Auteur Topic: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?  (gelezen 35646 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Gepost op: 1 december 2008, 00:30:36 »
Op dit forum zie ik veel mensen die al erg lang met deze hobby bezig zijn , waar ik mezelf ook onder reken .
Nou denk ik dat iedereen wel een herinnering heeft aan iets heel grappigs,spannends,zeldzaams,vreemds etc. wat hij gehoord heeft.
Het leek me dan ook wel leuk om dat hier met elkaar te delen ?.
Nou hoor ik uiteraard het spits af te bijten maar gezien het tijdstip wou ik dat nu maar even achterwege laten en dit een andere keer doen.
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2008, 07:22:13 »
Leuk topic  :P ik heb wel wat. Vele jaren terug stond ik 'ns een dag op Leeuwarden in de landing. Het was winter, stervenskoud én er vloog niks. Maar goed, als echte spotter (toen) bleef ik staan tot het bittere eind en jawel, in de middag ging de scramble eruit. UHF scanners waren er nog niet óf ze waren heel duur, in ieder geval moest ik het doen met zo'n klein VHF airband radiootje die aan de binnenzijde dermate verkloot wat dat je er goed UHF spiegels mee kon pakken. Op dat radiootje hoorde ik de scramble communiceren met Bandbox en een onderschepping uitvoeren. Na enige tijd kwamen de kisten weer terug en keerde ik bevroren naar huis terug.

Een maat (ook een spotter) werkte destijds bij Bandbox en in het weekend vertelde ik hem over mijn treurige dag langs de baan maar ook over de scramble. Hij vertelde dat de maandag erop aan zijn collega's die hem er fijntjes op wezen dat dit een A scramble was geweest met 2 Russische Bears als target. Volledig verbijsterd waren ze over het feit dat dit te horen was geweest op een radiootje van 25 gulden  :P
Luisterspulletjes :)

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2008, 09:29:32 »
Mooi verhaal, zo zie je maar hoe we verpest zijn tegenwoordig met al die moderne dozen.
Oke ik heb veel bijzondere dingen gehoord maar zal met de oudste beginnen.
Zoals ik meen ik onder voorstellen al had gemeld , ik had voor mijn dertiende verjaardag een wereld ontvanger uitgezocht en gekregen, al wist ik totaal niet wat ik er mee kon en had ik op dit gebied ook helemaal geen ervaring ik MOEST hem gewoon hebben omdat het er erg spannend uitzag en ik vermoed toch dat deze hobby "aangeboren" is.

Afijn de wereldontvanger had wat korte golf bandjes (zonder ssb) en een AIR band en een PSB (public service/vhf) band.
Ik had het apparaat nog maar een paar dagen en zoals elke avond zette ik hem aan en begon over alle banden te draaien , ik had geen idee wat ik kon ontvangen en waar ik moest zoeken.
Op een gegeven moment hoorde ik op de psb band paniekerige communicatie !.
Ik had al snel door dat het poitie was en dat het niet gering was wat daar aan de hand was ,want er werd geschoten en vielen gewonden en erger en ik ben snel mijn vader gaan roepen om te laten horen .
Samen zaten we met bonzend hart te luisteren hoe de politie in gevecht was met een grote groep op het oude binnenhaven terrein in Rotterdam zuid.
Omdat we er niet zo ver vandaan woonde was de drang groot om te gaan kijken maar dan konden we niet meer luisteren.
Ook werd het TE gevaarlijk toen de agenten doorgaven dat men handgranaten naar de dienders gooiden en dat er vele agenten gewond en dood waren en ook de brandbommen vlogen in het rond.
We hebben samen zeker een uur of 2 met een wisselend gevoel van o wat erg en dan weer o wat spannend (laatste overheerste) zitten luisteren en toen werd het wat rustiger en kwam er een stem ineens een rustig klinkende stem in de lucht met de mededeling...... Heren allemaal heel erg bedankt voor uw medewerking dit is EINDE OEFENING  :)

We hadden dus de hele tijd op een mobiele eenheid kanaal naar een oefening zitten luisteren !.
Deze gebeurtenis is denk ik wel heel erg bepalend geweest voor de rest van mijn leven want sindsdien ben ik de grootste sensatiebak van Rotterdam geworden  ;)
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2008, 11:07:06 »
Leuke topic.

Ik zou wel een boek kunnen schrijven, maar één van de hoogtepunten is het volgende verhaal. Op een zaterdagochtend ergens in de jaren 90 hoor ik op één van de bekende Alex kanalen een bericht voor alle wagens dat ze moeten uitkijken naar een grijze Renault 5 Turbo met Frans kenteken. Bij aantreffen geen actie maar een bericht aan de meldkamer. Een nieuwsgierige medewerker vraagt wat er mis is met betreffende auto, en het blijkt dat deze auto in zijn reservewiel de nodige verdovende middelen vervoert.

Die middag lever ik bij een plaatselijke krant enkele foto's af, ik was in die tijd werkzaam als freelance persfotograaf. Als ik weer in de auto stop hoor ik op het kanaal van de plaatselijke politie een auto van gemeentepolitie Amsterdam met een typisch roepnummer assistentie vragen op een plek waar ik hemelsbreed 3 kilometer vandaan zat.

Daar aangekomen zie ik een rij van 5 auto's in de berm staan, ik pak mijn camera en schiet alvast een paar overzichtfoto's. Op dat moment komen er twee mannen uit de groep naar mij toelopen, één van hen spreekt mij aan en voor dat ik kan reageren grist nummer 2 de camera uit mijn handen. Als commentaar krijg ik te horen dat ook ik zo mag plaatsnemen in een surveillanceauto.... Als ik sta te wachten zie ik in het midden van de rij auto's een grijze Renault 5 Turbo met frans kenteken.

Ik had inmiddels een goede band opgebouwd met een groot aantal dienders, die ik steevast voorzag van een foto waarop ze te zien waren. In de surveillanceauto heerst een lacherige stemming dat ik mee moet, ze hebben zelf nog geen idee wat er aan de hand is en ik hou me van de domme.

Het toeval wil dat mijn vader die dag hulpofficier van Justitie was en de voorgeleidingen moest doen van de verdachten. Ook hij was op zijn zachts gezegd verbaasd om mij op het bureau aan te treffen. Na de offici ële plichtplegingen zie ik de groep uit Amsterdam (AT) overleggenmet mijn vader, mijn camera is duidelijk het middelpunt.

Vlak daarna wordt ik uitgenodigd om even met ze te praten, ze proberen uit te vissen wat ik weet en dat vertel ik hen ook. Dan komt hun kant van het verhaal, deze aanhouding maakte onderdeel uit van een grote zaak waar men al lang aan werkte en waar nog meer aanhoudingen zouden volgen. Publicatie van mijn foto's zouden een ongewenst effect kunnen hebben op het verloop. Zonder ook maar een moment te twijfelen sta ik mijn rolletje af, met de afspraak dat ik afdrukken krijg voor de krant van foto's die ook op het rolletje stonden maar niks met deze zaak te maken hadden, en als het geheel was afgerond wou ik alsnog mijn rolletje terug.

Dat laatste is ook gebeurd, sterker nog men had ze ook al voor me afgedrukt.
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2008, 11:21:05 »
mooi peter hahaha.
Ik ben in de tijd dat scannerrijden voor mij belangrijker was dan slapen ook enkele keren in van die benarde posities terecht gekomen en zelfs is er een keer door een slimme diender mijn scanner (sbe optiscanner destijds) uit de auto gehaald en in beslag genomen  :)
ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline Freebird

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2008, 14:55:50 »
Niet zo zeer iets spannend dat ik gehoord heb, maar ik kan je zeggen dat ik toen gezweet heb van de spanning.

Hier in belgie is scanner luisteren al helemaal uit den boze.
Maar ik doe het al jaren, maar ook de cb band heb ik gewerkt vroeger.
En in de wagen had ik toen 2 cb's staan een FM om mee te praten en een AM om mee te
vossen jagen...Lang verhaal inkorten..tegengehouden door politie en bon voor het niet hebben van de nodige vergunning... Deze had ik toen niet betaald ;-) ach ja je bent jong.

Lig ik in de namiddag te luisteren naar de scanner hoor ik mijn naam en adres.
geïnteresseerd waar het over gaat hoor ik ongeveer tegelijk de deurbel gaan.
Ik draai het volume van de scanner iets hoger (om toch iets te horen, scanner stond op de slaapkamer) en loop naar de deur en zie tot mijn grote schrik....dat de mannen daar al staan.
Of ze even binnen mogen ( ik kon natuurlijk niet meer terug) en laat ze binnen.
De heren zetten zich aan de tafel en ondertussen werdt het drukker en drukker op de ingestelde kanalen van de scanner. Of  ik al een vergunning heb voor de cb en waarom de boete nog niet betaald was.

Gelukkig zeiden ze niks over de scanner die daar liep af te lopen als een gek.
Hebben ze het niet gehoord of niet willen horen weet ik niet,
Maar kan je zeggen dat ik het bijna in mijn broek deed toen.
Alain
UBC125XLT - Diamond RH707 - D777, UBC280XLT

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2008, 15:15:19 »
Ik heb een soortgelijke ervaring  :)
Ik had in 1978 voor zeer veel geld de allernieuwste sommerkamp am/ssb 27 set gekocht, nieuw in de doos.
Ik kon echter niet wachten totdat ik thuis was en heb hem op het adres waar ik hem gekocht had direct in de auto aangesloten.
# km hier vandaan zat ik trots met wat cb vrienden te testen hoe het werkte en reed er een politieauto achter me die me met de microfoon in de hand hadden zien zitte.
Ben aangehouden en het apparaat werd in beslag genomen (10 minuten na aanschaf) en ik werd een uurtje of 3 in een politiecel opgesloten en mij auto totaal onderzocht.
Ik werd veroordeelt tot een boete van ik meen 700 gulden welke ik dus ook nooit betaald had.
Na een hele poos ook de deurbel , 2 grote agenten van de parket dienst kwamen de boete innen .
In een stuk van de kamer net achter een klein muurtje stond echter een kast helemaal volgestapeld met 27mc, 2 meter en ga zo maar door en destijds zat ik met een groepje vrienden te piraten net boven 2 meter en dat stond aan .
Gelukkig werd ik in de tijd dat de agenten binnen waren niet opgeroepen, maar spannend was het zeker.
Doet me direct denken aan een gebeurtenis in het ouderlijk huis wat ook niets met ontvangen en scanners te maken heeft maar goed.
Ik had een klein 3 meter zendertje met een ecc82 buisje opgebouwt op een stuk aluminium kabelgoot.
Op een dag was ik het ding een beetje aan het afregelen en was tijdens het afregelen enkele malen prima te ontvangen op de tv van mijn ouders.
Op een geven moment hoorde ik wat voor de deur en stond er ineens een politieauto pal voor de deur geparkeerd.
Ik ben zo geschrokken dat ik in de achtertuin de zender kompleet vernield heb .
Omdat er niet aangebelt werd was ik er van overtuigd dat ik hier goed aan gedaan had en dat dit mijn redding was geweest.
De politie auto was na 2 uur pas weer weg echter een dag later kreeg ik te horen dat de overbuurvrouw jarig was en dat de politieauto bij haar broer hoorde die in diensttijd toch even op bezoek was gekomen.  :)
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline Sigint

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • COMSPEC
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2008, 20:57:50 »
Ook ik kan inmiddels een boek schrijven over mijn ervaringen. :)
In 1975 werd ik door de toenmalige NOS ingehuurd voor het onderscheppen van de communicatie
bij de treinkaping in Wijster.
Ik heb daar twee weken in de vrieskou vanuit een onderkomen vlakbij de trein gezeten.
Helaas keek ik ook een aantal dagen naar de vermoorde machinist door de restlichtversterker.
S' nachts kon ik de acties volgen van de speciale teams.
Omdat het terrein hermetisch was afgesloten van de buitenwereld heb ik ook de gemaakte beelden dagelijks voor de N.O.S. naar buiten gesmokkeld.
Ik maakte gebruik van een Arthur Bauer 2 kanalenscanner en een VHF/ UHF ontvanger
van Radioshack (Tandy).
Voor de communicatie had ik de PTT mobilofoon en de accu uit de mercedes gesloopt.
Dit alles kilometers door sloten en greppels in camouflage-kleding richting trein gezeuld.
Op een maandagochtend heb ik me naar huis laten rijden door een chauffeur om te douchen
en snel mijn Sinterklaascadeautjes uit te pakken. :)
Tevens voor mijn cameraman ook schone kleding en eten mee teruggebracht.
Dat was mijn eerste treinkaping ervaring.
Later volgde er nog 1 , daarna nog drie spraakmakende ontvoeringen van nabij gevolgd voor een landelijk dagblad.
De meer recente acties hou ik nog even voor mezelf. ;)
Bye.
Sigint.
"Monitoring till 12 GHz"

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2008, 21:04:19 »
Mooi verhaal Sigint ! Op het scannermuseum kun je overigens nog een afbeelding vinden van de ontvanger uit jouw verhaal:
http://scannermuseum.dotnet-services.nl/historie.html

Er zijn er vele tientallen van verkocht aan hoofdzakelijk journalisten en persfotografen. Prijs zo'n 1500(!) gulden per stuk, maar wel met levenslange garantie... Later kwam een exemplaar waarmee twee kanalen tegelijk konden worden beluisterd, de MKE20. (bron: Scannermuseum)

Dat waren nog eens tijden, wat mij intigreert is hoe jullie in die tijd aan de frequenties kwamen. Vandaag de dag zijn er mooie hulpmiddelen voor, maar in die dagen zal dat anders zijn gegaan.

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2008, 21:15:12 »
Wow !!!
Vraag ik me af in welke functie je daar was als ik denk freelancer en of je daadwerkelijk wat ontvangen heb en ook de 2 kanaals scanner boeit me , ik ken er erg veel maar die ben ik nog nooit tegen gekomen ?
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline Sigint

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • COMSPEC
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #10 Gepost op: 1 december 2008, 21:27:35 »
Nog wat aanvullende info voor de vragenstellers.  ;)
De Arthur Bauer bak was een houten bak met mechanische drukswitches erop.
Je kon daar de onder en bovenband op instellen.
Ze zaten op het toenmalige kanaal van de Gempo Assen.
Ding kostte heel veel geld voor toen, scanners bestonden nog niet.
De Telegraaf had ook 1 exemplaar.
De Radioshack ontvangers hadden we vanuit Amerika laten invliegen evenals de restlichtversterker.
De speciale teams zaten toen op de 171.710 Mhz.
Ze hadden toen maar 1 freq. dus dat was makkelijk.
Van die freq. heb ik nog veel plezier gehad bij latere acties.
Die was nog bij niemand bekend toendertijd.
Bye.
Sigint.
"Monitoring till 12 GHz"

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #11 Gepost op: 1 december 2008, 21:41:45 »
Je heet natuurlijk niet voor niks Sigint: http://nl.wikipedia.org/wiki/SIGINT  :)
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline BerendBotje

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 155
    • https://www.qrz.com/db/PC4K
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #12 Gepost op: 1 december 2008, 21:47:27 »
Geweldig verhaal Sigint. Toevallig met Bert van D in de greppel gelegen?   ;)

http://scannermuseum.dotnet-services.nl ... rrijk.html
IC7300 - FT818ND - MD380 - 3500XLT

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #13 Gepost op: 1 december 2008, 23:01:52 »
Een ander verhaal dan maar.

Als de digitale scanners hun opmars beginnen en de RAM zich in zijn hoogtij dagen kom ik via datzelfde blad in contact met een aantal gepassioneerde lotgenoten in mijn regio.

Ik ben de koning te rijk met mijn Realistic 8 kanaals computerscanner, die natuurlijk prompt na aanschaf een zoekfunctie krijgt  :| .

In die dagen moet ik in Breda zijn en heb besloten die dag een positieve wending te geven door even langs Jacobs te gaan. Ik raak in gesprek met een verkoper die dusdanig enthousiast wordt van mijn verhalen dat hij mij achter de desk uitnodigt en plaatst achter de onbereikbare Icom R7000 op een disconne.

Ik neem hem mee door frequentie wonderland en weet nog steeds hoe ik me achter die afstemknop van meer dan 3000,-- gulden voelde.

Vandaag de dag zijn de zaken veranderd en heb ik mijn eigen Icom R7000 die ik koester, mede door zijn nog steeds onge ëvenaarde ontvangst (persoonlijke mening & ervaring), maar ook best wel dit stukje nostalgie van die dag waar ik nog regelmatig aan denk als ik de power knop indruk  :)

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #14 Gepost op: 5 december 2008, 14:10:19 »
Wat mij betreft mag dit uit de kletshoek, dit zijn de krenten in de pap waar elke luisteraar van smult!
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre