Auteur Topic: Antenne camoufleren  (gelezen 2957 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Antenne camoufleren
« Gepost op: 30 april 2022, 13:40:46 »
Hoi allemaal,

Sinds een week of drie heb ik een 3600xlt scanner in gebruik en het is echt een prachtig brokje techniek. De standaard antenne heb ik vervangen door een Diamond SRH815S sprietje en dat bevalt op zich goed. Leuke ontvangst op de marifoonkanalen en de torens van luchthaven Antwerpen en Brussel komen goed binnen. Maar er zit natuurlijk (veel) meer in het vat dus wil ik een buitenantenne plaatsen.

In verband met de regels hier in BE is een antenne boven het dak geen optie. Ik heb een stukje plat dak aan de achterkant op ca 7.5 meter hoogte. Vanaf daar een schuin pannendak tot de nok op ca 10 meter. Aan de achterkant loopt op 50 meter een weg met alleen garages zonder doorgaand verkeer.

Ik heb even zitten kijken naar de AOR SA-7000 antenne maar het verhaal is niet overtuigend genoeg om de hoge prijs te rechtvaardigen. Daarna is mijn oog gevallen op de Diamond X5000N. Heeft een mooie lengte die ik kwijt kan zonder al teveel op te vallen, alleen de kleur he. Als 's morgens de zon er op schijnt staat hij te glimmen als een hondenpiemel in de maneschijn en dat wil ik eigenlijk voorkomen.

Spuiten in terra cotta kleur zou kunnen, nog mooier zou een soort hoes zijn met dakpanmotief. Ik heb gezocht maar niet gevonden maar misschien heb ik niet de juiste zoektermen gebruikt. Bestaat zoiets of moet ik zelf aan de slag met panty's en/of majo's? Ideeën en suggesties meer dan welkom.

Fijn weekend,
Hans

Offline _GGG_

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2022, 13:46:12 »
Wellicht heb je hier wat aan?

AOR AR-DV1, Uniden UBC8500XLT, Diamond X-5000, RTL-SDR.COM stick

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2022, 13:52:50 »
Dank voor de reactie maar als ik zoiets op het dak zet bellen mijn buren zeker de flikken.

Offline _GGG_

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2022, 13:57:44 »
Ik begreep dat het om een stukje platdak ging en het leek me geen probleem om daar een plant te zetten.
Maar prima, succes met zoeken.
AOR AR-DV1, Uniden UBC8500XLT, Diamond X-5000, RTL-SDR.COM stick

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2022, 15:36:59 »
Ik zou een tegelvoet op het platte dak zetten, en de mast spuiten in de kleuren/motief van het pannendak. De (ik neem aan witte) antenne boven de nok uit laten komen, die zie je bijna niet met de lucht als achtergrond.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2022, 15:41:20 »
Een inverted V onder de pannen.  ;D

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1973
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2022, 18:18:15 »
Ik denk dat de X30 of X50 voldoet aangezien er niet echt meerwaarde is aan de 23 cm band welke de X5000 biedt.

Je zou eventueel een kunstof koker met hoedje erop matzwart kunnen verven en op het platte dak kunnen zetten zodat deze kan doorgaan als schoorsteen.

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2022, 18:35:02 »
een tegelvoet op het platte dak

Dat is het plan inderdaad. Aan de voorkant loopt een redelijk drukke weg en vanaf die kant wil ik het spul wel uit het zicht houden. Iets boven het dak kan, maar niet helemaal.

Zijn er trouwens leden uit België die om reden van een antenne wel eens flikken aan de deur gehad hebben? De straffen zijn fors en ik heb een koophuis. Voel er weinig voor om voor een antenne asiel te moeten aanvragen in Nederland.

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2022, 18:43:08 »
Ik denk dat de X30 of X50 voldoet

Waarschijnlijk wel maar ik kies toch voor een zo groot mogelijk bereik. Zoals gezegd heb ik van alles overwogen. SA-7000, discone, double discone. Heb ik de goede keuze gemaakt? Geen idee, de tijd zal het leren.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2022, 20:17:54 »
Voel er weinig voor om voor een antenne asiel te moeten aanvragen in Nederland.

Je zou kunnen overwegen om een zendmachtiging te halen. Als er iemand dan naar die antenne vraagt, heb je een legitieme reden.

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2022, 20:50:54 »
Citaat
Je zou kunnen overwegen om een zendmachtiging te halen.

Is ook een idee. Heb er wel eens iets over gelezen, moet me er eens in verdiepen. Ik leer makkelijk maar ben veel van huis. Gaat er veel tijd in zitten? En zijn de regels Europees bepaald of nog ieder land andere regels zoals met scanner luisteren? Vragen vragen vragen

Offline ph5c

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2022, 08:49:39 »
plaats een ( nep) regenwater afvoer langs de geven en stop hier de antenne in!

zo iets als dit, coax cabel door de gele tuinslang en niemand die het ziet,

https://www.thuiscomfort.nl/producten/Rheinzink/hemelwateropvang-rheinzink-met-gardena-aansluiting/_jcr_content/hero-figure-par/image.img.jpg/1450865127636.jpg

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #12 Gepost op: 1 mei 2022, 10:08:22 »
Citaat
een ( nep) regenwater afvoer langs de geven en stop hier de antenne in!

Ook aan zitten denken maar dan zitten de radialen in de weg.

Offline Fons716

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #13 Gepost op: 1 mei 2022, 12:10:15 »
Dan neem je een Diamond SE-50, die heeft geen radialen.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Antenne camoufleren
« Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2022, 09:41:06 »
Bij de foto van je dak zit nog EXIF-informatie met daarin ook de GPS-locatie van de foto. Oftewel, we kunnen nu allemaal zien waar die antenne zo meteen (verstopt) komt  ;)

Het zou mij verbazen als je direct politie aan de deur hebt, maar tegelijkertijd zou ik hier ook geen zichtbare antenne aan het huis hangen zonder zendvergunning. Ik zit tegenwoordig in een vrij rustige politiezone ergens kort bij Leuven en Brussel, en het zou mij niet verbazen als men op enig moment als er wat tijd over is een vraag stelt. Een basisvergunning halen is best te overzien (in mijn optiek, met een achtergrond in de software) en geeft een prima 'dekmantel'.