Auteur Topic: Antenne combiners  (gelezen 10188 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Superfuse

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 986
Antenne combiners
« Gepost op: 23 september 2005, 04:45:39 »
Twee antennes op een ontvanger. Wat is de beste manier om dit te doen zonder de boel te slopen hahahahahaha.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Antenne combiners
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2005, 06:12:54 »
Daar zijn speciale coaxschakelaars voor te koop. Je hebt de keus uit 2 of 4 standen. Voor een goede werking op VHF of UHF moet je een wat duurdere (betere) uitvoering kiezen. Eenvoudige schakelaars voor 27 MHz geven op die banden verliezen. Vroeger was DAIWA een goed merk, maar mogelijk bestaat dat intussen niet meer. Wil je 2 antenne`s tegelijk in bedrijf hebben dan moet je de signalen gaan combineren in een powercombiner. Die zijn zelf te bouwen met wikkeldraad en ringkernen. Als kant en klaar product is er ook aanbod, maar dat is eigenlijk voor de profesionele markt.
groeten,
Leen

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antenne combiners
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2005, 10:35:05 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Wil je 2 antenne`s tegelijk in bedrijf hebben dan moet je de signalen gaan combineren in een powercombiner. Die zijn zelf te bouwen met wikkeldraad en ringkernen. Als kant en klaar product is er ook aanbod, maar dat is eigenlijk voor de profesionele markt.

Er zijn simpele goedkope modellen van Commtel. Een klein vierkant blikken doosje met 3 BNC connectors. Dan zijn er nog de duurdere modellen van RF Systems.

Offline tcf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 226
Re: Antenne combiners
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2005, 16:50:03 »
Ik heb hier nog een combiner van RF Systems liggen.
Werkt prima, over een aardig groot frequentiebereik :)

Gebruik hem nu al een maand of 2 niet omdat ik verhuisd ben en nog slechts ruimte heb voor 1 antenne.

grtzz
Wees verstandig, blijf jezelf

Solex

  • Gast
Re: Antenne combiners
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2005, 11:04:37 »
Aangezien ik een complete newbee ben, zou ik graag willen weten welke combiner in nu zou moeten kopen ..

Ik heb een 'algemene' antenne met een losse bijbehoorende versterker (sorry ben even de details kwijt, het is een witte buis  :oops: ) en wil er graag een Antenne bij voor de Marifoon.

Ik ben een beetje op het internet wezen zoeken maar kan geen product vinden waarvan ik 100% zeker ben dat dit geschikt is voor 2 antennes op 1 scanner...

Met wat voor combiner / koppelaar of misschien wel gewoon BNC moet ik deze nu koppelen.

Alvast vriendelijk bedankt,
Alex.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Antenne combiners
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2005, 13:22:04 »
Solex: 2 antennes op 1 scanner, dat kan met de combiner gedaan worden.
Gebruik nooit 1 antenne, een combiner en daar een marifoon en een scanner op, want bij het zenden met de marifoon kost dat je scanner.
De meest gebruikte antenne`s voor een marifoon zijn de CX4 en CLX1. Die zien er inderdaad uit als een witte biljartkeu.
Groeten,
Leen

Solex

  • Gast
Re: Antenne combiners
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2005, 14:24:39 »
Hoi Leen,

Bedankt voor je antwoord, maar wat voor combiner moet ik dan gebruiken? Als ik naar de locale scannershop wandel komt hij aan met een coax switch, maar daar heb ik niets aan als ik 2 antennes te gelijk wil aansluiten.

Alvast bedankt,
Alex.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Antenne combiners
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2005, 14:33:21 »
Hoi Alex:

Kijk eens eventjes wat omhoog op deze pagina. TCF heeft een combiner van RF Systems. Dat schijnt een goede te zijn. Als je handig bent kan je hem ook zelf bouwen. Blikken doosje, wat BNC chassisdelen en een ringkern met wikkeldraad.
Veel meer is het niet. Zal eens zoeken naar een tekening. Als je een ARRL handboek hebt: daar staat het in. Enkele amateurs doen het met een T koppelstuk. Zou niet kunnen, maar het werkt wel. Lees wat terug op dit forum en je ziet het staan.

Groeten,
leen

Solex

  • Gast
Re: Antenne combiners
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2005, 13:19:22 »
Dank je wel

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Antenne combiners
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2006, 23:58:34 »
Even dit oude item oprakelen, dan moet er geen nieuw begonnen worden  ;)

Citaat
Als je handig bent kan je hem ook zelf bouwen. Blikken doosje, wat BNC chassisdelen en een ringkern met wikkeldraad.
Veel meer is het niet. Zal eens zoeken naar een tekening. Als je een ARRL handboek hebt: daar staat het in.

Ik heb op het net al gezocht naar een schema of info maar vind niks voor zelfbouw en heb geen handboek.
Kan er toch iemand wat meer info geven over hoe zo verliesvrij mogenlijk 2 antenne's te combineren. Bedoeling is eigenlijk om een discone en richtantenne te gebruiken voor Acars (discone voor vliegtuigen en richtantenne naar luchthaven). Het gaan 2 zelbouwantennes worden, mischien dat dit een rol speelt.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Gert Jan

  • Gast
Re: Antenne combiners
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2006, 00:34:35 »
Citaat van: "com306"
Even dit oude item oprakelen, dan moet er geen nieuw begonnen worden  ;)

Citaat
Als je handig bent kan je hem ook zelf bouwen. Blikken doosje, wat BNC chassisdelen en een ringkern met wikkeldraad.
Veel meer is het niet. Zal eens zoeken naar een tekening. Als je een ARRL handboek hebt: daar staat het in.

Ik heb op het net al gezocht naar een schema of info maar vind niks voor zelfbouw en heb geen handboek.
Kan er toch iemand wat meer info geven over hoe zo verliesvrij mogenlijk 2 antenne's te combineren. Bedoeling is eigenlijk om een discone en richtantenne te gebruiken voor Acars (discone voor vliegtuigen en richtantenne naar luchthaven). Het gaan 2 zelbouwantennes worden, mischien dat dit een rol speelt.

Voor écht professionele combiners moet je de firma Hutronic in Zeist een contacten, die hebben oa Kathrein producten.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Antenne combiners
« Reactie #11 Gepost op: 22 augustus 2006, 06:46:35 »
De combiners van Kathrein zijn nogal grote behuizingen en niet echt mooi bij een kleine antenne mast.Wel zwaar uitgevoerd om ook zendantennes te voeden, maar de prijs is er dan ook naar. Procom heeft ook setjes om antennes te koppelen. Als je in staat bent om je eigen antennes te bouwen, dan moet het ook lukken om de combiner zelf te maken. Lukt alles niet in 1 keer, dan leer je er toch veel van.
Je hebt een waterdicht doosje nodig, een rinkern met wikkeldraad en nog wat klein materiaal. De bouwbeschrijving is te vinden in het ARRL handbook. Op internet zal vast ook wel ergens een beschrijving staan.
Groet,
Leen

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Antenne combiners
« Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2006, 06:58:35 »
Heb ondertussen -na wat googlen- gevonden dat je gewoon met stukken coax van 1/4 golflengte wonderen kan doen.

Ook een bouwbeschrijving van een soort combiner met een massieve koperen of messing plaat in een behuizing van 1/2 golflengte waarop dan eventueel direct de 2 antenne's zouden gemonteerd kunnen worden.

Ga het allemaal wat verder bestuderen en laat zeker nog een update achter en evt wat foto's
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: Antenne combiners
« Reactie #13 Gepost op: 22 augustus 2006, 11:01:07 »
Mja, dan wordt je eerste uitdaging: wat is nou de juiste golflengte voor je 'algemene' antenne?
Als het je puur om ontvangst gaat en je bent niet zo heel kritisch, kun je inderdaad gewoon een bnc koppelstuk pakken wat je vroeger wel in netwerken tegenwkam. Ik zou persoonlijk voor een switch kiezen. En wel hierom:
Stel, ik stel met jouw antennes af op een frequentie buiten de de marifoonband. De scanner antenne staat hier in resonantie en is ongeveer 50 ohm. De marifoon antenne is niet in resonantie en heeft een weerstand van, zeg 20 ohm. Stel ik combineer dit met een koppelstuk, dan komt daar ongeveer 14 ohm uit. Dat kost je dan ongeveer 6dB door de misaanpassing als ik me niet vergis. Dit komt overeen met 1 S-punt. Andersom geldt hetzelfde natuurlijk, en das zonde van je goeie ontvangst met die marifoon antenne. Als je een schakelaar gebruikt die je eventueel op afstand kan schakelen, heb je dit probleem niet.
Grtz,

PH7Wim

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Antenne combiners
« Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2006, 14:14:21 »
@hsmade

Da is nu een "voordeel" voor mij omdat de twee antennes die samen komen 2 zelfbouws zijn op dezelfde band.

Ik ga even kort mijn gedachte gang schetsen voor mijn opzet (kan zijn dat het belachlijk is, maar ben ermee van de straat, hé  :oops: )

Dus: Er komt een berekende discone voor rond de 131.*** MHz (dus 129-135 neemt die wel) gemaakt op 1/2 wavelenght (heb de plaats op zolder). Daarnaast komt er een bekende HB9CV antenne voor 129 -133 Mhz, gericht in richting van Zaventem (woon daar wel een kilometer of 40 vandaan, maar pak dan zeker de aanvliegroute.
Nu is mijn gedachte als beide antenne's samen staan gaat er wel verlies optreden, maar ga ik "zichtbare" vliegtuigen beter oppikken met HB9CV en de rest gaat gecoverd worden door de discone.
Nu was mijn eerste idee om de beide antennes op 1 vierkante aluminium buis te zetten, met zogezegd dan gemeenschappelijke massa, maar moet nog verder studeren.

Had deze topic ook al begonnen : http://www.scannerforum.nl/viewtopic.php?t=9175 daar staan de beschrijvingen van de antenne's.

Het kan zijn dat het op een fiasco uitdraait, maar heb dan toch de ervaring opgedaan en echt armer zal ik ook niet worden ervan  :?
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB