Auteur Topic: Probleem met filteren op tekst  (gelezen 15524 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Probleem met filteren op tekst
« Gepost op: 11 maart 2007, 14:03:25 »
Ik geloof dat ik een probleem heb bij het filteren op tekst bij PDW 2.16.

In PDW 2.16 staan nu bijna 8000 records. Helemaal achteraan in het filterfile heb ik een aantal records opgenomen waarbij PDW bepaalde trefwoorden of straatnamen zou moeten filteren. Ik had dit al in een eerdere versie van PDW, waarbij het wel goed werkte.

Nu gebeurt het volgende: 1520065 (ambulance 65 Haaglanden) wordt gealarmeerd voor een A1 rit op de Brasserskade. Ik heb 1520065 in mijn filterfile staan, verderop in de filterfile staat "Brasserskade" als tekst. PDW ziet wel/ filtert wel 152065, maar het trefwoord Brasserskade wordt over het hoofd gezien. Zet ik "Brasserskade vooraan in het filterfile, dan wordt 1520065 niet gevonden.  

Ik zie nu dat PDW 2.16 sowieso niet lekker loopt met filteren op trefwoorden (bij mij dan). Heb er voor de grap ff een filter ingezet op "A1" (en "^A1)maar die pakt ie ook niet. Terwijl een filter op "Test" weer wel gepakt wordt.

Voor de zekerheid heb ik ff PDW 2.15 met een oud filterfile geladen (daar staan alleen Haaglandse capcodes in en een aantal trefwoorden) en die werkt wel. Dus daar zie ik wel eerst 1520065 gefilterd worden en vervolgens wordt de "Brasserskade" ook nog een keer gefilterd.

O almachtige heer Hunt, wat is uw oordeel hierover  :P

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2007, 15:42:48 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Voor de zekerheid heb ik ff PDW 2.15 met een oud filterfile geladen (daar staan alleen Haaglandse capcodes in en een aantal trefwoorden) en die werkt wel. Dus daar zie ik wel eerst 1520065 gefilterd worden en vervolgens wordt de "Brasserskade" ook nog een keer gefilterd.

O almachtige heer Hunt, wat is uw oordeel hierover  :P

Hetgeen jij als laatste beschrijft ("nog" een keer gefilterd) daar kan ik mij helemaal niets bij voorstellen. PDW kan per bericht namelijk maar 1x filteren. Per bericht wordt de lijst met filters doorlopen en hij zal stoppen bij het eerste de beste bruikbare filter. Stel al zet je een filter met "?????????" helemaal bovenaan dan zullen de filters eronder never nooit gevonden worden, aangezien het eerste filter geldig zal zijn voor alle capcodes. Dit is altijd al zo geweest, dus wat er nu precies anders werkt aan de vorige versie dat is me niet helemaal duidelijk Edwin...

Groeten, Peter.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2007, 16:10:04 »
Ja maar als je nou EN een filter hebt met capcode 123456 en verderop in je filterfile staat een filter met als tekst "brand". Is het dan niet zo dat als er een melding komt in de trant van "123456 Prio 1 brand huppelepupstraat" dat PDW en filtert op capcode 123456 en later nog eens dat trefwoord "brand" eruit haalt?

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2007, 17:02:49 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Ja maar als je nou EN een filter hebt met capcode 123456 en verderop in je filterfile staat een filter met als tekst "brand". Is het dan niet zo dat als er een melding komt in de trant van "123456 Prio 1 brand huppelepupstraat" dat PDW en filtert op capcode 123456 en later nog eens dat trefwoord "brand" eruit haalt?

Nou nee dus.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2007, 18:14:00 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Ja maar als je nou EN een filter hebt met capcode 123456 en verderop in je filterfile staat een filter met als tekst "brand". Is het dan niet zo dat als er een melding komt in de trant van "123456 Prio 1 brand huppelepupstraat" dat PDW en filtert op capcode 123456 en later nog eens dat trefwoord "brand" eruit haalt?

Nee dat is onmogelijk, dan zouden er dus meerdere labels bij een bericht kunnen komen te staan maar dat kan PDW niet. Daarom zeg ik altijd (is al vaker uitgelegd, maar je kunt natuurlijk niet alles lezen :)) dat je de meest significante filters bovenin moet plaatsen. Even een paar voorbeelden van wildcards, tekstfilters en combinaties :

1. 1500391
2. 1500391-middelbrand
3. 1500???
4. 1500502-Gaslucht

Als Zoetermeer-Stadshart wordt gepiept voor een middelbrand dan kan filter-2 never nooit gevonden worden, filter-1 bevat dezelfde capcode en om apart te filteren voor een middelbrand zullen deze 2 filters omgedraaid moeten worden. Het onderste filter kan ook nooit gevonden worden, aangezien het filter erboven alles afvangt wat begint met "1500...". Voor een correcte werking zou dit bijvoorbeeld een goede volgorde zijn :

1. 1500391-middelbrand
2. 1500391
3. 1500502-Gaslucht
4. 1500???

Filter-4 moet zonder meer onderin staan en filter-1 moet altijd boven filter-2 staan, verder maakt het niet zoveel uit en zou ook dit bijvoorbeeld kunnen werken :

1. 1500502-Gaslucht
2. 1500391-middelbrand
3. 1500391
4. 1500???

of

1. 1500391-middelbrand
2. 1500502-Gaslucht
3. 1500391
4. 1500???

Ik denk dat de strekking van het verhaal wel duidelijk is. In grote lijnen moeten wildcards zo laag mogelijk staan (hoe groter de wildcard, dus meer vraagtekens, hoe lager) en een capcode in combinatie met een tekst moet juist hoog staan.

Dubbel filteren, dus 1 bericht meerdere filters laten triggeren is (met PDW) nooit mogelijk geweest.

Groeten, Peter.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2007, 20:52:51 »
Citaat van: "hunter"
Ik denk dat de strekking van het verhaal wel duidelijk is. In grote lijnen moeten wildcards zo laag mogelijk staan (hoe groter de wildcard, dus meer vraagtekens, hoe lager) en een capcode in combinatie met een tekst moet juist hoog staan.
Dubbel filteren, dus 1 bericht meerdere filters laten triggeren is (met PDW) nooit mogelijk geweest.

Het is duidelijk. Ik ga nog eens bij oudere versie's van PDW kijken wat ik nou precies gedaan had  :oops: Bedankt voor de uitgebreide reactie in ieder geval.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2007, 17:54:05 »
Ik krijg het niet voor elkaar om meldingen met het woord "prio" (is even ter test) in het filterscherm te laten verschijnen.

De instellingen:

http://www.xs4all.nl/~remonv/temp/pdwfilterprobleem.jpg

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2007, 17:59:02 »
Citaat van: "Remon"
Ik krijg het niet voor elkaar om meldingen met het woord "prio" (is even ter test) in het filterscherm te laten verschijnen.

Je wilt zegmaar alle berichten waar "prio" in voorkomt filteren?
Kun je een screenshot maken van het betreffende filter?

Groeten, Peter.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2007, 18:03:09 »
Citaat van: "hunter"
Je wilt zegmaar alle berichten waar "prio" in voorkomt filteren?
Kun je een screenshot maken van het betreffende filter?

Groeten, Peter.

Ja, maar dit alleen ter test omdat ik een ander systeem dan P2000 wil filteren/monitoren. Meldingen op P2000 komen vaker langs dus is het makkelijker om te testen.

http://www.xs4all.nl/~remonv/temp/pdwfi ... bleem2.jpg

Groeten,
Remon

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2007, 18:54:28 »
Citaat van: "Remon"
Ja, maar dit alleen ter test omdat ik een ander systeem dan P2000 wil filteren/monitoren. Meldingen op P2000 komen vaker langs dus is het makkelijker om te testen.

Nou bij nader onderzoek blijkt er toch een behoorlijke fout in het filteren op tekst te zitten  :oops:
Verbazingwekkend dat ik dat nu pas te horen krijg..... Tenzij de melding van Edwin hier ook verband mee houdt? Was jij er al uit Edwin??? Maar dan nog, dit moet er al een paar versies in zitten en inmiddels zijn er al duizenden downloads geweest. Zijn er dan zo weinig mensen die op tekst filteren... hmmm...

Er wordt in elk geval aan gewerkt!

Groeten, Peter.

Offline roger1965

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2007, 21:25:57 »
Ik filter ook op tekst, maar dan via de reject optie. Tot nu toe bij mijn weten nooit problemen gehad.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2007, 21:37:23 »
Citaat van: "roger1965"
Ik filter ook op tekst, maar dan via de reject optie. Tot nu toe bij mijn weten nooit problemen gehad.

En welke versie gebruik jij?

Groeten, Peter.

Offline roger1965

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2007, 09:46:52 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "roger1965"
Ik filter ook op tekst, maar dan via de reject optie. Tot nu toe bij mijn weten nooit problemen gehad.

En welke versie gebruik jij?

Groeten, Peter.

2.16 dus daar zal het probleem wel niet in zitten.
Deze versie gebruik ik om via email 2 sms gealarmeerd te worden. Om niet teveel sms'en te krijgen heb ik een hele riedel aan reject filterteksten erin zitten, en die werken goed anders dan kreeg ik veel meer sms-en.

Inmiddels heb ik de 2.20 beta nu lopen als vervanging van de oude 2.16 dus ik houd je even op de hoogte.

Offline Gerco L.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 138
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2007, 11:24:34 »
Ik filter gigantisch veel tekst heb namelijk mega veel oude analoge WAV-files op de pc staan en heb zo nog geen probleem ondervonden (of niet opgemerkt) heb 11012 regels in mn filter.

Ik gebruik momenteel v2.2

Groeten Gerco.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Probleem met filteren op tekst
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2007, 13:07:20 »
Citaat van: "Gerco L."
Ik filter gigantisch veel tekst heb namelijk mega veel oude analoge WAV-files op de pc staan en heb zo nog geen probleem ondervonden (of niet opgemerkt) heb 11012 regels in mn filter.

Capcode + tekst, of alleen tekst?

Groeten, Peter.