Auteur Topic: Luchtvaart porto ICOM IC-A20.  (gelezen 5181 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Juliett-Sierra

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Luchtvaart porto ICOM IC-A20.
« Gepost op: 14 oktober 2021, 16:48:52 »
Ik snap niet dat dit vrij verkocht wordt. Is dit legaal om te bezitten? Ik vindt op You-Tube meerdere filmpjes van bezitters die die dingen thuis gebruiken als scanner maar bij uitleg ook regelmatig de PTT-knop indrukken. Als dit is toegestaan begrijp ik niet dat er zoveel ophef is geweest over de Baofeng-UV5R die op de luchtvaartband kon zenden/ontvangen. Dat moest Baofeng blokkeren anders mochten ze niet meer gedistribueerd worden in Europa en de V.S.  

"https://www.marktplaats.nl/v/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/m1759000716-icom-ic-a20-luchtvaartband-zend-ontvanger?previousPage=lr"
.--- ... Rotterdam, 16-hoven

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Luchtvaart porto ICOM IC-A20.
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2021, 18:53:30 »
Dat iets wordt verkocht wordt betekend niet meteen dat het legaal is.
Bij iedere willekeurige supermarkt of huishoud winkel kan je een zonder problemen een heel groot vleesmes kopen, maar dat betekend nog niet dat je die in je broeksband met je mee mag nemen.

Zend apparatuur mag je ook als particulier gewoon in bezit hebben, zolang je maar over de juiste papieren beschikt (bijv een machtiging als zendamateur voor de genoemde Baofeng).
Lang geleden werd er door de RCD gecontroleerd op de verkoop van apparatuur maar die tijd ligt ver achter ons.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Juliett-Sierra

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: Luchtvaart porto ICOM IC-A20.
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2021, 19:21:46 »
Ja daar heb je een punt Elmar, dat het kan betekend idd. niet dat het ook moet/mag. Gezien de overspannen verhalen door de overheid zou je denken dat er wel beter op gelet wordt, maar niet dus.
.--- ... Rotterdam, 16-hoven

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Luchtvaart porto ICOM IC-A20.
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2021, 20:56:25 »
Zodra ze last van je gaan hebben zul je zien dat de controle nog steeds wat voorstelt. En als ze aan je deur staan omdat je, in dit geval, de luchtvaart communicatie verstoord heb je een heleboel uit te leggen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Juliett-Sierra

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: Luchtvaart porto ICOM IC-A20.
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2021, 23:34:37 »
Zodra ze last van je gaan hebben zul je zien dat de controle nog steeds wat voorstelt. En als ze aan je deur staan omdat je, in dit geval, de luchtvaart communicatie verstoord heb je een heleboel uit te leggen.

Elmar

De adv. is verwijderd. maar van mij zullen ze geen last hebben omdat ik niet zend, op geen enkele band, AT zal dus ook niet bij mij aan de deur staan. Overigens heb ik sinds 1983 een een licentie, tegenwoordig een F. naast morse en Marcom B dus zenden zou geen probleem moeten zijn maar wel binnen de regels.
.--- ... Rotterdam, 16-hoven

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Luchtvaart porto ICOM IC-A20.
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2021, 08:17:00 »
... maar van mij zullen ze geen last hebben omdat ik niet zend, op geen enkele band, AT zal dus ook niet bij mij aan de deur staan...

Tot dat ze er wel staan omdat je power booster van je zonnepaneel stoort, je een oude HR ketel hebt of elke andere bedenkbare storing...

Als jarenlang amateur moet je toch weten dat HF storing niet alleen uit de zendapparatuur komt.