Auteur Topic: Scheepvaart vraagje  (gelezen 9884 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: Scheepvaart vraagje
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2015, 18:47:48 »
Is bij mij een kilometer weg

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Scheepvaart vraagje
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2015, 19:09:29 »
Voor bruggen en sluizen wordt, zoals Johan eerder al aangaf, veel gebruik gemaakt van richtantennes in de lengte richting van het water. De erg smalle bundel is dus meer het probleem dan het lage vermogen. Je zou eens kunnen luisteren op 10, dat wordt hier gebruikt voor onderling verkeer als de schepen niet binnen een bepaalde sector varen. Hier wordt dan info uitgewisseld over oplopen of passeren. Op kanaal 77 mag sociaal worden geouwehoert, misschien hoor je daar nog wat.

En op een mooie dag bij een sluisje gaan kijken met veel verkeer (bij voorkeur pleziervaart) kan erg vermakelijk zijn, kan je gelijk meeluisteren naar het sluis kanaal.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: Scheepvaart vraagje
« Reactie #17 Gepost op: 8 september 2015, 15:12:20 »
Ik kan ondertussen vertellen Jawel 156.4500 is in de omgeving goed in gebruik.
ontvang er nu al geruime twee weken marifoon op.

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Scheepvaart vraagje
« Reactie #18 Gepost op: 28 november 2015, 20:08:35 »
scheepvaart in het binnenland mogen maar 1 watt gebruiken dus het bereik is niet erg ver daarom dragen veel sluiswachters ook een marifoon porto . de frequentie's zijn vast aan de kanaalnummers dat geld over heel europa . dus het ontvangst van marifoon is niet echt veel als je niet langs het kanaal bij een sluis woond

Zendbereik verschilt nogal van sluis tot sluis, woon in MiddenLimburg, sluis Belfdeld op ong. 10 km. is niet hoorbaar, sluis Maasbracht op ong. 13 km. komt redelijk goed binnen, evenals sluizen Roermond, Linne, Heel en Panheel. Alle Limburgse Maas-sluizen worden tegenwoordig centraal bediend vanuit Maasbracht.
Tot zo ong. 1990 hadden sluizen veel groter bereik, hoorde ik hier ook b.v. Nederweert en Someren.

Zoals eerder gemeld hebben sluizen 17 en 18 op de Zuid-Willemsvaart (Belgisch gedeelte) slechts marifoonporto's welke met rubberduck antennes worden gebruikt, zendbereik is dan uiteraard minimaal. Sluizen 17 en 18 gebruiken onderling ook altijd telefoon: als een schip van NL naar BE vaart meldt men zich bij sluis 17, deze meldt dit telef. aan sluis 18; schip hoeft zich dan niet meer per marifoon te melden bij sl18.

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: Scheepvaart vraagje
« Reactie #19 Gepost op: 28 november 2015, 20:12:18 »
Klopt sommige zijn totaal niet hoorbaar.Toch heb ik de laatstetijd regelmatig ship to ship gehoord onderling.en dat vond ik ook best leuk om eens te beluisteren.