Auteur Topic: Antenne combiners  (gelezen 10189 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: Antenne combiners
« Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2006, 15:32:44 »
Hmm.. je bedoelt een dipool, niet een discone denk ik ;o) Een discone (tik maar eens in op google images) is heel wat anders dan waar jij het over hebt in je andere posting, want das een dipool ;o). Anyway... Dit moet zeker wel werken met een stub (zo'n coaxaanpassing), omdat ze alle twee voor de zelfde band gebruikt worden en dus in het zelfde gebied resoneren. Je weet dus de golflengte. Wat je nu zou doen als je ze aan elkaar knoopt (massa op massa en signaal op signaal) is een weerstand van 25 ohm creeeren ipv 50. Je moet hiermee dus in serie een set van 2 coax kabels van een halve golf opnemen die je ook weer op dezelfde manier aansluit (mass+massa en signaal+signaal).
Grtz,

PH7Wim

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Antenne combiners
« Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2006, 19:09:22 »
Wat ik ook bekeken heb is zoiets als op http://members.ij.net/packrats/article4.htm (Vanaf figuur 4)
Dit zou ideaal zijn omdat heel de constructie kan dienen als antenne-houder. Probleem is dat de maten en berekeningen echt specifiek zijn gemaakt voor de gebruikte materialen, herberekenen zou bijna onmogenlijk zijn  :?

Daar komt bij, als ik het kan oplossen met stukken coax (heb nog wat rg213 liggen) bespaar ik mij serieus wat reken-, breek- en bouw-werk. Niet dat ik er tegenop zien, maar waarom moeilijk als makkelijk ook kan? Als het niet lukt met de coax kan ik nog anders proberen.

Ik wou eerst zoiets doen met mijn scanstick en een berekende antenne (voor paging) maar hier zit ik dus echt met het aanpassings probleem  ;) , Dus dat wordt gewoon apart kabeltje en verwisselen aan scanner wanneer nodig.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: Antenne combiners
« Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2006, 19:59:29 »
Wat ik bedoel is dit:
Grtz,

PH7Wim

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Antenne combiners
« Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2006, 13:16:03 »
Het schema dat ik had gezien was gewoon : een 1/4 wavelengte van antenne 1, 1/4 wavelengte van antenne 2, in de midden aan elkaar en daar vertrek van kabel naar ontvanger (eigenlijk een T-splitsing). kan proberen met u schema, kabelverlies kan er eigenlijk niet echt zijn omdat de kabel even lang blijft, alleen 1 parallel.

Als ik nu even verder denk is het dan ook mogenlijk om het signaal van de antennes weer te splitsen naar 2 ontvangers op dezelfde manier (de splitsing kan gewoon in de kabelgoot die naar beneden komt) of ben ik er nu een warboel van aan het maken?  :oops:  Dus Acars en luisteren tegelijk zonder "al te veel" verlies.

Je geeft mij een hand en ik neem ineens een hele arm hé ;)

Thx.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: Antenne combiners
« Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2006, 14:16:33 »
Citaat van: "com306"
Het schema dat ik had gezien was gewoon : een 1/4 wavelengte van antenne 1, 1/4 wavelengte van antenne 2, in de midden aan elkaar en daar vertrek van kabel naar ontvanger (eigenlijk een T-splitsing).

Als je dit doet hou je dus 25 Ohm over, zoals je in de tekening kan zien.
Je kan ook het bovenste stuk 2 keer gebruiken, dus van 2 antennes naar 2 ontvangers. Maar als er signaal uit de antenneingang komt waar de andere scanner niet tegenkan, heb je een probleem, want dit schema doet geen ontkoppeling. Daarom vind je in tv splitters wat onderdelen, ter ontkoppeling.

succes ;o)
Grtz,

PH7Wim

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Antenne combiners
« Reactie #20 Gepost op: 2 september 2006, 17:24:40 »
Citaat
Maar als er signaal uit de antenneingang komt waar de andere scanner niet tegenkan, heb je een probleem, want dit schema doet geen ontkoppeling.

Spreek je dan over storing of echt over beschadiging. Ik zou graag mijn ic-r5 of een 780xlt bijhangen en wil die niet zien oproken  :(
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: Antenne combiners
« Reactie #21 Gepost op: 4 september 2006, 07:42:29 »
Je hebt kans op beide.
Grtz,

PH7Wim

Leen Ansems

  • Gast
Re: Antenne combiners
« Reactie #22 Gepost op: 4 september 2006, 07:55:19 »
Rook ga je pas krijgen als je een zender en een scanner op deze manier aan elkaar gaat koppelen.
2 scanners of ontvangers aan elkaar zetten zal niet leiden tot opblazen van 1 van de 2. Hier komt immers geen zendenergie aan te pas.
Mvg,
Leen

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: Antenne combiners
« Reactie #23 Gepost op: 4 september 2006, 09:21:11 »
Ik zat even te denken aan een keer dat ik een ontvanger trap opblies omdat ik de fantoomvoeding aan had laten staan van een andere ontvanger die ook op de signaallijn zat...
Grtz,

PH7Wim

Leen Ansems

  • Gast
Re: Antenne combiners
« Reactie #24 Gepost op: 4 september 2006, 09:43:01 »
In dat geval is die mogelijkheid er wel ja. De meeste scanners hebben geen fantoomvoeding voor een externe versterker. Het hangt er vanaf hoe een ontvangeringang opgebouwd is.
Mvg,
Leen