Auteur Topic: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne  (gelezen 6340 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Gepost op: 4 augustus 2022, 16:48:13 »
Op t forum in een aantal topics had ik al eens aangegeven dat je een Diamond MR77B heel goed kan ombouwen naar een goede magneetvoetantenne voor een band die jij graag wilt.
Ik luister regelmatig naar luchtvaart vanuit mijn eigen auto of vanuit de auto van t werk. In dit topic de beschrijving en metingen aan deze antenne.
Het ontwerp is een kwart golf voor de civiele luchtvaartband van 118 - 137 MHz. Een goed RX antenne heeft een acceptabele SWR op de frequentie waar je hem voor wilt gaan gebruiken. Er wordt vaak gezegd dat goede SWR alleen nodig is voor zenden, nou ja en nee. Als je een goede SWR hebt op een frequentie heb je optimale energie overdracht via de antennekabel naar de ontvanger. Als de antenne op die freq 50 ohm is, de coax 50 ohm is en de ontvanger 50 ohm is........dan is de hele energie overdracht schakel optimaal en zal je meer ontvangen. Er is natuurlijk meer nodig dan een goede SWR, lengte en stralingspatroon van de antenne is ook heel belangrijk. Een dummyload geeft overal een perfecte SWR maar ontvangt bijna niets natuurlijk.
Een kwartgolf antenne heeft een bijkomend voordeel, op drie maal de kwartgolf frequentie is er weer een lage SWR. Een kwartgolf voor 127 MHz is ook resonant op 381 MHz. De antenne is daar dus 3/4 golf lang. Best handig als je ook een deel van de UHF airband wilt meepakken.

Hieronder wat foto's en beschrijving over het ombouwen, afstellen met metingen.


Standaard MR77B, met de inbus kan je de originele straler verwijderen.




Monteer een lengte RVS lasdraad, dit is te verkrijgen in de betere doe het zelf of laszaak.




Meet de lengte van de straler vanaf de bovenkant van de magneetvoet.




Knip de straler af op 59,1cm.




Meting met de analyser met de antenne in het midden van het autodak. De rode lijn is de SWR. Het rode driehoekje geeft de freq 127.5 MHz (midden civ airband).
De linker kantlijn is 118 MHz en de rechter kantlijn is 137 MHz. De +/-9.5 MHz betekend dat er 9.5 MHz link en rechts van de centrale lijn wordt gemeten. Een SWR beneden 2.5 is zeer goed voor ontvangst.




Meting van de UHF airband van 230 - 400 MHz. Tussen 350 - 400 MHz een mooie lage SWR.




Laagste SWR op 376 MHz.




 :)



Gr, Sven

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2022, 17:10:12 »
Dank je voor de tips. En het delen van de handelingen..
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2022, 17:27:03 »
Graag gedaan ;)

Dit ontwerp kan je natuurlijk ook toepassen op frequenties die graag het beste wilt ontvangen.
Bijvoorbeeld marifoon 155 MHz en 3x155= 465 MHz.

Genoeg mogelijkheden.

Owja, het is geen toeval dat het midden van de 2m amateurband 145 MHz is en het midden van de 70cm amateurband 435 MHz is. 3x145=435

Gr, Sven

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1224
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2022, 17:53:15 »
Leuke, en duidelijke uitleg. ;)
Heb hier sinds kort ook de AA-600.
Altijd handig , bij het knutselen aan  antenne's.
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2022, 17:58:38 »
Dankjewel ;)

Een AA-600 is een geweldig hulpmiddel, al voor veel antennebouw gebruikt.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #5 Gepost op: 4 augustus 2022, 18:32:39 »
Prima verhaal, dank je!

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #6 Gepost op: 4 augustus 2022, 21:17:59 »
thnx

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2022, 13:37:31 »
Ik heb een paar vraagjes:

Welke formule of verkortingsfsctor heb je gebruikt? Voor 127.500 kom ik uit 58,8 cm in plaats van 59,1 cm. Voor 127.000 kom ik uit op 59.0 cm.

Wat is de dikte van het RVS draad en bij welke bouwmarkt heb je het gehaald? Ik heb dat spul nooit zien liggen bij Praxis, Gamma, Karwei of Hornbach.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2022, 08:31:15 »
Ik heb een paar vraagjes:

Welke formule of verkortingsfsctor heb je gebruikt? Voor 127.500 kom ik uit 58,8 cm in plaats van 59,1 cm. Voor 127.000 kom ik uit op 59.0 cm.

Wat is de dikte van het RVS draad en bij welke bouwmarkt heb je het gehaald? Ik heb dat spul nooit zien liggen bij Praxis, Gamma, Karwei of Hornbach.

Die "verkortingsfactor" zie ik vaker voorbij komen. Hoe weet je nou wat de verkortingsfactor is? Kun je dat ergens opzoeken?

Over dat RVS draad. Ik heb dat spul ook nooit bij bouwmarkten zien liggen. In het verre verleden, toen ik zelf nog antennes maakte, haalde ik vaak "verenstaal" bij de modelbouwwinkel. Meestal 1 meter lang, maar in verschillende diktes leverbaar.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 440
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2022, 14:49:47 »
Het is lasdraad, dus bij een bouwmarkt meet een assortiment voor lasapparatuur.
Is er voor de verkortingsformule al niet eens een lijntje geweest?
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 440
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2022, 15:02:46 »
Draadje voor berekenen antenne lengte;

https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=32231.msg309382#msg309382 (ook van @sven861)
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Patrick67

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2022, 15:52:50 »
Ik heb een paar vraagjes:

Welke formule of verkortingsfsctor heb je gebruikt? Voor 127.500 kom ik uit 58,8 cm in plaats van 59,1 cm. Voor 127.000 kom ik uit op 59.0 cm.

Wat is de dikte van het RVS draad en bij welke bouwmarkt heb je het gehaald? Ik heb dat spul nooit zien liggen bij Praxis, Gamma, Karwei of Hornbach.

Het draad is bekend als Tigstaal, Lasdraad en te koop / te krijgen op lengtes van een meter bij lasbedrijven.
De dikte is doorgaans 2, 2.4, 3.2 mm, als je bij een metaalbedrijf naar binnen loopt verwacht ik wel dat je daar een staaf kunt krijgen.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2022, 14:19:53 »
Welke formule of verkortingsfsctor heb je gebruikt? Voor 127.500 kom ik uit 58,8 cm in plaats van 59,1 cm. Voor 127.000 kom ik uit op 59.0 cm.

Wat is de dikte van het RVS draad en bij welke bouwmarkt heb je het gehaald? Ik heb dat spul nooit zien liggen bij Praxis, Gamma, Karwei of Hornbach.

@Remon, ik heb geen formule gebruikt maar gemeten in de praktijk met de analyser. Toen de SWR dip op de goede plek zat de totale lengte van de straler vanaf de magneet gemeten. Een verkortingsfactor is van toepassing bij een draad met kunststof isolatie. Een blanke RVS straler heeft nagenoeg geen verkortingsfactor.

Via onderstaande link kan je t bestellen in verschillende diktes. Zelf zoeken: zoek op TIG RVS lasdraad.
https://www.allesvoorlassen.nl/lastoebehoren/lastoevoegmaterialen/tig-lassen?prod_id=818005

Je kunt ook kiezen voor koperlasdraad. Groot voordeel is dat je deze kunt solderen maar roest wel erg snel. Even opschuren, ontvetten en spuiten werkt erg goed. In het verleden veel antennes gemaakt van koperlasdraad en daarna zwart gespoten.

Gr, Sven

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2022, 14:27:38 »
Die "verkortingsfactor" zie ik vaker voorbij komen. Hoe weet je nou wat de verkortingsfactor is? Kun je dat ergens opzoeken?

De verkortingsfactor van een coaxkabel kun je opzoeken in de datasheets. De verkortingsfactor van een geïsoleerde draad niet. Deze ligt 99 van de 100 keer rond de 5% van de normaal berekende lengte. Als je werkt met geïsoleerd draad: meten is weten.

Gr, Sven

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Diamond MR77B ombouwen naar VHF air antenne
« Reactie #14 Gepost op: 11 augustus 2022, 14:46:40 »
Ik maak doorgaans de antenne iets te lang en knip hem dan steeds een paar mm (cm op HF) af totdat hij piekt op de gewenste frequentie.