Auteur Topic: Porto voor airsoft  (gelezen 7116 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline japsert2

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Porto voor airsoft
« Gepost op: 29 juni 2023, 15:36:27 »
Hoi! Ik wil binnenkort gaan beginnen met airsoft, en daarbij wil ik graag kunnen communiceren met mijn teamleden. Zij gebruiken de Baofeng BF888-S, met voorgeprogrammeerde kanalen. Nu wil ik ook wat simpels, maar het liefst wil ik wel zelf een frequentie kunnen selecteren/kanalen opslaan, eventueel ook via een kabeltje aan de PC om de frequenties erin te zetten. Ik wil in ieder geval niet vastzitten aan de 'Channel 1' - 'Channel 8' van Baofeng.

Wat voor porto kunnen jullie mij aanraden voor een redelijk bedrag (onder € 60) of is mijn vraag onredelijk?

Bij voorbaat dank!

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2023, 15:41:53 »
De BF888-S is, met de juiste programeerkabel en software, te programmeren zoals je 'm zelf wil hebben.

De prijs-kwaliteitsverhouding van die portotjes vind ik bijzonder goed!
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline japsert2

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2023, 15:59:19 »
De BF888-S is, met de juiste programeerkabel en software, te programmeren zoals je 'm zelf wil hebben.

Oh, top! Dan ga ik die proberen te bemachtigen.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2023, 16:04:20 »
Volop te vinden bij Aliexpress.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2023, 16:11:58 »
Hou er wel rekening mee dat je die porto's alleen mag gebruiken met een betaalde vergunning (en dan toegewezen frequenties) of als zendamateur (en dan alleen praten met andere zendamateurs). Elk ander gebruik is een economisch delict en de boete loopt in de duizenden euro's....

Gezien de vraagstelling gok ik dat het geen gebruik met eigen vergunning of als zendamateur gaat zijn. En dan mag dat dus niet. Net als de airsoft collega's dat vast ook niet mogen.

Wil je legaal? Koop dan PMR446 porto's.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline japsert2

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2023, 16:26:48 »
In hoeverre is dit anders dan die portofoons die kinderen gebruiken als ze buitenspelen? Of zijn die ook illegaal?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2023, 16:48:22 »
Dat zijn legale PMR446 portofoons.

Offline japsert2

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2023, 17:01:02 »
Oke, dus wat voor legale PMR446 porto kunnen jullie me dan aanraden? En kan ik daarmee wel communiceren met leden die wel een illegale Baofeng BF888-s gebruiken?

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2023, 17:06:44 »
In hoeverre is dit anders dan die portofoons die kinderen gebruiken als ze buitenspelen? Of zijn die ook illegaal?

Soms gebruiken die ook illegale apparatuur gekocht door hun ouders. Vergelijk het maar met kinderen die airsoft apparaten kopen in het buitenland, terwijl je minimaal 18 moet zijn, een vergunning en een afsluitbare wapenkluis/kist nodig hebt en je het alleen maar mag transporteren via de kortst mogelijk weg van huis naar een airsoftlocatie.

Als ze je pakken heb je een probleem. Zowel met illegale portofoons als met bovenstaand airsoft voorbeeld.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2023, 17:31:24 »
Voor de goede orde; voor airsoft wapens gelden andere regels dan voor vuurwapens. Zo spelen zaken als vergunningen en wapenkluizen niet bij Airsoft wapens.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850


Offline japsert2

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2023, 17:57:05 »
Zo spelen zaken als vergunningen en wapenkluizen niet bij Airsoft wapens.

Jawel. Anyway, dit is erg offtopic. Ik zoek een legale porto waarmee ik met die blijkbaar illegale porto's kan communiceren, voor een redelijk zacht prijsje. Kunnen jullie me iets aanbevelen?

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 731
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2023, 18:01:07 »
Oke, dus wat voor legale PMR446 porto kunnen jullie me dan aanraden? En kan ik daarmee wel communiceren met leden die wel een illegale Baofeng BF888-s gebruiken?

Als ik zo even snel rond google, dan lijkt het dat de Midland G serie populair is in de airsoft.

En als de andere leden ook op PMR446 kanalen zitten, dan moet dat kunnen met de juiste CTCSS/DCS instellingen.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2023, 19:47:44 »
Zo spelen zaken als vergunningen en wapenkluizen niet bij Airsoft wapens.

Jawel. Anyway, dit is erg offtopic. Ik zoek een legale porto waarmee ik met die blijkbaar illegale porto's kan communiceren, voor een redelijk zacht prijsje. Kunnen jullie me iets aanbevelen?

Ja Off-topic. Maar er bestaat geen vergunning voor Airsoft wapens, en voor thuis opbergen volstaat, bijvoorbeeld, een afsluitbare bureaula en hoef je dus geen wapenkluis aan te schaffen.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Niek 898

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
Re: Porto voor airsoft
« Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2023, 00:44:45 »
Ja Off-topic. Maar er bestaat geen vergunning voor Airsoft wapens, en voor thuis opbergen volstaat, bijvoorbeeld, een afsluitbare bureaula en hoef je dus geen wapenkluis aan te schaffen.

Toch ook maar even een off-topic reactie. Dit omdat airsoft apparaten (de "wapens") onder de Wet Wapen en Munitie vallen! Er is wel degelijk een soort van vergunning nodig, t.w. het lidmaatschap van de NABV. Het NABV geeft aan het lid jaarlijks een pas met daarop o.a. het adres en alleen op dit adres mogen onder voorwaarden airsoft apparaten aanwezig zijn. Ook de aanschaf van een airsoft apparaat mag alleen met een geldige NABV pas. Om een NABV lidmaatschap te kunnen krijgen moet een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) aangevraagd worden die volgens de criteria van de schietsport getoetst wordt. Deze VOG moet vervolgens iedere vier jaar opnieuw aangevraagd worden. Er zijn nog meer bepalingen maar die zijn hier verder niet zinvol, nogmaals vooral een reactie in verband met de WWM.

En on-topic: bij diverse airsoft winkels/leveranciers worden de PMR446 porto's met accessoires aangeboden voor onderlinge communicatie.