Auteur Topic: UBC SDS200E  (gelezen 11434 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Joopiejo

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
UBC SDS200E
« Gepost op: 10 februari 2020, 19:58:58 »
Beste mensen,

Zijn er al gebruikerservaringen met de Uniden SDS200E.
Mogelijk dat jullie deze willen delen op dit forum?

Mvgr:
Joopiejo

Offline peter aor

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 171
Re: UBC SDS200E
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2020, 21:35:44 »
Ik heb zowel de pocket als de 200E,vind ze soms vrij dovig,laat soms een steekje vallen,maar het digitale werkt soms zeer goed,mijn
AOR DV1 en ook de AOR DV10 kunnen NIET overweg met NXDN (ook niet na de nodige firmware-updates) maar wel met Tetra.
Gebruik je hem voor DMR en NXDN  dan is-tie best soepel,maar soms nukkig.
Verder mis ik een FVO functie (SDS).
Firmware updates installeren gaat weer makkelijker met de AOR,en met de SDS vrij omslachtig.
Ik gebruik de SDS vooral om het NXDN verkeer te volgen.

Offline Joopiejo

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: UBC SDS200E
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2020, 21:44:08 »
Bedankt om deze ervaring te delen, ben zelf sinds kort bezitter, het dove geluid was me al opgevallen.
Met betrekking tot  DMR en NXDN, heb ik nog geen ervaring, dit gezien ik het hele apparaat nog niet door heb :(

Mogelijk kunnen we in de toekomst favorietenlijsten gaan delen op het forum!

Mvgr:
Joopiejo

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: UBC SDS200E
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2020, 15:01:51 »
Ik heb zowel de pocket als de 200E,vind ze soms vrij dovig,laat soms een steekje vallen,maar het digitale werkt soms zeer goed,mijn
AOR DV1 en ook de AOR DV10 kunnen NIET overweg met NXDN (ook niet na de nodige firmware-updates) maar wel met Tetra.
Gebruik je hem voor DMR en NXDN  dan is-tie best soepel,maar soms nukkig.
Verder mis ik een FVO functie (SDS).
Firmware updates installeren gaat weer makkelijker met de AOR,en met de SDS vrij omslachtig.
Ik gebruik de SDS vooral om het NXDN verkeer te volgen.

En hoe is de ontvangst gevoeligheid Peter?

Offline peter aor

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 171
Re: UBC SDS200E
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2020, 15:36:25 »
Plaats is Rotterdam-Zuid (IJsselmonde),mijn buitenantenne is een kleine logper met rotor,niet zo tevreden over,zou bv graag Rotterdam
Centraal ontvangen maar lukt niet.
Jammer dat de Ara Dressler (scanner,geen korte golf) antenne niet meer gebouwd wordt,en om zoiets zelf te maken,gaat me boven me pet,(dat knijs ik niet zegge we in Rottedam) ik ben helaas niet technisch,oplossing is bv 1 discone (20-175 Mhz) en dan een UHF antenne
voor de hogere band,maar ik zie dat niet zitten.
HTM Tetra ontvang ik soms,de RET altijd en de Kuip uiteraard ook,net zo als Stadsbeheer hier in Rotterdam op de AOR-dv1.
P25 nooit ontvangen.
 Ik zal van de week proberen een lijstje te versturen...

 Groeten,Peter.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: UBC SDS200E
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2020, 16:24:19 »
Dank je voor de snelle info, dat verhaal van antennes komt bekend voor.
Ben pas verhuist , en de ontvangst valt ook tegen hier, maar ik luister nog binnen met een antenne spriet.

mijn x50 en x5000 en procom staan nog in de schuur.
Ik wil graag een buiten antenne plaatsen ,maar de tijd onbreekt nog.

Een ding is wel duidelijk geworden, de hoogte is alles bepalend.

Ik je lijstje wel verschijnen .

Offline peter aor

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 171
Re: UBC SDS200E
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2020, 20:25:34 »
Mijn AOR scanners zijn DV1,2002,3000a,8600 mk2,5001D,SR2000,AR 2800,8000,8200,8200D,Dv10,en 2x ARD 300.
Een 300  is voor de 8600,de ander voor de 5001D.

Kreeg vanmiddag nog de voeding voor de  Kenwood RZ-1 binnen,eindelijk een adapter er voor gevonden,vorige eigenaar gebruikte de
Kenwood denk ik alleen in de auto of boot,een fantastisch apparaat,natuurlijk geen closecall  ed.
Vreemd dat Kenwood op scannergebied ermee gestopt is.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: UBC SDS200E
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2020, 15:32:20 »
Misschien te weinig in te verdienen.

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 89
Re: UBC SDS200E
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2020, 09:35:15 »
Ik heb de SDS100E gehad en vond die erg doof en het geluid vond ik ook slecht. Daarna lang getwijfeld om de SDS200E aan te schaffen maar heb ik dit sinds kort toch gedaan.
Mijn bevindingen met de 200E zijn erg positief, het geluid is erg goed en het ontvangst is ook erg goed en heb toch echt wel het idee dat ik meer binnen krijg en beter ontvangst heb in vergelijking met de ubc780xlt en AOR 8600mk2, laatst genoemde heb ik dan ook verkocht.

Over het digitaal ontvangst kan ik nog niet veel zeggen aangezien ik hier nog niet echt mee bezig ben geweest, ik heb wel wat digitaal verkeer in de omgeving maar zit dat zo dichtbij dat het ontvangst sowieso geen probleem zou moeten zijn met een digitale ontvanger.

Wat ik wel opvallend vind is dat er een soort van brom hoorbaar is uit de scanner, dit hoor je eigenlijk alleen maar als het erg stil is in huis dus verder geen omgevingsgeluid en als je vrij dicht bij de scanner in de buurt bent. Dit blijkt een veel voorkomend probleem te zijn en hebben de meeste zo niet alle exemplaren hier last van, ik heb die van mij bij aanschaf omgeruild voor een ander exemplaar maar ook die had hier last van. Op Amerikaanse forums staat hier ook veel over te lezen en blijkt het een aarding probleem te zijn die veroorzaakt wordt door de bevestiging van het display aan het framewerk. Uniden heeft dit probleem ook erkend en heeft destijds een oplossing bedacht om een soort van plaatje ergens tussen te plaatsen maar blijkt in veel gevallen dit niet te helpen en of maar tijdelijk. Een hobbyist in Amerika gaf op een forum aan de oplossing te hebben gevonden. Het display (printplaat) wordt met vier schroeven vastgemaakt aan het frame, hij heeft op de printplaat daar waar de schroef de printplaat raakt wat weggehaald (weet niet exact hoe dit zit) en was het probleem verholpen, diverse andere gebruikers van de SDS200 hebben dit ook gedaan en in alle gevallen was het probleem verholpen. Ik weet niet of Uniden erkend dat dit de oplossing zou zijn en dit zelf inmiddels ook verholpen heeft. Lijkt me ook niet de bedoeling om zelf bij een nieuwe scanner dit te gaan doen aangezien het wel met beleid moet gebeuren. Ik heb de scanner in de woonkeuken staan en met de diverse omgevings geluiden (radio etc.) heb ik er niet echt last van, mocht je deze op je nachtkastje bij je bed hebben staan dan hoor je het zeer waarschijnlijk wel aangezien het dan erg stil is en kan het best irritant zijn. Uiteindelijk mag dit ook niet voorkomen en zeker niet bij een scanner van die prijs.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er meer SDS200E gebruikers hier last van hebben.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1224
Re: UBC SDS200E
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2020, 10:53:20 »
Spijkie. P.b.
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: UBC SDS200E
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2020, 10:47:47 »
Ik heb de SDS100E gehad en vond die erg doof en het geluid vond ik ook slecht. Daarna lang getwijfeld om de SDS200E aan te schaffen maar heb ik dit sinds kort toch gedaan.
Mijn bevindingen met de 200E zijn erg positief, het geluid is erg goed en het ontvangst is ook erg goed en heb toch echt wel het idee dat ik meer binnen krijg en beter ontvangst heb in vergelijking met de ubc780xlt en AOR 8600mk2, laatst genoemde heb ik dan ook verkocht.

Over het digitaal ontvangst kan ik nog niet veel zeggen aangezien ik hier nog niet echt mee bezig ben geweest, ik heb wel wat digitaal verkeer in de omgeving maar zit dat zo dichtbij dat het ontvangst sowieso geen probleem zou moeten zijn met een digitale ontvanger.

Wat ik wel opvallend vind is dat er een soort van brom hoorbaar is uit de scanner, dit hoor je eigenlijk alleen maar als het erg stil is in huis dus verder geen omgevingsgeluid en als je vrij dicht bij de scanner in de buurt bent. Dit blijkt een veel voorkomend probleem te zijn en hebben de meeste zo niet alle exemplaren hier last van, ik heb die van mij bij aanschaf omgeruild voor een ander exemplaar maar ook die had hier last van. Op Amerikaanse forums staat hier ook veel over te lezen en blijkt het een aarding probleem te zijn die veroorzaakt wordt door de bevestiging van het display aan het framewerk. Uniden heeft dit probleem ook erkend en heeft destijds een oplossing bedacht om een soort van plaatje ergens tussen te plaatsen maar blijkt in veel gevallen dit niet te helpen en of maar tijdelijk. Een hobbyist in Amerika gaf op een forum aan de oplossing te hebben gevonden. Het display (printplaat) wordt met vier schroeven vastgemaakt aan het frame, hij heeft op de printplaat daar waar de schroef de printplaat raakt wat weggehaald (weet niet exact hoe dit zit) en was het probleem verholpen, diverse andere gebruikers van de SDS200 hebben dit ook gedaan en in alle gevallen was het probleem verholpen. Ik weet niet of Uniden erkend dat dit de oplossing zou zijn en dit zelf inmiddels ook verholpen heeft. Lijkt me ook niet de bedoeling om zelf bij een nieuwe scanner dit te gaan doen aangezien het wel met beleid moet gebeuren. Ik heb de scanner in de woonkeuken staan en met de diverse omgevings geluiden (radio etc.) heb ik er niet echt last van, mocht je deze op je nachtkastje bij je bed hebben staan dan hoor je het zeer waarschijnlijk wel aangezien het dan erg stil is en kan het best irritant zijn. Uiteindelijk mag dit ook niet voorkomen en zeker niet bij een scanner van die prijs.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er meer SDS200E gebruikers hier last van hebben.

Je moet bij Uniden ff een (gratis) onderdeel bestellen om die brom eruit te krijgen. Zie onderstaande instructievideo.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=4oH_6B_vHJQ&feature=emb_title

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 89
Re: UBC SDS200E
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2020, 15:00:20 »
Dit onderdeel zit er bij al in vanaf de fabriek maar helpt niet, ik lees veel meer berichten dat dit het probleem niet in zijn geheel of helemaal niet oplost.
Ook lees ik berichten dat dit tijdelijk wel helpt maar dat men op den duur hier wel weer last van krijgt.

Ik denk ook niet dat dit de oplossing is en dat blijkt wel uit de oplossing die ik tegen kwam, die lijkt mij ook aannemelijker.

Bij deze de link naar het forum waar ik de oplossing tegen kwam.

https://forums.radioreference.com/threads/sds200-hum-repaired-but-returned.391957/page-15
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline HR2O

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: UBC SDS200E
« Reactie #12 Gepost op: 6 maart 2020, 20:40:28 »
Heb de SDS200 net een paar weken en tot nu toe nog geen bromtoon gehoord.
Ik vind wel dat als het signaal wegvalt er een zeer luid geluid hoorbaar is, soort elektrische storing.
Als ik de squelch open zet hoor ik normaal ruis tot ik de squelch weer dicht zet dan klinkt deze luide
‘Klik’
Ik heb de scanner pas een paar dagen geprogrammeerd en in gebruik maar dat geluid begint me nu al te irriteren.
Tot nu toe luister ik voornamelijk naar de militaire luchtvaart en heb nog niet naar andere signalen gezocht.

Ik heb de scanner eerst een deel handmatig geprogrammeerd daarna met de software uitgelezen en aangevuld.
Dit omdat ik het principe van het geheugen nog niet helemaal door had.

Weet iemand of ik iets in kan stellen zodat de scanner wat minder lawaaiig in de squelch valt ?

O, en bedankt voor de verwijzingen naar de andere fora. Hopelijk kan ik daar meer informatie vinden over het programmeren van deze mooie scanner.

Offline HR2O

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: UBC SDS200E
« Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2020, 10:45:40 »
Ik had mijn mond moeten houden......
Wat een DRAAK van een scanner is dit zeg.
Ik dacht even wat frequenties aan te vullen in mijn scanner en nu scant dat ^*$#(* ding weer helemaal niets meer.
Is er iemand die mij in Jip en Janneke taal kan vertellen hoe ik deze scanner kan programmeren vóórdat ik dit ding uit het raam smijt  >:(

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: UBC SDS200E
« Reactie #14 Gepost op: 9 maart 2020, 12:32:23 »
Als je hem smijt zeg ff waar, dan vang ik hem op..............

Maar,......het is wennen dus je zal er veel mee moeten knoeien om hem te gaan begrijpen en dat kost tijd/geduld.
Als hij aangeeft “nothing to scan” heb je vermoedelijk je favorites niet op ON staan
Of als je een type zoals airport, militaire o.i.d. eraan geven hebt i.p.v. Custom 1 moet je dat ook apart AAN zetten.

Maar mocht je gaan gooien kom ik vangen hoor‼️

Sterkte,

Bert
Never grow up ‼️