Auteur Topic: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge  (gelezen 25800 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #30 Gepost op: 13 november 2012, 21:53:25 »
@Marcel hij bedoeld het AT dat die er niet blij mee is, maar het zoals al eerder gezegd niet meer tegen kunnen houden.

Dat bedoel ik inderdaad, was enigszins onduidelijk. Ik kan mij niet herinneren dat het AT ooit echt enthousiast is geweest over de (massale) ontvangst van encryptie.

Als ik even snel door mbelib heen scroll zou het overigens niet zo heel spannend moeten zijn om deze op OS X te compilen wanneer de manier van audio aanspreken wordt aangepast (zoals RR ook schrijft). Eens zien of ik daar de nodige aanpassingen in zou kunnen maken.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #31 Gepost op: 13 november 2012, 22:34:50 »
Ik wens je er veel suc6 mee :P De laatste software van Motorbo is op dat punt nogal aangepast :P
Vooral op de hoeveelheid tekens en welke tekens in de sleutel.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #32 Gepost op: 13 november 2012, 23:07:27 »
Ik wens je er veel suc6 mee :P De laatste software van Motorbo is op dat punt nogal aangepast :P
Vooral op de hoeveelheid tekens en welke tekens in de sleutel.

Het gaat mij meer om de communicatie met de audio-hardware, niet zozeer om het decodeerproces an sich. Dat is momenteel namelijk het euvel.

Offline keesie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #33 Gepost op: 14 november 2012, 00:54:16 »
Welk printje is dat, heb je daar een motorola partnummer van ?, dan kan ik die ook in mijn dp3601 portofoon zetten, dan wordt het meeluisteren al veel makkelijker.

Toch maar even reageren; mijn werkgever levert ook veel digitale apparatuur (mototrbo) die ik mag (lees moet..) programmeren.
op dit moment leveren we nog meer analoog dan digitaal, maar ik denk dat het nog maar even duurt voordat het meerendeel digitaal gaat.
(Prijzen zijn bijna gelijk)
Het meeste wat bij ons de deur uit gaat is niet voorzien van encryptie, maar het is eenvoudig aan te zetten (maximale versleuteling = 40 bits), dus theoretisch is het wel redelijk te kraken, maar of het de moeite waard is?? Heel enkel vraagt een klant om encryptie en dan gaat het er natuurlijk op, nooit iets van gehoord of gelezen dat het niet zou mogen, er wordt ook niets over in de vergunning gezet door het AT.
Wel hebben we inmiddels duidelijk dat de frequenties die analoog gebruikt worden ook allemaal digitaal gebruikt mogen worden!

O ja, het meeluisteren met ongecodeerde mototrbo is erg eenvoudig, in mijn dp3601 porto welke ik gebruik voor service werkzaamheden zit een printje waarmee ik (zonder de computer op te starten) rechtstreeks frequentie, colorcode etc. in kan tikken en dan gelijk alles hoor wat er op die frequentie zit! (mototrbo dan natuurlijk, of het er ook is voor nextedge weet ik niet) ook kun je dan op het scherm signaalsterktes en alle digitale 'commando's' die door de lucht gaan zien.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2381
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #34 Gepost op: 14 november 2012, 17:06:15 »
Ik vermoed dat dit een dealer-only artikel is. Dus niet voor vrije verkoop.
Je porto moet wel een display hebben.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 323
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #35 Gepost op: 14 november 2012, 17:59:46 »
Het printje heeft geen motorola-nummer; het is door een externe fabrikant gemaakt in italie; het staat wel in de 'Mototrbo application catalogue'
Hier kun je hem zo opzoeken, en dan kun je hem bij de leverancier bestellen.
En inderdaad is een display op je porto wel makkelijk, maar belangrijker is dat je een toetsenbord er op hebt zitten! (en motorola levert geen porto's met toetsenbord en zonder display..)
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline keesie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #36 Gepost op: 15 november 2012, 00:27:23 »
ik heb de Mototrbo application catalogue gedownload, maar er staat behoorlijk veel in.

Volgems mij moet het een OPTION BOARD zijn, maar….. welke, maar dat kan je mij vast wel vertellen, als ik een naampje heb, is het makkelijk zoeken en kan ik hem zo bestellen.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 323
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #37 Gepost op: 15 november 2012, 07:05:58 »
Ik weet zo niet exact hoe het board heet, maar het komt van bpg (fabrikant) af.
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline keesie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #38 Gepost op: 15 november 2012, 10:45:15 »
Bpg verkoopt inderdaad meerdere OPTION BOARDS, maar in de 'Mototrbo application catalogue' staat hij niet omschreven voor de toepassing die jij gebruikt.
Maar jij hebt vast nog wel een BPG bestelnummer of een omschrijving hoe de firma BPG dat printje vernoemd, op een factuur of afleverbon van de firma BPG.
Dan weet ik zeker dat ik het juiste printje uit het verre Italië bestel.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2381
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #39 Gepost op: 15 november 2012, 16:18:55 »

Offline v-v

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #40 Gepost op: 16 november 2012, 04:10:53 »
Ik Wil toch ook nog even reageren,

Ik vraag me inderdaad ook af, of je de encryptie wel aan mag zetten hoor.

Zover ik uit het analoge verleden weet, kon je niet zomaar encryptie krijgen.
En dat zou nu dan ineens omdat je een digitale modulatie ipv analoog gebruikt geen probleem meer zijn?

Feit dat encryptie gewoon in deze apparatuur via software  in te stellen is, wil natuurlijk
nog niet zeggen dat je dit mag toepassen.

Denk zelfs als je het toepast, je je encryptie sleutel bekend moet maken bij AT!
Zodat men ten alle tijden jou communicatie kan onderschepen als de overheid dat nodig acht.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #41 Gepost op: 16 november 2012, 09:16:19 »
Ik Wil toch ook nog even reageren,

Ik vraag me inderdaad ook af, of je de encryptie wel aan mag zetten hoor.

Zover ik uit het analoge verleden weet, kon je niet zomaar encryptie krijgen.
En dat zou nu dan ineens omdat je een digitale modulatie ipv analoog gebruikt geen probleem meer zijn?

Feit dat encryptie gewoon in deze apparatuur via software  in te stellen is, wil natuurlijk
nog niet zeggen dat je dit mag toepassen.

Denk zelfs als je het toepast, je je encryptie sleutel bekend moet maken bij AT!
Zodat men ten alle tijden jou communicatie kan onderschepen als de overheid dat nodig acht.

Ik denk dat de meeste mensen niet zo aan het verleden moeten blijven hangen, nieuwe tijden maken nieuwe regels en nieuwe wensen van klanten.
Als AT aan dezelfde regels blijft hangen en niet ingaat op de wens en vooruitgang van hun klanten, houden ze die klanten niet lang.

En aangezien er een enorme leegloop was in frequentie land, zal het AT toch mee moeten gaan in de vernieuwingen en wensen om aan geld te komen.

Offline keesie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #42 Gepost op: 16 november 2012, 19:09:14 »
Als dit het bewuste printje is, moet je toch alle codes zelf invoeren en dus ook precies weten, anders gaat het nooit werken.
Een talkgroep is namelijk ook gelinkt aan een digitale call of groep code, dus als je de colorcode hebt, heb je nog steeds geen ontvangst.
Een call id heeft als 8 verschillende cijfers, dus ja zoek maar uit welke code het is geworden.
Een talkgroep is gewoon een code om een groep te herkennen voor de gebruiker, maar heeft niets te maken met een achterliggende code.


Offline v-v

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #43 Gepost op: 16 november 2012, 22:28:23 »
Ik Wil toch ook nog even reageren,

Ik vraag me inderdaad ook af, of je de encryptie wel aan mag zetten hoor.

Zover ik uit het analoge verleden weet, kon je niet zomaar encryptie krijgen.
En dat zou nu dan ineens omdat je een digitale modulatie ipv analoog gebruikt geen probleem meer zijn?

Feit dat encryptie gewoon in deze apparatuur via software  in te stellen is, wil natuurlijk
nog niet zeggen dat je dit mag toepassen.

Denk zelfs als je het toepast, je je encryptie sleutel bekend moet maken bij AT!
Zodat men ten alle tijden jou communicatie kan onderschepen als de overheid dat nodig acht.

Ik denk dat de meeste mensen niet zo aan het verleden moeten blijven hangen, nieuwe tijden maken nieuwe regels en nieuwe wensen van klanten.
Als AT aan dezelfde regels blijft hangen en niet ingaat op de wens en vooruitgang van hun klanten, houden ze die klanten niet lang.

En aangezien er een enorme leegloop was in frequentie land, zal het AT toch mee moeten gaan in de vernieuwingen en wensen om aan geld te komen.

Nou AT moet niks he.
En denk dat ze zich al helemaal geen zorgen maken over frequentie leegloop!
Sterker nog kunnen nog wel wat extra ruimte gebruiken.

Weet niet of iemand hier op het forum het al heeft nagevraagd bij AT?

Maar nieuwe tijden of niet, jou communicatie moet voor de overheid te onderscheppen zijn.
Dus een encryptie toepassen zonder het te melden en door te geven wat jou encryptie code is
zal volgens mij niet toegelaten zijn.
Overheid zal ten alle tijden controle willen hebben over de communicatie die in ons land gevoerd wordt.
of dat nou via internet, gsm, of een eigen netwerk is.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 323
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #44 Gepost op: 16 november 2012, 22:57:54 »
Citaat
Als dit het bewuste printje is, moet je toch alle codes zelf invoeren en dus ook precies weten, anders gaat het nooit werken.
Een talkgroep is namelijk ook gelinkt aan een digitale call of groep code, dus als je de colorcode hebt, heb je nog steeds geen ontvangst.
Een call id heeft als 8 verschillende cijfers, dus ja zoek maar uit welke code het is geworden.
Een talkgroep is gewoon een code om een groep te herkennen voor de gebruiker, maar heeft niets te maken met een achterliggende code.

Als je mee wilt praten zul je inderdaad de group in moeten voeren (maar dat lijkt me als scannerluisteraar toch niet de bedoeling??!!..) als je alleen wilt luisteren kun je elke groep invoeren die je wilt, je ziet dan vanzelf op je scherm verschijnen van welke porto (id) het gesprek af komt en waar het naar toe gaat (id) deze laatste kan een private call zijn (dan zie je dus het andere porto nummer) of een group call (je ziet dan het group nummer), alleen bij een 'all call' weet ik zo even niet uit mijn hoofd wat je ziet, het nummer van de all call (is een vast (lang) nummer) of alleen het porto nummer van degene die hem maakt. (dit nummer invoeren als group call werkt niet).
Tevens zie je alle data pakket voorbij komen, natuurlijk niet precies wat er in staat, maar je ziet wel door wie en naar wie er data gaat.
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)