Auteur Topic: Indeling  (gelezen 8023 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline AirCo

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Indeling
« Gepost op: 7 februari 2018, 15:42:41 »
Hoi allemaal,

Even een vraag als opener voor jullie.

Ik woon onder de rook van EHEH en beluister met een 20 kanaals vaste scanner de luchtvaart. Maar 20 kanalen is beperkt. Ik wil graag het luchtverkeer van- en naar EHEH volgen en alles boven Zuid Nederland. Welke frequenties moet ik zeker in mijn scanner programmeren? Zelf kom ik er niet helemaal uit. EHEH is duidelijk, maar welke frequenties daarnaast? Hoe zou jouw 20 kanaals lijst eruit zien?

Alvast dank!
Commtel COM217 Jetscan

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Indeling
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2018, 20:49:40 »
Voor Schiphol zou ik even kijken onder burgerluchtvaart op het forum  ;) daar staan meer dan genoeg frequenties

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Indeling
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2018, 22:05:05 »
Bekijjk de luchtindeling eens (AIS documentatie) en op basis daarvan zou ik er sectoren van Amsterdam Radar erbij zetten, Dutch Mil natuurlijk en Maastricht UAC sectoren. Dan voor noord-zuid verkeer ook nog Reims UAC.
Op die manier kan ik toestellen in zuidelijke richting volgen vanaf grofweg de Bieschbosch tot in noord Frankrijk.
Frequenties heb ik niet paraat in mijn hoofd maar van Maastricht UAC heb ik de sectoren Ruhr, Olno, Nicky en Koksy meelopen. Ik zal een lijstje maken van mijn indeling. Op deze manier kan ik het verkeer makkelijker volgen.

Offline AirCo

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Indeling
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2018, 06:53:00 »
Dat zijn fijne tips! Alvast bedankt!
Commtel COM217 Jetscan

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Indeling
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2018, 08:17:21 »
Vergeet ook Maastricht Mil niet.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Indeling
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2018, 08:57:53 »
Maastricht Mil heb ik volgens mij ook nog niet helemaal te pakken maar op dit moment zou ik dit gebruiken:
    Exacte R/T
    frequentie Channel Mod Gebruiker
----------------------------------------------------------------------------------
01. 0070.72500 FM SAMBA CTRL

02. 0131.00000 131.005 AM Tower
03. 0121.92500 121.930 AM Ground
04. 0124.52500 124.530 AM Final
05. 0132.52500 132.530 AM Eindhoven TMA VFR Crossing
06. 0128.35000 128.355 AM AOCS Nieuw Milligen, Dutch Mil Radar Lower
07. 0132.35000 132.355 AM AOCS Nieuw Milligen, Dutch Mil Flight Information
08. 0123.85000 123.855 AM Amsterdam Radar sector 3 Zuid
09. 0132.51666 132.515 AM Maastricht UAC Sector Ruhr
10. 0135.49166 135.490 AM Maastricht UAC Sector Ruhr High
11. 0132.85000 132.855 AM Maastricht UAC Sector Olno
12. 0125.97500 132.980 AM Maastricht UAC Sector Olno High
13. 0135.97500 135.980 AM Maastricht UAC Sector Nicky
14. 0133.70833 133.710 AM Maastricht UAC Sector Nicky High
15. 0132.20000 132.205 AM Maastricht UAC Sector Koksy
16. 0132.75000 132.755 AM Maastricht UAC Sector Koksy High

Offline AirCo

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Indeling
« Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2018, 09:27:27 »
Ja, die lijst ga ik er nu inzetten. Nogmaals dank allemaal!!  ;)
Commtel COM217 Jetscan

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Indeling
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2018, 09:43:21 »
Sorry, ik vergat er nog een:

17. 0132.32500   132.330   AM   Reims Control (sector YR/HR)

@Johan:
Is dat de lijst die over is gegaan van Langen Radar naar Maastricht?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Indeling
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2018, 09:47:46 »
@Johan:
Is dat de lijst die over is gegaan van Langen Radar naar Maastricht?

Lippe Radar is overgegaan naar Maastricht Mil John.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Indeling
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2018, 09:55:03 »
Verder heb ik nu als doel om per sector de intersections te registreren (Planeplotter/Flightradar24 etc), op die manier kan ik dan redelijk snel een toestel vinden. Nu staan alle intersections van NL-BE-LUX-D erin maar dan wordt de kaart wel erg vol.
Dit is mijn opmaat naar "scenario scanning" om dan een toestel van bv Schiphol in oostelijke-, westelijke of zuidelijke gemakkelijker te kunnen volgen...  :)
Voor het militaire vermaak ik me opperbest met de A/A frequenties van Volkel en de Monitor. Je krijgt hele oefeningen mee waarin piloten door de software van de boordcomputers worden gepraat. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen AirCo en/of op- en aanmerkingen! In elk geval wens ik je alle plezier bij het luisteren.
Tip: In de Frequentiedatabase zit een goede zoekfunctie op zowel frequenties en plaatsen.

Offline AirCo

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Indeling
« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2018, 13:18:51 »
Beginnersvraag: waar staat SAMBA CTRL eigenlijk voor?
Commtel COM217 Jetscan

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: Indeling
« Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2018, 13:55:22 »
Hoi allemaal,

Even een vraag als opener voor jullie.

Ik woon onder de rook van EHEH en beluister met een 20 kanaals vaste scanner de luchtvaart. Maar 20 kanalen is beperkt. Ik wil graag het luchtverkeer van- en naar EHEH volgen en alles boven Zuid Nederland. Welke frequenties moet ik zeker in mijn scanner programmeren? Zelf kom ik er niet helemaal uit. EHEH is duidelijk, maar welke frequenties daarnaast? Hoe zou jouw 20 kanaals lijst eruit zien?

Alvast dank!

Lastige vraag.. Als je letterlijk Zuid Nederland pakt komt je op een aantal freqs uit (Eindhoven weg gelaten). (Ik doe dit even uit mijn hoofd)
123.180 128.355 132.350 (Dutch Mil) 123.855 130.955 (Amsterdam) 135.960 132.085 (Maastricht). Daar zitten met name met Maastricht en Amsterdam wat haken en ogen aan.
Vaak is het zo dat verkeer al lang en breed wordt overgezet naar een andere frequentie (sector) terwijl ze nog boven Nederland hangen. Andersom is het ook, verkeer wat nog lang en breed boven Belgie hangt richting Nederland wordt al in een vrij vroeg stadium overgezet. Dan is ook nog eens de hoogte belangrijk. Onder FL245 wordt het overgezet naar Bijvoorbeeld Langen of Brussel, daarboven naar Maastricht. Je hebt nogal wat variabelen.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Indeling
« Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2018, 14:04:24 »
Samba is een roepnaam. Hoe de dienst officieel heet weet ik niet maar op die frequentie kun je grondverkeer (voertuigen) horen.
De vogelwacht vraagt op die frequentie toestemming om de hoofdbaan of taxibaan te mogen gebruiken of oversteken, soms hoor je een brandweerploeg zich afmelden omdat ze naar de eetzaal gaan etc.
Andere namen komen ook soms voorbij (Kerkbank ) maar waar die specifiek voor staan weet ik niet.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Indeling
« Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2018, 14:06:54 »
Citaat van: Johan Beck
Lippe Radar is overgegaan naar Maastricht Mil John.

Ah, duidelijk. Bedankt!

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Indeling
« Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2018, 14:13:43 »
Vaak is het zo dat verkeer al lang en breed wordt overgezet naar een andere frequentie (sector) terwijl ze nog boven Nederland hangen. Andersom is het ook, verkeer wat nog lang en breed boven Belgie hangt richting Nederland wordt al in een vrij vroeg stadium overgezet. Dan is ook nog eens de hoogte belangrijk. Onder FL245 wordt het overgezet naar Bijvoorbeeld Langen of Brussel, daarboven naar Maastricht. Je hebt nogal wat variabelen.

Schei uit, ik weet het. Gelukkig kan ik het radioverkeer opnemen met de frequentie als naam. Maar het blijft een gezoek en dat is natuurlijk ook een deel van de hobby (althans voor mij). Als bonus die avondoefeningen. Vorige week ruim een kwartier de oefening kunnen volgen maar goed da's voor een ander gedeelte. In elk geval mooie 'bijvangst' ;)