Auteur Topic: aanscahf nieuwe antenne  (gelezen 8766 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

lopaz

  • Gast
aanscahf nieuwe antenne
« Gepost op: 6 april 2007, 12:54:11 »
Wat kan ik het beste kopen een diamond x50 antenne of een discone.
Ik wil van alles wat kunnen luisteren wat er nog zo'n beetje te luisteren valt.
Ik heb een ubc-3300xlt omgeving tilburg en heb nu een telescoop antenne.

Groetjes lopaz

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2007, 13:09:27 »
Citaat van: "lopaz"
Wat kan ik het beste kopen een diamond x50 antenne of een discone.
Ik wil van alles wat kunnen luisteren wat er nog zo'n beetje te luisteren valt.
Ik heb een ubc-3300xlt omgeving tilburg en heb nu een telescoop antenne.

Groetjes lopaz

Heel makkelijk. Je wilt van alles luisteren wat er nog te beluisteren valt? Een discone is breedbandig en loopt gemiddeld van 25-1300 MHz.
Nadeel van de X50 dat die dat niet is. Je zal daar alleen goede ontvangst hebben op de banen 108-174 MHz en van 400-470 MHz

lopaz

  • Gast
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2007, 13:16:19 »
ok bedankt voor de moeite david

groetjes lopaz

lopaz

  • Gast
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2007, 00:58:19 »
Heb gisteren de diamond x50n antenne gekocht en ga het proberen hoe hoog moet ik deze antenne plaatsen voor een goed bereik en hoe zit het met bliksem.


groetjes lopaz

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2007, 08:06:59 »
Citaat van: "lopaz"
Heb gisteren de diamond x50n antenne gekocht en ga het proberen hoe hoog moet ik deze antenne plaatsen voor een goed bereik en hoe zit het met bliksem.

http://www.blusmiddelen.nl/24%20vragen% ... liging.htm

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #5 Gepost op: 7 april 2007, 08:32:39 »
Citaat van: "j.d."
http://www.blusmiddelen.nl/24%20vragen%20bliksembeveiliging.htm

Op die site staat veel bangmakerij en logischerwijs de aanprijzing dat je een bliksemgeleidingsinstallatie moet laten aanleggen door het bedrijf. Tja het is een bedrijf die zijn waren/diensten aanprijst...

Ik zal je niet teveel zorgen maken, gewoon een kwestie van je ontvangers loskoppelen van de antenne als je het in de verte ziet flitsen of hoort rommelen. Ook een kwestie van de weerberichten in de gaten houden mocht je niet vaak thuis zijn.

kustlijn

  • Gast
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #6 Gepost op: 7 april 2007, 10:07:50 »
Trek ook de stekkers uit de stopkontakten.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #7 Gepost op: 7 april 2007, 10:26:40 »
@ Lopaz,

Wat zijn de montagemogelijkheden bij jouw woning? De vuistregels zijn:"Zo hoog mogelijk" en "Zoveel mogelijk vrij zicht". Het mooiste zou zijn om de antenne op het dak te monteren. Dat kan op een schoorsteen met zogenaamde schoorsteenbeugels, op een tegelvoet op een plat dak of met beugels tegen een muur, bijvoorbeeld.

Gebruik ook goede (dikke!) coaxkabel. Vooral bij wat langere kabellengtes (boven 10 meter) is RG58 eigenlijk niet meer te gebruiken.

Ik zou me niet al te veel zorgen over de bliksem maken. Wel zou ik bij (naderend) onweer de antenne loskoppelen van je apparatuur. Mocht de bliksem toch inslaan of zou je last hebben van heftige statische ontladingen, dan blijft je apparatuur (hopelijk) gespaard.

exLid057

  • Gast
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #8 Gepost op: 7 april 2007, 12:50:58 »
Citaat van: "lopaz"
Wat kan ik het beste kopen een diamond x50 antenne of een discone.
Ik wil van alles wat kunnen luisteren wat er nog zo'n beetje te luisteren valt.
Ik heb een ubc-3300xlt omgeving tilburg en heb nu een telescoop antenne.

Groetjes lopaz

Ik zal ook voor de x50N gaan, naar alle berichten die ik heb gehad is dit een goede antenne voor de vhf en de uhf en heb hem zelf nu ook, alleen moet hij nog het dak op.

exLid057

  • Gast
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #9 Gepost op: 7 april 2007, 12:58:42 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
@ Lopaz,

Wat zijn de montagemogelijkheden bij jouw woning? De vuistregels zijn:"Zo hoog mogelijk" en "Zoveel mogelijk vrij zicht". Het mooiste zou zijn om de antenne op het dak te monteren. Dat kan op een schoorsteen met zogenaamde schoorsteenbeugels, op een tegelvoet op een plat dak of met beugels tegen een muur, bijvoorbeeld.

Gebruik ook goede (dikke!) coaxkabel. Vooral bij wat langere kabellengtes (boven 10 meter) is RG58 eigenlijk niet meer te gebruiken.

Ik zou me niet al te veel zorgen over de bliksem maken. Wel zou ik bij (naderend) onweer de antenne loskoppelen van je apparatuur. Mocht de bliksem toch inslaan of zou je last hebben van heftige statische ontladingen, dan blijft je apparatuur (hopelijk) gespaard.

Helemaal mee eens, ik zelf trek pas de stekker er uit als het erg hard onweert, en zelfs me mast is geaard dan nog trek ik de stekkers er even uit dit voor de besparing van me spullen.

lopaz

  • Gast
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #10 Gepost op: 7 april 2007, 15:27:18 »
Vandaag een beetje aan het rommelen geweest met mijn nieuwe diamond x50 antenne en heb de antenne even voor de grap op een paal staan van 3 mtr ik moet zeggen dat mijn telescoop antenne een betere ontvangst had dan de diamond. Dus waarschijnlijk moet deze antenne echt hoog staan voor wat redelijk ontvangst en anders is het weggegooid geld.

groetjes lopaz

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #11 Gepost op: 7 april 2007, 15:54:45 »
@Lopaz,

Controleer eens of kabel en connectoren goed aangesloten zijn. Ook of je wel 50 Ohm coaxkabel gebruikt, bijvoorbeeld. Op 3 meter hoog in de tuin moet de ontvangst al een stuk beter zijn dan met je telescoopantenne.

lopaz

  • Gast
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #12 Gepost op: 7 april 2007, 17:35:27 »
ik heb de connectors gesoldeerd en het is ook een 50 ohm kabel dus ik weet ook niet wat het anders kan zijn.

groetjes lopaz

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #13 Gepost op: 7 april 2007, 17:55:33 »
Kern op kern en massa op massa? Er zit geen sluiting in de kabel? Je begint wel gelijk te gillen van weggegooid geld maar ik denk eerder dat de fout ergens anders ligt.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: aanscahf nieuwe antenne
« Reactie #14 Gepost op: 7 april 2007, 17:57:07 »
Citaat van: "lopaz"
ik heb de connectors gesoldeerd en het is ook een 50 ohm kabel dus ik weet ook niet wat het anders kan zijn.

groetjes lopaz

Wet je zeker dat de connectoren goed op de kabel gesoldeerd zijn? Geen kortsluiting bijvoorbeeld?