Auteur Topic: Collins filters in AOR AR5000  (gelezen 14265 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Gert Jan

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2005, 13:44:08 »
Ik heb een Nederlandse handleiding alleen lees ik eigenlijk alleen de stukken waar ik wat over wil weten :oops:

Nu ik het stukje lees over de filters herinner ik me dat ik dit al wel een keer heb gelezen maar zoveel info staat er nou ook weer niet bij.
Bij gebruik van het standaard 6KHz filter zijn er soms zenders te horen die breder moduleren dan die 6 of 9KHz, als ik een nóg smaller filter laat monteren zal dat nog vaker gebeuren.

Paul

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2005, 14:02:57 »
Ik denk niet dat je het zo moet zien, als je een sterke zender hebt die vrij breed moduleerd en er zit een zwakke zender naast heb je met het originele filter meer last van die sterke zender, met een smaller filter kun je je meer concentreren op het zwakkere signaal en zal het sterkere signaal meer weg gefilterd worden en je er dus minder last van zult hebben waardoor het zwakkere signaal wel of beter verstaanbaar word.

Gert Jan

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2005, 15:29:23 »
Dat bedoel ik niet, sommige zenders (ook professionele!) hebben een dusdanig brede deviatie (audiozwaai) dat de 5000 het op 6KHz niet meer doorlaat als ze te hard bleren.
Door nu een nóg smaller filter te installeren zal dat er niet beter op worden, vandaar mijn bezwaar.
Als ik bijvoorbeeld op 169.6500 luister met het filter op 6KHz hoor ik heel even wat gepiep en daarna niets meer, het audio is dan te breed voor het 6KHz filter en wordt gewoonweg niet doorgelaten.
Je kunt het dan wel weer goed krijgen door het filter op 15KHz te zetten maar dan ben je de winst van je supersmalle filter weer kwijt.

De ontvanger van het 2 meter relaisstation van Amersfoort op 145.7875 heeft ook zo'n smal filter, als ze daar te hard in lopen bleren wordt het audio gewoon afgekapt en hoor je niets meer.
Dat is geen tekortkoming van dat relais maar meer van de amateurs die hun zwaai niet goed hebben afgeregeld.
Snap je nu wat ik bedoel?

Paul

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2005, 12:15:54 »
Ik snap hem.

Maar gister avond de ultime test gehad twee 5000's naast elkaar alle 2 op een draad antenne, de ene met originele filter de andere met collins filters. Waar de originele het er moeilijk mee had met hele zwakke signalen op de HF kon ik met de collins filters het beter verstaanbaar krijgen ook had ik veel minder ruis dan met de originele filters. Amateurs op de 80 mtr band die vlak naast elkaar zaten kon ik er veel mooier uitfilteren waardoor ik voor de hele zwakke kon gaan en de andere last bleef houden van het sterkere signaal. Kortom heb ik op de HF met de collins filters veel minder last van ruis en sterke omliggende signalen, en ik blijf erbij dat op de AM de ontvanger met collins beter presteerd, ondanks het bezwaar van Gert Jan. Ik ben dik tevreden met de nieuwe filters.

Gert Jan

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2005, 13:54:42 »
Kijk eens aan, dat is natuurlijk de ultime test, twee gelijke ontvangers waarvan de één de standaard filters heeft en de ander de optionele.
Mijn "bezwaar" 8)  is alleen gericht op het 6KHz filter en dan alleen icm FM signalen, ik ben benieuwd of je ook met dat 6KHz filter naar FM frequentie's luistert (probeer CPA11 eens) of dat je daarvoor de stand 15KHz gebruikt.
Ik was al overtuigt van de voordelen van de twee andere filters en het voordeel van het 6KHz filter vwb AM :wink:

Offline JaWi93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2005, 22:30:06 »
Hoi Paul

De betere ontvangst is waarschijnlijk voornamelijk te danken aan de betere "shape factor" van het Collins filter. Die is bij de mechanische filters over het algemeen beter dan bij de conventionele fabrieksfilters. In het kort komt het er op neer dat sterke nabuur-signalen beter onderdrukt worden als de shape-factor beter is (betere flankstijlheid van het filter). Sterkere FM gemoduleerde signalen met te brede zwaai zijn met "slechte" filters vaak nog wel redelijk te ontvangen, maar de kwalitatief betere filters maken hier korte metten mee (ze doen veel beter dat waar ze voor gemaakt zijn).  Helaas is die betere flankstijlheid recht evenredig met de prijs....... :cry:  
Maar ik denk dat het, gezien je bevindingen (vooral op HF),  die prijs wel waard is.

Groet

Jan

Paul

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2005, 16:25:16 »
Ik weet precies wat je bedoeld, heb namelijk ook grafieken gezien van de originele filters en de collins filters, hier is jouw verhaal duidelijk op terug te zien. En ja het kost wat maar dan heb je ook wat.

Gert Jan

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2005, 20:58:59 »
Ik ben het spoor nu even helemaal bijster vwb het 6KHz filter verhaal :oops:
Paul reageert niet op mijn vraag of hij FM luistert met dat 6KHz filter of 15KHz, verder hoop ik dat JaWi93 kan uitleggen of het Collins 6KHz filter brede FM signalen eerder afkapt dan mijn originele AOR filter.... :?:
Ik ben voornemens om ook alle filters te vervangen door Collins exemplaren, alleen dat verhaal over brede FM signalen houdt me nog tegen :evil:
Ik hoop dat iemand wat licht in de duisternis kan brengen.

Paul

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2005, 22:16:44 »
Sorry Gert Jan dat is mijn fout ik heb er te snel overheen heb gelezen vandaar dit late antwoord, excuus. Als ik naar FM signalen luister bijv. GGD heb ik die eigenlijk altijd op 15k staan, soms bij FM signalen schakel ik wel eens over naar 6k maar eigenlijk alleen alleen om te proberen om de modulatie beter te krijgen, ik ben er nu eens op gaan letten op de GGD en Brandweer kanalen, de ene keer krijg ik de modulatie idd beter als ik over schakel op het 6k filter de andere keer word het er slechter van. Ik denk dat ik je hier nog niet voldoende mee geholpen heb, maar ik zal er eens mee gaan experimenteren van de week op bijv. ook de amateur kanalen e.d. .

Gert Jan

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #24 Gepost op: 15 februari 2005, 06:55:56 »
Bedankt voor je antwoord Paul.
Je zou voor de gein eens een zwak ruiserig signaal moeten zoeken (tussen 428 en 430 zit genoeg) en dan van 15 naar 6KHz gaan, dat is meestal erg veel winst!!
Het nadeel is uiteraard dat de geluidskwaliteit soms iets achteruitgaat maar je hoort wel méér, het filter op 3KHz zetten resulteert alleen in een overgemoduleerd klinkend signaal.
Ik heb eigenlijk alles op 6KHz staan om maar zoveel mogelijk te kunnen horen, het is echt een groot verschil, omdat er nog steeds zenders zijn die helaas te breed zwaaien vallen die dan "buiten de filters", het filter terugzetten naar 15KHz resulteert dan in signaalverlies....
Een optie zou zijn om de filterbreedte zelf per KHz in te kunnen stellen maar dat zou wel heeel duur worden. :twisted:

Offline JaWi93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #25 Gepost op: 15 februari 2005, 19:51:17 »
Hoi Gert Jan,

Het originele filter van AOR is op het referentiepunt (- 6dB) ook 6 kHz breed. Maar het gaat om de 'onderkant' van de filtercurve, die is een stuk breder dan 6 kHz. En daar scoort het kwalitatief betere Collinsfilter beter. NFM signalen horen ong. 5 kHz breed te zijn in frequentiezwaai, maar dat wijkt vaak af. Meestal is de zwaai breder. Vandaar mijn betoog dat 'slechte' filters dan soms toch nog een min of meer verstaanbaar signaal geven (omdat ze in het onderste deel van de curve breder zijn dan 6 kHz) en de Collins filters niet. Maar dat ligt ook een beetje aan de sterkte van het signaal. De stap van 6 naar 15 kHz is vrij groot, dus zwakke signalen gaan dan toch eerder de mist in. Ongetwijfeld levert Collins ook andere bandbreedtes, b.v. 8 kHz, maar dat zal wel heel erg prijzig zijn.....

Groet

Jan

Gert Jan

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #26 Gepost op: 15 februari 2005, 20:56:01 »
Een hoge prijs is niet zo erg, dat doet één keer pijn en daarna nooit meer :wink:
Ik ben een ontzettende mieren.euker dus ben ik er nog niet helemaal uit, ik weet niet of het mogelijk zou zijn het 6KHz Collins filter op de plek te monteren waar nu het 3KHz filter zit?
Op die manier kan ik ze écht vergelijken....

Offline JaWi93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #27 Gepost op: 15 februari 2005, 21:50:49 »
Als ik het goed heb kan de AR5000 optioneel met een 0,5 kHz CW filter uitgerust worden ( of is dit alleen bij de +3 uitvoering?). Misschien kun je die filterplaats gebruiken.

Jan

Gert Jan

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2005, 03:05:58 »
Citaat van: "aor"
....maar ik ga eerst voor de SDU 5600.

Ben je inmiddels voorzien van een SDU5600?
Ik zag laatst een SDU5500 te koop staan maar die zag er minder leuk uit als de 5600 :P
Enig idee wat momenteel de nieuwprijs is van een SDU5600?

aor

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #29 Gepost op: 16 februari 2005, 11:26:31 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Ben je inmiddels voorzien van een SDU5600?
Ik zag laatst een SDU5500 te koop staan maar die zag er minder leuk uit als de 5600 :P
Enig idee wat momenteel de nieuwprijs is van een SDU5600?

Nee ik ben nog aan het sparen, inmiddels heb ik bij Thiecom 200 euro van de prijs afgekregen nu 1298. volgens mij ziet er niet zo gek veel verschil (kleine technische verbeteringen, betere bestuurbaarheid, kleuren display enz..) tussen de 5500 en 5600. Maar nu ik bovenstaande discussie lees wordt het wel heel aantrekkelijk om eerst voor de filters te gaan, aan de andere kant is het ook leuk om eerst een tijdje te meten en daarna pas filters aanschaffen kan ik ook verschillende "airband" antenne's eens testen....ik ben er nog niet uit maar blijf intussen wel doorsparen. Filters kosten bij thiecom 99 euro per stuk en zijn zelf in te bouwen en volgens hun hoeft er niets opnieuw te worden afgeregeld.