Auteur Topic: Aansluiting Discone defect!  (gelezen 5013 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Ronnie

  • Gast
Aansluiting Discone defect!
« Gepost op: 31 maart 2007, 13:13:19 »
Hallo,
van mijn discone is de messing aansluiting afgebroken waar de connector op aangesloten wordt. Mijn vraag is nu heeft iemand nog een defecte discone liggen waar dit nog goed van is en er afstand van wil doen, of is dit na te maken. Of heeft iemand een andere oplossing, zonder dat ik een nieuwe antenne moet kopen.
Wanneer iemand een foto heeft hoe het er allemaal uit moet zien is dit ook oké (zgn exploded view)
Ik zal een paar foto's erbij zetten wat er mis is.
http://www.mijnalbum.nl/Album=PWYNCV6Q

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2007, 15:03:22 »
Wat is een Yupiter MVT-7100XLT?

Een combinatie tussen een Jupiter pager, een B e a r c a t scanner en een Yupiteru 7100?  ;)

Ronnie

  • Gast
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2007, 15:15:38 »
Jaja, ik snap de hint. :oops:
Dat krijg je na zo lange tijd. Is aangepast.
Maar heb je ook antwoord op mijn probleem. Afschieten is altijd makkelijker dan een probleem oplossen!! :)

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2007, 15:19:58 »
Nee sorry, ik kan de onderdelen op de foto ook niet thuisbrengen wat het is.

Ik heb nooit een discone gehad of van dichtbij gezien.

Ronnie

  • Gast
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2007, 15:24:21 »
Okee, dan wacht ik af of er anderen zijn die dit wel hebben gezien of weten hoe het moet.
Dit is in ieder geval het inwendige van een discone antenne waar de kern van de coax op aangesloten hoort te zitten via een connector (uiteraard helemaal uit elkaar gehaald).

Ronnie

  • Gast
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2007, 17:00:40 »
Ik heb al een oorzaak gevonden.
Het probleem is dat de vorige eigenaar heeft geprobeerd een pl-connector in een behuizing heeft proberen te draaien met een N-aansluiting. Hierdoor zijn de verende plaatjes, die aan het antennedeel horen te zitten, afgebroken.
Niemand!!!! :|

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2007, 18:18:46 »
Wel geld voor een Yupiteru, maar niet voor een antenne??
Zonder goede antenne zal die Yupiteru niet veel doen..

Ronnie

  • Gast
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2007, 18:26:18 »
Beide niet nieuw, maar bij de antenne had ik iets beter moeten opletten. Heb de vraag ook al bij Scanman neergelegd, hopende dat hij mij verder kan helpen en anders wordt het improviseren, maar dan wel beleid.
Als het goed is zal de 7100 wel wat doen, want daar zit een originele antenne bij.
Deze discone is mede bedoelt voor uitbreiding van het scannerpark.

Ronnie

  • Gast
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2007, 14:33:34 »
Heb inmiddels een idee hoe ik de aansluiting kan repareren en zal dit in het weekend gaan doen ;)  Dan nog kabel kopen, zit te denken aan ecoflex 10, en wat goede connectoren.
Naast deze antenne wil ik ook een antenne plaatsen voor het ontvangen van de luchvaart, waarschijnlijk een D-777 van Diamond.
Wordt vervolgd.

PS hoe hoog moet ik de discone plaatsen, of kan ie ook op de zolder onderdak (geisoleerd met wol met alufolie!!!)?? :(

Ronald.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #9 Gepost op: 6 april 2007, 14:36:39 »
Als de zolder is geisoleerd met alufolie dan zou ik daar de antenne niet plaatsen.

Offline kevin27

  • Hoofdbrandwacht VRU
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 500
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #10 Gepost op: 6 april 2007, 14:37:29 »
dat gaat waarschijnlijn niet werken dan denk ik
Alle berichtgeving is op persoonlijke titel

Ronnie

  • Gast
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #11 Gepost op: 6 april 2007, 17:01:21 »
Daar was ik al bang voor gezien de andere topics die al over antennes geweest zijn. Ik weet alleen niet of ik in mijn gemeente een antenne buiten tegen de muur mag plaatsen, want dan wil ik hem in principe net boven de nok van het dak uit laten komen. Dat moet ik nog even uitzoeken en anders gewoon doen ;) Het is nu eenmaal niet zo'n enorm gevaarte wat boven het dak uitsteekt.
Heb ik het goed dat de verticale spriet van de discone er voornamelijk opzit voor de lage frequenties (korte golf) of moet die er altijd opzitten?

Ronald

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #12 Gepost op: 6 april 2007, 17:05:57 »
Citaat van: "Ronnie"
Heb ik het goed dat de verticale spriet van de discone er voornamelijk opzit voor de lage frequenties (korte golf)

Correct, zijn die lagere frequenties voor jou niet interessant dan zou ik die spriet weglaten.

Ronnie

  • Gast
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #13 Gepost op: 6 april 2007, 17:11:49 »
Okay, dank je wel Johan.
Enig idee wat ik aan ontvangst van luchtvaart kan ontvangen als mijn antenne (discone en/of Diamond D-777) op zo'n 8 á 9 meter boven de grond heb staan met rondom vrij uitzicht?
ik woon in de buurt van Roermond (limburg)
Ik had gehoopt dat airbase Br üggen nog operationeel was, maar da's volgens mij verleden tijd  :(

Ronald

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Aansluiting Discone defect!
« Reactie #14 Gepost op: 7 april 2007, 13:52:18 »
Citaat van: "Ronnie"
Okay, dank je wel Johan.
Enig idee wat ik aan ontvangst van luchtvaart kan ontvangen als mijn antenne (discone en/of Diamond D-777) op zo'n 8 á 9 meter boven de grond heb staan met rondom vrij uitzicht?
ik woon in de buurt van Roermond (limburg)
Ik had gehoopt dat airbase Br üggen nog operationeel was, maar da's volgens mij verleden tijd  :(

Ronald

Laat je scanner eens de luchtvaartbanden afzoeken. Dan kom je er denk ik vanzelf achter wat je zoal bij jouw in de buurt kunt ontvangen. Alles wat in de lucht vliegt kun je zowieso vrij ver ontvangen. En de grondstations is natuurlijk afhankelijk van de afstand tot jouw antenne.

Veel luisterplezier,
Henk.