Auteur Topic: Aarden van de antenne  (gelezen 2206 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Sander

  • Gast
Aarden van de antenne
« Gepost op: 19 september 2006, 09:53:55 »
Hallo,

Steeds vaker lees je dat het aarden van je antenne van groot belang is. Dit zou veiliger zijn en ook de ontvangst ten goede komen. Nu heb ik op het dak een tegelstatief liggen met daarop twee antennes. Het tegelstatief ligt op rubberen matjes om de dakbedekking niet te beschadigen. De antennes zijn verbonden met de ontvangers met een goede coax.

Mijn vraag is nu, moet ik de antennes/tegelstatief op een of andere manier aarden en hoe kan ik dat doen? Hoe hebben jullie dit opgelost?

mvg,

Sander

Leen Ansems

  • Gast
Re: Aarden van de antenne
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2006, 10:10:41 »
Daar zijn de meningen nogal verdeeld over. Op openbare gebouwen moet gewoon alles geaard zijn en is een aardleiding ook op het dak aanwezig. Wil je dat ook, dan moet je een goede aardleiding aan (laten) leggen en dat kost wel een behoorlijk bedrag. (koper is momenteel heel duur!). In de praktijk doen maar weinig zendamateurs dat. Het kan ook aantrekkelijk worden voor de bliksem om op jouw antenne in te slaan omdat hij zo goed geaard is. Het loskoppelen van de coax als je niet zendt/ luistert is altijd een goede daad.
Mvg,
Leen

Sander

  • Gast
Re: Aarden van de antenne
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2006, 12:45:25 »
Hoi Leen,

Ik had al zo'n vermoeden maar altijd fijn als het bevestigd kan worden. Scheelt mij overigens ook een weer een hoop werk. Dank je.

mvg,

Sander