Auteur Topic: hulp gevraagd voor newbie  (gelezen 2770 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline frankborgo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: hulp gevraagd voor newbie
« Reactie #30 Gepost op: 10 november 2023, 19:11:24 »
Dus ik begrijp hieruit dat er bij de antenne dus een n connector geleverd word?
Dus dan hoef ik alleen kabel en een bnc connector te bestellen?

Ik wil graag de ubc bij u in de webshop bestellen, maar antennes zoals de diamond x300 heeft u niet he?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: hulp gevraagd voor newbie
« Reactie #31 Gepost op: 10 november 2023, 19:25:42 »
Klopt, antenne's doen wij niet.
UBC Is op voorraad.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: hulp gevraagd voor newbie
« Reactie #32 Gepost op: 10 november 2023, 19:29:34 »
Ik zou beginnen met de scanner, de RH771 antenne werkt weer iets beter dan de standaard meegeleverd.
Basisantenne's leveren we niet, is zo veel keuze in. En dan moet je ook beugels, kabels, pluggen etc. op voorraad houden. Eventueel komen installeren etc. Wordt teveel van het goede.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: hulp gevraagd voor newbie
« Reactie #33 Gepost op: 11 november 2023, 06:55:34 »
Nee , ben ik het met je eens dat digitale spul lokt mij ook niet , maar goed , ik woon in overijssel(rijssen) met een goede buiten antenne is dat dus mogelijk?

Er is best nog wel het e.e.a. te beluisteren met een analoge scanner. Ook in Rijssen :-)

Eerste tip: zoek eens in de frequentiedatabase: https://frequentiedatabase.eu/

Iets meer informatie over luchtvaart in Oost Nederland: https://luchtvaartoostnederland.nl/

Je bent al gewezen op het uitstekende document met luchtvaartfrequenties, wat op de site van Discriminator te vinden is. Tussen 144.000 en 146.000 en 430.000 - 440.000 zijn zendamateurs actief. Is soms nog wel eens iets aardigs te horen.

Qua Marifoon zit je in de buurt van het Twentekanaal. Daar wordt in ieder geval met de sluizen gecommuniceerd bij o.a. Delden. Kan je meeluisteren. Vraag mij niet hoe het kan, maar ik ben daar ook wel eens in de buurt en ik ontvang de kustwacht op de kustwachtkanalen marifoonkanaal 23 en 83. Wel slecht, maar nog net verstaanbaar.

Rond de 445 zitten de PMR-frequenties. Is van alles te horen. Variërend van babyfoon tot bedrijven en bewaking. Dan zit (of zat?) er ook nog de nodige kerkradio rond de 148 en 153 Mhz.

De hobby staat of valt met een goede buitenantenne, maar daar was je al op gewezen. Het allerbeste is de antenne zo hoog mogelijk, met zo veel mogelijk vrij zicht, en met goede coaxkabel. Ik ben al een tijdje met de hobby bezig, maar voor mij is de Diamond X50 nog steeds de beste allround antenne. En goed betaalbaar.

In Rijssen zit nog steeds BS Communicatie. Lekker ouderwetse winkel. Je zou daar ook nog eens kunnen binnenlopen voor advies.

Offline frankborgo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: hulp gevraagd voor newbie
« Reactie #34 Gepost op: 11 november 2023, 07:54:31 »
Goededag edwin , erg bedankt voor de praktische tips, daar heb ik wat aan id, en we zullen eens bij bs kijken mooi hoor bedankt

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: hulp gevraagd voor newbie
« Reactie #35 Gepost op: 11 november 2023, 09:07:57 »
Oke, dan zal ik het forum eens doorspitten, wat ontvang je zoal op de lichtvaart?  Waar moet ik aan denken qua gesprekken?

En is het niet beter om misschien digitaal dingen te ontvangen, is dat evt een optie of werkt dat ook niet echt zeg maar?

Zoals een bekende voetballer ooit zei: “Wat er niet is ga je niet ontvangen”.
Als je analoge scanner niet op frequenties stopt waar je alleen maar rare piepjes en riedels hoort, dan heb je hoogt waarschijnlijk geen digitale zenders in de buurt. Verder is veel ook gewoon proberen. Ik kan vanuit mijn luie stoel veel bedenken maar, tot je het uitprobeert, weet je niet of het op jouw situatie van toepassing is. Heb je al eens in de frequentie database gekeken wat er bij jou in de buurt qua frequenties te vinden is?

Een andere goedkope optie is om naar luchtvaart en marifoon te luisteren via internet. Via YouTube en Zello kanalen hebben verschillende mensen hun scanner(s) aan gekoppeld waar iedereen naar kan luisteren. Kijk hier maar eens; https://www.scannerforum.nl/index.php?board=16.0
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline frankborgo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: hulp gevraagd voor newbie
« Reactie #36 Gepost op: 11 november 2023, 12:06:33 »
Dank voor de info vdkaa, ik zal me er eens in verdiepen,

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: hulp gevraagd voor newbie
« Reactie #37 Gepost op: 11 november 2023, 17:15:23 »
ik zal me er eens in verdiepen,

Zello:
Het Zello netwerk is één van de meest recente ontwikkelingen op telecommunicatiegebied.
Sinds enige jaren is dit het snelst groeiende sociale telecommunicatie netwerk ter wereld.
Wekelijks komen er honderden gebruikers bij.
Dit is een gratis platform.
Er zijn geen abonnementskosten aan verbonden.

Mogelijkheden met Zello:
1) Miljoenen particulieren, zendamateurs, organisaties streamen (doorsturen) hun zend/ontvangers door naar Zello.
Daardoor heeft U werelwijd toegang tot de communciatie tussen zendamateur repeaters, vliegverkeer, 27 mc, marifoon, hulpdiensten, wedstrijden etc. etc.
2) Ook zijn gesloten groepen mogelijk, voor Uw eigen organisatie / bedrijf.
Hier hebben alleen deelnemers met wachtwoord toegang. U beschikt hierbij over één of meerdere kanalen, waarop gebruikers met elkaar kunnen communiceren in een groep.
3) Privé gesprekken met een collega / vriend etc. Anderen kunnen U niet horen.

Standaard zetten wij er voor particulieren/112 persdiensten/fotografen/zendamateurs etc. bij Zello in:
Marifoon, scheepvaart, vliegvelden, luchtvaart.
27MC, LPD, DMR, Brandmeister, Repeaters.
112 Volgers (alleen NL), Pers, P2000 groepen (alleen NL).
Woonplaats / provincie / omgeving.
Meestal rond de 50 tot 100 kanalen (onze lijst bestaat uit 500 kanalen).
Dit is allemaal later door U zelf aan te passen.

Offline frankborgo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: hulp gevraagd voor newbie
« Reactie #38 Gepost op: 14 november 2023, 15:34:08 »
Mmm dat zello verhaal werkt op 1 of andere mannier niet, ik typ bij kanalen , letterlijk de kanalen over die hier gemeld worden maar als ik dan op zoek druk doet deze niks

Doe ik iets verkeerd?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: hulp gevraagd voor newbie
« Reactie #39 Gepost op: 14 november 2023, 16:01:23 »
Je moet echt de exacte naam of QR code hebben. Anders lukt het niet. Mag geen spatie verkeerd staan.

Offline Noordzee

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: hulp gevraagd voor newbie
« Reactie #40 Gepost op: 20 november 2023, 20:39:48 »
Nee , ben ik het met je eens dat digitale spul lokt mij ook niet , maar goed , ik woon in overijssel(rijssen) met een goede buiten antenne is dat dus mogelijk?

@frankborgo

Wat is het uiteindelijk geworden? Heb je al een scanner staan?
Kristalscanner Semicom 8000 FM & Airband / Antenne Diamond BC 100-S