Auteur Topic: schuifmastjes  (gelezen 1879 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

eline

  • Gast
schuifmastjes
« Gepost op: 20 september 2006, 19:41:40 »
heeft iemand ervaring met antennes en masten op balkons?

Ik woon vrijwel op het platte land in een gestapelde woning (flat zou te veel eer zijn voor dit gebouwtje). Ik heb een balkon op de 2e verdieping, de vloer op 5,50 meter boven het maaiveld, boven is het helemaal vrij, bovenste verdieping.

Nu heb ik aan de reling een campingmastje bevestigd van 3,30, als ik 'm uitschuif komt de top circa 50 cm boven het dak uit. Erop staat nu een 2m/70 cm duoband antenne van 1m70 en eronder een 2 elements yagi voor de luchtvaart. Nu had ik met wat kunst en vliegwerk de mast even verlengd met een verwarmingsbuis en stond de duoband antenne 1,20 meter hoger en was de ontvangst veel beter, sommige repeaters stations waren 20 db harder. Omdat de constructie onbetrouwbaar was, en niet in geval van plotseling opkomend noodweer snel neer te halen was, maar dan eerder in stukken in een zou vallen, maar weer verwijderd en het oude mastje opgezet zoals het al stond.

nu vraag ik mij af of er ook iets langere campingmastjes of iets soortgelijks in de handel is, iets van 5 of 6 meter uitgeschoven, en waar die dan te krijgen zijn. Het hoeft geen top kwaliteit te zijn, want bij slecht weer en onweer gaat hij naar beneden. Misschien heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand zelf iets in elkaar gezet dat voldoet

Leen Ansems

  • Gast
Re: schuifmastjes
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2006, 06:22:17 »
Er bestaan inderdaad van die schuifmasten, maar die kunnen alleen stabiel staan op een camping met wat tuidraden eraan als je de antennes zoals beschreven erin gaat hangen. Dus vrijstaand op het balkon met alles erop en aan zal denk ik niet mogelijk zijn. Kies dan voor een vaste opstelling met een stevige 6 meter pijp van b.v. 32 mm diameter en maak die goed vast aan het balkon.
Mvg,
leen