Auteur Topic: BCT15X serial com poort  (gelezen 2084 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline NL5130

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
BCT15X serial com poort
« Gepost op: 20 september 2023, 20:14:08 »
Ben al een tijdje bezig de com poort aan de achterzijde aan de gang te krijgen. In het menu van de scanner de juiste instellingen gedaan.  Geprobeerd met een  1 op 1 DB9 kabel en met een USB to serial prolific kabel. De meegeleverde USB naar DB9 stekker  die via de voorzijde werk doet het prima, maar wil deze eigenlijk kwijt vindt deze storend. Wie kan mij helpen?

Offline robje76

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 87
Re: BCT15X serial com poort
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2023, 20:40:21 »

Ik gebruik deze. Werken bij mij goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
UBCD3600XLT | UBC125XLT | 2x BCT15X |NETSET Pro-2029 | RTL-SDR | Diamond RH799 | Diamond X50N | Diamond DP-MRX

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 195
Re: BCT15X serial com poort
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2023, 22:10:37 »
Je dient ook de software te downloaden om je poort (met daaraan de kabel) te laten communiceren met je scanner.
Software is te vinden op het merk van je kabel.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: BCT15X serial com poort
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2023, 06:51:54 »
Ben al een tijdje bezig de com poort aan de achterzijde aan de gang te krijgen. In het menu van de scanner de juiste instellingen gedaan.  Geprobeerd met een  1 op 1 DB9 kabel en met een USB to serial prolific kabel. De meegeleverde USB naar DB9 stekker  die via de voorzijde werk doet het prima, maar wil deze eigenlijk kwijt vindt deze storend. Wie kan mij helpen?

Ik begrijp het verhaal niet helemaal goed..

Heb je een PC/laptop waar nog een RS232 aansluiting op zit?

Werkt de USB -> serial kabel wel in een USB poort aan de voorkant van je laptop/PC, maar niet in een USB poort aan de achterkant?

Offline Simon PC7A

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: BCT15X serial com poort
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2023, 10:36:25 »
Werk je met Windhoos 10? Die lust die Prolific chip niet. Je USB => Serial chip moet iets zijn van FT232, CP2102.

Offline NL5130

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: BCT15X serial com poort
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2023, 10:48:10 »
Ik heb een PC waar een RS232 poorten op zitten.
Meegeleverde kabel USB>serial wekt prima aan de voorzijde.
RS232 poort aan de achterzijde werkt niet met een 1 op 1 kabel?
En RS232 naar USB werkt ook niet aan de achterzijde.
Krijg geen foutmeldingen bij apparaat beheer, en zie de Prolific Com 4 verschijnen als ik de adaptor aansluit. Heb ook nog extra een FTDI driver geinstaleerd.
Op mijn Uniden XLT780 werkt de adaptor goed en zie ik de scanner!

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: BCT15X serial com poort
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2023, 12:00:52 »
Werk je met Windhoos 10? Die lust die Prolific chip niet. Je USB => Serial chip moet iets zijn van FT232, CP2102.

Dat is niet helemaal waar. Windows 10 installeert automatisch een driver waarmee oudere (illegale) Prolific chips niet meer mee werken.

De workaround daarvoor is een oude driver (3.2.0.0.) installeren en daarna handmatig in Windows de -=oude=- driver selecteren. Daarna werkt de kabel weer.

Meer uitleg en download op de volgende URL: https://www.miklor.com/COM/UV_DriverAlert.php

Daarmee is niet gezegd dat het probleem van NL5130 opgelost is, maar het is het proberen waard.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: BCT15X serial com poort
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2023, 12:03:46 »
Ik heb een PC waar een RS232 poorten op zitten.
Meegeleverde kabel USB>serial wekt prima aan de voorzijde.
RS232 poort aan de achterzijde werkt niet met een 1 op 1 kabel?
En RS232 naar USB werkt ook niet aan de achterzijde.
Krijg geen foutmeldingen bij apparaat beheer, en zie de Prolific Com 4 verschijnen als ik de adaptor aansluit. Heb ook nog extra een FTDI driver geinstaleerd.
Op mijn Uniden XLT780 werkt de adaptor goed en zie ik de scanner!

Op afstand is het lastig op te lossen.

Zomaar wat losse flodders: is de RS232 poort ook daadwerkelijk in het bios geactiveerd (en/of ook wel echt op je moederbord aangesloten?

Je zou bovenstaande tip mbt de Prolific driver kunnen proberen.

Is in de software waarmee je de scanner bedient alles goed ingesteld? Goede com poort en snelheid en zo?

Offline DAB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: BCT15X serial com poort
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2023, 19:02:57 »
com ( rs232 / db9 ) poort aan de achterzijde van de bct15x is alleen bedoelt om gps op aan te sluiten ( zoals ik het handboek begreep tenminste )

communicatie pc - scaner en vice versa kan alleen via de poort aan de voorzijde.