Auteur Topic: Goed antenneweer  (gelezen 4539 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Goed antenneweer
« Gepost op: 17 september 2006, 12:33:18 »
Vandaag was het fraai antenneweer en ben ik het dak op geweest om mijn antennepark uit te breiden. Ik heb een (satelliet-)antennevoet met twee antennes geplaatst. De Aircell-7 coax gaat net onder de dakrand naar binnen. Daarvoor heb ik vanochtend een gat van 20 mm geboord met de Hilti.



Vooraan zie je de voet met tegel van 50 x 50 cm. Rechts een antenne voor de SBS-1 (een GP-1090). Links een oude CX-4 voor VHF. Deze gaat vooral voor Shipplotter gebruikt worden.

Daarachter, op de hoek van het dak links de Diamond D-777 en rechts een combi-antenne voor 2 m en 70 cm. Als je goed kijkt, zie je ook de draden van de inverted V voor HF schuin naar rechtsonder lopen.

Rene

exLid057

  • Gast
Re: Goed antenneweer
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2006, 14:58:39 »
Rene

 Dat ziet er netjes uit.

 Heb ik even een vraag aan je, over die voet hoe groot moet zo voet wezen voor een buis van 10 meter, wil namelijk me mast gaan verplaasen dit om de antenners verder de hoogte in te doen.

 vrg Kees

Leen Ansems

  • Gast
Re: Goed antenneweer
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2006, 05:33:41 »
Een mast in een tegelvoet kan vrijstaand 2 meter hoog zijn en dan de rondstraalantenne er bovenop.
Zelfs dan kan hij nog omwaaien en dan spreek ik uit praktijkervaring. ( er lagen best een hoop tegels op, maar hij is toch gegaan bij een zware storm). Een mast van 10 meter kan dus zo nooit zonder tuidraden worden opgebouwd. Een andere mogelijkheid is bevestiging van de mast aan een schoorsteen of luchtkoker d.m.v. spanbanden en een mastklem. Dan moet het metselwerk wel in goede conditie zijn.  Tuidraden kunnen overigens ook met spanbanden vastgezet worden. Dus op een flatgebouw heb je dus toch nog wat mogelijkheden van bevestiging zonder te boren. Tip: een rubber mat onder de tegelvoet dempt de trillingen van de mast en rotor en daarmee hou je goede buren.
Mvg,
Leen

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 279
Re: Goed antenneweer
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2006, 00:19:41 »
In een ver verleden heb ik ooit eens een bakje van 30 X30cm gemaakt met daaraan bevestigd U-profiel 10 met een lengte van twee meter.
In het bakje waren drie bouten gelast om een pylona mast van drie meter lengte op te zetten.
Bij een zeilschip onderdelen handel in Vlaardingen heb ik destijds 4 tuidraden laten maken met spanner en alles van RVS. De tuidraden waren bevestigd net onder de rotor en aan het einde van de poten.
Als fundatie heb ik roofmate gebruikt. Op het einde van elke poot lagen vijf stoeptegels met elk een gewicht van +/- 10Kg.

Op een hoogte van drie meter boven het dak was een rotor gemonteerd met daarboven een mast van twee meter. Hierin waren een 2x9 element Tonna 145Mhz (3mtr lang) en een 2x17 element Tonna 430Mhz (3 mtr lang)  geplaatst.
Boven in de top z'n vijf meter boven het dak was een CX-4 gemonteerd.

Dit heeft ongeveer 12 jaar op een flat van 4 verd. gestaan zonder schade aan dak of aan de eigen consructie.

m.vr.gr Boudewijn
De groeten van Bob.