Het Scannerforum
Frequenties => Burgerluchtvaart => Topic gestart door: Johan Beck op 16 september 2012, 10:28:21
-
Per 18 december 2016 zullen wijzigingen en/of vermeldingen van nieuwe of oude frequenties worden bijgeschreven en/of aangepast in de Frequentie Database.
De Frequentie Database is nu snel te vinden via de link Frequentie bovenaan het Scannerforum (http://frequentiedatabase.eu).
Doel is komende periode de Frequentie Database bij te werken waar dit nodig is. De verouderde pdf lijstjes worden afgevoerd.
Wijzigingen en/of vermeldingen van nieuwe of oude frequenties graag vermelden in de daarvoor bedoelde sub-boards Per Provincie of hier bij Burgerluchtvaart.
Met deze wijziging kunnen we de Frequentie Database als referentie gaan gebruiken.
-
ik ben op zoek voor Maycom AR-108 Frequentielijst Burgerluchtvaart en voor de 2 meterband ik woon in zeeland wie kan mijn helpen met de 2 lijsten groeten mark bedankt.
-
ik ben op zoek voor Maycom AR-108 Frequentielijst Burgerluchtvaart en voor de 2 meterband ik woon in zeeland wie kan mijn helpen met de 2 lijsten groeten mark bedankt.
De lijst voor de burgerluchtvaart staat boven jou post... :P Dus je hebt er al 1.
EDIT: http://www.on4sh.be/scanner/2meter.html misschien dit?
-
Aanvullingen en correcties zijn welkom.
Schiphol is niet opgenomen in de lijst daar er al een aparte topic over loopt met een complete lijst die bij wordt gehouden door Daaf.
Ik ga ervan uit dat, ondanks dat de lijst van december 2010 is, deze nog steeds actueel is? Ik wil Rotterdam Airport in de scanner programmeren, vandaar effies checken.
-
Mooi overzicht van hoe het nu is en binnenkort gaat worden (8.33 kHz conversie):
https://www.aopa.nl/uploads/docs/Implementatiedata_omzetting_LVL_frequenties.PDF (https://www.aopa.nl/uploads/docs/Implementatiedata_omzetting_LVL_frequenties.PDF)
-
Dank je wel hoor, ik heb weer wat te doen binnenkort ;D
-
Dat valt wel mee. Enige wat gebeurt is dat een hoop kanalen 8.33 worden, de frequentie wijzigt niet. ;) Wel de aanduiding, dus dat is eventueel aan te passen.
-
Jij hebt zeker die nieuwe frequenties van Lelystad over het hoofd gezien ;)
-
Dat valt wel mee. Enige wat gebeurt is dat een hoop kanalen 8.33 worden, de frequentie wijzigt niet. ;) Wel de aanduiding, dus dat is eventueel aan te passen.
Het zal wellicht aan mij liggen, maar ik heb dat hele 8.33 kHz verhaal nooit helemaal begrepen. Als de frequentie niet veranderd, maar de aanduiding wel, wat heeft het dan voor zin? En wat tik je nou in de scanner?
En vervalt straks Lelystad Radio op 123.6750 MHz?
-
Dat valt wel mee. Enige wat gebeurt is dat een hoop kanalen 8.33 worden, de frequentie wijzigt niet. ;) Wel de aanduiding, dus dat is eventueel aan te passen.
Het zal wellicht aan mij liggen, maar ik heb dat hele 8.33 kHz verhaal nooit helemaal begrepen. Als de frequentie niet veranderd, maar de aanduiding wel, wat heeft het dan voor zin? En wat tik je nou in de scanner?
En vervalt straks Lelystad Radio op 123.6750 MHz?
Het gaat nu helemaal passen in de 8.33 Spacing aanduidingen. 131.005 / 131.010 / 131.015 / 131.020 etc. etc.
131.005 is dus een aanduiding, de freq is (nog steeds) 131.000.
Wat heeft het voor zin?
De radio's in de vliegtuigen moeten vanaf datum x (Counterstrike please advise?) verplicht 8.33 capable zijn.
De vliegers kloppen dus 131.005 in en de radio zal dan automatisch naar de juiste freq gaan.
Wat tik je nu in je scanner?... eigenlijk wat dus de feitelijke freq is. Bijv 132.085 is 132.0833 en 131.005 is dus 131.000
Vervelend is wel natuurlijk als je scanner geen 8.33 Spacing aankan.
Als er dan wel een 5 Khz spacing op zit gebruik ik die dan (UBC9000). Echter de radio's van de vliegtuigen zijn wel iets beter of gevoeliger (hoe je het ook wil noemen)
Ik durf wel de stelling aan dat hun geen Rhein Radar horen door spetteren op de 132.085...
Soms moet ik goed luisteren met wie ze nu eigenlijk praten.. want ik hoor dan zowel Rhein (132.080) als Maastricht (132.085)
Lippe is ook zo een verelend voorbeeld: Lippe 131.080 en daar spettert rustig Parijs (131.065) op door.... :-[
Er zwerven meen ik op dit forum wat lijsten rond met wat de freq dan daadwerkelijk zou moeten zijn.
Aanduiding -> Echte freq
xxx.005 -> 0000
xxx.010 -> 0083
xxx.015 -> 0166
xxx.030 -> 0250
xxx.040 -> 0416
xxx.055 -> 0500
xxx.060 -> 0583
xxx.065 -> 0666
xxx.080 -> 0750
xxx.085 -> 0833
xxx.090 -> 0916
-
Het zal wellicht aan mij liggen, maar ik heb dat hele 8.33 kHz verhaal nooit helemaal begrepen. Als de frequentie niet veranderd, maar de aanduiding wel, wat heeft het dan voor zin?
De bandbreedte van een luchtvaartontvanger in een 25 kHz-raster is 25 kHz. In een 8.33 kHz-raster kun je 3 x zoveel frequenties kwijt.
-
Gewoon sdr# installeren en http://rtl-sdr.ru/uploads/download/833calc.zip gebruiken.
Ideaal :-)
-
Jij hebt zeker die nieuwe frequenties van Lelystad over het hoofd gezien ;)
Kennelijk... ik ga even beter kijken en de bril even niet met een plakje ham schoonmaken.... ;)
-
O.K. helder verhaal, dank voor de uitleg. Ik ga mijn scannerfrequenties checken en de juiste invoeren. Ik heb geen 8.33 kHz maar wel 5 kHz stappen, dus het moet goed komen. En hoe zit het met Lelystad Radio, die verdwijnt straks als Lelystad Tower in gebruik wordt genomen?
-
En hoe zit het met Lelystad Radio, die verdwijnt straks als Lelystad Tower in gebruik wordt genomen?
Heb daar nog geen NOTAM van gelezen, afwachten maar.
-
En hoe zit het met Lelystad Radio, die verdwijnt straks als Lelystad Tower in gebruik wordt genomen?
Heb daar nog geen NOTAM van gelezen, afwachten maar.
Ik denk persoonlijk van wel.
-
Heb daar nog geen NOTAM van gelezen, afwachten maar.
Luchtvaartinformatie wordt elke 4 weken ververst, de zogenaamde AIRAC-cycles. Wijzigingen die al lang tevoren zijn gepland worden daarin meegenomen. Alleen last-minute wijzigingen of wijzigingen waarvoor de AIRAC-cycle net te laat komt worden in een NOTAM vermeld.
-
Op 31 maart 2016 gaat Rotterdam Tower over naar een 8.33 kHz-frequentie. 118.200 wordt 118.205.
-
Op 31 maart 2016 gaat Rotterdam Tower over naar een 8.33 kHz-frequentie. 118.200 wordt 118.205.
Op 15 september 2016 volgen Delivery (wordt 122.180) en Approach (wordt 127.030).
-
Op 31 maart 2016 gaat Rotterdam Tower over naar een 8.33 kHz-frequentie. 118.200 wordt 118.205.
Op 15 september 2016 volgen Delivery (wordt 122.180) en Approach (wordt 127.030).
Idem voor Beek, Eelde en Schiphol. Zelfde AIRAC.
-
Hier (http://www.ais-netherlands.nl/aim/2016-05-12-AIRAC/eAIP/html/eAIC/EH-eAIC-2016-02-A-en-GB.html) de complete lijst.
-
Het de-icing voertuig op vliegveld Eelde heeft 131.580 op de zijkant staan. Dat betekent als frequentie volgens mij 131.575 mhz.
-
Het de-icing voertuig op vliegveld Eelde heeft 131.580 op de zijkant staan. Dat betekent als frequentie volgens mij 131.575 mhz.
Helemaal goed! :D
-
EHTL TERLET
EHTL AIR/GROUND OPERATING FREQUENCY CHANGED -
From 2018-03-01 00:00 until PERM
COM CHANNEL 123.350 CHANGED INTO 123.375.
Gewijzigde 2e frequentie voor Terlet Radio per 1 maart dus. De 1e frequentie 130.125 wordt niet gewijzigd.
-
Dank je wel, aangepast in de database.
-
EHTL TERLET
EHTL AIR/GROUND OPERATING FREQUENCY CHANGED -
From 2018-03-01 00:00 until PERM
COM CHANNEL 123.350 CHANGED INTO 123.375.
Gewijzigde 2e frequentie voor Terlet Radio per 1 maart dus. De 1e frequentie 130.125 wordt niet gewijzigd.
Jawel:
TERLET RADIO COM CHANNELS CHANGED:
AD INFO AND T-STRIP 130.130.
DURING WEEKENDS 123.380 ON SECONDARY STRIPS.
Nou ja, frequenties in 'channels' veranderd dan...
-
Dank je wel ik heb het aangepast.
-
2 nieuwe FIS frequenties die erbij komen volgens de milaip:
Er komen 2 nieuwe landelijke informatiesystemen: REFIS en MASIS.
REFIS is het Regional Flight Information System, met een landelijke radiodekking vanaf 1.000 voet. MASIS is het Military Aerodrome Status Information System. Beide systemen ondersteunen de FIS in het luchtruim, dat onder beheer valt van AOCS Nieuw Milligen.
De extra radiofrequenties zijn:
136.225 MHz, channel 136.230 (Noord- en Midden-Nederland) (Is al toegevoegd aan de db zag ik)
136.300 MHz, channel 136.305 (Zuid-Nederland)
De REFIS in dit verhaal zal dan 132.3500 zijn en de andere 2 frequenties MASIS?
-
Op 136.225 hoor ik zeggen; Regional Flight Information System. Ben benieuwd naar de zenderlocaties
-
Beide systemen ondersteunen de FIS in het luchtruim, dat onder beheer valt van AOCS Nieuw Milligen.
Niet Mil ATCC Schiphol?
-
Beide systemen ondersteunen de FIS in het luchtruim, dat onder beheer valt van AOCS Nieuw Milligen.
Niet Mil ATCC Schiphol?
Dat stukje komt vanaf de milaip site maar waarschijnlijk bedoelen ze dus de MilATCC Schiphol. Op de site van Discriminator staat een powerpoint presentatie uit 2010 met wat info.
http://www.discriminator.nl/temp/dutchmil.pdf
-
Die 136.225 komt hier ook binnen. Klinkt alsof dit dat MASIS is, soort ATIS.
Qua locatie zegt MilAIP:
MASIS wordt op militaire bases geïnstalleerd en is buiten de openstellingstijden van die bases operationeel. Wanneer een vlieger dan een militair vliegveld nadert en een oproep doet op de betreffende torenfrequentie, hoort die vlieger via een geautomatiseerd systeem een geluidsopname die de status en bijzonderheden van het vliegveld weergeeft.
-
Dan lijkt het mij dat MASIS dus op de torenfrequentie wordt uitgezonden en niet op die 2 nieuwe frequenties. Op 136.225 hoor ik zeggen; Regional Flight Information System.
-
Na een aantal dingen te hebben gelezen, werkt het volgens mij als volgt:
Je hebt 132.3500 Dutch Mil FIS voor Noodgevallen, Navigatie assistentie, Weer informatie, IFR openen en alle andere info mbt een veilige vlucht uitvoering en om dat te ontlasten hebben ze een geautomatiseerd systeem(REFIS), waarop de belangrijke info word gemeld voor de general aviation. De REFIS zenders zouden geplaatst zijn op de vliegvelden Eelde, Lelystad, Schiphol, Rotterdam, Eindhoven en Maastricht Het MASIS systeem gaat via de toren frequentie van een militair vliegveld en is in gebruik als een basis gesloten is. Is de militaire basis geopend, dan zal de normale procedure voor het veld weer actief zijn gedurende openingsuren. Zo interpreteer ik, wat ik heb gelezen.
Mvg,
Alwin
-
https://www.knvvl.nl/download/getFile/21555
-
https://www.knvvl.nl/download/getFile/21555
Nu is het helemaal duidelijk. Hartelijk dank voor de info Discriminator.
Mvg,
Alwin
-
https://www.knvvl.nl/download/getFile/21555
Mooie info Rene, dank je wel.
Radiozenders
Extra FIS frequenties
136.225 MHz, channel 136.230 (Noord-Midden)
136.300 MHz, channel 136.305 (Zuid)
Zenderlocaties
De Kooy
Eelde
Eindhoven
Nieuw Milligen
Twente
Woensdrecht
Zullen op deze locaties beide frequenties aan staan of niet?
-
https://www.knvvl.nl/download/getFile/21555
Helder :D
-
Zullen op deze locaties beide frequenties aan staan of niet?
Niemand nog? Of wellicht staan nog niet alle zenders aan.
-
Zullen op deze locaties beide frequenties aan staan of niet?
Niemand nog? Of wellicht staan nog niet alle zenders aan.
Logisch nadenkend zou je zeggen dat op de Kooy geen behoefte is aan een zender voor regio zuid.. Of zeg ik nu iets geks?
-
Zo denk ik eigenlijk ook hoor Joost but you never nooit. Dan zouden op Eindhoven en Woensdrecht de 136.300 staan en op de andere 4 locaties de 136.225.
-
Hier in Almere ontvang ik alleen de 136.225 met zelfde signaal sterkte als de 132.350. Gok dus dat ik naar zender Nieuw Milligen luister. (De Kooy ontvang ik over het algemeen hier niet)
Als alle zenders op beide frequenties uitzenden zou ik de 136.300 ook moeten ontvangen.
-
Oke duidelijk zo, dan vermoed ik dat Joost ook alleen de 136.300 zal horen.
-
Mooi overzicht van hoe het nu is en binnenkort gaat worden (8.33 kHz conversie):
https://www.aopa.nl/uploads/docs/Implementatiedata_omzetting_LVL_frequenties.PDF (https://www.aopa.nl/uploads/docs/Implementatiedata_omzetting_LVL_frequenties.PDF)
En nog maar een linkje. Per 6 december gaan de laatste ongecontroleerde vliegvelden over op 8.33:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/2018-10-25-AIRAC/html/index-en-GB.html
-
2 nieuwe FIS frequenties die erbij komen volgens de milaip:
Er komen 2 nieuwe landelijke informatiesystemen: REFIS en MASIS.
REFIS is het Regional Flight Information System, met een landelijke radiodekking vanaf 1.000 voet. MASIS is het Military Aerodrome Status Information System. Beide systemen ondersteunen de FIS in het luchtruim, dat onder beheer valt van AOCS Nieuw Milligen.
De extra radiofrequenties zijn:
136.225 MHz, channel 136.230 (Noord- en Midden-Nederland) (Is al toegevoegd aan de db zag ik)
136.300 MHz, channel 136.305 (Zuid-Nederland)
De REFIS in dit verhaal zal dan 132.3500 zijn en de andere 2 frequenties MASIS?
Wat ik heb begrepen, is dit tot nader order uitgesteld.
-
Als (als...) Lelystad een gecontroleerd veld wordt:
135.180 Lelystad Tower
123.680 Lelystad Delivery
134.530 Lelystad Approach
120.730 Lelystad Info (ATIS)
Bron:https://www.knvvl.nl/uploads/files/ontwerp-vfr-routes-lelystad/CONCEPT_EH-AD-2.EHLE-VAC-1.pdf (https://www.knvvl.nl/uploads/files/ontwerp-vfr-routes-lelystad/CONCEPT_EH-AD-2.EHLE-VAC-1.pdf)
-
Als (als...) Lelystad een gecontroleerd veld wordt:
135.180 Lelystad Tower
123.680 Lelystad Delivery
134.530 Lelystad Approach
120.730 Lelystad Info (ATIS)
Bron:https://www.knvvl.nl/uploads/files/ontwerp-vfr-routes-lelystad/CONCEPT_EH-AD-2.EHLE-VAC-1.pdf (https://www.knvvl.nl/uploads/files/ontwerp-vfr-routes-lelystad/CONCEPT_EH-AD-2.EHLE-VAC-1.pdf)
123.680 Lelystad Delivery = momenteel nog Lelystad Radio (123.675)
-
Even kort een scan gemaakt door de VHF civiele band de onderstaande freq tegen gekomen.
133.0150 (en/of 133.0125) met De Kooy 'Information' METAR.
Ik kan hem zelf niet vinden in de AIP's en databases.
-
133.0150 (en/of 133.0125) met De Kooy 'Information' METAR...
In de lijst van Robert Elsinga (http://www.pc5e.nl/info/scannerfrequenties) kom ik 133.100 tegen als FIS voor de Noordzee en dat lijkt me ook goed mogelijk met de METAR voor De Kooy hoewel dat een flink stuk van je gevonden frequentie af zit.
Sowieso is 130.0150 geen preciese frequentie, dat zou 133.01666 moeten zijn.
-
M0222/19 - TESTING ATIS ON FREQ. 133.010MHZ. 31 JAN 12:00 2019 UNTIL 01 MAR 23:59 2019.
CREATED: 31 JAN 11:50 2019
133.00833 MHz
-
In de lijst van Robert Elsinga (http://www.pc5e.nl/info/scannerfrequenties) kom ik 133.100 tegen als FIS voor de Noordzee
Die klopt niet.
Bij het bouwen van het Radio Network North Sea (RNNS) dik 10 jaar geleden waren oorspronkelijk 3 sectoren voorzien: South, Center en North (136.650, 119.175 en 133.100 MHz). De zendontvanger voor North zou in F2-Hanze komen.
Bij de tests bleek dat het goed mogelijk was om ook in F2-Hanze 119.175 MHz te gebruiken. Dat scheelde dus heen en weer schakelen voor de verkeersleiders en luchtvarenden en het spaarde een frequentie uit. 133.100 is nooit in gebruik genomen als FIS-frequentie.
-
M0222/19 - TESTING ATIS ON FREQ. 133.010MHZ. 31 JAN 12:00 2019 UNTIL 01 MAR 23:59 2019.
CREATED: 31 JAN 11:50 2019
133.00833 MHz
Ja stom. NOTAM's.. daar heb ik niet gekeken. Dank!
-
@Rene en Johan,
Wat knap dat jullie die info zo snel konden vinden. Ik dacht een goede bron te hebben. Zonder afbreuk te doen aan Roberts lijst zat ik er dus flink naast. Ik heb bewondering voor jullie resources! Ik beloof beterschap in m'n research
-
Wat knap dat jullie die info zo snel konden vinden.
Ik ben implementatiemanager geweest voor LVNL van het Radio Network North Sea ;)
-
133.100 is nooit in gebruik genomen als FIS-frequentie.
Een kleine correctie/aanvulling:
Voor de implementatie van het Radio Network North Sea met 3 zendontvangers in de zuidsector (136.650) en 9 in de noordsector (119.175) in 2008 werd er gebruik gemaakt van twee zenders: zuid (119.175 MHz, op P15-C) en noord (133.100, op L10-A). Na de implementatie van het RNNS is 133.100 niet meer gebruikt als FIS-frequentie.
-
@Rene en Johan,
Wat knap dat jullie die info zo snel konden vinden. Ik dacht een goede bron te hebben. Zonder afbreuk te doen aan Roberts lijst zat ik er dus flink naast. Ik heb bewondering voor jullie resources! Ik beloof beterschap in m'n research
Het is je vergeven John ;D
-
M0222/19 - TESTING ATIS ON FREQ. 133.010MHZ. 31 JAN 12:00 2019 UNTIL 01 MAR 23:59 2019.
CREATED: 31 JAN 11:50 2019
133.00833 MHz
B0152/19 - ATIS AVBL H24, CH 133.010. REF AIP EHKD AD 2.18. 20 MAR 10:28 2019 UNTIL PERM.
CREATED: 20 MAR 10:28 2019
-
Lang verwacht, maar dan toch per 7 november de nieuwe frequenties voor Lelystad.
APP
Lelystad Approach 134.530 Primary, 120.830 At ATC discretion.
TWR
Lelystad Tower 135.180 Primary, 123.830 At ATC discretion.
Lelystad Delivery 123.680 Start-up control and clearance delivery, 123.830 At ATC discretion.
ATIS
Lelystad Information 120.730
-
Lang verwacht, maar dan toch per 7 november de nieuwe frequenties voor Lelystad.
A1291/19 - TRIGGER NOTAM - AIRAC AIP AMDT 12/2019 WEF 07 NOV 2019:
INTRODUCTION OF ATC AT LELYSTAD AIRPORT:
NEW ATS AIRSPACE.
IFR AND VFR PROCEDURES AMENDED.
RWY DECLARED DISTANCES CHANGED. AD LAY-OUT CHANGED. 07 NOV 00:00 2019 UNTIL
20 NOV 23:59 2019. CREATED: 12 SEP 13:56 2019
https://www.destentor.nl/flevoland/geen-vluchten-wel-alvast-luchtverkeersleiding-op-lelystad-airport-wat-een-arrogantie~a37f6b18/
-
Lang verwacht, maar dan toch per 7 november de nieuwe frequenties voor Lelystad.
APP
Lelystad Approach 134.530 Primary, 120.830 At ATC discretion.
TWR
Lelystad Tower 135.180 Primary, 123.830 At ATC discretion.
Lelystad Delivery 123.680 Start-up control and clearance delivery, 123.830 At ATC discretion.
ATIS
Lelystad Information 120.730
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/175602/verkeersleiding-vliegveld-gaat-donderdagochtend-in
-
Ik ben blij met de verkeersleiding op EHLE. De circuitdiscipline was, vooral in de weekenden, vaak om te huilen. Voordringers, geen respect voor de voorrangsregels. Soms zelfs gevaarlijke situaties. Blij dat de cowboys nu ook in het gareel moeten.
-
Inderdaad een verademing vergeleken met Lelystad Radio. Zenders zijn ook sterker.
-
2 nieuwe FIS frequenties die erbij komen volgens de milaip:
Er komen 2 nieuwe landelijke informatiesystemen: REFIS en MASIS.
REFIS is het Regional Flight Information System, met een landelijke radiodekking vanaf 1.000 voet. MASIS is het Military Aerodrome Status Information System. Beide systemen ondersteunen de FIS in het luchtruim, dat onder beheer valt van AOCS Nieuw Milligen.
De extra radiofrequenties zijn:
136.225 MHz, channel 136.230 (Noord- en Midden-Nederland) (Is al toegevoegd aan de db zag ik)
136.300 MHz, channel 136.305 (Zuid-Nederland)
Heeft iemand enig idee of deze nog in gebruik zijn?
-
2 nieuwe FIS frequenties die erbij komen volgens de milaip:
Er komen 2 nieuwe landelijke informatiesystemen: REFIS en MASIS.
REFIS is het Regional Flight Information System, met een landelijke radiodekking vanaf 1.000 voet. MASIS is het Military Aerodrome Status Information System. Beide systemen ondersteunen de FIS in het luchtruim, dat onder beheer valt van AOCS Nieuw Milligen.
De extra radiofrequenties zijn:
136.225 MHz, channel 136.230 (Noord- en Midden-Nederland) (Is al toegevoegd aan de db zag ik)
136.300 MHz, channel 136.305 (Zuid-Nederland)
Heeft iemand enig idee of deze nog in gebruik zijn?
Ik meen dat het al eens voorbij gekomen is. Ik meen in 2018 al: tot nader order uitgesteld.
-
Ik meen dat het al eens voorbij gekomen is. Ik meen in 2018 al: tot nader order uitgesteld.
Inderdaad Joost :-[
Wat ik heb begrepen, is dit tot nader order uitgesteld.
-
Ik meen dat het al eens voorbij gekomen is. Ik meen in 2018 al: tot nader order uitgesteld.
Inderdaad Joost :-[
Wat ik heb begrepen, is dit tot nader order uitgesteld.
Daar is zelfs een NOTAM van (betreffende de uitgestelde invoering van REFIS en MASIS):
B0101/20 - OPERATIONAL DATE REFIS/MASIS 26 APRIL 2018 POSTPONED.
NEW DATE WILL BE PUBLISHED BY NOTAM.
PRIOR ENTERING MILITARY RMZ CONTACT 132.350.
REF AIC-A 04/2018. 27 FEB 09:03 2020 UNTIL 27 MAY 08:00 2020 ESTIMATED. CREATED:
27 FEB 09:05 2020
-
In een document te vinden op https://www.icao.int/EURNAT/EUR%20and%20NAT%20Documents/Forms/AllItems.aspx?RootFolder=%2fEURNAT%2fEUR%20and%20NAT%20Documents%2fEUR%20Documents%2fDoc%207754%20%2d%20EUR%20Region%20%2d%20eANP%20Vol%20II%2feANP%20Vol%20II%2c%20part%20III%2c%20Supplements&FolderCTID=0x012000DAF95319EADD9946B510C5D7B595637D00AA5EB47B299B9A4BAD1968B24E18655C
kwam ik het volgende tegen;
HOL Operational NORTH SEA AFIS 540213N 060231E 118.115
Deze frequentie is mij onbekend. Iemand die hier misschien iets meer over weet?
-
De cooördinaten zijn die van Buitengaats / BG-OHVS2 Heliport (EHHW). Ik vermoed Flightwatch.
-
Dus zeg maar net zoiets als 122.955 en 125.180.
HOL Operational NORTH SEA A/G 521900N 044700E 122.955
HOL Operational NORTH SEA A/G NORTH SEA(NORTHSEA) 125.180
-
Inderdaad.
-
En BG-OHVS2 Heliport (EHHW) ligt boven de Waddeneilanden tegen Duitsland aan als ik het goed heb.
-
EHHW (https://www.google.com/maps/place/54%C2%B002'13.0%22N+6%C2%B002'31.0%22E/@53.6765233,5.3076439,8.5z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d54.0369444!4d6.0419444)
-
Dank u, een windmolenpark had ik het toch goed.
-
We hebben het hier over het Gemini windpark dat, zoals Rene al aangaf, gesitueerd is ten noorden van Ameland en Schiermonnikoog en bestaat uit 2 delen: ZeeEnergie en Buitengaats.
Elk deel heeft een eigen Offshore High Voltage Station (OHVS) en alleen Buitengaats (BG-OHVS2) heeft een heli-deck.
Details OHVS (https://www.geminiwindpark.nl/details-ohvs.html)
-
Daar is zelfs een NOTAM van (betreffende de uitgestelde invoering van REFIS en MASIS):
B0101/20 - OPERATIONAL DATE REFIS/MASIS 26 APRIL 2018 POSTPONED.
NEW DATE WILL BE PUBLISHED BY NOTAM.
PRIOR ENTERING MILITARY RMZ CONTACT 132.350.
REF AIC-A 04/2018. 27 FEB 09:03 2020 UNTIL 27 MAY 08:00 2020 ESTIMATED. CREATED:
27 FEB 09:05 2020
En zojuist lees ik op; https://english.defensie.nl/topics/milaip-military-aeronautical-information-publication
What will change?
2 new nationwide information systems will be introduced: REFIS and MASIS.
REFIS stands for the Regional Flight Information System. Its reach spans the Netherlands, from 1,000 feet upwards. MASIS is the Military Aerodrome Status Information System. Both systems support the FIS in the airspace controlled by AOCS Nieuw Milligen.
The additional radio frequencies will be:
136.225 MHz, channel 136.230 (northern and central Netherlands)
136.300 MHz, channel 136.305 (southern Netherlands)
MASIS will be installed at military bases and will be operational outside of their regular opening hours. If a pilot approaches a military air field and transmits a signal at the relevant tower frequency, he or she will be sent an audio recording via an automated system in response. This recording will include the status of and particulars about the air field.
Daar is zelfs een NOTAM van (betreffende de uitgestelde invoering van REFIS en MASIS):
-
B0414/20 - OPERATIONAL DATE REFIS/MASIS 26 APRIL 2018 POSTPONED.
NEW DATE WILL BE PUBLISHED BY NOTAM.
PRIOR ENTERING MILITARY RMZ CONTACT 132.350.
REF AIC-A 04/2018. 27 MAY 09:10 2020 UNTIL 27 AUG 12:00 2020 ESTIMATED. CREATED:
27 MAY 09:11 2020
-
Vandaag de 122.815 in gebruik als Para Control freq, vermoedelijk bij Teuge: nieuwe freq
-
122.80833 RT 122.810 Airport Teuge, Nationaal Paracentrum Teuge
-
122.80833 RT 122.810 Airport Teuge, Nationaal Paracentrum Teuge
Die kende ik ook nog niet: bedankt, kist zat vandaag dus 8.33 kHz hoger...
-
122.80833 RT 122.810 Airport Teuge, Nationaal Paracentrum Teuge
Die kende ik ook nog niet: bedankt, kist zat vandaag dus 8.33 kHz hoger...
Wordt volgens mij niet heel vaak gebruikt, hoor maar weinig hier, hoor de beide Cessna's wel altijd op de tower frequentie 121.005 roepen one minuut jump....
-
122.80833 RT 122.810 Airport Teuge, Nationaal Paracentrum Teuge
Die kende ik ook nog niet: bedankt, kist zat vandaag dus 8.33 kHz hoger...
Wordt volgens mij niet heel vaak gebruikt, hoor maar weinig hier, hoor de beide Cessna's wel altijd op de tower frequentie 121.005 roepen one minuut jump....
Luister maar eens in het weekend met goed weer. Die frequentie wordt intensief gebruikt.
-
122.80833 RT 122.810 Airport Teuge, Nationaal Paracentrum Teuge
Die kende ik ook nog niet: bedankt, kist zat vandaag dus 8.33 kHz hoger...
Wordt volgens mij niet heel vaak gebruikt, hoor maar weinig hier, hoor de beide Cessna's wel altijd op de tower frequentie 121.005 roepen one minuut jump....
Luister maar eens in het weekend met goed weer. Die frequentie wordt intensief gebruikt.
Update op de melding van Belenos:
Het paracentrum is inderdaad een stapje omhoog gegaan:
122.81666 RT 122.815 Airport Teuge, Nationaal Paracentrum Teuge
-
Dank je wel, aangepast.
-
Er staan veel frequenties op van de luchtvaart. Van Schiphol het meest, ook logisch.
Maar er zijn tal van luchthavens in Nederland. Eindhoven, Volkel, Woensdrecht, Beek, Gilze Rijen, Teuge, Leeuwarden etc. Een mooie algemene lijst van frequenties van o.a. de torens etc. van vrijwel alle luchthavens. Maar ook zweefvliegen, ballonvaart, para's, nood frequenties. En natuurlijk de meest recente frequenties. Er staan er nu her en der op die al in geen jaren gebruikt worden.
En welke is nu nog actief? Al met al alle respect, maar wil je wat opzoeken dan is het puzzelen van waar en welke. Dus een mooie algemene (update 2021) lijst zou een must zijn.
-
Ik zou zeggen, kijk eens in mijn database. Alle luchtvaartfrequenties daar zijn actueel.
-
Het viel mij op dat de Amsterdam MET broadcast in de frequentiedatabase op 126.20833 staat vermeld. In de (AIP) publicaties is dit 126.200 maar vanwege een (Eelde?) of meer steunzenders wordt de offset-carriertechniek toegepast dus ook met de normale bandwith van het oude 25 kHz systeem. Ben dan ook wel benieuwd waar de steunzender(s) op werkt, wellicht wel op precies 126.200 MHz?
Eelde ontvang ik niet, maar de zender bij de Nieuwe Meer wel. Op de spectrumscope zie ik de carrier op 126.2073 MHz. Een tune op 126.207 zal ook volstaan. Ik weet niet wat maatgevend voor de te vermelden frequentie in de database.
Hoe zwakker de zender doorkomt hoe relevanter het exact intunen lijkt te zijn, ook al biedt niet elke ontvanger de keuze om heel precies af te stemmen.
-
Het is ook gewoon 126.2000 MHz zie ik ook nu in de AIP. Ik heb het aangepast.
-
https://www.knvvl.nl/nieuws/refis-masis-gestopt
De geplande invoering van het Regional Flight Information System (REFIS) en het Military Air Base Status Information System (MASIS) om de toenemende drukte van radioverkeer ten behoeve van Flight Information is gestopt. De AIC 04/2018 hierover is niet meer relevant. Door de aangepaste werkwijze van Dutch Mil information en een andere personeelsinzet is de dienstverlening verbeterd waardoor beide systemen geen toegevoegde waarde meer hebben. Alle gepubliceerde informatie hierover zal nog worden verwijderd.
Het radiogebruik in de RMZ zal als volgt in de AIP worden verduidelijkt: ENR 2.1. Bij de militaire CTR's wordt de volgende tekst opgenomen. "Outside OPR HR contact Dutch MIL Info 132.350". Aan een nieuwe NOTAM wordt momenteel gewerkt. Let wel, dit alles is nog in voorbereiding, pas na aanpassing van de AIP en de NOTAM is dit geformaliseerd.
-
AD ETNG GEILENKIRCHEN CENOR FLIP VOLUME 2, GEMIL FLIP EUROFIGHTER, GEMIL FLIP TORNADO ALL DEPARTURE AND APPROACH PROCEDURES CHANGE LANGEN RADAR FREQUENCY: FROM 337.850 INTO 359.875 FROM 128.505 INTO 119.110 NOTAM WILL BE INCORPORATED IN FLIP DATED 25 MAR 2021.
-
Dank u. En hoe zou ik die 119.110 het beste kunnen omschrijven?
-
Dank u. En hoe zou ik die 119.110 het beste kunnen omschrijven?
Uit mijn hoofd: DLDN (Dusseldorf North)
-
Dank je Joost, ik heb het aangepast in de database.
-
Geen kritiek maar hier bij de juiste gegevens van Düsseldorf Airport,
IATA: DUS,
ICAO: EDDL
Succes
-
Het gaat hier niet om een frequentie van EDDL.
-
Het gaat hier niet om een frequentie van EDDL.
Indeed
Cheers, volgens mij heb ik ook nergens het vliegveld genoemd. In ieder geval duidelijk zo.
Helemaal voor de volledigheid, ook net de 119.110 ook daadwerkelijk gelogd.
-
Toegevoegd:
Heliport Zierikzee / Prince Helicopters 131.750 MHz
bron (https://prince-helicopters.nl/helikopter-services/heliport/)
-
Toegevoegd:
Heliport Zierikzee / Prince Helicopters 131.750 MHz
bron (https://prince-helicopters.nl/helikopter-services/heliport/)
Die mag dan in het 8.33 stramien worden opgenomen.
Kaartje is van 2017...
-
123.525
- verwijderen Klu Historische Vlucht, deze staat al goed op 125.525
- Fokker Four Demo Team veranderen naar 125.525 en naam in Stichting Fokker Four
- Chipmunk Formation veranderen naar 125.525. Hier zitten meerdere formatie vluchten op A/A dus het meest waarschijnlijk en zeer waarschijnlijk niet op 123.525 ivm Langen.
-
Dank je wel, ik heb het aangepast.
-
Dank je wel, ik heb het aangepast.
Daarbij de opmerking dat de inflight van de Fokker Four tegenwoordig 118.485 is.
EDIT, ik zie net dat dat ook al in je db staat.
-
En dat is geloof ik 1 kanaal hoger dan een kanaal van London.
-
En dat is geloof ik 1 kanaal hoger dan een kanaal van London.
Dat kan, maar met een luchtvaartradio met de 8.33 spacing mag dat geen probleem geven mijn inziens. Het zijn geen scanners met een bandbreedte van 25Khz.
Ik heb ze in ieder geval op deze freq gehoord begin deze maand.
-
Bedankt voor de bevestiging Joost. Maar die 118.4833 wordt dus weggedrukt bij mij door het verkeer wat ik hoor op 118.4750 van als ik het goed heb London Control (Swanwick) Sector 14.
-
Dat kan, maar met een luchtvaartradio met de 8.33 spacing mag dat geen probleem geven mijn inziens. Het zijn geen scanners met een bandbreedte van 25Khz.
Ik kan me nog herinneren dat EHRD APP en EHEH APP op naastliggende 8.33 kHz-kanalen zaten en dat dat problemen gaf.
-
Dat kan, maar met een luchtvaartradio met de 8.33 spacing mag dat geen probleem geven mijn inziens. Het zijn geen scanners met een bandbreedte van 25Khz.
Ik kan me nog herinneren dat EHRD APP en EHEH APP op naastliggende 8.33 kHz-kanalen zaten en dat dat problemen gaf.
Daar heb je een punt...Ik kan me niet voorstellen dat dat te maken kan hebben met de offset?
-
Daarbij denk ik ook niet dat de Fokker Four last zal hebben van London of andersom.
-
Ik kom in een lijst de 131.9333 MHz tegen als een frequentie van een handling company op Eindhoven.
Zegt iemand dit misschien iets?
-
Die kom ik hier (https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=15932.msg143262#msg143262) als 131.935 bij EHEH tegen voor Solid Air Ops. En die bestaan niet meer. https://nl.wikipedia.org/wiki/Solid_aiR
-
Dank je wel Rene. Solid Air zag ik ook in die bewuste lijst staan.
Het bedrijf is in 2011 opgeheven, dat zegt alweer genoeg over bepaalde lijsten.
-
En zojuist kom ik er achter dat de gehele afhandeling op Eindhoven Airport wordt gedaan door Viggo.
Ik ben benieuwd of daar de 131.4000 nog voor wordt gebruikt.
Edit; zoekt en gij zult vinden.
https://www.businessairnews.com/hb_handlerpage.html?recnum=6153
En zojuist op 131.4000;
Viggo, hier de Transavia 6216.
-
Op de 120.8750 hoor ik al de hele dag communicatie die met een andere frequentie lijkt gekoppeld.
Ik kan er alleen maar niet achter komen met welke frequentie.
Hoort iemand de 120.875 ook en kan dan wellicht vertellen waar het vandaan komt?
-
RX TX CTCSS/DCS/CC/TS Omschrijving Plaats
122,81666 122,81666 Airport Teuge Nationaal Paracentrum Teuge Teuge
Nederland
R/T 122,815
is gewijzigd in
RX TX CTCSS/DCS/CC/TS Omschrijving Plaats
118,14166 118,14166 Airport Teuge Nationaal Paracentrum Teuge Teuge
Nederland
R/T 118,140
-
Dank je wel.