Auteur Topic: re  (gelezen 2441 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
re
« Gepost op: 6 oktober 2006, 15:47:21 »
bericht

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: re
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2006, 18:13:26 »
Citaat
Mijn vraag is eigelijk heel simpel : Kan ik drie antenne's op een mast bevestigen, zonder dat deze 3 antenne's elkaar storen ?? Of is er geen sprake van storing wanneer ik 3 antenne's op een mast bevestig ? Zo ja, moet ik een bepaalde afstand hanteren, of zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden ?

Natuurlijk kan je 3 antennes in 1 mast zetten. Als het alleen voor ontvangst is, is de kans dat er storing optreedt te verwaarlozen. Je kan zorgen dat de antennes een 50 - 100 cm. uit elkaar staan,voor zover mogelijk. En in theorie kan de ene antenne het zend/ontvangstpatroon van een andere antenne storen of juist versterken, maar ook daar zal je in de praktijk niet veel van merken.

Waar je rekening mee moet houden? Allereerst dat alles natuurlijk goed gemonteerd wordt. Gebruik alleen goede, dikke coaxkabel zoals Aircomm+  en zorg dat je connectoren en aansluitingen op antennes waterdicht maakt, bijvoorbeeld  door middel van zelfvulcaniserend tape. Zorg dat de antennes zo hoog mogelijk staan en zoveel mogelijk vrij zicht hebben. Neem eventueel maatregelen tegen onweer.

Om P2000 te ontvangen zou ik geen antenne buiten plaatsen. Dat is echt zonde van het geld. Het P2000 signaal is in heel Nederland zo hard dat je dat haast perfect moet kunnen ontvangen met de standaard scannerantenne. Of je moet in een grot of bunker wonen  :P

martin

  • Gast
Re: re
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2006, 21:09:26 »
Waarom 3 antennes plaatsen?  Ik zit met twee scanners op één buiten antenne, gewoon een T-stuk of splitter tussen plaatsen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: re
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2006, 21:45:26 »
Citaat van: "martin"
Waarom 3 antennes plaatsen?  Ik zit met twee scanners op één buiten antenne, gewoon een T-stuk of splitter tussen plaatsen.

Ook voor 1090 MHz?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 3 antennes ?
« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2006, 21:49:18 »
Citaat van: "jopey"
Om mijn luchtvaart-ontvangst een beetje te willen "upgraden" ben ik van plan om een drietal PC'S in te zetten, en drie scanners met 3 antenne's die ik op een mast wil bevestigen.

Ik heb een SBS-1 ontvanger voor de luchtvaart, met bijbehorende  GP 1090 buitenantenne. [ info ]  http://www.dolstra.nl/nieuw/SBS1_RADAR/sbs1.htm
Dit draait al op een computer 1.

Als 2de scanner heb ik een Commtel Com205 waar ik nog een buitenantenne voor moet gaan kopen. Deze scanner ga ik aansluiten op computer 2, en hier gaat het software programma "PDW ACARS Decoder of Skymaster" op draaien.

Als 3de scanner heb ik een handscanner "Uniden Bearcat220 XLT", waar ik ook nog een buitenantenne voor moet gaan kopen. Deze scanner ga ik aansluiten op computer 3, en hier gaat het software programma "PDW" op draaien voor het decoderen van tekstberichten van c2000. [ niet luchtvaart gerelateerd dus ]


Mijn vraag is eigelijk heel simpel : Kan ik drie antenne's op een mast bevestigen, zonder dat deze 3 antenne's elkaar storen ?? Of is er geen sprake van storing wanneer ik 3 antenne's op een mast bevestig ? Zo ja, moet ik een bepaalde afstand hanteren, of zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden ?

Verder wil ik graag weten, welke buiten-antenne's goed zijn voor de beide scanner's, de "Commtel Com205" + handscanner "Uniden Bearcat220 XLT"

P2000 ontvang je op een breinaald. Je kunt je beperken tot 2 antennes. Bijvoorbeeld de Diamond D777 en de GP1090.

Mijn opstelling ziet er zo uit:
viewtopic.php?t=9439

Waar bij mij de CX-4 staat, zou je de D777 kunnen zetten.

Rene

Gast

  • Gast
re
« Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2006, 05:52:17 »
bericht

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: re
« Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2006, 12:29:01 »
Citaat
Edwin & Rene, hartelijk dank voor de reply's !!!!!!!!!

Laat nog eens weten wat je uiteindelijk op het dak gaat zetten, hoe het bevalt en of je problemen met montage had enz. enz. Altijd leuk om eens te weten.

Groetjes,
Ed