Auteur Topic: Virtuele compoort (com3)  (gelezen 12675 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Virtuele compoort (com3)
« Gepost op: 6 september 2013, 22:50:52 »
Beste lezers.

Ik heb een Motorola gp340 en wil hem graag via een usb aansluiting programmeren.
Ik heb daarvoor een virtuele com poort geïnstalleerd. Als ik de software opstart en via com tool de juiste poort aangeef leest die ook keurig de porto uit. Daarna start ik de software op en vraag om het uitlezen van de porto.
Hier geeft de software aan : can not create unknown radio component.
Op internet al gezocht naar een oplossing maar kan deze niet vinden.
Ook al in BIOS gekeken , maar wordt daar niet echt wijzer van omdat de laptop geen gewone com poorten kent.
Zelf denk ik ook nog aan de programmeerkabel waarvan de aansluiting niet helemaal met de usb ingang communiceert.

Ik heb het gevoel dat ik ergens iets oversla of nog mis. Wie kan mij in de goede richting duwen?

PD1EU

  • Gast
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2013, 00:32:18 »
Ik ken deze porto en software niet, maar welke compoort verschijnt er in *Apparaatbeheer* van je operating system als je de USB datakabel op de laptop aansluit ?

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2013, 11:21:33 »
Het kan ook zijn, dat de firmware van de porto nieuwer is dan de gebruikte software op de PC.
In dat geval zal je nieuwere software moeten installeren.
Je gebruikt wel de goede software voor de GP340?

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2013, 02:09:00 »
Ik ken deze porto en software niet, maar welke compoort verschijnt er in *Apparaatbeheer* van je operating system als je de USB datakabel op de laptop aansluit ?

In Apparaatbeheer verschijnt com 3 en dat vul ik ook in bij de com tool.

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #4 Gepost op: 8 september 2013, 02:09:55 »
Het kan ook zijn, dat de firmware van de porto nieuwer is dan de gebruikte software op de PC.
In dat geval zal je nieuwere software moeten installeren.
Je gebruikt wel de goede software voor de GP340?

Op de XP computer gaat ie als een speer bij dezelfde software.....

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2013, 07:23:30 »
Alle software  versies 03.09.03 en lager werken niet in Win7 heb ik het idee...

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #6 Gepost op: 8 september 2013, 22:00:29 »
Alle software  versies 03.09.03 en lager werken niet in Win7 heb ik het idee...

De versie 03-11-15 gaat ook niet.

PD1EU

  • Gast
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #7 Gepost op: 8 september 2013, 22:07:20 »
Misschien een losse flodder, maar kun je iets doen met een baudrate setting (Apparaatbeheer, software, porto) ?

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #8 Gepost op: 8 september 2013, 22:25:20 »
Misschien een losse flodder, maar kun je iets doen met een baudrate setting (Apparaatbeheer, software, porto) ?

Je kunt bij het installeren van de virtuele com poort in apparaat beheer de bautrate aanpassen. Ik heb ze allemaal geprobeerd, zonder resultaat.

PD1EU

  • Gast
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #9 Gepost op: 8 september 2013, 22:37:42 »
Ik weet niet of er een programmeerkabel is met een FTDI USB/RS232 converter? Converters op basis van een Prolific chipset willen nog weleens de mist in gaan.

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #10 Gepost op: 8 september 2013, 23:53:26 »
Ik weet niet of er een programmeerkabel is met een FTDI USB/RS232 converter? Converters op basis van een Prolific chipset willen nog weleens de mist in gaan.

Ik heb het op internet zojuist opgezocht. Deze chipset wordt niet ondersteund voor Win7.
Nu nog even nagaan welke kabel ik heb....

PD1EU

  • Gast
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #11 Gepost op: 9 september 2013, 00:06:04 »
Ik heb het op internet zojuist opgezocht. Deze chipset wordt niet ondersteund voor Win7.

Welke chipset ?

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #12 Gepost op: 9 september 2013, 00:12:34 »
Ik heb het op internet zojuist opgezocht. Deze chipset wordt niet ondersteund voor Win7.

Welke chipset ?

Ik ging uit van de FT232R. Hier even de link : http://www.ftdichip.com/Products/Cables/USBRS232.htm

Vind er wel weer VCP drivers voor virtuele poorten, ook voor Win7, maar ik heb er al geïnstalleerd...

PD1EU

  • Gast
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2013, 00:26:47 »
Het gaat over een USB/RS232 converter die deze driver nodig heeft.

*includes the following versions of the Windows operating system: Windows XP, Windows Server 2003, Windows Vista, Windows Server 2008, Windows 7, Windows Server 2008 R2 and Windows 8.*

Ik neem aan dat je nu een kabel gebruikt waar de converter al in verwerkt is. Kun je een linkje geven waar je die gekocht hebt ?

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Virtuele compoort (com3)
« Reactie #14 Gepost op: 9 september 2013, 00:30:40 »
Ik vond hier deel ook een antwoord, maar bij het openenen wordt de inhoud geblokkeerd op deze computer.
Even  geplakt na de zoekopdracht: software gp380 motorola win7

CPS, the GP380 and Windows 7forum.motorola-radio-support.co.uk/.../topic,848.0.h...‎In cache
Vergelijkbaar Vertaal deze pagina
25 aug. 2010 - 15 berichten - ‎9 auteurs
CPS, the GP380 and Windows 7. ... Motorola is not developing the gp series software any more ? Latest release was done in June, no more ...help with programming motorola gp380 and gp360 ...15 berichten11 dec 2011Software and Operating Stystem Compatibility Issues8 berichten21 maart 2010Meer resultaten van forum.motorola-radio-support