Auteur Topic: Goede allround buitenantenne gezocht  (gelezen 9281 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Peerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Goede allround buitenantenne gezocht
« Gepost op: 22 december 2017, 07:25:41 »
Beste formuleren,

Ik zal mezelf even voorstellen, mijn naam is Peter en ik woon in de Brabantse Kempen net onder Eindhoven.

Na vele jaren (sinds de invoering van C2000) geen gebruik meer gemaakt te hebben van mijn scanner wil ik graag mijn oude hobby op gaan pakken want het bloed stroomt waar het niet gaan kan toch.

Ik ben inmiddels verhuist en heb destijds mijn oude antenne (Diamond Discone) van het dak gehaald en aan een vriend van me gegeven dus ben ik op zoek naar een nieuwe buitenantenne.

Mijn vraag aan jullie is dan ook, wat is een goede buitenantenne voor allroud ontvangst? Ik hoef gelukkig niet met een budget rekening te houden maar ben gewoon op zoek naar een kwalitatief goede antenne waarvan ik weer vele jaren plezier kan hebben.

Ik was destijds zeer tevreden over mijn Discone antenne maar vraag me af of er na de beëindiging van mijn hobby nog wat nieuws of beters op de markt gekomen is.

Ik zou het leuk vinden jullie ervaringen te horen en alle info is hierbij van harte welkom.

Met vriendelijke groeten, Peter

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2017, 09:14:42 »
Diamond X30 of X50. Voor luchtvaart D777.

Offline Peerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2017, 18:00:30 »
Hallo René,

Bedankt voor je reactie.

Ik zal de specificaties van deze antennes eens gaan bekijken

Groet , Peter

Offline Patrick67

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2017, 23:15:03 »
Peerke,

Ik heb hier een D-777, deze is perfect voor de luchtvaartband en voldoet voor mij ook prima op de overige banden. (2m en 70cm)
Er is uiteraard meer winst te behalen met een andere antenne maar dan heb ik straks mijn dak volstaan en ruzie met de bazin, bepaal wat je wilt ontvangen en weeg dat mee in je beslissing welke antenne je koopt.
De specs. van een antenne zijn leuk maar ook de ontvanger is bepalend op dat gebied daar zit ook veel verschil in.

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2017, 23:56:41 »
een discone blijft toch de beste allround antenne.  
afmetingen aangepast aan het gewenste frequentie bereik.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2871
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2017, 07:33:44 »
Hoi Peter,

Welkom op het scannerforum.

Ik gebruik boven het schuine dak een pijp door het dak met daarop een T-steun waarop aan beide zijden een X-50 antenne zit (dualband [amateur]antenne voor VHF en UHF).

In het midden (op de pijp) staat een marifoon antenne. Zelf ben ik als scannerluisteraar (met name marifoon en soms ook luchtvaart) ook actief als zendamateur op VHF en UHF.

Ik gebruik één van de X-50 antennes op mijn Kenwood TM-D700E waarop ik ook kan zenden (en luisteren op marifoonkanalen)

De andere X-50 antenne staat op een VHF (air) combiner van Kathrein waarop ik 5 verschillende ontvangers heb staan (Uniden Bearcat 780/9000's)

De combiner (verdeler/versterker naar meerdere ontvangers) doet het buitenom de Air frequenties ook prima op andere VHF en UHF frequenties.

Mijn ervaring is dat ik luchtvaart frequenties zoals 124.300 en 132.3500 maar ook overvliegend verkeer (grondstation en vliegtuig) prima kan ontvangen op de X-50 antenne(s).

De marifoonkanalen ontvang ik ook prima op de amateurantennes (X-50). Ze nemen ook weinig ruimte in beslag om er meer op het dak te kunnen gebruiken.

Moet erbij zeggen dat ik vanaf de antennes alleen Aircell-7 coaxkabel gebruik met daaraan N koppelingen naar de sets en/of combiner.

Groeten van Michel
Groeten van Michel

Offline Peerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2017, 10:45:40 »
Hallo Michel,

Hartelijk dank voor je reactie.

Als ik jou berichtje zo lees ben jij een fanatiek radioamateur/scanner luisteraar met de nodige ervaring op dat gebied.

Ik zelf ben jaren geleden redelijk veel bezig geweest met mijn scanner maar dan voornamelijk om de brandweer te beluisteren . Sinds de invoering van C2000 heb ik mijn scanner weinig meer gebruikt en ik ben tussendoor ook nog eens verhuist waarbij ik mijn antenne toen weggegeven heb en zonder een goede antenne is het gebruik van een scanner al een stuk onaantrekkelijker.

Nu ik weer wat meer tijd heb lijkt het me leuk mijn oude hobby weer eens op te pakken aangezien er nog steeds redelijk veel te beluisteren valt als ik dat zo hoor.

Mijn voorkeur gaat onder andre uit naar de luchtvaart (ik woon in de nabijheid van Eindhoven airport) maar zeker ook de 27 MC, zendamateurs, PMR en nog enkele taxibedrijven die de mobilifoon gebruiken.

Ik ben dus op zoek naar een goede basisantenne waarmee ik bovengenoemde kan ontvangen. Tevens ga ik ook nog eens op zoek naar een andere basisscanner want mijn UBC760XLT is inmiddels een oud apparaatje.

Mocht je nog goede tips/suggesties hebben dan hoor ik deze graag.

Met vriendelijke groet, Peter

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2017, 10:56:13 »
Ik gebruik zelf deze antenne ondanks hij loopt van 100- 200 mhz kan ie in de lage banden goed uit de voeten kwa ontvangst / militaire luchtvaart / schepen enz

http://www.sirioantenna.com/index.php?main_page=product_info&products_id=200

This antenna covers the frequency tange of 100-2000 MHz and, due to its broadband concept, is suited for scanner and monitoring applications.
This version of SD 2000 N with UHF- female connection

Wide-band discone antenna working on 100-2000 MHz in reception and on many amateur frequencies in transmission (2m, 1 1/4m, 70cm, 33cm, 23cm). It is made of stainless steel, chromed brass and anodized aluminium to guarantee the best efficiency and performance. Easy to fit, it can be suitable for the installation everywhere. The vertical whip can be removed whenever the 145 MHz frequency is not required. This version of SD 2000 N with with “N” female connection

Offline Peerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 26 december 2017, 15:31:35 »
Dank voor jullie reacties!!

Na enig speurwerk is mijn keuze is gevallen op een Diamond Discone D130J antenne. Ik ga hem deze week nog bestellen en zo snel mogelijk monteren.

Groeten, Peter

Offline heescors

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2017, 18:45:17 »
Hallo dorpsgenoot!,

Ben ook van zins een betere en goede antenne aan te schaffen.
Luister nu goedeels binnen met mijn Icom R-6 scanner.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Diamond X-50
Realistic Pro 2006 / Commtel 213 / Icom IC R-6 / Diamond SRH771 / J-Pole 144-430 Mhz / Rebox 4200 HD Satellietontvanger / Multytenne schotel

Offline Peerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2017, 21:32:48 »
Hallo,

Ik heb ook veel postitieve reviews gelezen over de x-50 en het zal een hele goede antenne zijn lijkt me.  Ik vraag me alleen af of hij ook echt geschikt is om de 27mc te kunnen ontvangen want dat is iets waar ik toch nog wel eens naar luister.

In elk geval heel veel succes met de hobby!!

Groeten Peter

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2017, 08:51:00 »
De x50 is geoptimaliseerd voor de 2m en 70cm. De 27MC (11 meter) ligt hier wel erg ver vandaan. Je zult vast wel wat ontvangen maar het is niet echt ideaal.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Online peter aor

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 174
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2017, 09:38:16 »
een discone blijft toch de beste allround antenne.  
afmetingen aangepast aan het gewenste frequentie bereik.

Een discone is geen allrounder,op de UHF heb je er niets aan.
Er is maar een antenne die het hele gebied aankan en ook op de UHF goed werkt,en dat is een Logper.
Nadeel is wel dat je een rotor nodig heb,omdat het richtanennes zijn.

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2017, 21:47:44 »
even goed lezen voor je reageert  :(

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Goede allround buitenantenne gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2017, 10:03:55 »
Een discone is geen allrounder,op de UHF heb je er niets aan.
Er is maar een antenne die het hele gebied aankan en ook op de UHF goed werkt,en dat is een Logper.
Nadeel is wel dat je een rotor nodig heb,omdat het richtanennes zijn.

Ik heb heel andere ervaringen met een discone antenne. De Sirio SD1300N.
Deze discone heb ik jaren in mijn mast gehad op mijn woning in Haarlem en stond op zo'n 10 meter hoogte. De antenne deed echt niet onder voor een Diamond X200N dualband antenne op 118-174 MHz en 400-470 MHz. Zelfs de 80 MHz politiefrequenties waren er prima mee te beluisteren.
Er zat een N-connector aan de antenne, RG213 als coax en een AOR3000a als ontvanger. Een prima combinatie.

De X200N stond overigens aangesloten op een Kenwood TM-D700 met RG213 als coaxkabel.

Later kocht ik er een Diamond D130 discone bij en die viel mij enorm tegen terwijl die op dezelfde hoogte stond. Doe er je voordeel mee....