Auteur Topic: Telerail  (gelezen 15448 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21714
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Telerail
« Gepost op: 9 januari 2007, 10:22:07 »
Mijn luistermaatje uit Hilversum laat weten dat op het traject Amersfoort-Bussum geen enkele Telerailzender meer aktief is. Wellicht is GSM-R nu zover ingevoerd dat ze Telerail gaan afbouwen? Hier in de regio werken alle zenders in ieder geval nog.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Telerail
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2007, 11:47:45 »
Dat zal dan tijd worden ;)
Ik weet niet hoe dat met andere luisteraars is maar ik heb er eigenlijk nooit veel naar geluisterd, ook al had ik vroegah zo'n toononderdrukkend printje ingebouwd.
In elk geval hebben we er geen last meer van bij het zoeken naar frequentie's van cruiseschepen in hetzelde bandje

Gert Jan

  • Gast
Re: Telerail
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2007, 15:46:34 »
Citaat van: "Johan Beck"
Mijn luistermaatje uit Hilversum laat weten dat op het traject Amersfoort-Bussum geen enkele Telerailzender meer aktief is. Wellicht is GSM-R nu zover ingevoerd dat ze Telerail gaan afbouwen? Hier in de regio werken alle zenders in ieder geval nog.

Zender Amersfoort is in ieder geval uit de lucht, zo ook Maarsbergen, Veenendaal en Houten.
Ik heb Telerail altijd gebruikt om te kunnen zien of een antenne geschikt was voor het stukje 460-469MHz, was ook erg makkelijk om antennetjes op af te regelen.
Jammer dat er weer een stukje communicatie geschiedenis wordt.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Telerail
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2007, 16:37:43 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Ik heb Telerail altijd gebruikt om te kunnen zien of een antenne geschikt was voor het stukje 460-469MHz, was ook erg makkelijk om antennetjes op af te regelen.
Jammer dat er weer een stukje communicatie geschiedenis wordt.

Inderdaad, wel handige test-signalen, ik heb het Telerailnet vaak gebruikt als referentie voor UHF gevoeligheid - pas nog voor de test van de 3500xlt

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Telerail
« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2007, 17:46:22 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Zender Amersfoort is in ieder geval uit de lucht, zo ook Maarsbergen, Veenendaal en Houten.

Klopt !
Het was inderdaad handig als test signalen om antenne's uit te proberen, maar vindt het zelf ook beter dat ze eruit liggen hoor.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21714
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Telerail
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2007, 18:05:54 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Het was inderdaad handig als test signalen om antenne's uit te proberen, maar vindt het zelf ook beter dat ze eruit liggen hoor.

En waarom vind jij dat beter?

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Telerail
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2007, 18:09:59 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "jeffrey1200"
Het was inderdaad handig als test signalen om antenne's uit te proberen, maar vindt het zelf ook beter dat ze eruit liggen hoor.

Want?

want bij het scannen tussen de 467 MHz dan stopt hij (tenminste, bij mij scanner heb ik geen functie om verder te gaan zoeken nadat hij iets gevonden heeft) en gaat hij niet meer verder scannen, 467.2700 MHz waar ook een topic over was had ik nooit scannend kunnen vinden, of ik moet een uur op scan blijven drukken totdat ik spraak hoor. Klopt toch Johan?
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

sicco fockens

  • Gast
Re: Telerail
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2007, 21:47:42 »
De zenders rond Groningen staan allemaal nog aan. Wel veel naar geluisterd een aantal jaren geleden, de lol ging er een beetje af toen er  minder en minder railion te horen was.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21714
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Telerail
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2007, 23:32:35 »
Citaat van: "jeffrey1200"
want bij het scannen tussen de 467 MHz dan stopt hij (tenminste, bij mij scanner heb ik geen functie om verder te gaan zoeken nadat hij iets gevonden heeft) en gaat hij niet meer verder scannen, 467.2700 MHz waar ook een topic over was had ik nooit scannend kunnen vinden, of ik moet een uur op scan blijven drukken totdat ik spraak hoor. Klopt toch Johan?

Ja oke daar zit wat in, ik dacht je het beter vond vanwege een andere manier namelijk. Maar voor de bezitters van een simpele scanner is het verdwijnen van Telerail dan wel een verademing.

Offline A36

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
    • http://www.Brandweervredestein.tk
Re: Telerail
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2007, 11:09:40 »
In het gebied van Hengelo-Ov werken alle zenders nog volop maar er zijn al nieuwe antennes geplaatst en als ik deze goed bekijk zijn het richtantennes en bovenop de mast een rondstaler
Altijd een helpende hand steek maar uit en je krijgt een k..............!

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21714
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Telerail
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2007, 11:14:18 »
Citaat van: "A36"
In het gebied van Hengelo-Ov werken alle zenders nog volop maar er zijn al nieuwe antennes geplaatst en als ik deze goed bekijk zijn het richtantennes en bovenop de mast een rondstaler

Voor het huidige analoge Telerail worden of richtantennes gebruikt of een rondstraler. Een combinatievan deze 2 ben ik nog nergens tegengekomen. Voor GSM-R worden de bekende grijze boxen gebruikt.

Offline A36

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
    • http://www.Brandweervredestein.tk
Re: Telerail
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2007, 12:40:09 »
Zou het zijn in verband met grensoverschrijdend verkeer dat er voor een andere opstelling is gekozen. De mast staat er maar tijdelijk want het is vastgezet aan een 20ft zeecontainer en van de spoorberm komen de kabels uit de grond.
Altijd een helpende hand steek maar uit en je krijgt een k..............!

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21714
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Telerail
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2007, 11:18:32 »
En hier in de regio zijn alle Telerailzenders nu ook uit de lucht. Ik denk dat we nu definief kunnen spreken van wederom een einde van een mooi tijdperk  :(

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1808
    • aw foto
Re: Telerail
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2007, 11:37:52 »
Hoor hier in de omgeving van Almelo ook geen telerail zenders meer.

Groeten Alwin
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: Telerail
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2007, 11:44:51 »
Ook hier in de regio Haaglanden sinds een aantal dagen geen TeleRail meer waarneembaar, maar frapant genoeg een enkele keer nog wel enige activiteit waargenomen op de gebruikelijke ingangs-frequenties.

MVG, Marc !