Auteur Topic: PDW vraagje  (gelezen 6109 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
PDW vraagje
« Gepost op: 21 oktober 2012, 14:52:45 »
Hi all,
Lang niets gevraagd op het forum , wel veel meegelezen. ;)
Nu heb ik wel een vraagje : als ik PDW opstart staat de meter in de rechter bovenhoek op ongeveer 80 %.
Als er berichten binnenkomen zakt die waarde helemaal onderuit tot soms wel tot rond de 20%, waarbij de berichten ook vaak verminkt zijn.
Na verloop van tijd gaat de meter weer omhoog en eindigd dan weer op 100 % en zijn de berichten ook helemaal goed.
Is er iemand op het forum die dit ook heeft, hoe komt het  en is hier iets aan te doen?

Groet,

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: PDW vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2012, 20:27:28 »
Hi all,
Lang niets gevraagd op het forum , wel veel meegelezen. ;)
Nu heb ik wel een vraagje : als ik PDW opstart staat de meter in de rechter bovenhoek op ongeveer 80 %.
Als er berichten binnenkomen zakt die waarde helemaal onderuit tot soms wel tot rond de 20%, waarbij de berichten ook vaak verminkt zijn.
Na verloop van tijd gaat de meter weer omhoog en eindigd dan weer op 100 % en zijn de berichten ook helemaal goed.
Is er iemand op het forum die dit ook heeft, hoe komt het  en is hier iets aan te doen?

Groet,

Peter

Mmm, vreemd, ben ik dan echt de enige die dit heeft???
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2012, 21:53:03 »
Mmm, vreemd, ben ik dan echt de enige die dit heeft???

Ik denk dat het handig is als je meer informatie geeft:
- Ontvanger, met of zonder discriminatoruitgang?
- Interface of geluidskaart?
- Versie van PDW?
- Wat probeer je te decoderen? P2000, POCSAG, Mobitex?

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: PDW vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2012, 13:19:44 »
Mmm, vreemd, ben ik dan echt de enige die dit heeft???

Nee hoor. Op het forum zijn er meer items die hier over gaan.
Zelf heb ik o.a. aan dit item bijgedragen: http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=20989.msg204270#msg204270
En er waren de laatste tijd weer opmerkelijke condities.
De aanpak van Discriminator is zonder meer de beste. Wellicht komen we met jouw bevindingen weer en stukje verder.

René van Zon

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: PDW vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:54:14 »
Ha, beide René's, bedankt voor jullie reactie's.
Eerst even de vragen van Discriminator beantwoorden, ontvanger is een AOR-AR 2002 mét een discrimnator uitgang verbonden met de geluidskaart van mijn pc . (Windows XP )
Ik heb ook een door jou geleverde 2-level interface maar die kan ik jammer genoeg niet meer gebruiken, oorzaak ingang op de pc is fe-male en de D uitgang aan het snoer van de interface is ook fe-male.
Mogelijk kan ik daar wat aan doen want ik begrijp dat dit toch de beter manier van decoderen is plus dat de geluidskaart beter voor andere dingen te gebruiken is.
Voorts is mijn PDW versie de laatste, dus 3.1.
Ik gebruik een kleine spriet op de ontvanger als binnen antenne en als alles goed werkt ontvang ik meldingen uit het hele land.
Tenslotte, ik decodeer overwegend P-2000.
Verder zal ik een uitgebreid het item bekijken van RenWvZ, ik zag dus nu pas dat er al heel wat over geschreven is.... :-[
O ja, ik ben nu het ontvangstsignaal aan het verzwakken , kijken wat dat voor effect heeft.
 
Groet,  Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2012, 20:27:04 »
Ik heb ook een door jou geleverde 2-level interface maar die kan ik jammer genoeg niet meer gebruiken, oorzaak ingang op de pc is fe-male en de D uitgang aan het snoer van de interface is ook fe-male.

Dat is dan waarschijnlijk geen seriële poort maar een aansluiting voor een externe monitor. Een RS232-poort op een PC is altijd male.

Mogelijk kan ik daar wat aan doen want ik begrijp dat dit toch de beter manier van decoderen is plus dat de geluidskaart beter voor andere dingen te gebruiken is.

Voor 2-levelsignalen is er ook een USB-interface.

Verzwakken en spelen met je antennepositie lijken me op dit moment de beste opties.

Groeten,
Rene

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: PDW vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:35:24 »
He-le-maal gelijk René, het is idd een monitor aansluiting en mijn Compac heeft dus géén Rs 232 poort.
Ik heb met veel interesse jouw site bekeken met de mogelijkheden die voor mij wel kunnen en er zal mogelijk binnen niet al te lange tijd een bestelling volgen ;)
Overigens heeft het verzwakken van de antenne ingang én het spelen met de antenne wel een beter resultaat opgeleverd en ik zit nu al weer geruime tijd op 100%.
Maar ik wil toch t.z.t af van het gebruik van de geluidskaart voor dit doel en heb ik goed begrepen dat dit niet meer hoeft bij het gebruik van zo'n usb interface?

Ik "hoor" het nog wel.

Groet, Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2012, 06:33:56 »
Overigens heeft het verzwakken van de antenne ingang én het spelen met de antenne wel een beter resultaat opgeleverd en ik zit nu al weer geruime tijd op 100%.

Mooi!  :)

Maar ik wil toch t.z.t af van het gebruik van de geluidskaart voor dit doel en heb ik goed begrepen dat dit niet meer hoeft bij het gebruik van zo'n usb interface?

Dat klopt. Aan de ene kant gaat audio in, de andere kant sluit je aan op een USB-poort. Het is dus eigenlijk een 2-levelinterface dat via USB kan werken. Het heeft vergelijkbare prestaties als het 'ouderwetse' 2-levelinterface.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: PDW vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2012, 15:52:44 »
Helder verhaal René, bedankt voor de vroege reactie.

Groet,
Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: PDW vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2012, 15:04:46 »
Overigens heeft het verzwakken van de antenne ingang én het spelen met de antenne wel een beter resultaat opgeleverd en ik zit nu al weer geruime tijd op 100%.

Mooi!  :)

Maar ik wil toch t.z.t af van het gebruik van de geluidskaart voor dit doel en heb ik goed begrepen dat dit niet meer hoeft bij het gebruik van zo'n usb interface?

Dat klopt. Aan de ene kant gaat audio in, de andere kant sluit je aan op een USB-poort. Het is dus eigenlijk een 2-levelinterface dat via USB kan werken. Het heeft vergelijkbare prestaties als het 'ouderwetse' 2-levelinterface.

Het is er toch van gekomen. Vanmiddag het USB level 2 interface binnen gekregen. Keurig gebouwd, netjes en compleet verzonden en werkend al een speer.
Mag geen reclame maken maar toch even de complimenten aan Rene
Heb nu weer een lekker draaiend PDW en daar was het om te doen.

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )