Auteur Topic: Magneetvoet of niet  (gelezen 2257 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Sikke

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Magneetvoet of niet
« Gepost op: 6 september 2021, 13:55:38 »
Hallo, als sporadisch luisteraar op de vliegtuigband had ik een vraagje ivm mijn antenne.
Ik gebruik een UBC125xlt en ik heb mij een nieuw sprietje Diamond RH-771 BNC aangeschaft om het rubberen onding dat erbij zit te vervangen. Ik woon in vogelvlucht op ong. 13 km van de luchthaven en kan in de tuin hiermee al heel wat ontvangen maar met al wat op de grond gebeurt heeft ie het nog moeilijk. Nu zat ik te denken om nog een magneetvoet erbij te kopen en dit dan met mijn Diamond spriet op het ijzeren dak van mijn tuinhuis te zetten. Zou dit volgens jullie kunnen helpen of is het alleen maar weggegooid geld.

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 328
Re: Magneetvoet of niet
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2021, 16:26:23 »
Wat je kunt doen is ook een hele voordelige oplossing waarbij je kunt kijken of de ontvangst beter zal worden. Zelf heb ik hiermee een goede ervaring gehad. Van aluminium pijpjes kan je makkelijk zelf een dipoolantenne maken. Maar je kunt ook installatiedraad gebruiken. De lengte kan je als volgt berekenen: 300:freq, gedeeld door 4, maal 0,95. Als voorbeeld kom je voor 125 MHz uit op 57 cm. per pijpje. De pijpjes moet je in elkaars verlengde monteren, dus in een rechte lijn. Dat kan je doen door ze op een stukje hout vast te maken. De afstand tussen die twee pijpjes hou je op ongeveer één centimter. Verwijder de isolatie van de mantel en de kern over plm. 2 centimeter. Vastmaken aan de pijpjes kan je doen met tyrips of ducttape.De kern van de kabel aan de bovenste en de mantel aan de onderste. En dat doe je waar de pijpjes elkaar bijna raken. De coaxkabel moet je zoveel mogelijk haaks (90 graden) weg laten 'lopen' van de antenne, anders wordt je ontvangst minder. Dit kan je doen door de coaxkabel voorzichtig te buigen en bijvoorbeeld met een knijper vast te maken aan het gordijn of aan de vitrage. Laat de antenne zo verticaal mogelijk hangen en zo vrij mogelijk naar 'buiten kijken'. Als je draad wilt gebruiken kan je ook een kroonsteentje gebruiken.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 UHF, Uniden SDS100E.

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: Magneetvoet of niet
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2021, 16:36:54 »
Top advies.  :) :) :)
De groeten van Bob.

Offline Sikke24

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Magneetvoet of niet
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2021, 08:45:23 »
Bedankt voor de goede tip maar ik ben niet echt een klusser en heb dan ook twee linkerhanden. Toch bedankt voor deze oplossing.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Magneetvoet of niet
« Reactie #4 Gepost op: 9 september 2021, 08:49:13 »
Ik snap niet wat err zo lastig is aan een kroonsteentje met twee stukjes draad.

Ron 01

  • Gast
Re: Magneetvoet of niet
« Reactie #5 Gepost op: 9 september 2021, 09:30:55 »
Jou idee is prima, met een antenne buiten op je schuur heb je waarschijnlijk betere ontvangst dan met de standaart antenne. Ik zou het zeker proberen.

Offline Sikke24

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Magneetvoet of niet
« Reactie #6 Gepost op: 9 september 2021, 18:31:45 »
OK, bedankt, ik zal het zeker proberen.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Magneetvoet of niet
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2021, 11:36:33 »
Koop een Diamond MR77 magneetvoet antenne, deze is voor 144 en 430 MHz.



De spriet zit met een kleine inbus vast in de voet, verwijder deze en vervang deze met een een RVS stukje lasdraad (te koop bij betere bouwmarkt). De lengte van de RVS lasdraad dient 59cm te zijn. Dan is de magneetvoet perfect voor 118-137 MHz te gebruiken. Als je de voet op een metalen ondergrond plaatst ga je zeker verbetering merken.

Gr, Sven

Ron 01

  • Gast
Re: Magneetvoet of niet
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2021, 15:40:21 »
Klopt, is een fijne antenne die ongeveer 4 tientjes kost. Hier al een paar jaar tot volle tevredenheid in gebruik