Auteur Topic: Twente Airport  (gelezen 6572 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 608
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Twente Airport
« Gepost op: 30 april 2016, 13:28:44 »
Aanstaande zondag de eerste vlucht op luchthaven Twente. Het eerste toestel zal rond 11 uur landen. #historisch https://t.co/mAfNs01UbL
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 608
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Twente Airport
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2016, 15:11:13 »
Zijn er ook frequenties bekend welke gebruikt gaan worden? Of gaat alles via Dutch Mil?
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: Twente Airport
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2016, 15:14:21 »
Test

Online Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1807
    • aw foto
Re: Twente Airport
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2016, 16:17:00 »
119.9500 niet ?
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Twente Airport
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2016, 16:22:08 »
Wat is 119.9500?

Online Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1807
    • aw foto
Re: Twente Airport
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2016, 16:35:45 »
Wat is 119.9500?

Twente tower/info.

Is nog altijd in gebruik ook bij de vliegclub. http://www.vliegclubtwente.nl/
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Twente Airport
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2016, 16:51:41 »
Dank je wel Alwin, hij staat er bij.

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Twente Airport
« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2016, 16:03:54 »
118.575 (APP), 119.950 (TWR) en 128.350 (DUTCH MIL) had ik er in staan en kreeg alles mee.

LIVE meeluisteren kon via: http://www.luchtvaartoostnederland.nl/live-audiostream-updates-eerste-zakelijke-vlucht-twente-1-mei-2016/
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Twente Airport
« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2016, 18:59:15 »
118.575 (APP), 119.950 (TWR) en 128.350 (DUTCH MIL) had ik er in staan en kreeg alles mee.

Hoorde je op 118.575 Twente Approach of was het Dutch Mil? Ik ken deze namelijk als AOCS Nieuw Milligen, RAPCON North (Backup).
Was het echt de Tower die je hoorde op 119.950? Ik weet niet in hoeverre de apparatuur daar nog in werking is.

Offline T-Bird

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Twente Airport
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2016, 12:43:13 »
Vroeger, toen defensie nog op Twenthe zat, had je tower (119.95) op 2 verschillende lokaties zitten.
- in de verkeerstoren (uiteraard), bediend door de militaire verkeersleider
- in de "burger"toren, dit was een lokatie elders op de vliegbasis en werd lange tijd bediend door een ex-KLu vlieger, deze persoon is ondertussen overleden en sinddien werd er via een rooster een verkeersleider aangewezen.

Als de vliegbasis militair open was was de miltaire vekeersleider degene die de communicatie deed.
Buiten openingsuren (weekenden bijvoorbeeld) was de frequentie in gebruik door de burgertoren.

De verkeerstoren had de beschikking over meerdere zendfrequenties, de burgertoren kon omschakelen maar deed dat nooit omdat ze maar 1 zender hadden.

Hoe het ging nadat defensie Twenthe had afgestoten is mij onbekend, kan zijn dat ADT de verplichting kreeg toegeschoven om de "toren" te bemannen (volgens mij was dat weer een andere lokatie dan de militaire verkeerstoren en de burgertoren)
Wat ik wel zeker weet is dat de burgertoren nadat defensie is vertrokken een andere lokatie heeft gekregen.

Offline T-Bird

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Twente Airport
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2016, 12:02:59 »
Nog even een aanvulling op bovenstaande.
- De militaire verkeerstoren is verkocht aan Van Eck.


Na wat rondvragen werd mij onderstaand verhaal verteld.

Vliegtuigen landen/starten in "bloktijden" waarin er geen ander vliegverkeer mag plaatsvinden in de CTR.
Tijdens die bloktijden worden de vliegtuigen geheel vanuit AOCS Nieuw Milligen begeleidt, inclusief de toren frequentie 119.95 ...
Zowel de 05 als de 23 hebben nu PAPI aan 1 kant van de baan, ten tijde van defensie stond aan de 23 kant een dubbele PAPI (links en rechts van de baan).
Tacan, NDB en een ontvangst installatie tbv schiphol of eurocontrol zijn verwijderd, er zou een GPS-mast voor in de plaats zijn gekomen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Twente Airport
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2016, 16:51:18 »
Vliegtuigen landen/starten in "bloktijden" waarin er geen ander vliegverkeer mag plaatsvinden in de CTR.

Formeel gezien is dit geen CTR maar een TRA (Temporary Restricted Area), die per NOTAM geactiveerd wordt. http://www.darpas.nl/wp-content/uploads/2016/04/Besluit-instelling-TGB-Twenthe.pdf