Auteur Topic: 27.045mhz RC zender  (gelezen 7057 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 410
27.045mhz RC zender
« Gepost op: 21 juli 2016, 21:54:16 »
Ik heb een "echte" rc auto die werkt op 27.045mhz, het bereik van dit systeem is echter zo gering dat ik met krap 50 Meter al weer buiten bereik ben, aangezien de auto zelf bijna 110km/u loopt is die 50 meter snel gebeurt. Zodra ik buiten bereik ben stuurt de auto scherp en blijft hij gas geven, dit icm de hoge snelheid kan voor hele nare taferelen zorgen.

Is er een goedkope (DIY) manier om dit bereik te vergroten? De antenne aan de zender is ongeveer een meter lang, en de antenne aan de auto een draadje van een kleine 30cm.

Aan de zender kant is wat te sleutelen, aan de auto liever niet, omdat bij een crash oid de auto soms 10 meter over ze kop rolt en zware klappers maakt.
Het zendvermogen van de zender heb ik geen idee van, maar het kan nooit veel zijn.

Ik weet dat er 2,4GHz systemen zijn voor dit soort dingen, maar aangezien de auto maar een paar keer per jaar wordt gebruikt wil ik er niet teveel geld aan spenderen, en een 2.4 conversie gaat al gauw over de €100 in het geval van mijn auto.

De concrete vraag: is er een makkelijke, goedkope manier op het bereik van mijn 27mhz zender een beetje op te peppen?
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2016, 22:05:05 »
leuke freqwntie gebruik je ... in de 27MC band . Iemand druk zijn microfoon open en je bent zo wie zo de controle kwijt .
Als je pech hebt  is de kanaal scheiding ook nog niet optimaal en reageert die werkelijk op elke 27MC die je maar in de buurt hebt .
 ...

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 410
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2016, 22:11:18 »
leuke freqwntie gebruik je ... in de 27MC band . Iemand druk zijn microfoon open en je bent zo wie zo de controle kwijt .
Als je pech hebt  is de kanaal scheiding ook nog niet optimaal en reageert die werkelijk op elke 27MC die je maar in de buurt hebt .
 ...

Ja, dat herken ik, maar dit werd bij de auto geleverd. En ik heb het verder nooit meer aangepast. Gelukkig wordt 27 niet heel gek veel meer gebruikt waar ik zit. Alleen een hele ouwe babyfoon weet ik te vinden.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2016, 23:09:04 »
Nou begeef ik mij een beetje buiten mijn comfort zone .. maar ik meende mij te herinneren dat RC binnen de 27MC ooit werd verboden .
Maar ja goed ... der gebuurt wel meer daar wat niet mag.

Maar ik vermoed wel dat er wat mis is .... 50 meter bereik ??
Der moet wat mis zijn met de ontvanger en of zender .
Wellicht de antenne op de het autootje ... ??? 11 meter band ? toch behoorlijke antenne voor nodig .
zal der eentje zijn met een beste spoel (?) er in ... kwart golf zit je nog boven de 2,5 meter .  
Of antenne van de zender ??  Het is vast geen jonge meer ?? Spoel stuk ?
Wel raar  dat je nooit wat vind op de 27MC .. erg druk is het er niet meer maar elke dag hoor ik nog 11 meter amateurs .
En mijn ontvangst in dat gebied is niet je van het .Ontvangst van doorsnee scanner antenne laat op die band echt veel te wensen over .

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 410
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2016, 10:23:10 »
ik woon in een dorp net buiten de stad, hier zitten simpelweg geen 27 amateurs.

in zowel de zender als de auto zitten geen spoel. ik zat al te denken om de antenne van de zender mischien te verlengen daar die maar een meter lang is. ik heb alleen geen idee hoe dit te doen en alles toch handzaam te houden. de elektronica op de auto zelf kom ik liever niet aan, dit is allemaal mooi weggestopt in waterdichte bakjes en dergelijke, antenne verlengen op de auto is daarom ook niet echt een optie voor mij.

het hele spul is al een paar jaar oud ja, maar het wordt nog steeds gebruikt en verkocht. maar dan met een 2.4GHz systeem, het nadeel van 2.4 is dan weer dat je bereik welliswaar stabieler is en minder storing heeft, maar juist minder bereik, en zodra de auto achter een bosje verdwijnt ben je je signaal al kwijt door de hoge frequentie en het lage vermogen.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2016, 10:28:37 »
Je komt er niet onderuit je vermogen te vergroten of je moet een "rubber duck" op je wagen monteren. 50 meter is in jou situatie vrij normaal. Ik zou zeggen, voer het audio signaal van dat ding aan een ouwe porto en je hebt 4 Watt. Dat hoort je auto verder als jij kan kijken ;)

Anders kom je niet onder 2.4 GHz heen ivm met de veel kleinere antennes en de daarbijbehorende efficientie voor jou wagentje... 11 meter is daar nou eenmaal ongeschikt voor.

Op 11 mag alles. En dat zal wel altijd zo blijven. Daar mag je zelfs je grootmoederer aansluiten zolang ze maar door de mic ingang naar binnen gaat. RC is daar zeker niet verboden dus!
QRO, einde probleem!

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2016, 10:34:44 »
in zowel de zender als de auto zitten geen spoel. ik zat al te denken om de antenne van de zender mischien te verlengen daar die maar een meter lang is.

Sloop die antenne eruit en zet er een SO239 in. Kun je naar hartelust experimenteren met mobiele antennes. Alleen wordt het daar niet echt mobieler van ;)
QRO, einde probleem!

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 410
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2016, 10:44:42 »
in zowel de zender als de auto zitten geen spoel. ik zat al te denken om de antenne van de zender mischien te verlengen daar die maar een meter lang is.

Sloop die antenne eruit en zet er een SO239 in. Kun je naar hartelust experimenteren met mobiele antennes. Alleen wordt het daar niet echt mobieler van ;)

Daar heb ik al aan zitten denken, maar dan ben ik inderdaad mijn mobiliteit kwijt.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 410
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2016, 10:47:29 »
Er loopt trouwens maar een dun kabeltje naar de antenne, en ik zien nergens iets wat de massa moet voorstellen, zou hierin nog wat te winnen zijn? op een amerikaans rc forum staat dat als ik een kabel van dezelfde lengte vastmaak aan de negatieve kant van de accu (in mijn geval 8 batterijen) dan zou je een massa creeren in de antenne en zou je bereik bijna verdubbelen volgens iemand die de fix had geprobeerd.

hier is een link naar dezelfde zender als die ik heb, sorry voor de foto, dit is er een van internet.
http://s47.photobucket.com/user/modified41/media/rc/insides.jpg.html
het gele draadje is de "antennekabel"
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2016, 11:05:02 »
Een telescoop ja. Dat is standaard.

Dat idee met die draad is prima. Dan maak je er een dipool (met een beetje mazzel) van ipv een end fed. Probeer maar eens!
QRO, einde probleem!

Ron 01

  • Gast
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2016, 15:15:36 »
Het is niet veilig of toegestaan om wijzigingen aan de zender aan te brengen. Daarbij wordt 27mhz nog steeds voor "bakkies" gebruikt en heb je kans dat je auto vreemde dingen gaat doen. In nederland mag je deze frequentie niet voor rc auto's gebruiken. Daar wordt 40mhz of 2,4Ghz voor gebruikt.
Bij Hobbyking koop je voor iets meer als 20€ een nieuwe 2.4ghz zender en ontvanger, deze zijn full range (600m) en veilig in gebruik.

Gr Ron

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #11 Gepost op: 22 juli 2016, 15:22:53 »
In nederland mag je deze frequentie niet voor rc auto's gebruiken.

Hoe kom je daar bij? https://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/brochure-vergunningsvrije-radiotoepassingen.pdf - Tabel 8.

Ron 01

  • Gast
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #12 Gepost op: 22 juli 2016, 15:51:06 »
Je hebt gelijk, ik was abuis.
Maar ik heb mijn bedenking of het veilig is om met een 100km/u model op deze frequentie gaan.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is, dat je voor een paar tientjes al een 2,4Ghz setje hebt waarmee je geen last op storing hebt.

Offline arno

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2016, 18:06:55 »
Heb je al eens geluisterd op deze frequentie? In vrijwel heel nederland is het groot gedeelte van de HF verziekt (ook 27MHz) door PLC / powerline / homeplug.
En hierdoor zal de auto het signaal van jouw RC zender niet meer zo gemakkelijk ontvangen. Dit verkleint de actieradius ook flink.

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: 27.045mhz RC zender
« Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2016, 23:07:23 »
Op 11 mag alles. En dat zal wel altijd zo blijven. Daar mag je zelfs je grootmoederer aansluiten zolang ze maar door de mic ingang naar binnen gaat. RC is daar zeker niet verboden dus!

Men denkt dat daar alles mag .... tot dat op eens het AT voor je duur staat .
Men mag uitsluitend en alleen met goed gekeurde apparatuur  op de 27MC komen .

Paar maand  terug was dat te horen op kanaal 14 ..geen discussie mogelijk  !
Al deed het niet meer als 4 watt ..en was niet aan gesloten .. het voldeed niet meer aan de type goed keuring en werd dus mee genomen .
Je mag alleen maar goed gekeurde apparatuur in bezitten voor de vrije frequenties  .. ten zijn je er een machtiging voor hebt of zendamateur bent .
Dat was de boodschap . Heben zich een paar behoorlijk in verslikt ..

Nou geloof ik er niks van dat AT of welke instantie zich druk gaat maken over een te zwak RC zendertje .

Maar men geraakt door de 3 meter amateurs piraten heen .
En ja ,, dan op eens een razzia in Winschoten voor de 27MCers .
En alles wat dus niet aan de type goed keuring voldeed ging mee .. ALLES ...