Auteur Topic: Collins filters in AOR AR5000  (gelezen 14267 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Paul

  • Gast
Collins filters in AOR AR5000
« Gepost op: 19 januari 2005, 20:29:58 »
Ik ben van plan om andere filters in mijn AR5000 te zetten. Het betreft hier de Keramische filters van Collins, de MF6 voor de AM en de MF2.5 voor de SSB. Heeft iemand hier ervaring mee op het gebied van ontvangst prestaties.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2005, 20:32:44 »
ik heb er geen ervaring mee maar mogelijk dat op de volgende link wat info te vinden is
http://groups.yahoo.com/group/AR5000/

groeten John R

Gert Jan

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2005, 18:27:23 »
Citaat van: "Paul v B"
Ik ben van plan om andere filters in mijn AR5000 te zetten. Het betreft hier de Keramische filters van Collins, de MF6 voor de AM en de MF2.5 voor de SSB. Heeft iemand hier ervaring mee op het gebied van ontvangst prestaties.

Hoi Paul, ik gebruik ze zelf niet maar Collins staat wel hoog aangeschreven en AOR adverteert er zelf mee alszijnde een verbetering dus...

aor

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2005, 19:40:46 »
Citaat van: "Paul v B"
Ik ben van plan om andere filters in mijn AR5000 te zetten. Het betreft hier de Keramische filters van Collins, de MF6 voor de AM en de MF2.5 voor de SSB..

Hoi Paul, indien je ze aanschaft zou ik graag je ervaringen lezen omdat ik ook van plan ben ze aan te schaffen maar ik ga eerst voor de SDU 5600.

Gert Jan

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2005, 22:09:25 »
Citaat van: "aor"
Citaat van: "Paul v B"
Ik ben van plan om andere filters in mijn AR5000 te zetten. Het betreft hier de Keramische filters van Collins, de MF6 voor de AM en de MF2.5 voor de SSB..

Hoi Paul, indien je ze aanschaft zou ik graag je ervaringen lezen omdat ik ook van plan ben ze aan te schaffen maar ik ga eerst voor de SDU 5600.

Smijt maar weer met geld zeg :wink:
Ik gebruik Butel software en daar zit ook een stukje software bij zodat je op je monitor kan zien wat er gebeurt http://www.butel.nl/spectrum/spectrum.html

Paul

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2005, 22:56:39 »
Alvast bedankt voor jullie reacties, als het goed is krijg ik morgen de exacte prijs te horen wat het me gaat kosten en dan het inbouwen nog. Maar ik houd jullie op de hoogte.

Sander

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2005, 10:45:28 »
Hoi Paul,

Ik weet dat de firma boger, uit ik meen Zwitserland, de AOR's ook modificeert met de bekende collins filters. Alleen voor de AM gebruiken zij volgens mij het MF4 filter. Kijk anders even op de site van boger, zal daar vast wel beschreven zijn. Thiecom levert de filters ook en ze kosten daar meen ik iets van 95 euro per stuk. Mocht je ze zelf niet kunnen inzetten dan is er vast wel een handige hobbyïst bereid om dat voor een kratje bier te doen. Wel eerst filter plaatsen en daarna aan het bier  :lol:

Paul

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2005, 12:24:11 »
De MF4 is voor een ander type AOR, welke weet ik zo even niet, ik geloof voor de AR7030 maar dat moet ik even opzoeken, ik zit nu op mijn werk dus ik heb er even geen tijd voor. Het monteren van de filters doe ik zelf, geen probleem.

Paul

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2005, 20:20:19 »
Nou de filters zitten erin  :D , ik kan ze nog niet helemaal goed beoordelen omdat ik van de week weinig tijd heb gehad maar wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat de zenders in de HF er net even wat mooier uit springen, over signaal en audio gesproken dan. Ook de AM metname de luchtvaartband is een stuk verbeterd. Het is nu hopen dat er snel weer wat betere condities aankomen zodat ik weer eens lekker kan gaan DX'en en de nieuwe filtering eens goed op de proef kan gaan stellen.

aor

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2005, 21:56:33 »
Citaat van: "Paul v B"
Nou de filters zitten erin .

Welke filters en waar heb je deze gekocht ? Wat heb je er voor betaald? Ik ben benieuwd hoe je verdere ervaringen zijn.

Paul

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2005, 11:26:01 »
Citaat
Welke filters en waar heb je deze gekocht ? Wat heb je er voor betaald? Ik ben benieuwd hoe je verdere ervaringen zijn.

Het gaat hier over de vervangers van de originele 3kHz en 6kHz filters en het optionele 500Hz filter.

MF500 Collins 526-8693-010 (500Hz CW het optionele filter)
MF2.5  Collins 526-8694-010 (2.5kHz SSB vervanger voor het originele 3kHz filter)
MF6.0  Collins 526-8695-010 (5.5kHz AM vervanger voor het originele 6kHz filter)

Dit grapje kost je rond de 350 Euro, en ik heb ze bij Jacobs in Breda gehaald.
Mijn ervaringen laat ik graag aan jullie weten.

Citaat
maar ik ga eerst voor de SDU 5600

Ik zou het ook graag horen als jij de SDU 5600 in je bezit hebt, en wat je ervaringen hiermee zijn. Ben ik ook erg benieuwd naar.

Gert Jan

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2005, 18:17:46 »
Citaat van: "Paul v B"
Nou de filters zitten erin  :D Ook de AM metname de luchtvaartband is een stuk verbeterd. Het is nu hopen dat er snel weer wat betere condities aankomen zodat ik weer eens lekker kan gaan DX'en en de nieuwe filtering eens goed op de proef kan gaan stellen.

Hm, wat bedoel je precies met beter op de luchtvaartband?
Aan het "scherper kijken" alleen zal het toch niet liggen denk ik, dat is een verschil van 0,5KHz.
Weet je de prijzen per filter nog en (misschien een domme vraag:)  :oops: moesten die filters nog worden afgeregelt?

Paul

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2005, 11:16:34 »
Citaat
Hm, wat bedoel je precies met beter op de luchtvaartband?

Hier bedoel ik mee dat het allemaal net even wat beter binnen komt, signaal en kwaliteit. Ik ontvang hier nu bijvoorbeeld de meteo zenders van London South, London Main en Brussel terwijl ik hier eerder veel betere condities voor nodig had om ze echt verstaanbaar te krijgen.

En ik zal het je sterker vertellen het originele AM filter die in de AOR word aangeduid met 6kHz is in werkelijkheid 9kHz, dus van 9kHz naar 5.5kHz is iets meer dan een 0.5kHz.

Citaat
moesten die filters nog worden afgeregelt?

Ik heb de inbouw niet zelf gedaan omdat het in prijs niets scheelde en ik heb nu zelfs garantie, ze hebben hem daar wel getest met een meetzender en je krijgt de mogelijkheid om ze in de winkel zelf ook nog te testen.

Ik weet niet of ik hier reclame moet gaan maken voor de betreffende firma maar houd rekening met +/- 115 Euro per filter de ene is iets goedkoper de andere iets duurder.[/quote]

Gert Jan

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2005, 12:37:17 »
Nee je hoeft geen reclame te maken hoor. :wink:
Nou, als jij zegt dat het zo'n verschil is heb ik daar ook wel trek in, alle beetjes helpen, ik was er gewoon vanuit gegaan dat 6KHz ook daadwerkelijk 6KHz was, van 9 naar 5.5KHz scheelt behoorlijk wat idd.
Bijkomend voordeel zal zijn dat je ook een schoner signaal overhoud lijkt me, je pikt ook minder rommel op met smallere filters.
Als ik de standaard filters van mijn 5000 op 3KHz zet voor AM is dat net teveel van het goede maar het is wel echt goed merkbaar dat de rommel minder wordt terwijl het echte audio wat minder mooi maar wel beter te verstaan is.
Kortom, je hebt me echt nieuwsgierig gemaakt met dat MF6 Collins filter :mrgreen:

Even wat anders; is er iemand die gebruikt maakt van de automatische antenne keuze van de 5000?
Wat is een criterium voor de 5000 om automatisch naar de andere antenne over te schakelen, s-signaal of wat anders?

Paul

  • Gast
Re: Collins filters in AOR AR5000
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2005, 13:07:26 »
Gert Jan,

misschien een domme vraag maar heb jij geen beschrijving van de AR5000, hier staat vanalles in over de andere filtering en o.a. ook een tabel van de MF filterbandbreedtes, zowel origineel als optioneel.

Je houd zeker een schoner signaal over omdat je veel nauwkeuriger filterd en idd je hebt veel minder last van sterke omliggende zenders.

En ja ik maak ook gebruik van de automatische antenne keuze omdat ik onderandere ook gebruik maak van de AS5000 (de antenne switch). Je kunt per frequentie gebied aangeven van welke antenne je gebruik wilt maken. Je stelt in dat bijv. van 500kHz tot 30MHz de ontvanger van antenne 2 gebruik moet maken alle frequenties die daarbuiten vallen maken automatisch gebruik van antenne 1 en dit kan nog veel uitgebreider. Maar dit staat ook allemaal in de handleiding, heb je er geen wil ik je wel een handleiding mailen (is wel Engels).