Auteur Topic: TETRA decoderen  (gelezen 386199 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline pa2552

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: TETRA decoderen
« Reactie #300 Gepost op: 20 oktober 2015, 19:04:16 »
Zou iemand stap voor stap kunnen uitleggen hoe je tetra moet installeren in Linux, ik draai Linux mint 17,2 op dit moment.
Als je dit forum bekijkt ontbreekt een heldere uitleg van hoe je dit moet doen.
Dus wie geeft de voorzet ;).

Groetjes Piet

Offline pa2552

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: TETRA decoderen
« Reactie #301 Gepost op: 20 oktober 2015, 19:11:37 »
Zou jij mij stap voor stap kunnen aangeven wat je allemaal gedaan hebt om Ttetra werkend te krijgen.
Ik draai Linux mint17,2 64bit maar moet mint17,2 32bit installeren heb ik begrepen van diverse mensen op dit forum.

groetjes Piet

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #302 Gepost op: 20 oktober 2015, 19:12:05 »
De documentatie is geupdate door de maker van het telive script/programma. Zie: https://github.com/sq5bpf/telive/raw/master/telive_doc.pdf.

Meest interessante wijzing, toevoeging van een auto-install mogelijkheid:

Citaat
Steps to install:
– install Debian 8, preferably 64-bit
– ensure that you have internet access.
– setup sudo, with privileges for your regular user (search the internet if you don't know how
to do this)
– check if sudo works, for example like this:
sudo id
[sudo] password for YOURUSER:
uid=0(root) gid=0(root) groups=0(root)
– as your regular user:
wget https://raw.githubusercontent.com/sq5bpf/telive/master/scripts/install_debian8.sh
chmod 755 install_debian8.sh
# now here you should read the script, don't just blindly run scripts off the internet
./install_debian8.sh
– read the script output, look if there are any errors etc
The whole installation should take only a few minutes.

Ik citeer mezelf even. Lees het bovenstaande even heel goed en vraag jezelf daarna eens af waarom je niet gewoon dit script hebt gebruikt. Dat werkt namelijk wel.

(Je volgt een tutorial die achterhaald is, het gebruik van GNURadio 3.6 is niet langer nodig, de ontwikkelaar heeft de software gepacht voor 3.7. Daarnaast installeer je iets op Debian aan de hand van een tutorial die gebaseerd is op Ubuntu... Als je het door jou gebruikte script opent zie je iets staan in de trant van, if Ubuntu continue, if not exit. Gaat dus nooit werken.)

Voor iedereen die vragen stelt over problemen na installatie van GNURadio 3.6 bijvoorbeeld na het volgen van deze: http://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutorial-listening-tetra-radio-channels/ achterhaalde tutorial, citeer ik mijzelf nog maar eens even. Zie voorgaande pagina's en vooral bovenstaande! Begin opnieuw. Download en installeer Debian 8.x 64-bit en voer de bovenstaande scriptregels uit. Je bent dan klaar. Loop je dan nog tegen problemen aan, post ze hier. :)

Kijk vooral ook eens hier: http://www.rtl-sdr.com/how-to-calibrate-rtl-sdr-using-kalibrate-rtl-on-linux/. Alle goedkope SDR sticks hebben een afwijking. Frequenties van andere gebruikers met de afwijking daar nog in zijn dus niet heel veel waard. Lees vooral ook eens over de DC offset van deze sticks. Conclusie: zet je centerfrequentie van GNURadio niet precies op de frequentie die je wil beluisteren maar gebruik het offset veld. Wil je bijvoorbeeld luisteren naar 420.123MHz (fictief), zet de center frequentie dan op 420M en de offset op 123k.

Citeer ik maar weer eens mezelf, een paar posts eerder, gewoon op dit forum.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Point2Point

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: TETRA decoderen
« Reactie #303 Gepost op: 24 oktober 2015, 16:53:15 »
Beste Luisteraars,

Is er iemand op dit forum die mij kan helpen met het volgende.
Ik heb het complete Tetra pakketje draaien op Debain maar ik wil graag een remote RTL dongle gebruiken die via TCP connect.
Op de lokatie waar mijn antenne staat draait een Raspb met RTL_TCP en met sdsharp kan ik daar prima bij, ik zie dat gnu-radio ook de mogelijkheid heeft om een tcp connectie te maken maar ik krijg dit niet goed werkend.
De signalen zijn hier iets aan de zachte kant, kan iemand mij hier even mee helpen (Vnc / skype etc..)
Alvast bedankt,

Paul

Offline pa2552

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: TETRA decoderen
« Reactie #304 Gepost op: 25 oktober 2015, 08:20:55 »
Ik stel voor een filmpje te laten zien, de mensen die zeggen dat ze het kunnen decoderen pas dan geloof ik het.
privé berichten worden daarover niet beantwoord.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #305 Gepost op: 25 oktober 2015, 08:48:31 »
Citaat
Ik stel voor een filmpje te laten zien, de mensen die zeggen dat ze het kunnen decoderen pas dan geloof ik het.
privé berichten worden daarover niet beantwoord.

Gelukkig interesseert het me geen... wat jij wel of niet gelooft. Op deze manier kweek je bijzonder weinig sympathie en zullen er weinig mensen zijn die je willen helpen. :o
Succes met je hobby.
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline pa2552

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: TETRA decoderen
« Reactie #306 Gepost op: 25 oktober 2015, 20:16:47 »
Ik denk dat het er los van staat, ik bedoel het niet beledigend naar iedereen toe, maar het verbaas mij dat er geschreven word dat men het kunnen decoderen, en ga je dan een pb berichtje sturen krijg je geen antwoord, de mensen die het ook vinden wat zijn jullie ervaringen er mee, worden jullie ook niet geholpen?

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #307 Gepost op: 25 oktober 2015, 20:19:19 »
Ik denk dat het er los van staat, ik bedoel het niet beledigend naar iedereen toe, maar het verbaas mij dat er geschreven word dat men het kunnen decoderen, en ga je dan een pb berichtje sturen krijg je geen antwoord, de mensen die het ook vinden wat zijn jullie ervaringen er mee, worden jullie ook niet geholpen?

Er staat toch duidelijk uitgelegd hoe het decoderen werkt? Wat wil je in een pb nog vragen dan?
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: TETRA decoderen
« Reactie #308 Gepost op: 25 oktober 2015, 20:30:18 »
en ga je dan een pb berichtje sturen krijg je geen antwoord

Dan heb je je bijdrage aan het Scannerforum nog niet voldaan. Persoonlijke ondersteuning komt op EUR 39.95 per jaar, en EUR 19.95 per vraag.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: TETRA decoderen
« Reactie #309 Gepost op: 25 oktober 2015, 20:52:23 »
Citaat
Dan heb je je bijdrage aan het Scannerforum nog niet voldaan. Persoonlijke ondersteuning komt op EUR 39.95 per jaar, en EUR 19.95 per vraag.

Maar kom je voor dat geld dan ook mijn Linux machine installeren en mijn antenne op het dak installeren,  of mag ik daar dan alleen om vragen  ;D
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline pa2552

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: TETRA decoderen
« Reactie #310 Gepost op: 25 oktober 2015, 21:05:23 »
Ik heb geen verstand van decoderen, maar de computer zaken zeggen: als je het iemand tegen een vergoeding wil laten installeren, moet je het iemand doen zoals het scanner forum"
Iemand die bereid is mag mij een pb sturen?

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: TETRA decoderen
« Reactie #311 Gepost op: 25 oktober 2015, 21:17:17 »
Iemand die bereid is mag mij een pb sturen?

Linux wil ik voor je installeren, gratis, je hoeft alleen maar even langs te komen.
De rest mag je dan zelf uit puzzelen...............

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: TETRA decoderen
« Reactie #312 Gepost op: 25 oktober 2015, 21:19:00 »
Dat is toch ook juist de lol?

Als je Googled op "Debian 8.1 installation guide" en daarna de uitleg een paar posts eerder volgt, ben je er...
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline PD0ADL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: TETRA decoderen
« Reactie #313 Gepost op: 26 oktober 2015, 07:57:56 »
Ik denk dat het er los van staat, ik bedoel het niet beledigend naar iedereen toe, maar het verbaas mij dat er geschreven word dat men het kunnen decoderen, en ga je dan een pb berichtje sturen krijg je geen antwoord, de mensen die het ook vinden wat zijn jullie ervaringen er mee, worden jullie ook niet geholpen?

Er staat toch duidelijk uitgelegd hoe het decoderen werkt? Wat wil je in een pb nog vragen dan?

Ik heb het ook voor elkaar gekregen met behulp van de aanwijzingen in deze thread.
Je moet er alleen zelf wat moeite voor doen, en je moet met Linux kunnen werken.

Het lijkt erop dat je verwacht dat men je een kant en klare oplossing aanbiedt, maar zo werkt het niet.

Offline Point2Point

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: TETRA decoderen
« Reactie #314 Gepost op: 26 oktober 2015, 14:39:27 »
Hallo allemaal,

Inmiddels weer een stapje verder, niemand ervaring met het osmosdr block binnen GNU ?
Het moet mogelijk zijn om van een remote source binnen dit block de packets te ontvangen, alleen helaas wil dit mij niet lukken.
Lokaal met dongle is geen probleem.
Alvast bedankt

Paul