Auteur Topic: UV-3R Verbinding erg slecht  (gelezen 5491 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 728
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
UV-3R Verbinding erg slecht
« Gepost op: 20 april 2014, 20:03:10 »
Ik heb gister even mijn UV-3R getest, ik had daar een probleempje geconstateerd.
Ik had echt een slechte verbinding met de andere persoon die ook dezelfde porto had.
en die afstand van echt 40 meter ongeveer.. wat is er dan mis gegaan.. moet ik dan wat dingen veranderen in het menu?
Ik zag iets over 5.00Khz ofso, Wie kan mij misschien helpen met het Probleem. op de verpakking staat afstand 40KM maar dat is het echt niet...

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: UV-3R Verbinding erg slecht
« Reactie #1 Gepost op: 20 april 2014, 20:06:26 »
Dat zul je ook echt nooit halen. Alleen met een hele goede antenne op 100m hoogte, stralend richting een andere heel goede antenne op 100m hoogte met vrij zicht. ;)

Maar die 40m zal beter moeten. De antenne kan rot zijn, de plug of aansluiting. En anders komt er niet genoeg vermogen uit de porto.

De 5 kHz instelling zal niks uitmaken, die heeft alleen met de stappen te maken in de frequentie.

Staat de TX power op 'High' of 'Low' ? Low = 1 watt, High = 4 watt als ik het goed heb
Test

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 728
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: UV-3R Verbinding erg slecht
« Reactie #2 Gepost op: 20 april 2014, 20:13:47 »
Hoi Rider,

Mijn Power staat op High!

Groet,

Wout Jan

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 474
  • Rotterdam
Re: UV-3R Verbinding erg slecht
« Reactie #3 Gepost op: 20 april 2014, 22:37:49 »
Op welke frequentie zend je uit? Als je UHF met een VHF antenne of andersom probeert, werkt het inderdaad niet goed.
Het kan ook dat je squelch heel erg hoog staat of dat er een attenuator aan staat, maar 40m is wel erg weinig, dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Welke antenne gebruik je?

Die 40km kan je in theorie wel halen, alleen lukt dat niet onder normale omstandigheden. Dat lukt echt alleen van bergtop naar bergtop. Die enorme bereiksopgaves zie je bij PMR's trouwens bijna nooit, in de VS is dat wel vaak, soms wel tot 36 mijl (57.9 km).
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: UV-3R Verbinding erg slecht
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2014, 08:22:59 »
ik gebruik de uv4x, ander merk maar dezelfde porto. Met een mini dual antenne van 4cm lang kan op 15km afstand repeaters openen  van  zendamateurs. Dus ik vermoed dat je porto niet goed is of de antenne idd rot.

Offline hamateur

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 88
Re: UV-3R Verbinding erg slecht
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2014, 16:43:25 »
Over die porto, ik kan me natuurlijk vergissen, maar als ik de regels van agentschap telecom intrepreteer mag die porto alleen worden gebruikt als je in het bezit bent van een licentie. Want, als ik het goed heb gelezen, een porto voor het geval van licentievrij gebruik mag geen losse antenne hebben en mag niet de mogelijk hebben om op frequenties uit te komen waarop je niet mag uitkomen.

Dus tenzij je een licentie hebt moet je goed oppassen op welke frequentie je uitkomt, want anders zou je, als je pech hebt, een ZEER GROOT PROBLEEM kunnen krijgen.

In het geval dat je de porto enkel en alleen gebruikt om te luisteren is er niks aan de hand.

hamsatman

  • Gast
Re: UV-3R Verbinding erg slecht
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2014, 21:41:53 »
Agree met hamateur..
Als je niet weet wat je moet doen als de verbinding over 40m al slecht is,
dan vraag ik mij af wat je met dit soort portofoons wilt..
Afgezien ik mij afvraag welke frequentie wordt gebruikt..
(Wil ik dat eigenlijk wel weten??)..
PMR446 is meer geschikt, en, vergunningsvrij.
Ik ga dan ook geen piraten helpen bij het plegen van een delict.

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 728
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: UV-3R Verbinding erg slecht
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2014, 18:43:08 »
Maar wordt je bereik ook minder als je bv, niet in de PMR freq komt..

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 474
  • Rotterdam
Re: UV-3R Verbinding erg slecht
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2014, 20:26:14 »
Maar wordt je bereik ook minder als je bv, niet in de PMR freq komt..

Wat bedoel je precies?
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 728
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: UV-3R Verbinding erg slecht
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2014, 14:40:45 »
Ik Bedoel kan mijn portofoon verder als ik in de PMR Zendt, of gaat die verder als ik in VHF zendt?

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 474
  • Rotterdam
Re: UV-3R Verbinding erg slecht
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2014, 15:22:44 »
Dat is van een hoop factoren afhankelijk. Ik geloof dat VHF het beter doet door muren e.d., en dat UHF het line-of-sight beter doet. Ook hangt het af van je antenne en vermogen.

Ik raad je trouwens niet aan om op VHF te zenden zonder vergunning, omdat je daar echt mensen van last kan zijn.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))