Auteur Topic: DMR frequenties Zuid-Holland  (gelezen 265835 keer)

wattman (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline robje76

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 87
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #615 Gepost op: 4 augustus 2022, 15:50:37 »
Dagje Plaswijckpark heeft het volgende opgeleverd:

464,9750 CC10 tgid 1710.

Simplex of duplex?

Waar zie ik dat aan?
UBCD3600XLT | UBC125XLT | 2x BCT15X |NETSET Pro-2029 | RTL-SDR | Diamond RH799 | Diamond X50N | Diamond DP-MRX

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21592
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #616 Gepost op: 4 augustus 2022, 15:52:10 »
Als je op 464.9750 ook de mensen met een porto hoort, met hetzelfde signaalsterkte als de basispost.
Net als op 154.1125 het geval was.

Offline robje76

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 87
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #617 Gepost op: 4 augustus 2022, 15:53:00 »
Bij deze ook dus. Hoorde beide partijen
UBCD3600XLT | UBC125XLT | 2x BCT15X |NETSET Pro-2029 | RTL-SDR | Diamond RH799 | Diamond X50N | Diamond DP-MRX

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21592
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #618 Gepost op: 4 augustus 2022, 15:54:57 »
Oke dank je wel, heb het aangepast in de database.

Offline robje76

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 87
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #619 Gepost op: 5 augustus 2022, 08:23:31 »
Voor mij is Plaswijck helaas niet meer te ontvangen in Berkel.
UBCD3600XLT | UBC125XLT | 2x BCT15X |NETSET Pro-2029 | RTL-SDR | Diamond RH799 | Diamond X50N | Diamond DP-MRX

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #620 Gepost op: 5 augustus 2022, 11:10:00 »
Als het simplex is zou het porto- porto verkeer kunnen zijn zonder een antenne die het signaal doorstuurt.
Dan is de reikwijdte veel minder dan bij duplex.

Spoorfan

Offline robje76

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 87
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #621 Gepost op: 5 augustus 2022, 12:57:52 »
Ah duidelijk
UBCD3600XLT | UBC125XLT | 2x BCT15X |NETSET Pro-2029 | RTL-SDR | Diamond RH799 | Diamond X50N | Diamond DP-MRX

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #622 Gepost op: 5 augustus 2022, 13:39:07 »
Ik hoor hem vanuit centrum Rotterdam wel met slot 2. Ik vraag mij wel af of dit het enige kanaal is. Meestal is het vrij druk op het plaswijck kanaal. Maar nu is het vrij rustig. Ik hoorde instructies over planken in of bij het apen verblijf.

Spoorfan

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #623 Gepost op: 5 augustus 2022, 13:39:21 »
Als het simplex is zou het porto- porto verkeer kunnen zijn zonder een antenne die het signaal doorstuurt.
Dan is de reikwijdte veel minder dan bij duplex.

Spoorfan

Simplex DMR verkeer is nog makkelijker te herkennen doordat het een pulserend signaal is in plaats van een constant brrrrrrrr-geluid.

Om er technisch nog wat dieper op in te gaan:

Een continu DMR signaal bevat om en om data voor tijdslot 1 en 2. Zonder repeater ontbreekt de even of oneven data. De portofoon zend dan een pulserend signaal, want hij hoeft immers niet te zenden op het andere tijdslot. De zender gaat aan/uit/aan/uit. (uitzondering in laatste alinea van dit bericht uitgelegd)

Een repeater zendt op twee tijdsloten tegelijk uit, ook als er slechts communicatie op één tijdslot plaatsvindt. Hierin zit namelijk ook synchronisatie voor alle portofoons (voor elk tijdslot) in het netwerk.

Bij DCDM (dual capacity direct mode) wordt er geen gebruik gemaakt van een repeater, de portofoons communiceren direct met elkaar. Er kan wel gebruik worden gemaakt van beide tijdsloten, doordat een of meerdere portofoons in het netwerk alle andere portofoons synchroon laten werken. De timing moet zeer nauwkeurig zijn zodat portofoons op tijdslot 2 enkel tussen de pulsen van communicatie (tegelijkertijd op dezelfde frequentie) op tijdslot 1 uitzenden en vice versa.

Bij conventionele simplex (zonder repeater) hoor je ook een pulserend signaal. Op je scanner of in DSD+ zie je geen tijdslot omdat daarvan geen gebruik gemaakt kan worden. Er kan slecht één gesprek tegelijk plaatsvinden op een frequentie en synchronisatie is dan ook niet noodzakelijk.

Bij de allereerste Chinese DMR portofoons (van o.a. Baofeng) wordt er tegelijkertijd op tijdslot 1 en 2 uitgezonden. Dit is een uitzondering waarbij er zonder repeater een constant signaal hoorbaar is in simplex mode. Beheerders en gebruikers van (amateur)repeaters zijn hier dan op zijn zachts gezegd niet zo blij mee, omdat via de repeater het gesprek op beide tijdsloten te horen is..

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #624 Gepost op: 5 augustus 2022, 14:05:10 »
Zo wat een prima uiteenzetting. Het lijkt er in dit geval wel op dat er apart op slot 1 en 2 wordt gezonden. Na enig testen lijkt het alsof ik ze niet tegelijk hoor.

In centrum Rotterdam ontvang ik ze goed.

Spoorfan

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #625 Gepost op: 6 augustus 2022, 13:32:39 »
Vanaf mijn locatie lijkt het Plaswijckpark helaas helemaal weg. Ik ben benieuwd of de winkelbewaking in de binnenstad van Rotterdam op dezelfde frequentie er nog iets van gaat merken.

Wel ontvang ik een bijzonder druk Cap+-netje op 464.91875, 464.94375 en 464.96875 met RAS. Helaas met Basic Privacy ingeschakeld. Misschien Ketels aan de Kade?
Ik hoop dat BP geen trend wordt in de verhuurwereld.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #626 Gepost op: 7 augustus 2022, 11:10:29 »
Zo wat een prima uiteenzetting. Het lijkt er in dit geval wel op dat er apart op slot 1 en 2 wordt gezonden. Na enig testen lijkt het alsof ik ze niet tegelijk hoor.

In centrum Rotterdam ontvang ik ze goed.

Spoorfan

Bij nader inzien lijkt de ontvangst in centrum Rotterdam af te hangen van de condities.

Soms goede ontvangst. Dan weer stil.
Tenzij ze van kanaal wisselen, maar dat lijkt mij sterk.

Spoorfan

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21592
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #627 Gepost op: 7 augustus 2022, 11:14:38 »
Dat heb ik hier ook heel erg hoor. Familiepark Drievliet pak ik normaal heel goed hier op 170.6500.
Maar nu met deze omstandigheden is het knudde.
Ook diverse gebruikers in de 153 MHz en in de UHF ontvang ik niet meer.

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #628 Gepost op: 7 augustus 2022, 12:11:49 »
Vanaf mijn locatie lijkt het Plaswijckpark helaas helemaal weg. Ik ben benieuwd of de winkelbewaking in de binnenstad van Rotterdam op dezelfde frequentie er nog iets van gaat merken.

Zover ik kan horen merk ik nog geen invloed op het beveiliginskanaal. Wel de Tq ingeschakeld.

Spoorfan

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: DMR frequenties Zuid-Holland
« Reactie #629 Gepost op: 18 augustus 2022, 14:43:35 »
Ik had onlangs een korte CC-hit bij de Millenniumtoren in Rotterdam: 457.3900 DCS 365. Ik kan uit de paar seconden niet opmaken wie de gebruiker is, maar de kans is groot dat het om het Marriott in dit gebouw gaat.

Pal naast de Millenniumtoren staat overigens het kantoorgebouw Delftse Poort, waar men duplex DMR gebruikt op 467.3900. Deze frequentie is relatief druk en er zijn ook regelmatig lange, 'lege' uitzendingen in de lucht (beacon?), dus ik kan me niet voorstellen dat een analoog signaal er vlak naast heel fijn werkt. Misschien is er dus sprake van simplex.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))