Auteur Topic: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?  (gelezen 39976 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline dirk bruijns

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2011, 21:55:45 »
Ik dacht dat zowat iedereen een scanner in zijn bezig mag hebben, de enige beperking is dat er geen frequentie's in de geheugenbanken mogen zitten die niet beluisterd morgen worden. De doorsneelburgers mag de PMR, CB en Omroepstations ( FM 88-108 ) in het geheugen hebben, zijn frequentie van het bedrijf waaronder hij resideert , de wielerfrequentie's mits toestemming van de Belgische wielerbonds ( meldingsplicht en betaling van 25 euro per jaar). De zendamateur mag ook deze frequentie's in de geheugenbanken hebben zitten, bij uitbreiding de VHF-UHF en HF-frequentie's ( in zoverre deze met een scanner opgepikt kunnen worden, meestal is dat maar vanaf 25 mhz ofzo).

Offline ON7FQ

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #16 Gepost op: 3 augustus 2011, 15:05:33 »
Fout, het zijn alleen de zendamateurs die een "vaste" scanner mogen hebben staan en gebruiken én er mogen alleen amateurfrequenties in de geheugenbanken staan, géén enkele andere.  
De andere frequenties mogen alleen via de VFO beluistert worden.
Dit mag voor deze mensen daar er tijdens het examen in brussel ook radiowetgeving dient gekent te worden waaronder dit art: " alles wat je hoort dat niet voor derden bestemt is, wordt geacht dat voor je zelf te houden ". (verstaanbaar vertaalt)  
Een doorsnee burger/ scannerluisteraar is doorgaans niet op de hoogte van deze radiowetgeving en is daardoor grondwettelijk gezien strafbaar door het gebruiken van een scanner.

Het gaat hier over "vaste" scanners, draagbare mag een zendamateur ook niet gebruuiken.

Er zal waarschijnlijk een grote vergissing de ronde gaan over het in het bezit hebben van een scanner en het gebruiken ervan, dit zijn 2 dingen apart.
Ergens staat in de wetgeving staat er een regeltje (waar weet ik niemeer) dat je een scanner mag bezitten maar niet gebruiken.
Laat u niet misleiden door alle geruchten die de ronde gaan, ook ivm met meldingsplicht enzo, daar klopt niets van.

Daar wij met ons telecom bedrijf wekelijks contacten hebben met het BIPT, heb ik deze vraag eens tussendoor gestelt en ik kreeg hetvolgende te horen:
Als er iemand gelijk waar betrapt wordt met een scanner , dan wordt deze in beslag genomen. boete + afspraak bij de correctionele rechtbank volgt.

Mensen van het BIPT hebben het mandaad van "officier van de gerechtelijke politie", zodat ze gemachtigt zijn voor inbeslagname.
Dus, als je eens bezoek zou krijgen, gewoon meewerken, anders heb je nog smaat aan uw broek. :)

Zélfs de politie mag u controleren en uw toestel in beslag nemen. (alleen een hoofd inspecteur)
De laatste jaren zijn deze mensen min of meer opgeleid van wat cb'ers, radioamateurs, scanners enz... zijn.
Den tijd dat je kon zeggen dat je een gaslek aan opsporen zijt is al lang passé.  ;)

Offline dirk bruijns

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #17 Gepost op: 4 augustus 2011, 20:05:50 »
Zélfs de politie mag u controleren en uw toestel in beslag nemen. (alleen een hoofd inspecteur)
De laatste jaren zijn deze mensen min of meer opgeleid van wat cb'ers, radioamateurs, scanners enz... zijn.
Den tijd dat je kon zeggen dat je een gaslek aan opsporen zijt is al lang passé.  ;)

Dat van die hoofdinspecteur is me niet erg duidelijk, ik dacht dat politie tout court enkel het nummer van uw toestel + vergunning mocht controleren, controle van het toestel zelf dient door BIPT te gebeuren ( eventueel na inbeslagname van het toestel door politie ter nazicht). Die rang van politie, ik dacht dat voor alle agenten dezelfde procedure in voege was ( tenzij dus mandaat officier gerechtelijke politie ).

Offline ON7FQ

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2011, 19:34:21 »
De meeste agenten die je ziet hebben de graad van "inspecteur", zij mogen alleen "administratief" controles uitoefenen.
Bij twijfel zullen zij sowieso info vragen bij het bipt en deze eventueel vragen ter plaatse te komen.
Kunnen deze mensen niet direct terplaatse komen dan zal gevraagt worden aan een hoofdinspecteur voor inbeslagname van uw toestel en/of uw voertuig tot het onderzoek is afgehandelt.

Offline rolandvandevos

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #19 Gepost op: 11 augustus 2011, 11:36:11 »
of je nu radio amateur bent of niet een scanner is NIET verboden in Belgie , ook een draagbare is toegelaten en er mogen ook frequenties in geprogrammeerd staan , zolang deze maar van radioamateurs , PMR of CB zijn . de rest is niet toegelaten te beluisteren . je mag zelfs op de frequenties van de wielerbond luisteren zolang je hiervoor de toelating hebt van de bond . deze luistervergunning van de wielerbond kost jaarliks 25 Euro .

Offline ON7FQ

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #20 Gepost op: 11 augustus 2011, 15:45:50 »
ik zou er toch maar mee uitkijken.
De info die ik heb komt van het BIPT zelf dus, men weze gewaarschuwt.

Offline rolandvandevos

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2011, 09:42:51 »
Verkeerde info van het BIPT dus , er zijn blijkbaar nog altijd mensen die hun eigen reglementen niet kennen .
Ik heb al verschillende jaren een Scanner ingebouwd in de wagen , doe 60.000 km per jaar en ben al tientallen keren tegengehouden  met INDERDAAD altijd vragen over de scanner , doch als je uitlegt wat de wet precies zegt , moeten ze je toch telkens laten rijden .

Offline be4fw

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2011, 09:59:18 »
Hallo,

Zoals Roland het schreef heb ik het ook begrepen.

Offline Patman

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
  • Patrick
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #23 Gepost op: 12 augustus 2011, 11:39:19 »
Verkeerde info van het BIPT dus , er zijn blijkbaar nog altijd mensen die hun eigen reglementen niet kennen .

Op zijn   Belgisch dus ....... :D ;D
UBC50XL - Realistic2005 - UBC3500XLT - UBCD3600XLT - Diamond SRH940 - Diamond SRH701 - Selfmande Discone

Offline rolandvandevos

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #24 Gepost op: 12 augustus 2011, 11:49:00 »
inderdaad helemaal op zijn Belgisch : :-[

Leen Ansems

  • Gast
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #25 Gepost op: 12 augustus 2011, 12:04:59 »
Ik heb laatst uit een betrouwbare Belgische bron vernomen dat een scannerluisteraar bezoek kreeg van de BIPT en dat gewoon alles in beslag is genomen. Hoe ze te weten zijn gekomen dat men daar iets kon zoeken, is niet bekend (of gekend zoals men dat in Belgie noemt). Een buur of zo..niemand weet het. Het is wel gebeurd en daarom ben je nu allemaal op de hoogte.

Offline ON7FQ

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #26 Gepost op: 12 augustus 2011, 14:02:22 »
ik was beroepsmatig begin deze week in brussel bij het bipt en heb het één en ander eens nagekeken , samen met iemand van het bipt.

Het is idd zo dat een scanner wordt getolereerd als men deze alleen gebruikt gebruikt zoals in een hoger vermeld bericht wordt gezegt,
het beluisteren van CB, zendamateur, omroep, wielerwedstrijden (mits toelating van de organisatie).
Alles daarbuiten is illegaal.

2.3. Bepaalde frequenties worden evenwel aangewend voor private
communicaties in die zin dat de berichten op die frequenties
niet bestemd zijn om door derden beluisterd te worden(1). De
toelating om die bepaalde frequenties te beluisteren, kan
echter expliciet worden verkregen van degene die de betreffende
frequenties gebruikt. Die frequentie wordt dan een
geautoriseerde luisterfrequentie voor degene die daartoe de
toestemming heeft verkregen (vb: seinwachters bij
wielerwedstrijden die toelating krijgen om de frequenties van
de wedstrijdleiding – wielerbond te beluisteren).

2.4. Wanneer scanners het mogelijk maken om communicaties af te
luisteren
(a) op andere banden dan deze gebruikt voor CB, omroep,
radioamateurs of PMR446, en
(b) zonder dat daarvoor door de betrokkene de toestemming werd
gegeven(2)
zal de betreffende scanner onder welbepaalde voorwaarden als
een illegaal toestel worden beschouwd.
Deze voorwaarden zijn de volgende :
1) een betrapping op heterdaad, hetgeen inhoudt dat :
- de gebruiker van het toestel op heterdaad betrapt wordt
bij het beluisteren van voor hem niet-toegelaten
frequenties, of
- het betreffende toestel wordt ontdekt wanneer het in
werking is gesteld en afgestemd is op een verboden
frequentie;
of
2) in het toestel (of in het apparaat dat de scanner stuurt of superviseert, zoals een PC) zijn niet-toegelaten frequenties
voorgeprogrammeerd,
én een van de volgende situaties doet zich voor :
- minstens een van de voorgeprogrammeerde frequenties wordt
  gebruikt voor draadloze of mobiele analoge telefonie,
  politie of nooddiensten, luchtvaartdiensten, maritieme diensten;
- getuigenissen bevestigen dat het toestel gebruikt wordt
  voor het beluisteren van private communicaties;
- wanneer het toestel wordt aangezet, stemt het automatisch
   af op een verboden frequentie.
- minstens een van de voorgeprogrammeerde frequenties is die
  van een concurrerende firma;
  of
3) het toestel laat toe om van de inhoud van(analoge of
    digitale) geëncrypteerde signalen of van de digitale
    modulatie op niet-geautoriseerde frequenties(GSM, DCS1800,
    DECT, TETRA, …) kennis te nemen;
    of
4) de gebruiker van het toestel geeft toe dat hij kennis heeft
    genomen van berichten die niet voor hem bestemd zijn.

2.5.
Voor alle duidelijkheid :
indien een scanner, of het gebruik dat er van gemaakt wordt, ook maar aan één van de
vermelde voorwaarden voldoet, is het Instituut van oordeel dat
het betreffende toestel als een illegaal toestel moet worden
beschouwd.
Scanners die de mogelijkheid bieden om naar niet-toegelaten
banden te luisteren, zonder dat de gebruiker terzake op
heterdaad wordt betrapt, en zonder dat er niet-toegelaten
banden werden geprogrammeerd, worden door het Instituut
getolereerd aangezien scanners immers ook toelaten om op
volkomen legale wijze communicaties te beluisteren.


En wat betreft ivm met "eigen reglementen niet kennen."
Ik ben al méér dan 20jaar zendamateur en ik ken m'n reglementen maar al te goed.  ;)

Offline PA3ZZM

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #27 Gepost op: 12 augustus 2011, 20:38:35 »
Rare mensen, die Belgen. Cocaïne mag toch ook niet, terwijl heel Antwerpen er vol mee ligt. En je mag wel een scanner hebben, je mag alleen niet naar bepaalde dingen luisteren. Kom op zeg, wat een heikneuterij, ze kunnen toch niet in iedere huiskamer een agent neerzetten, of wel dan? Ik ben van mening dat een hoop dingen die nu verboden zijn gewoon gebeuren, en dat het effect van verbieden averechts is: het wordt alleen maar interessanter. Geef mij maar een vette TS2000 van Kenwood, dan zet ik even die jumper op FULL TX/RX COVERAGE.

Offline ON7FQ

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #28 Gepost op: 13 augustus 2011, 12:23:19 »
Denk je dat het alleen bij ons in belgie is ?  Het is in nederland nie veel beter hoor.
Ze liggen er te janken en te zeiken dat er zoveel piratenradios zijn, honderden zijn er.
Dat hebben ook allemaal zelf gecreëerd, als er iemand gepakt word dan krijgt die eerst de welgekende "foeibrief".
Met de vinger wijzen en zeggen "als we moeten langstkomen ben je alles kwijt en een boete van 2500 € erbovenop".
Wat doen ze dan, radio maken want we krijgen toch eerst een brief.
T'is over hetzelfde, zoals je al zei  "het gaat averechts werken."
 
Een TS2000 zeg je ?  Ik heb in mijn bus van het bedrijf een TS480HX met een highsierra sidekick antenne op het dak gemonteert ;)

http://qrz.com/db/on7fq

Leen Ansems

  • Gast
Re: Verboden om een scanner in belgië. ja/neen ?
« Reactie #29 Gepost op: 18 augustus 2011, 11:05:42 »
Ik denk dat daar bijna niemand een goed antwoord op kan geven. We weten nu van 2 personen die een inval hebben gehad en wie er nog meer aan de beurt komt ??? Het is maar dat de Belgische luisteraars weten dat alles daar nog onder strenge controle staat.