Auteur Topic: 2 antennes combineren en dan weer splitsen ?  (gelezen 3576 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jaap

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
2 antennes combineren en dan weer splitsen ?
« Gepost op: 30 december 2010, 08:12:02 »
Ik heb 2 antenne's (Diamond D777 en een Sirio 1300N) en 2 stuks 780XLT ontvangers. Nu wil ik de 2 antenne's met een Comtell B-115M splitter/combiner buiten op de mast combineren zodat ik maar één kabel naar binnen hoef te brengen en dan die kabel binnen weer met een zelfde splitter weer splitsen naar mijn 2 ontvangers. Volgens de theorie zou ik dan optimaal gebruik kunnen maken van de ontvangstspecificaties van beide antenne's. Het nadeel is dan het aantal connectoren waardoor verliezen kunnen ontstaan.

Zou het bovenstaande idee werken ?
___________________________________________
2x BCT15X / 3500XLT / 125XLT / D777 / X-50N

als men zou willen dat we meer zouden praten, hadden we wellicht 2 monden en maar een oor

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: 2 antennes combineren en dan weer splitsen ?
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2010, 08:22:20 »
Ik zou het niet doen, niet alleen de connectoren geven wat verlies, ook de splitters/combiners zullen zeker veries gaan geven in signaalsterkte. Je kunt beter de frequenties in de scanners aanpassen voor beide antennes

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: 2 antennes combineren en dan weer splitsen ?
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2010, 08:27:51 »
Net wat Mark zegt, de ene scanner gebruiken voor algemeen ontvangst met die Sirio antenne en de andere scanner gebruiken voor de luchtvaart, want daar is die D777 immers voor. Tja je krijgt dan wel 2 kabels maar geeft het minste verlies.

Leen Ansems

  • Gast
Re: 2 antennes combineren en dan weer splitsen ?
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2010, 08:47:01 »
Citaat van: "Johan Beck"
Net wat Mark zegt, de ene scanner gebruiken voor algemeen ontvangst met die Sirio antenne en de andere scanner gebruiken voor de luchtvaart, want daar is die D777 immers voor. Tja je krijgt dan wel 2 kabels maar geeft het minste verlies.

Goede coax kost wat meer geld, maar geeft minder signaalverlies en daardoor meer luisterplezier. Een goede coax is b.v. Aircell 7. Redelijk dun en soepel. Daar horen ook speciale coaxpluggen voor dat type kabel bij. Het zomaar aan elkaar knopen van antenne`s met pluggen enz gaat niet.

Offline Jaap

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: 2 antennes combineren en dan weer splitsen ?
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2010, 08:50:01 »
Helaas niet de antwoorden waar ik op gehoopt had. Ik gebruik beide 780's juist voornamelijk voor de luchtvaart (de ene draait nu de atc's, de andere de velden Gilze, Volkel, Woensdrecht en Eindhoven). Ik vind het wat overdreven (en daar zal mijn partner het helaas helemaal mee eens zijn :(  ) om 2 D-777's in de mast te gaan zetten en de Sirio bijvoorbeeld aan de Yupiteru te hangen.

De meest ideale situatie kan ik zelf wel inschatten maar wat zou de meest praktische oplossing dan zijn ?
___________________________________________
2x BCT15X / 3500XLT / 125XLT / D777 / X-50N

als men zou willen dat we meer zouden praten, hadden we wellicht 2 monden en maar een oor

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: 2 antennes combineren en dan weer splitsen ?
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2010, 08:53:30 »
Citaat van: "Jaap"
De meest ideale situatie kan ik zelf wel inschatten maar wat zou de meest praktische oplossing dan zijn ?

Tja dan toch wat je zelf al zei. Eerst combineren in de mast en dan in huis weer splitten. Niet de meest ideale situatie maar het is te doen. Ik heb het zelf in een oude sitiatie ook weleens zo moeten doen en vond de verliezen wel meevallen.

Leen Ansems

  • Gast
Re: 2 antennes combineren en dan weer splitsen ?
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2010, 09:27:50 »
Die Comtell splitters worden volgen Thiecom niet meer gemaakt en zijn uitverkocht. Bovendien heb ik mijn vraagtekens of ze geschikt zijn voor buitenmontage. 3dB verlies boven en dan nog eens beneden na het splitten is nu niet echt geweldig werken. De verliezen in pluggen moet je daar nog bij optellen. Ondanks dat die ene antenne niet echt voor luchtvaart is, is het gebruik van een aparte coax toch nog het beste in deze situatie.

Offline rik56

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 127
Re: 2 antennes combineren en dan weer splitsen ?
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2010, 22:16:50 »
Heb ondertussen de vraag en antwoorden al verscheidene keren herlezen, moet bekennen dat ik de situatie niet helemaal begrijp.
Wanneer het enkel de bedoeling is om enkel ATC en enkele velden te beluisteren zie ik het nut van die discone niet in, de D77 word alom geroemd om zij kwaliteiten in het luchtvaartsegment, zowel VHF en UHF.

Anders zou het zijn wanneer een aparte UHF - VHF antenne zou gebruikt worden, een voorbeeld, ik gebruik voor luchtvaart een  dedicated antenne, met name een chelton antenne afkomstig van een Lynx heli, deze antenne heeft twee aansluitingen, een TNC voor VHF en een N voor UHF.

Uit arren moede heb ik ook tijdelijk gebruik gemaakt van een splitter combiner, ondertussen is bij SSE electronics een diplexer in bestelling, speciaal bedoeld voor VHF en UHF luchtvaartband en ligt de verliesarme rigid coax al klaar.



Groeten,
Rik

Offline Jaap

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: 2 antennes combineren en dan weer splitsen ?
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2010, 08:18:49 »
@ Rik

Ik heb beide antenne's liggen en wilde op deze manier de "best of both worlds" combineren. Alleen de D777 gebruiken voor de 2 780's kan natuurlijk ook maar ook dan zal ik een splitter moeten gebruiken.
___________________________________________
2x BCT15X / 3500XLT / 125XLT / D777 / X-50N

als men zou willen dat we meer zouden praten, hadden we wellicht 2 monden en maar een oor