Auteur Topic: Portofoon Frequentie  (gelezen 24827 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: Portofoon Frequentie
« Reactie #15 Gepost op: 28 december 2008, 09:07:13 »
antenne van 15 cm  lijkt mij eerder UHF.
ontvangst Mid-Fryslan.

Offline robertnl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Portofoon Frequentie
« Reactie #16 Gepost op: 28 december 2008, 09:29:54 »
Ik kon de cijfers niet goed lezen maar heb de begin wel, dus heb ik even met me scanner handmatig 1 voor 1 beluisterd als ik zend. Nu hoor ik me zelf op 468.412

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4903
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Portofoon Frequentie
« Reactie #17 Gepost op: 28 december 2008, 10:17:35 »
Dat zal dus 468.410 zijn, een raster 2 frequentie. Was bijvoorbeeld in gebruik in Sneek en omstreken. Stond in het boek als Loonbedrijf Bandstra in Wolsum.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline robertnl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Portofoon Frequentie
« Reactie #18 Gepost op: 28 december 2008, 10:24:03 »
Wat kost een vergunning om bijvoorbeeld 2 portofoons te gebruiken of 1 ?

PD1EU

  • Gast
Re: Portofoon Frequentie
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2008, 10:35:31 »
Een licentie koop je niet maar vraag je aan na het met goed gevolg een examen te hebben afgelegd.
Er zijn twee licenties te behalen namelijk de N-en F-licentie.
Voor meer info is er http://www.agentschaptelecom.nl
Vandaar ook mijn waarschuwing over oneigenlijk gebruik van zenders !

Ed.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4903
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Portofoon Frequentie
« Reactie #20 Gepost op: 28 december 2008, 10:58:41 »
Ed heeft het hier over een zendamateur licentie. Daar mag je jouw portofoon's overigens zo niet mee gebruiken, je moet dan gebruik maken van de frequenties voor zendamateurs (op UHF 430-440MHz).

En een licentie voor een specifieke frequentie aanvragen dat gaat VZIW ook niet. En da zouden je porto's omgeprogrammeerd moeten worden. Geen idee hoe moeilijk of makkelijk dat is.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

PD1EU

  • Gast
Re: Portofoon Frequentie
« Reactie #21 Gepost op: 28 december 2008, 11:15:57 »
Hier is een lijstje waar zendamateurs zoal op mogen werken.
http://www.frequentieland.nl/overig/amateurbanden.htm

Ed.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Portofoon Frequentie
« Reactie #22 Gepost op: 28 december 2008, 12:16:06 »
Citaat van: "robertnl"
Wat kost een vergunning om bijvoorbeeld 2 portofoons te gebruiken of 1 ?

De goedkoopste vergunning kost volgens de tarieven 2008 van Agentschap Telecom € 125,00 voor gebruik van algemene frequenties. In jouw geval zal dat dan de 3 algemene frequenties 455.810, 455.890 en 455.930 MHz moeten worden. Een volgend probleem is het ombouwen van je spullen. Of dat gaat is niet bekend en of het zin heeft? Uit ervaring weet ik dat MAXON spullen niet van de beste kwaliteit zijn. Verder dien je € 50,00 per jaar te betalen als vergunningskosten. Als het ombouwen mogelijk is, moet dat bedrijf ook betaald worden. Alles bij elkaar een duur verhaal en eigenlijk zonde van je geld. Als je geen zendamateur bent mag je ze ook niet gebruiken in de 430-440 MHz band. Voor LPD en PMR mag je alleen goedgekeurd materiaal gebruiken en daar voldoet die porto zeker niet aan. Kortom: je kunt er weinig mee.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 323
Re: Portofoon Frequentie
« Reactie #23 Gepost op: 28 december 2008, 12:31:39 »
Vergunning aanvragen bij http://www.agentschaptelecom.nl is wel mogelijk; je moet gewoon een fatsoenlijke reden opgeven en aangeven of je vhf of uhf wil; alleen, dan komt het, afhankelijk voor het doel en lokatie wat je opgeeft zit je met een algemene planning of een individuele planning; de algemene planning (waar ik ook een vergunning voor heb) heeft een veel aantrekkelijker aanvraagprijs (aanvraag 146,00 en per jaar 53,00) dan de individuele planning (aanvraag 590,00 en per jaar 53,00) het maakt niet meer uit hoeveel porto's of mobilofoon's je gebruikt; het bedrag blijft hetzelfde (je moet alleen even aangeven als het wijzigd)
Alleen je krijgt frequenties aangewezen en je kunt ze niet zelf uitzoeken, de kans is dus heel groot dat je een andere frequentie toegewezen krijgt dan degene waar de porto's op staan. En dan zul je alsnog moeten omprogrammeren.

Andere mogelijkheid is inderdaad om zendamateur te worden; je zult dan in de boeken moeten duiken, wat studeren, examen doen (hopen dat je slaagt) en dan kun je van een aantal banden gebruik maken (bij het N examen niet zo heel veel, vooral 144-146 Mhz en 430-440 Mhz en een klein stukje HF)
Examen voor N is op zich best wel te doen; maar je zult je er wel in moeten verdiepen, vooral als je nooit iets met electronica hebt gedaan! (zelfs ik ben geslaagd voor m'n N..)
Kosten voor het examen weet ik niet; die worden sinds kort door de veron (www.veron.nl) (correct me if I'm wrong) georganiseerd dus dat valt daar te vinden. Kosten aanvraag voor het papiertje zijn eenmalig 26,00 en verdere kosten daarna heb je niet meer

Maar ook bij de tweede mogelijkheid zul je je porto's moeten omprogrammeren. Tweede nadeel aan deze optie is dat OOK de 'tegenpartij' met wie je spreekt OOK zendamateur MOET zijn..!!

(volgens mij kun je veel beter een advertentie op het prikbord zetten en ze verkopen; koop dan een leuk pmr setje terug en alles is weer legaal!)
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 323
Re: Portofoon Frequentie
« Reactie #24 Gepost op: 28 december 2008, 12:34:19 »
Hmm, iets te lang bezig geweest met tikken en de nieuwe tarieven voor 2009 op te zoeken; bericht toch maar geplaatst, ik denk dat het toch nog (iets) toevoegd.
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)