rode Kruis staan die ik verder nergens terug kan vinden. Het gaat om:

RU 3   449.0100 MHz
RU 4   449.9100 MHz
RU 5   449.9900 MHz
RU 6   449.7100 MHz

Kan iemand bevestigen of deze kanalen daadwerkelijk bestaan en (nog) gebruikt worden door het Rode Kruis?

Alvast bedankt!
Icom R-20, Uniden UBC3500XLT, Uniden BCT15X, Uniden Bearcat UBC9000XLT, AOR 3000A, Realistic Pro-2006, Jupiter Pro 9.1

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Rode Kruis RU3 t/m 6?
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2006, 14:35:10 »
Citaat van: "Nop01"
In mijn frequentielijstjes heb ik wat kanalen van het Rode Kruis staan die ik verder nergens terug kan vinden. Het gaat om:

RU 3   449.0100 MHz
RU 4   449.9100 MHz
RU 5   449.9900 MHz
RU 6   449.7100 MHz

Kan iemand bevestigen of deze kanalen daadwerkelijk bestaan en (nog) gebruikt worden door het Rode Kruis?

Alvast bedankt!

Tijdens de Nijmeegse vierdaagse waren een aantal van deze frequenties nog wel eens in gebruik. Ze werden toen vooral als linkfrequentie gebruikt.

Bubo bubo

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Rode Kruis RU3 t/m 6?
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2006, 15:24:27 »
Citaat van: "bubo bubo"
Citaat van: "Nop01"
In mijn frequentielijstjes heb ik wat kanalen van het Rode Kruis staan die ik verder nergens terug kan vinden. Het gaat om:

RU 3   449.0100 MHz
RU 4   449.9100 MHz
RU 5   449.9900 MHz
RU 6   449.7100 MHz

Kan iemand bevestigen of deze kanalen daadwerkelijk bestaan en (nog) gebruikt worden door het Rode Kruis?

Alvast bedankt!

Tijdens de Nijmeegse vierdaagse waren een aantal van deze frequenties nog wel eens in gebruik. Ze werden toen vooral als linkfrequentie gebruikt.

Bubo bubo

Zijn deze kanalen ooit wel eens gebruikt??? Heb er nog noooooooooit wat op gehoord. Als het Rode Kruis deze kanalen operationeel hadden we toch wel wat vaker moeten horen dacht ik zo.

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2460
Re: Rode Kruis RU3 t/m 6?
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2006, 17:10:38 »
Citaat
Zijn deze kanalen ooit wel eens gebruikt??? Heb er nog noooooooooit wat op gehoord. Als het Rode Kruis deze kanalen operationeel hadden we toch wel wat vaker moeten horen dacht ik zo.

Werden in de tijd dat ik bij de verbindingsdienst van het rode kruis zat alleen bij grote evenementen gebruikt als link frequentie.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Rode Kruis RU3 t/m 6?
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2006, 17:48:57 »
Citaat van: "Erik"
Werden in de tijd dat ik bij de verbindingsdienst van het rode kruis zat alleen bij grote evenementen gebruikt als link frequentie.

Wat moet ik verstaan onder een "link" frequentie?

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Rode Kruis RU3 t/m 6?
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2006, 08:11:15 »
Citaat van: "D a a f"
Wat moet ik verstaan onder een "link" frequentie?

De Nijmeegse vierdaagse kent elke dag een andere route, waarbij de start en finish altijd in Nijmegen plaats vindt. Tijdens de vierdaagse zijn een aantal netwerken operationeel. Om tijdens de route een zo optimaal mogelijke dekking te hebben worden voor deze semi-duplex netwerken elke dag 'tijdelijke posten' opgebouwd. In Nijmegen zelf staan dan meerdere vaste posten. Om  een 'tijdelijke post' te verbinden met een vaste post in Nijmegen, worden link frequentie gebruikt. Hierdoor is het dus mogelijk dat iedere gebruiker van netwerk A vier dagen lang op frequentie X werkt. De verbinding tussen de diverse 'vaste posten' vindt dan plaats via een 'link frequentie'. Daarvoor zijn in het verleden de RU-kanalen gebruikt. Afhankelijk hoe de link frequenties zijn ingezet hoor je dan soms alleen 1 kant van het netwerk.

Bubo bubo

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Rode Kruis RU3 t/m 6?
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2006, 12:40:51 »
Citaat van: "bubo bubo"
Citaat van: "D a a f"
Wat moet ik verstaan onder een "link" frequentie?

De Nijmeegse vierdaagse kent elke dag een andere route, waarbij de start en finish altijd in Nijmegen plaats vindt. Tijdens de vierdaagse zijn een aantal netwerken operationeel. Om tijdens de route een zo optimaal mogelijke dekking te hebben worden voor deze semi-duplex netwerken elke dag 'tijdelijke posten' opgebouwd. In Nijmegen zelf staan dan meerdere vaste posten. Om  een 'tijdelijke post' te verbinden met een vaste post in Nijmegen, worden link frequentie gebruikt. Hierdoor is het dus mogelijk dat iedere gebruiker van netwerk A vier dagen lang op frequentie X werkt. De verbinding tussen de diverse 'vaste posten' vindt dan plaats via een 'link frequentie'. Daarvoor zijn in het verleden de RU-kanalen gebruikt. Afhankelijk hoe de link frequenties zijn ingezet hoor je dan soms alleen 1 kant van het netwerk.

Bubo bubo

Kijk, eentje die het wel weet. Ik vroeg het omdat er nogal veel "link" termen circuleerde en een ieder weer iets anders verstaat onder "linkfrequentie".
Het is te vergelijken met 466.0500/456.0500 uit het analoge tijdperk van de brandweernetten.

marcel646

  • Gast
Re: Rode Kruis RU3 t/m 6?
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2006, 17:03:21 »
Citaat van: "Nop01"
In mijn frequentielijstjes heb ik wat kanalen van het Rode Kruis staan die ik verder nergens terug kan vinden. Het gaat om:

RU 3   449.0100 MHz
RU 4   449.9100 MHz
RU 5   449.9900 MHz
RU 6   449.7100 MHz

Kan iemand bevestigen of deze kanalen daadwerkelijk bestaan en (nog) gebruikt worden door het Rode Kruis?

Alvast bedankt!

Deze freq bestaan nog wel maar worden zelden gebruikt,
Alleen wat er al gezegt werdt, alleen voor de vierdaagse van nijmegen.

Online Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Rode Kruis RU3 t/m 6?
« Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2006, 18:14:23 »
Hoe gaat het verder met de 4daagse en de verbindingsdienst van het Rode Kruis, nu Dick Haman overleden is?

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Rode Kruis RU3 t/m 6?
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2006, 18:38:54 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Hoe gaat het verder met de 4daagse en de verbindingsdienst van het Rode Kruis, nu Dick Haman overleden is?

In het algemeen was het zo dat de week voor de vierdaagse, dus deze week, al enige aktiviteiten plaatsvonden wat betreft het plaatsen van antennes en de relais-stations in Nijmegen zelf. Verder was het jaren een gebruik om de avond voor een loopdag de feitelijke antennes en relais-stations te plaatsen in het veld. Er waren dus een aantal relais-stations die elke avond werden verplaatst. Nijmegen zelf kent in die periode een aantal 'vaste relais-stations'. Komende maandag weten we ongetwijfeld meer.

Bubo bubo

Online Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Rode Kruis RU3 t/m 6?
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2006, 20:00:54 »
Citaat
In het algemeen was het zo dat de week voor de vierdaagse, dus deze week, al enige aktiviteiten plaatsvonden wat betreft het plaatsen van antennes en de relais-stations in Nijmegen zelf. Verder was het jaren een gebruik om de avond voor een loopdag de feitelijke antennes en relais-stations te plaatsen in het veld. Er waren dus een aantal relais-stations die elke avond werden verplaatst. Nijmegen zelf kent in die periode een aantal 'vaste relais-stations'. Komende maandag weten we ongetwijfeld meer.

Ik weet er (bijna) alles van. Heb zelf ook nog een paar jaar tijdens de Vierdaagse in Nijmegen rondgetuft  :P