Auteur Topic: Ik zoek een Dualband portofoon  (gelezen 13002 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Vissers

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #15 Gepost op: 4 juni 2014, 10:20:13 »
Tnx iedereen voor de info tot nu toe.

Ik heb net alles even opnieuw teruggelezen en kan nog steeds niet goed duidelijk krijgen waarom de bamiporto's (bv de Polmar DB-32) niet toegestaan zijn (dit zal waarschijnlijk door mijn onwetendheid komen). Ik wil wel graag binnen de lijnen van de wet blijven.

De eigen porto's die wij gebruiken zijn de HYT TC-366. Is het voor jullie dan duidelijk op welke frequentie die dan zitten? Anders moet ik even de juiste frequenties navragen.

De huur porto's zaten vorig jaar op de frequenties van de tabel in de bijlage:

Is er een website die mij in simpele taal kan vertellen wat de wetgeving is betreffende de verschillende porto's? Want waarom mag een antenne niet verwijderbaarheid zijn?

Om nog even een paar zwart/witte stelling te maken:

1. Bamiporto's zijn altijd verboden in Nederland?

2. Porto's mogen nooit tegelijk geschikt zijn voor zowel de "vrije" frequenties als de "huur" frequenties?

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #16 Gepost op: 4 juni 2014, 10:35:39 »
HYT TC-366 proto's zijn PMR porto's dus inderdaad licentie vrij.

De bamiporto's zijn eigenlijk bedoeld voor de zemdamateurs onder ons. Zodra je je licentie als zendamateur hebt mag je deze dingen gebruiken op de amateur banden. Maar ook dan blijft de regel bestaan dat er op de PMR frequenties alleen met daarvoor goedgekeurde apparatuur mag worden gewerkt (dus ook een zendamateur mag met een Polmar of wat dan ook niet zenden op de PMR frequenties).
Vroeger kon je dit soort apparatuur ook niet kopen zonder overleg van certificaat / machtiging, maar door de verlichting van de regeldruk is de verantwoording voor legaal gebruik nu neergelegd bij de eindgebruiker ipv bij de leverancier.

Het grootste problem in dit soort porto's is dat ze zeer simpel op alle frequenties (binnen het bereik van de porto) kunnen zenden. Dus door ondeskundig gebruik zou je zomaar problemen kunnen veroorzaken voor andere gebruikers (bijvoorbeeld scheepvaart / hulpdiensten).

Dus kort samengevat: Nee je mag die bami porto's niet gebruiken.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

hamsatman

  • Gast
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #17 Gepost op: 4 juni 2014, 14:15:11 »
Je wilt weten wat de boetes zijn van het AT?
De boete kan oplopen tot € 30.000,-
Bij de eerste keer zal het wel meevallen,
maar mochten ze je daarna nog een keer betrappen,
en daarna, dan wordt de boete steeds hoger...

Wat betreft de acties van het AT. Dat er bij zendamateurs niet of voldoende wordt gecontroleerd is helaas een feit..
Maar dat ze niet optreden bij evenementen is een fabeltje.. Er is nl een individueel belang (zendamateur),
en een algemeen belang..
Als tijdens een evenement verbindingen worden platgelegd (denk aan link verbindingen, regieverbindingen, GSM/UMTS verbindingen),
dan moet je eens kijken hoe snel je door het AT in de kraag wordt gegrepen...
Dankzij de Doppler peilers die ze hebben kunnen ze tot op een meter nauwkeurig bepalen waar de boosdoener zich bevind...
Die persoon haal je er echt wel uit tussen 60.000 bezoekers.

Offline Vissers

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #18 Gepost op: 4 juni 2014, 14:30:19 »
Kijk het word mij steeds duidelijker (helaas);)

Bestaan er dan evt andere niet-bamiporto's die wel de juiste keurmerken hebben en voldoen aan mijn eisen?

Zoniet; welke (niet duelchannel) PMR porto volstaat dan wel?

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #19 Gepost op: 4 juni 2014, 14:36:56 »
Voor de PMR446 kanalen kun je elke willekeurige PMR446 porto kopen. Voor de vergunningsplichtige frequentes koop je een proessionele UHF porto (alle frequenties uit jouw lijstje liggen in de UHF band), er zijn maar heel weinig (geen?) professionele dualband porto's helaas.

Tip: koop ze van 1 merk en met dezelfde accessoire aansluitingen, dan kun je je headset/oortjes gewoon op beide porto's gebruiken. Liefst hetzelfde type als er gehuurd wordt, zodat ze jouw porto mee kunnen programmeren met de hele stapel zonder een andere kabel te hoeven gebruiken.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline PE9PE Rob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #20 Gepost op: 4 juni 2014, 14:56:29 »
Kijk het word mij steeds duidelijker (helaas);)

Bestaan er dan evt andere niet-bamiporto's die wel de juiste keurmerken hebben en voldoen aan mijn eisen?

Zoniet; welke (niet duelchannel) PMR porto volstaat dan wel?

Ik volg dit topic een tijdje met enige verbazing.

Het staat vol met aannames en halve waarheden.

Het is simpel:

Pak de telefoon of schrijf een email naar Agentschap Telecom en vraag expliciet wat wel en niet is toegestaan.

De reden waarom ik dat hier zelf niet beantwoord is eenvoudig.
Ik ben hier al eerder in welles en nietes discussies terecht gekomen
en daar heb ik geen zin meer in.

Agentschap Telecom is hier de enige juiste aangewezen instantie.

Succes.

Rob

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #21 Gepost op: 4 juni 2014, 14:57:27 »
Citaat
Je wilt weten wat de boetes zijn van het AT?
De boete kan oplopen tot € 30.000,-
..
Maar dat ze niet optreden bij evenementen is een fabeltje.. Er is nl een individueel belang (zendamateur),
en een algemeen belang..
Als tijdens een evenement verbindingen worden platgelegd (denk aan link verbindingen, regieverbindingen, GSM/UMTS verbindingen),
dan moet je eens kijken hoe snel je door het AT in de kraag wordt gegrepen...

Maar dat is dan als je storing veroorzaakt, ik verwacht niet dat ze je direct een boete van 30.000,- opleggen als blijkt dat je bami/amateur porto gebruikt welke netjes volgens je machtiging is ingesteld (frequentie en vermogen).
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

hamsatman

  • Gast
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #22 Gepost op: 4 juni 2014, 15:48:12 »
Maar dat is dan als je storing veroorzaakt, ik verwacht niet dat ze je direct een boete van 30.000,- opleggen als blijkt dat je bami/amateur porto gebruikt welke netjes volgens je machtiging is ingesteld (frequentie en vermogen).

De eerste keer krijg je echt geen € 30.000,- boete...
Er zal waarschijnlijk wel beslaglegging zijn, en een lichte boete..
Bij de tweede keer zal de boete een heel stuk hoger zijn...
En ja, ook met een bami porto op een frequentie waar je vergunning voor hebt, heb je een probleem.
Een bami porto heeft namelijk geen type goedkeuring, en mag daarom dus niet door iemand worden gebruikt,
ook niet als voor die frequentie een vergunning afgegeven is..

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #23 Gepost op: 4 juni 2014, 16:29:50 »
Maar dat is dan als je storing veroorzaakt, ik verwacht niet dat ze je direct een boete van 30.000,- opleggen als blijkt dat je bami/amateur porto gebruikt welke netjes volgens je machtiging is ingesteld (frequentie en vermogen).

De eerste keer krijg je echt geen € 30.000,- boete...
Er zal waarschijnlijk wel beslaglegging zijn, en een lichte boete..
Bij de tweede keer zal de boete een heel stuk hoger zijn...
En ja, ook met een bami porto op een frequentie waar je vergunning voor hebt, heb je een probleem.
Een bami porto heeft namelijk geen type goedkeuring, en mag daarom dus niet door iemand worden gebruikt,
ook niet als voor die frequentie een vergunning afgegeven is..

De boetes die jij oplegt zijn niet helemaal zo. Deze bedragen gelden voor piraterij, met name in de 3 meter band.
Er zijn mij geen gevallen bekend waarbij een gebruiker onbewust iets doet wat niet mag, en zo'n dergelijke boete krijgt.
Zeker niet als er geen sprake is van een economisch delict, of veroorzaakte storing, zijn dit soort boetes fantasie.
Neemt niet weg dat iedere boete er één teveel is, als is het maar een bedrag met 2 of 3 cijfers.

Men kan bij evenementen en bedrijven controleren, al heb ik dit nog nooit meegemaakt.
En wij verhuren regelmatig porto's voor evenementen (met vergunning).

Een porto met 5 Watt op PMR frequenties kan men echt niet via het meetnet detecteren.
Dat zal toch echt fysiek tijdens een controle moeten gebeuren.

De Wouxun "bami porto" is wel degelijk type goedgekeurd. De certificaten zijn ook gewoon beschikbaar.
Ik wil geen reclame maken, maar Wouxun timmert enorm aan de weg. Ook zij hebben voortaan digitale repeaters, mobilofoons etc.
Ik lever ze ook naar wens geprogrammeerd, meestal aan bedrijven welke ze o.a. inzetten voor BHV, verkeersregelaars etc.
Worden ook conform de vergunning geprogrammeerd, kijkende naar frequenties, afgegeven vermogen aan de antenne etc.

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #24 Gepost op: 4 juni 2014, 17:44:54 »
Ik vind het allemaal een beetje raar met die controle en boete van het AT.

Sinds vorig jaar heb ik een aantal baofeng bf888 in bezit voor verhuur aan derden voor lokale evenementen. Tevens heb ik destijds een vergunning aangevraag voor ruimte op de UHF, ik heb 3 landelijke kanalen toegewezen die ik mag gebruiken en een eigen TQ code te gebruiken. Bij de aanvraag moest ik vermelden welk type porto en hoeveel ik gebruik. Ik heb gewoon aangeven wat ik gebruik en ik heb de vergunning gekregen.

Dus ik denk dat het verhaal wel meevalt en ze alleen optreden wanneer je storing veroorzaakt. Ik gebruik de portos regelmatig en ook in de verhuur en nog nooit problemen gehad.. Mochten ze mij ooit te pakken nemen durf ik het gevecht wel aan voor de rechter!

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #25 Gepost op: 5 juni 2014, 06:46:51 »
Op de huur frequentie waarschijnlijk wel.
Volgens mij staat er iets in de vergunning dat de gebruikte apparatuur een CE keur moet hebben en die bami porto's (de Polmar / Baofeng / Wouxum porto's) hebben dat niet. Maar dit weet ik niet geheel zeker.

Elmar

De porto's die ik gebruik, baofeng bf888s en de wouxun kg-uv8d hebben een CE keurmerk in de porto staan (zelfs op de batterij), de baofeng uv5b heeft deze ce keur niet maar deze word niet meer gebruikt sinds ik de wouxun heb met dubbele VFO.

Offline Rrruut

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 282
Re: Ik zoek een Dualband portofoon
« Reactie #26 Gepost op: 5 juni 2014, 21:23:38 »
Al jaren werk ik "backstage” op verschillende grote events, denk dan aan Lowlands, North Sea Jazz, Toppers enz. Productie, security, AV-bedrijven en catering werken dan op eigen- of huurfrequenties. Maar vergeet niet dat de aanhang van de artiesten op veelal vreemde buitenlandse frequenties werkt.

Nooit had ik een scanner of porto bij me maar ook nooit heb ik iets van controle door het AT opgemerkt. Mensen komen er of voor entertainment of om er te werken. Misbruik van het frequentiespectrum kom je dan ook zelden tegen binnen de hekken. Als je een eigen portofoon hebt die je mag gebruiken op de frequenties van de organisatie dan heb je denk ik weinig te vrezen.