Auteur Topic: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.  (gelezen 178358 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Gepost op: 10 februari 2017, 23:17:18 »
Ik krijg zo nu en dan een Pb. met vragen over hoe ik iets op de UBCD3600xlt voor elkaar heb gekregen. Het lijkt mij zinnig, om dit als openbaar te beantwoorden. Misschien kan hier dan een sticky topic van worden gemaakt.

De vraag die ik nu kreeg was : Hoe heb je DMR werkend gekregen. ( Dat was dus zoeken op het www en sommige benamingen bekijken op de scanner hoe het daarop heet ). Onze beste vriend dus.

Stap 1 : Maak een "New Favorites List" aan, en "Rename" die bv. naar "DMR Repeaters".
Stap 2 : Ga naar "Set FL Quick Key", en zet daar een vrij nummer in bv. "0" als er nog geen nummers gebruikt zijn in de "Favorites List".
Stap 3 : Ga naar "Review/Edit System", en maak een "New System" aan. Kies dan voor "DMR One Frequency", en "Rename" die bv. naar "DMR 70 Cm".
Stap 4 : Ga naar "Edit Sys Option" --》"Set System Quick Key", en zet daar een vrij nummer in bv. "0" als er nog geen nummers in "Systems" gebruikt zijn.
Stap 5 : Ga 1 menu terug, en ga naar "Edit Site", en maak een "New Site" aan. Ga naar "Edit Name", en noem die bv. "Den Haag". Hier heb ik geen "Quick Key" aangemaakt.

Voeg eventueel meerdere "Sites" toe bv. "Delft, Amsterdam etc. Ieder met hun eigen Frequency. Deze zullen dan ook van de "Tdma" groepen gebruik maken die je straks in het "Department" aanmaakt.

Stap 6 : Ga naar "Set Frequency", en voer hier voor Den Haag 438.2000 MHz in. "Set Color Code" heb ik op "Search" laten staan. Ga 4 menu stappen terug.
Stap 7 : Ga naar " Edit Department", en kies "New Department". Ga naar "Edit Name", en noem die bv. "70 Cm Tgid". Hier heb ik geen "Quick Key" aangemaakt.
Stap 8 : Kies "New Channel", en vul hier als "Tgid" bv. "204" in. Dit nummer wordt regelmatig voor binnenlands verkeer gebruikt. Ook "1" wordt regelmatig gebruikt. Op "13" hoor ik vaak buitenlands verkeer over de repeaters.

Ik heb nog geen overzicht gevonden van gangbare "Tgid" talkgroep codes. Op "Tgid" Channel "13" hoor ik ook amateurs uit Engeland en Texas.

Stap 9 : "Set TDMA Slot" heb ik op "Any" laten staan. Echter ik zie deze kanalen tot op heden alleen op "Tdma Slot" "1" voorbij komen.
Stap 10 : Ga naar "Set Service Type", en kies hier bv. voor "Ham".

Bijna klaar :)

Stap 11 : Ga terug naar het Hoofdmenu, en kies "Set Scan Selection". Kies vervolgens "Select List to Monitor". Ga naar "DMR Repeaters", en zet die op "On".
Stap 12 : Ga 1 menu terug, en kies "Manage Quick Key Status", en vervolgens "Favorites Quick Key", en zet de net gemaakte "DMR Repeaters" list op "On".

Ga nu uit de menu's, en de scanner zal deze groep scannen.

Misschien dat het ook anders kan. Overige instellingen heb ik nog niet mee gespeeld, en misschien ben ik nog iets vergeten.
Voorts kan het mogelijk zijn dat het op een andere manier beter kan maar dat weet ik niet.

Met andere woorden.... plaats hier hoe jullie dingen hebben gedaan, zodat dit als referentie gebruikt kan worden door mede forum leden.

Als iemand weet hoe het met de DPmr portofoontjes gaat ( Vergunnings vrij ) dan hou ik mij aanbevolen. Deze worden nogal eens gebruikt bij kleinere evenementen. Ik zet ze liever er van te voren in, dan dat ik ze via Close Call of Search functie toevoeg.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline GerP

  • DJI PI Zuid-Oost
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 234
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2017, 06:57:37 »
Goed bezig Eric,

Hier kunnen we zeker wat mee.
Bedankt.

Groet Ger
Groeten van Ger

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2017, 08:12:30 »
Misschien kan hier dan een sticky topic van worden gemaakt.

Bij deze.

Offline hobbykast

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
    • Luchtvaart online
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2017, 10:13:30 »
Hellemaal TOP Xarioga.

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2017, 10:29:53 »
Met dank aan Ham digitaal.

Talk Groepen ( Tgid ).
Onderstaande indeling is geldig voor de Nederlandse repeaters en beide netwerken!  

Timeslot ( Tdma ).
Tijdslot TS1 is voor netwerk gesprekken, dus TS1-TG1 (Wereld),  TS1-TG2 (Europa), TS1-TG22 (Benelux) en TS1-TG204 (Nederland). Op zowel het Hytera alswel het Motorola netwerk zijn deze TG’s gekoppeld. De netwerk servers (beheerders) bepalen de koppeling overigens.

Timeslot ( Tdma ).
Tijdslot TS2 is voor lokale gesprekken, dus TS2-TG9 (lokaal Repeater). In Nederland hebben we echter ook TS2-TG204 voor ‘lokaal’ Nederland gekoppeld (met uitzondering van PI1NOG). Hierbij zijn binnen Nederland de repeaters dus ook op TS2 gekoppeld voor TG204. Dit is bijvoorbeeld ook het geval in Duitsland voor TG262 en fungeert als het ware als capaciteitsuitbreiding. Er zijn dus 2 gesprekskanalen beschikbaar.

NB: Hytera netwerk en Motorola netwerk zijn in Duitsland gekoppeld!

 Talk Groepen ( Tgid’s ).
Groep   Gebruik
1   Wereldwijd
2   Europa
20   Duitstalig (koppeling alleen op DMR-MARC netwerk, PI1AMF)
22   Nederlandstalig (soms koppeling op Hytera netwerk met Belgie)
204   Nederland
206   Belgie (niet gekoppeld)
228   Zwitserland (niet gekoppeld)
232   Oostenrijk (niet gekoppeld)
235   Engeland (niet gekoppeld)
262   Duitsland (niet gekoppeld)
8   Regionaal (Op dit moment niet in gebruik, gebruik TG 204)
9   Lokaal (Enkel lokaal op de repeater, gaat niet op het netwerk voor zowel TS1 als TS2!)
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Peter241

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 122
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2017, 12:23:08 »
Zoals als eerder al vermeld, bedankt voor deze nuttige bijlage (s).

Peter241

Online Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2017, 18:23:13 »
Zoals als eerder al vermeld, bedankt voor deze nuttige bijlage (s).

Peter241

Ik, en wellicht veel mee-kijkers, volgen de ontwikkelingen van deze nieuwe scanner op de voet.

Ben zelf ook overwegende om zo'n scanner aan te schaffen, maar ben, net als velen, nog even afwachtende wat de ontwikkelingen zijn.

Initiatieven om deze scanner nader te belichten en uit te leggen hebben daarom zeker nut  ;)

Groeten van Michel
Groeten van Michel

Offline A36

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
    • http://www.Brandweervredestein.tk
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2017, 21:16:30 »
Ik heb de software van Butel (ARC536 Pro) erbij gekocht werkt zeer goed ook met het maken van DMR frequenties en het invoeren van de Talk Groups. Gewoon een DMR One Freqency Channel invoeren en de Site frequentie en CC invoeren. Daarna de TG in de Departament invoeren. Hierbij kun je de namen ook wijzigen .
Altijd een helpende hand steek maar uit en je krijgt een k..............!

Offline A36

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
    • http://www.Brandweervredestein.tk
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2017, 21:25:43 »
Voor de Actuele TG is de site van Brandmeister zeer geschikt .
TG 91    91 Wereldwijd
 TalkGroup/204   204              Country wide talkgroup
TalkGroup/2041   2041      regional talkgroup for the north part of the Netherlands
TalkGroup/2042   2042      regional talkgroup for the middle part of the Netherlands
TalkGroup/20421   20421      Local talkgroup for the city of Amersfoort and surrounding area
TalkGroup/2043   2043      regional talkgroup for the south part of the Netherlands
TalkGroup/2044   2044      regional talkgroup for the east part of the Netherlands
TalkGroup/20441   20441      Regional talkgroup for the Ijsselmond region
TalkGroup/2045   2045      Technical discussions
Altijd een helpende hand steek maar uit en je krijgt een k..............!

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2017, 23:39:37 »
Vandaag de "Record" funtie uitgeprobeerd.

De scanner ingesteld bij "Instellingen -> Replay options" op maximale opname tijd van 240 sec. Hierna deze laten scannen op custom 8 om te kijken of ik wat kon vangen. Record mode aangezet dmv. "Functie + Record" toets in te drukken. Nu gaat de scanner elke keer als de squelch open gaat alle Data en Spraak gegevens opnemen op de Micro Sd card. Dit gaat heel goed. Ik hoor keurig de audio het zij normaal of encrypt. Tevens laat hij ook als het digitaal is, keurig de "Tgid, Color code, Unit id, Time slot, Site, Net, Modulatie en Freq" zien. Bij het terug luisteren, kan je op 1 van de onderste 3 witte toetsen drukken om het afspelen te pauzeren. Nu kan je op je gemak alle opgevangen data gegevens noteren.

Als voorbeeld, had ik vanavond bij mij in Leidschenveen op "Custom 8" een encrypted ontvangst op ( Ik verstond er dus niets van ) :

Gebruiker helaas dus onbekend.
Freq : 469.4500 MHz
Net : 0
Site : 0
Tg id : 1802
Unit id : 1741
Modulatie : Fm
Color code : 14
Timeslot : 2

De komende dagen maar eens kijken of ik ook nog wat zinnige opnamens kan maken op mijn werk.

Woord vervolgd :)
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2017, 13:02:33 »
Vandaag de "Record" funtie uitgeprobeerd.

De scanner ingesteld bij "Instellingen -> Replay options" op maximale opname tijd van 240 sec. Hierna deze laten scannen op custom 8 om te kijken of ik wat kon vangen. Record mode aangezet dmv. "Functie + Record" toets in te drukken. Nu gaat de scanner elke keer als de squelch open gaat alle Data en Spraak gegevens opnemen op de Micro Sd card. Dit gaat heel goed. Ik hoor keurig de audio het zij normaal of encrypt. Tevens laat hij ook als het digitaal is, keurig de "Tgid, Color code, Unit id, Time slot, Site, Net, Modulatie en Freq" zien. Bij het terug luisteren, kan je op 1 van de onderste 3 witte toetsen drukken om het afspelen te pauzeren. Nu kan je op je gemak alle opgevangen data gegevens noteren.

Als voorbeeld, had ik vanavond bij mij in Leidschenveen op "Custom 8" een encrypted ontvangst op ( Ik verstond er dus niets van ) :

Gebruiker helaas dus onbekend.
Freq : 469.4500 MHz
Net : 0
Site : 0
Tg id : 1802
Unit id : 1741
Modulatie : Fm
Color code : 14
Timeslot : 2

De komende dagen maar eens kijken of ik ook nog wat zinnige opnamens kan maken op mijn werk.

Woord vervolgd :)

Heb dit signaal al eens eerder bij station Laan van NOI opgepikt

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #11 Gepost op: 2 maart 2017, 12:35:44 »
De volgende vraag van ( Verbindelaar ) die bij mij was binnengekomen betreft de "Opname functie".

Hier bij de uitleg :

1 ). Druk op de "Menu" ( Linker zijkant benedenste zwarte knop ) toets, en scroll naar Settings, en bevestig.
2 ). Scroll naar "Replay Options" en bevestig.
3 ). Scroll naar "Set Replay Duration" en bevestig.
4 ). Kies hier hoe lang een opname bestandje mag worden.
      ( Ik weet nog niet of na die opname tijd er automatisch een nieuw bestandje gemaakt wordt ).
5 ). Laat de scanner het gewenste kanaal of ingestelde band aftasten.
6 ). Druk nu op de "Functie" ( Linker zijkant bovenste zwarte knop ) toets, en druk vervolgens op de "Replay/Record" toets.
      ( Nu geeft hij aan, "Recording Started" met daaronder de Datum en Tijd. Bevestig dit dan weer.

Nu neemt de scanner al het audio, en de mee gegenereerde data informatie op.
om de opname te stoppen, volgt u weer stap ( 6 ), en staat er nu "Recording Stopped". Bevestig dit dan weer.

Nu komt de scanner met de melding dat er ( 0 ) of meerdere audio file(s) zijn opgenomen, en of je die wilt opslaan. Bevestig dit dan weer.

Voor terug luisteren van de audio, en het zien van eventuele mee gegenereerde data zoals Tgid, Id, Time Slot etc. doe het volgende.

7 ). Volg stap 1 en 2.
8 ). Ga naar "Review Recordings" en bevestig dit.
9 ). Kies het gewenste Audio/Data bestand, en bevestig.
10 ). Kies "Play Session" en bevestig.

Nu speelt de scanner het gewenste bestand af, en zal je de audio horen, en de gevonden data in het scherm zien.

Zie ook mijn berichtje hier boven met de data gegevens zoals ik eerder gevonden had.

Druk op 1 van de onderste 3 witte toetsen, om het afspelen te pauzeren, zodat u de gevonden gegevens kan overnemen die in het scherm staan.
Nogmaals op 1 van de onderste 3 witte toetsen drukken zorgt ervoor dat het afspelen weer verder gaat.

Na het afspelen, kun u op de "System" toets drukken om de scanner weer te laten aftasten.
Als u weer opnieuw wilt opnemen, dan gaat u weer van af stap ( 6 ) verder.

Ik heb nog niets hiermee van uit de software gedaan, dus daar kan ik nog niets over vertellen.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #12 Gepost op: 2 maart 2017, 19:43:09 »
Er is weer een update van de Butel Arc Software Build 11. :)

ARC536 BASIC 2.0
ARC536 PRO 2.0
ARC536PRO 2.0 Manual addendum
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #13 Gepost op: 2 maart 2017, 20:39:46 »
Nog even met de nieuwste Butel software ( 2.00 build 11 ) naar de recording gekeken, maar deze laat dus niet alles zien. Wat wel op de scanner te zien is.
Zie de image. Ik mis hier het modulatie type, de Frequentie en het Timeslot.

Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #14 Gepost op: 2 maart 2017, 21:48:52 »
Hierbij nog de Scanner Screen dump. Hierop zie je wel alle gegevens staan tov. de Butel Pro Software.

Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b